۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با حواشی فراوان و با تهدیدات پرتعداد طالبان برگزار شد.

سعید جعفری پویا: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با حواشی فراوان و با تهدیدات پرتعداد طالبان برگزار شد. انتخاباتی که احتمالا رکورد دیرترین زمان اعلام نتایج را به خود اختصاص می دهد چراکه قرار است هشتم اردیبهشت نتایج ابتدایی و اواخر اردیبهشت پیروز قطعی را معرفی نماید.

عبدالله عبدالله
آنطور که از شواهد و قرائن بر می آید دکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو نامزد اصلی در این کارزار انتخاباتی هستند. اما این دو نفر کیستند؟ عبدالله که از یاران نزدیک احمد شاه مسعود به شمار می رود از مادری پشتون و پدری تاجیک در این صحنه حضور یافته است. او پیشتر و در سالهای 2001 تا 2005 وزیر خارجه افغانستان بوده و در کابینه حامد کرزی با او همکاری داشته است. عبدالله از دیرباز ارتباط بسیار نزدیکی با ایران داشته و گفته می شود در صورت حضور او در مسند ریاست جمهوری افغانستان روابط دو کشور رشد قابل توجهی را مشاهده خواهد کرد. عبدالله در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی افغانستان در این رابطه می گوید: «روابط دوستانه با ایران چه در گذشته و در زمان مقاومت در برابر تروریست های طالبان و چه در 13 سال گذشته برقرار بوده است، اما در عین حال زمینه های به مراتب بیشتری برای گسترش و تحکیم روابط وجود دارد. ضمن اینکه فرصت های خوبی برای هر دو کشور و ملت وجود دارد که طرفین را به یکدیگر نزدیک تر سازد و ما یقینا در این مسیر کوشا خواهیم بود.» عبدالله همچنین می افزاید: «طبعا اگر سابقه روابط افغانستان و ایران را ببینیم، روابط تجاری میان دو کشور در سال های گذشته رشد کرده. علاوه بر این، ایران در بازسازی افغانستان و ایجاد زیربناها و سایر عرصه های اقتصادی در افغانستان مشارکت فعال و مناسبی داشته است.

اشرف غنی احمد زی
این در حالیست که اشرف غنی احمد زی بیشتر بر گسترش روابط با آمریکا و ناتو تاکید می کند. او که دکتری مردم شناسی خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرده چند سالی هم در دانشگاه جان هاپکینز حضور داشته است. اشرف غنی در سالهای 2002 تا 2004 وزیر مالیه دولت کرزی بود و در این مدت دست به اصلاحات اقتصادی قابل توجهی زد، اما عمر همکاری او هم با کرزی چندان طولانی نبود. احمد زی در خصوص سیاست خارجی افغانستان می گوید: «ما در سالهای اخیر شاهد بودیم که روابط پرنوسانی با آمریکا و ناتو داشته ایم و بهتر است این روند کمی اصلاح شود به سمت ثبات بیشتر پیش رود.» وی که در مناظره با عبدالله عبدالله و زلمی رسول این سخنان را به زبان می آورد همچنین افزود: «عدم امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا ابهاماتی را به وجود آورده است و دولت او با تنفیذ این پیمان موافقت خواهد کرد.»

انتخاباتی قومیتی
اما صرف نظر اینکه کدامیک به ایران نزدیک تر و کدامیک غرب را ترجیح می دهند باید به این نکته توجه کرد که مردم افغانستان بیش از اینکه بر اساس این انگاره ها نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند بر مسائل قومیتی ارج می نهند. بر این اساس آقای عبدالله با اینکه مادری پشتون دارد اما پدر تاجیک او سبب شده که نامزد اصلی جریان های غیر پشتون و به ویژه تاجیک ها (که در شمال افغانستان حضور دارند) شناخته شود. در مقابل اشرف غنی جدی ترین کاندیدای پشتون های افغانستان به شمار می رود. از سوی دیگر تعدد نامزدهای پشتون باعث می شود که پشتون های افغانستان بر سر انتخاب نامزد مورد نظر خود با تردیدهای جدی مواجه شوند. بر این اساس عبدالله عبدالله این شانس را دارد که با استفاده از چندپارچگی نامزدهای پشتون، در دور اول خود را به عنوان نامزد پیروز راهی کاخ ریاست جمهوری کابل نماید. اما اگر این نامزد نزدیک به اصلاح طلبان ایران نتواند در دور اول کار را تمام کند تقریبا شانسی برای پیروزی نخواهد داشت، چراکه در صورت راهیابی به دور دوم رقیب او اشرف غنی احمد زی پشتون است. رقیبی که اینبار تمام پشتون های افغانستان را در کنار خود می بیند. به عبارت دیگر احمد زی اگر بتواند خود را به دور دوم برساند آرای همه مردمی که در دور اول به دیگر نامزدهای پشتون رای داده اند را در سبد خود خواهد دید. بنابراین عبدالله یا باید در همین دور اول رئیس جمهور شود یا آرزوی تکیه زدن بر مسند کرزی را بر باد رفته ببیند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =