وزیر اقتصاد در مجلس: تعداد قابل ملاحظه ای برای یارانه نقدی ثبت نام نکردند/شناسایی 10 میلیون پردرآمد

وزیر اقتصاد در جلسه علنی مجلس گفت: خوشبختانه آمار و ارقام حاکی از این است که تعداد قابل ملاحظه‌‌ای از مردم در این مرحله ثبت‌نام نکرده‌اند.

یک روز پس از نشست اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی صبح روز سه شنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین طیب نیا که برای ارائه توضیحاتی درباره برنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی راهی بهارستان شده بود در صحبت های خود پیرامون اقتصاد مقاومتی به این شکل توضیح داد: « وزارت اقتصاد و دارایی برای اجرای بندهای ۱ و ۲ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که به مسئله تامین شرایط و منابع در جهت تسهیل کارآفرینی و رشد اقتصاد در استان‌ها اشاره دارد برنامه‌های کمی‌ای را در نظر دارد. »

بر اساس گفته های طیب نیا یکی از اهداف وزارتخانه تحت مدیریت او این است که تا سال ۹۶ جایگاه ایران در بهبود فضای کسب و کار ۴۰ رتبه ارتقا پیدا کند.

طیب نیا در بخش دیگری از توضیحات خود به صراحت عنوان کرد که خوشبختانه آمار و ارقام حاکی از این است که تعداد قابل ملاحظه‌‌ای از مردم در این مرحله ثبت‌نام نکرده‌اند.

اهم توضیحات وزیر اقتصاد در جلسه علنی مجلس در ادامه آمده است:

*عدم واگذاری مستقیم مطالبات به بخش خصوصی یکی از برنامه‌های وزارت اقتصاد است. ما سعی داریم در این هدف منابع را از طریق واگذاری سهام به بخش خصوصی و دیگر بخش‌ها واگذار کنیم.

* افزایش کارآمدی و توان تسهیلات‌دهی ۷ بانک دولتی و اجرای طرح تحول سیستم بانکداری کشور را از اقدامات وزارت اقتصاد در زمینه فضای اقتصاد کشور است. برنامه راهبردی دولت در زمینه اصلاح سیستم بانکی با کاهش بدهی دولت به بانک‌ها و افزایش سرمایه و کاهش اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی محقق می‌شود.

* بند ۱۶ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به مسئله صرفه‌جویی در اقتصاد اشاره دارد. محور اساسی اقدامات وزارت اقتصاد در این زمینه تقویت نظام خزانه‌داری کشور است و همچنین افزایش اشراف دولت به املاک و اراضی دولتی و رساندن ۴ پروژه کلیدی در زمینه اشراف بر منابع به ظرفیت صددرصد از دیگر اقدامات وزارت اقتصاد در این زمینه خواهد بود.

*یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت اقتصاد تقویت نظام مالیاتی کشور است و ما ماه گذشته شورای راهبردی مالیاتی کشور را تشکیل دادیم.

* افزایش درآمدهای مالیاتی کشور، افزایش اظهارنامه‌های الکترونیکی، افزایش سهم شرکت‌ها از مالیات و همچنین نسبت مالیات معوقه به درآمد مالیات‌های مستقیم از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد از دیگر برنامه‌های دولت در این زمینه است.

*بند ۱۹ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که به مسئله شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد اشاره دارد مدنظر است. گسترش سیستم‌های اطلاعاتی و الکترونیکی می‌تواند از فساد جلوگیری کند و دولت مکانیزه‌کردن اقتصاد را به عنوان مهمترین راهکار در زمینه جلوگیری از فساد انتخاب کرده است.

* استقرار سیستم‌های یکپارچه در بانکداری، بیمه و گمرک از مهمترین برنامه‌های دولت در زمینه جلوگیری از فساد است.

* دولت در مورد شناسایی دهک‌های غیرنیازمند به یارانه بنا را بر اعتماد مردم گذاشته است. خوشبختانه آمار و ارقام حاکی از این است که تعداد قابل ملاحظه‌‌ای از مردم در این مرحله ثبت‌نام نکرده‌اند.

* اطلاعات حاصل از این مرحله هدفمندی یارانه‌ها را زمینه‌ساز پردازش‌های بعدی است. حدود ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد شناسایی شدند، که اگر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند زمینه حذف آن‌ها از سوی دولت فراهم است.

* دولت تلاش کرد فرآیند حذف پردرآمدها با حداقل تنش صورت گیرد تا اهداف مجلس نیز محقق شود. افزایش حامل‌های انرژی نیز به علت رکود تورمی که از گذشته حاکم بود، با حداقل میزان صورت خواهد گرفت و حتی از حدی که مجلس نیز به ما مجوز داده بود کمتر خواهد بود.

* شرایط مثبت پیش آمده در اقتصاد در عرض چند ماه اخیر جای تامل دارد. ما نخواستیم با یک تصمیم نامناسب درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی با شیب تند آثار منفی روی تورم به وجود بیاوریم.

*هدف از بسته سیاست‌های پولی، مالی و تجاری خنثی‌سازی آثار احتمالی تعدیل قیمت‌ها است.

* سال گذشته یارانه‌ها بدون هیچگونه استقراضی از خزانه پرداخت شده است و بودجه‌های عمرانی کشور به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. ‌علی‌رغم اینکه سال سختی را پشت سر گذاشتیم، ولی انشاءالله آثار مطلوب تلاش‌های دولت در ماه‌های بعد خود را نشان خواهد داد.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    36 33
    آقای وزیر : علی رغم سم پاشی های یاران دولت قبل جهت عدم اهدای رایانه ، اکثریت قابل توجهی از مردم به یاری دولت محترم با عدم ثبت نام آمدند. ما به دولت تدبیر و امید ، امیدهای زیادی داریم . امیدواریم شما نیز در برابر اقلیت مخالف که بلندگو های زیادی دارند مستحکم باشید و حق اکثریت خاموش را با خروج از کشور از انزوا ، بهبود اقتصاد و تقویت ارزش پول ملی و..... به جا آورید.
    • افشين IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      8 1
      هه عمرا
    • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      5 1
      زرنگیا همه چیزو بهم میچسبونی تا نظر خودتو به مردم القا کنی من از دریافت یارانه انصراف نمیدم چون واقعا بهش نیاز دارم ولی تو انتخابات به روحانی رای دادم این دوتا اصلا بهم ربطی نداره
    • ابی بیکران IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      7 0
      موندم این همه منابع حاصل از افزاش سه برابری دلار و سوخت و کوفت و درد و زهرمار به کجا رفته چنین شتابان که ادرس بدم پول هنگفت قطع یارانه ها هم راه خودش رو گم نکنه و مبادا اشتباها صرف تولید و بهداشت و هزاران چاله چوله دیگر شود
    • بی نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      7 0
      شما بسی بیخود و بی جهت به این دولت یا ان دولت قبل امید داری چراکه قطعا مبالغ حاصل از یارانه نگرفتن به همه جا خواهد رفت الا همانجاهایی که شما و امثال شما تصورش را دارید
    • بینا A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      3 0
      خیلی عرضه دارن تیم های دولتی بیخاصیت استقلال پرسپولیسو حمایت نکنن و واسشون بودجه های کلان نتراشن یارانه مال تموم مردمه و به اینها هم ربط نداره کی چقدر پول با تلاشش در میاره مرد هستن خودشونو کنترل کنن که اختلاص نکنن ما واسمون پول بی ارزش نیست که بخوایم تو جیب اینا بریزیم. پول رو واسه هرچی خرج میکنن جز واسه ما
  • امير تبر يز اوغلي ضد لنگي و كيسه A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    7 26
    نظري ندارم
  • شهرام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    2 0
    پس از قبل معلوم بود کیا حذف میشن
  • حسین A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    6 1
    جناب وزیر 10 میلیون نفر را چطور شناسایی کردید؟ می دانید با این حرکت غیرحرفه ای باعث خروج منابع از بانک شده و تورم را بالامی برید
  • بی نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    7 4
    خبرآنلاین خواهش میکنم نظرم رو چاپ کن به مرگ گرفتن که به تب راضی بشیم مگه قرار نیست مرحله دوم هدفمندی آغاز بشه؟ به جای اینکه یارانه ها را زیاد کنن الان مردم میگن خدا خیرشون بده که یارنه بهمون میدن اصلا کسی به این فکر نمیکنه که مبلغ یارانه چرا اضافه نمیشه؟
  • اذربایجان IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    2 0
    مایلم درامد ناخالص خود را برای تحیلیل شما عزیزان بیان کنم.بنده کلا با دریافت یارانه 850 هزار تومن است .دو تا فرزند کوچک دارم برای هر کدام 40 هزار تومن هزینه سرویس ایاب ذهاب میدهم .برای مدرسه و کتاب نیز ماهیانه حدود 50 هزار تومن بابت کاغذ و مداد و کمکهای درخواستی مدرسه و..پرداخت میکنم.برای لباس نیز برای هر کدام حداقل 30 هزار از این مبلغ کم کنید.برای خورد و خوراک نیز هر نفر روزی 5000 جمعا 20 هزار تومن نیز کم کنید.برای هزینه گاز و برق .. ماهی 100 تومن کم کنید.قیمت 60لیتر بنزین را نیز بدان اضافه کنید.قسط بانک 230 هزار تومن نیزبدان اضافه کنید.پس انداز رو بی خیال بشیم. تفریح هم نریم.مریض هم نشویم.میوه .هم نخوریم لوازم کهنه منزل رو هم عوض نکنیم.شما بگوییدایا میتوان امیدی برای زنده بودن داشته باشم؟
  • مهرداد IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    مگه پولدارها از چه دیواری بالا رفتن که شناسایی شدند حقشون هست تلاش و زحمت کشیدن چرا دولتی ها باید چشمشون به جیب پولدارها باشه