آیا ورود نهادهای دینی به امر یارانه به مصلحت است؟

این روزها نهادهای مختلفی در باره یارانه اظهار نظر می کنند و در این میان نهادهای دینی هم. ضمن آن که باید از مشارکت همه در این مساله ملی حمایت کرد اما در این باره نکاتی هم وجود دارد که توجه به آن شاید سودمند باشد.


تجربه نشان داده است که هرگاه دولت های پس از انقلاب نیاز به ایجاد فضای مناسب برای انجام اقدامات کلان خود داشته اند، دست به دامان علما شده اند. خاطرم هست که زمانی که اصرار بر داشتن فرزند کمتر بود، مجری سیما با آیت الله یزدی صحبت می کرد و ایشان که قرار بود آن مسأله را جا بیندازد، تأکید اشت که لابد برای این از ما می پرسید که وقتی مسأله را از لحاظ دینی توضیح می دهیم مردم بیشتر قبول می کنند. این نکته، دلیل اصلی درگیر کردن علما در این قبیل مباحث است.

بسیاری از مردم ایران در بیشتر موارد، در مشروطه یا ملی شدن نفت و یا انقلاب اسلامی، تابع اعلامیه ها و بیانات مراجع تقلید بوده اند و در این زمینه خطرات زیادی را پشت سر گذاشته اند. و...  اما  در اینجا نکات باریک تر از مو هست که باید به آن توجه داشت و آن این که وقتی مسیر عوض می شود این شبهه پدید می آید که به چه دلیل آن زمان مسأله به صورتی بوده و در حال حاضر در شکلی دیگر. چنین شبهه ای شاید تأثیر منفی روی اذهان متدینین داشته باشد.

آنچه در این موارد اهمیت دارد، توجه داشتن به این نکته است که معمولا تحت عنوان «مصلحت» سبب این قبیل تصمیم گیری توسط دولتها شده و به نوعی موقتی است. مثلا روزگاری که قرار بوده یارانه به همه پرداخت شود به اسم بیت المال امام زمان (علیه السلام) و گفتن این که توسط حضرت مدیریت می شود به همه پرداخت می شد، از روی مصلحت بود، واکنون نیز که قرار است به عده ای خاص پرداخت شود، باز از روی مصلحت است اما کسانی دنبال یافتن مفاهیم تازه دینی برای جا انداختن آن هستند و از این جهت به نهادی های دینی روی می آورند. روشن است که هر دو تصمیم، تابع مصالحی است که دولت ها بنا به آنچه تشخیص می دهند، به آن اقدام می کنند. در چنین مواردی درگیر کردن فقها در این مطلب و اظهار نظر فقهی بر اساس حکم اولیه در این باره، باید بسیار محتاطانه باشد، زیرا ممکن است به ایجاد نوعی تعارض روبرو شود. برای مثال، استناد به این که مثلا این پول مخصوص فقیر است و هر کسی که از نظر فقهی اطلاق فقیر بر او می شود می تواند بگیرد، این شبهه را پدید می آورد که مگر در دوره قبل چنین حکمی وجود نداشت! مشروط کردن آن به اذن مجتهد جامع الشرایط مسأله دیگری است که به همین ترتیب می تواند پیامدهای خاص خود را داشته باشد. تعبیر دیگری که به کار رفته «اموال مشکوک» است که باز ممکن است همان پیامد را داشته باشد، زیرا این مال مشکوک قبلا توسط همه مردم مورد استفاده قرار گرفته است. همین طور تعبیر «حلال» بودن آن برای برخی و «جایز نبودن» برای برخی دیگر می تواند مشکلات ذهنی خاصی را روی اذهان متدینین ایجاد کند.

شاید مناسب باشد در این موارد، هم دولت ها و هم نهادهای دینی با روشهای بهتری به ویژه تهیه متن های مشترک و کلی و با تأکید بر امر مصلحت و امور ثانوی، در این باره اظهار نظر کنند تا تأثیر مثبت – بدون تبعات منفی - روی روند جاری آنچنان که به مصلحت کشور و ملت باشد داشته باشد.

نکته ای که عرض شد به ذهن بنده به عنوان یک طلبه دینی رسید که شاید در آن خطا کرده باشم. امیدوارم اگر اشتباه عرض کرده ام اساتید، حقیقت امر را بر بنده آشکار کنند. خداوند همیشه سایه مراجع تقلید را بر سر این ملت مستدام بدارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    6 1
    جناب جعفری باید قبول کرد که علما نفوذ سابق را ندارند چون فقط در چارچوب اهداف افرادی خاص حرکت می کنند و بیاینه می دهند و بر بسیاری از کاستی و نا عدالتی ها چشمشان را می بندند.
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    49 6
    کلا دین باید همیشه جایگاه معنوی خود را حفظ کند. و بی جهت و با جهت آن را در مسائل سیاسی و اقتصادی خرج نکنیم.
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ و کیسه IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
      5 16
      فعلا که ریاست جمهوریمون هم خودش دینی هستش مثلا
  • الشتر IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    24 1
    درسته از قداست انها کاسته می شود ومقلدین دیگر ...... نمی کنند وچرا در زمان احمدی نژاد اینگونه رفتار نمی شد
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    32 1
    این هم بده که علما بگویند نگیرید و عده زیادی بروند و بگیرند. این یک اثر نامطلوبی خواهد داشت.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    18 0
    یک بار خداوند متعال قبله را عوض کرد که داستانش در همین سوره بقره است. کلی یهودی ها سروصدا کردند که چرا حکم خدا عوض می شود. ان که خدا بود کلی آیه بعدش نازل کرد که مصلحت این تغییر را بیان کند و توجیه کند که چرا عوض شده است. اینجا هم باید حواسها جمع باشد که طوری نشود که گویا به فاصله یکی دو سال حکم شرعی عوض می شود.
  • آوین A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    16 0
    عرض سلام و ادب محضر استاد فرهیخته و گرانمایه کاملا بجا و درست مرقوم فرموده اید. شاید اگر نهادهای دینی بیشتر با متن جامعه در ارتباط باشند و تأثیرات منفی و مثبت برخی مسائل را بدون واسطه رصد کنند، حضور مؤثرتری در این مقولات خواهند داشت و خدای ناکرده این شائبه پیش نخواهد آمد که کاربرد ابزاری از دین میشود.
  • یحی A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    10 1
    چرا اقایان علما در خصوص سود تاخیر دین مراکر نزوزل خواری یعنی بانکها از مردم میگیرند حکم بر حرام بودن را دادن ودولت سکوت کرده وبانکها دارند پوست مردم را میکنند چیزی نمیگویند و پای علما را به میدان نمیارن ولی حقی را که از مردم میگیرنذ واجناس وکالا و خدمات که به گفته امام راحل برق و اب وگاز ونفت با ید مجانی به مردم بدهند را گران کردندن چرا . این چه روش کشور داری است عدالت کحاست . شما هزینه دلاری برمردم تحمیل کردید ومیگویید درامد ریالی محاسبه میشود . مردم را احمق گیر اوردید.
    • بی نام A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
      1 1
      علما و مراجع تقلید مدام و علناً دارن میگن جریمۀ دیرکرد حرامه. اعتراض به گرونی هم همین طور. اگه حرف بزنن میگن چرا حرف زدین اگه حرف نزنن میگن چرا سکوت کردین.
  • بی نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    9 0
    جانا سخن از زبان ما مي گويي ...
  • الف IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    8 0
    رطب خورده کی منع رطب کند؟ هان کی؟
  • محمد حسی A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    5 0
    نظرات سیاسی شما بسیار پخته و جالب است. من به عنوان یک جوان 25 ساله، بسیار از نظرات شما استقبال می کنم و برام مفیده.
  • س A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    6 0
    علمای دین باید هوشمندانه تر عمل کنند و مراقب جایگاه و منزلت خودشون در بین مردم باشند. و گرنه اعتمادمردم از آنها سلب میشه و فکر نمیکنم راه برگشتی وجود داشته باشه.
  • بی نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    4 0
    این دیدگاه کاملا به جا و متین است همین دیروز در خانواده همسرم بحث رایانه و فتوای مراجع بود من به چشم خود دیدم که چطور این فتوا مورد استهزا و مخالفت قرار گرفت
  • امین A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    2 5
    رطب خورده چون منع رطب کند وقتی یک تاریخ نگار در باره موضوعات علمی تخصصی اظهار نظر می کند که خود از آنها سر رشته ندارد چطور می تواند درس عدم ورود به دیگران بدهد.