معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام "سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" گفت: نخبگان بخشی از عزم ملی کشور برای تحقق این شعار هستند و باید به سمت توانمندسازی پیش روند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در دیدار نوروزی با نخبگان و استعدادهای برتر ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو افزود: نخبگان باید به این مساله توجه کنند که واژه نخبه چه مسئولیتی را بر دوش این قشر از جامعه می گذارد و باید بدانند که خدمت بیشتر به جامعه باید در اولویت کارهای آنها قرار گیرد.

وی گفت: در معاونت علمی بحث اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان را در دستور کار قرار دادیم و در سال جدید رویکرد بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور به سوی توانمندسازی نخبگان و استعداد‌های برتر تغییر خواهد کرد.

رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به اینکه مخالف کمک مالی و ارایه تسهیلات به نخبگان نیستم، اظهارداشت: این کمک مالی و تسهیلات باید انجام شود ولی نباید این احساس به نخبگان دست دهد که بنیاد ملی نخبگان تنها برای پرداخت هزینه مالی است، باید رویکرد آنها را به سمت توانمندسازی تغییر دهیم.

ستاری با اشاره به سخنان نخبگان حاضر و طرح موضوعاتی از سوی آنها درباره کمک های مالی و معنوی به نخبگان نیز تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طریق 12 صندوق مستقر در پارک های علم و فناوری تا سقف 300 میلیون تومان تسهیلات به اختراعات و طرح ها اعطا می کند به طوری که اختراعاتی که بتوانند تاییدیه سطوح مختلف اختراعات را از جشنواره های مختلف بنیاد ملی نخبگان دریافت کنند با ورود به سیستم تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امکان بهره مندی از امکانات صندوق های سرمایه گذاری و کریدورهای تجاری سازی را خواهند داشت.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، هدف از راه اندازی کریدورهای تجاری سازی پوشش ریسک های صاحبان ایده ها و طرح هابرای ورود به بازار است.

وی با تاکید بر ایجاد ارتباط نزدیک تر با دانشگاه ها برای حمایت هدفمند و مستقیم از افراد نخبه و استعداد برتر در سال جاری گفت: بنیاد ملی نخبگان متعلق به نخبگان و استعدادهای برتر است و تمامی برنامه ها و تلاش بنیاد هم برای توانمندسازی این قشر از جامعه با هدف اثرگذاری بیشتر در کشور اجرا می شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه دانش بنیان ایجاد اشتغال خیلی سریع اتفاق می افتد، گفت: در حال حاضر هم شرکت‌های فعال در داخل پارک‌های فناوری و هم شرکت‌های دانش بنیان فعال خارج از پارک‌های فناوری به این امر مشغول هستند.

ستاری همچنین به اجرایی شدن برنامه‌هایی همچون معافیت مالیاتی و معافیت گمرکی برای شرکت‌های دانش بنیان، اشاره کرد و گفت: همه شرکت‌های دانش بنیان به نحوی می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: اینکه کشور بتواند از سال جدید جلوی مهاجرت نخبگان را گرفته و یا کند کند بسیار حایز اهمیت است. من مخالف تحصیل افراد در خارج از کشور نیستم اما برگشت این نخبه به کشور نشان دهنده عرضه، توان و تدبیر مسئولان است. می دانیم که یک نخبه وقتی با یک طرح یا ایده وارد می شود می تواند آن را به سمت تجاری سازی پیش ببرد اما این مساله نیاز به تلاش و کوشش شخص نخبه نیز دارد.

ستاری با اشاره به اینکه کریدورهای تجاری سازی برای کمک به نخبگان احداث شده، اظهارداشت: این کریدورها حکم مشاور و حمایت کننده را برای نخبگان دارند تا ایرادات آنها برطرف و هدف گزاری آنها انجام شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: البته کسانی که در ابتدای راه شکست می خورند همیشه نباید مایوس شوند چرا که این افراد با تجربه جدید در بازار موفق تر هستند و شانس مضاعف برای موفقیت های بعدی پیدا می کنند.

وی همچنین در پاسخ به سخنان یکی از نخبگان در مورد تجاری نبودن رشته علوم انسانی تاکید کرد: در حوزه علوم انسانی کم کاری صورت گرفته است این رشته هم پتانسیل بسیاری برای تجاری سازی دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه از تشکیل ستاد فناوری نرم در حوزه علوم انسانی در معاونت علمی خبر داد و گفت: سال گذشته برای این رشته سرمایه‌گذاری‌های خوبی شده است و این یک شروع خوب برای طرفداران و نخبگان این رشته است.

وی با اشاره به اینکه نخبگان رشته علوم انسانی باید به سمت تولید محتوا پیش بروند، گفت: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی داریم که کارهای فرهنگی متناسب با بازار تولید انجام می دهند. این که همه نخبگان بعد از فارغ التحصیل شدن بروند شرکت های دانش بنیان تاسیس کنند و کار تجاری انجام دهند اصلا ایده درستی نیست اما انتظار بکارگیری و حضور نخبگان در شرکت های دانش بیان را داریم.

ستاری گفت: برای حضور نخبگان در شرکت‌های دانش بنیان در جهت آشنایی با موضوعات مرتبط با این حوزه برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی داریم از جمله بورس شهید تهرانی مقدم در نظرگرفته شده است که با حضور نخبگان در آن شرکت‌ها،‌ بنیاد حقوق آنها را تا مدتی تقبل می کند. همچنین برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری و جذب در دانشگاه ها بورس شهید احدی در نظرگرفته شده است.

دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی درباره پذیرش هیات علمی شدن نخبگان در دانشگاه ها نیز گفت: بنیاد تنها وظیفه شناسایی و معرفی این افراد به دانشگاه ها را بر عهده دارد و پیگیری دیگر امور آنها بر عهده نخبه و دانشگاه است.

ستاری به نخبگان از ارایه دو فرصت جدید بیمه "تکمیلی سلامت" و "بازنشستگی دوره تحصیلی" خبر داد و گفت: بیمه تکمیلی سلامت شامل بیمه پایه و تکمیلی(خدمات بیمارستانی و کلینیک و پاراکلینیکی ...) مربوط به برگزیدگان نخبه و استعداد برتر تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان است که به ‌صورت رایگان در نظر گرفته شده است. همچنین بیمه بازنشستگی دوره تحصیلی با هدف جذب و نگهداشت نخبگان و استعدادهای برتر داخل و خارج از کشور و به شرط احراز پویایی اجرا می شود و بر اساس شیوه نامه ای که توسط بنیاد ملی نخبگان تهیه شده و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید، دوره تحصیلی دانشگاهی با اعمال ضرایبی به عنوان سابقه بیمه برای نخبگان محاسبه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات خوبی برای بنیاد و معاونت علمی و فناوری در نظر گرفته شده، گفت: هم اکنون مشکل این نهاد صرف هزینه نیست بلکه هدف گذاری برای توانمندسازی و اقدام در این خصوص اولویت ماست.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    5 0
    کاری نکنید نخبه برای گرفتن وام و بیمه ملتمس کانالهای دولت و دولتیان شود