ایسنا نوشت:

علی نصیریان گفت: در حال حاضر کمبودهای بسیار زیادی در تئاتر داریم و دچار ضعف‌های بسیاری در این زمینه هستیم.

این بازیگر پیشکسوت که به‌زودی با بازی در نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» کار هادی مرزبان به صحنه می‌رود، ادامه داد: امروزه استعدادهای بسیار خوبی در تئاتر وجود دارد اما روال کاری مشخصی نداریم که امیدوارم نگرش به تئاتر خیلی جدی‌تر از وضعیت فعلی بشود.

او که روز ۲۶ فروردین‌ماه در نشست خبری این نمایش در تالار وحدت سخن می‌گفت، تشکیل گروه‌ها را یکی از مهمترین ضروریات تئاتر برشمرد و توضیح داد: تئاتر زمانی رشد می‌کند که گروه‌ها فعال باشند، یعنی عده‌ای به طور مستقل با یکدیگر کار و زندگی کنند ولی امروزه جمع شدن‌های تئاتری‌ها بسیار فصلی و اتفاقی است و این روند خوبی نیست.

نصیریان با اشاره به حضور ۶۰ ساله‌اش در تئاتر ایران یادآور شد: من کارهایم را در تئاتر کرده‌ام اما دوست دارم اگر جایی کاری از دستم بربیاید، انجام بدهم.

این هنرمند پیشکسوت افزود: متون آقای رادی را دوست دارم اما همه کارهایش را دوست ندارم. برخی از آن‌ها حالت سوسیالیستی و ارباب و رعیتی دارند که من دوست ندارم اما نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» عطر و بویی از کاراکترهای صادق هدایت داشت و من آن را دوست داشتم، به ویژه اینکه نقشم زیر و بم داشت و زبان هم در آن اهمیت خاصی داشت.

نصیریان اضافه کرد: شخصیتی که در این نمایش دارم با مسائلی مانند استبداد شرقی، پدرسالاری، پیرمرد خنزر پنزری (کاراکتر داستان «بوف کور» صادق هدایت) و... در ارتباط بود و من به همین دلیل آن را دوست دارم. از سوی دیگر گروه بسیار خوبی داشتیم چون کار تئاتر یک کار جمعی است و همه باید همکاری کنند.

در ادامه این نشست هادی مرزبان که چهاردهمین نمایشنامه اکبر رادی را اجرا می‌کند، یادآور شد: اسم من و رادی تداعی کننده یکدیگر است، به طوری که آقای دولت‌آبادی همیشه مرا در آغوش می‌کشد و می‌گوید توی بوی رادی می‌دهی.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: قرار بود نمایشنامه «تانگوی تخم مرغ داغ» را سه سال پیش اجرا کنیم که نشد و ما آن را نمایشنامه‌خوانی کردیم، اما یکی از آرزوهایم اجرای این اثر بود که خوشبختانه با تغییرات فرهنگی در دولت جدید اجازه اجرای این نمایشنامه را گرفتیم.

او بزرگترین افتخار خود را همکاری با علی نصیریان دانست و افزود: بزرگترین مشکل ما انتخاب بازیگران بود چون شخصیت‌های رادی خیلی خاص هستند. خوشحالم فرزانه کابلی که در این نمایش با استاد نصیریان هم بازی است در مقابل ایشان کم نیاورد و ما را رو سفید کرد.

مرزبان در ادامه سخنانش درباره حمایت مالی از دو نمایش قبلی‌اش اضافه کرد: در یکی از این نمایش‌ها اصلا ایران نبودم و برای کار دعوت شدم. مدیران وقت قول دادند همه چیز را فراهم کنند اما جالب اینجاست که من به عنوان بازیگر و کارگردان نمایش‌ام 700 هزار تومان دستمزد گرفتم که مدارکش هم هست. ما همیشه صورت‌مان را با سیلی سرخ نگه می‌داریم. دیوانگی‌هایی در تئاتر داریم که اگر نداشتیم اینجا نبودیم.

او یادآور شد: برای یکی دیگر از نمایش‌هایم هم بعد از چند سال سه میلیون تومان دستمزد دادند آن هم به صورت بُن بنابراین برای هیچ یک دستمزدهای گزافی نگرفته‌ام.

مرزبان با تأکید بر اینکه نگاه اقتصادی بر تئاتر ندارد، خاطرنشان کرد: خدا مرا نبخشد اگر زمان تئاتر کار کردن به مسائل مالی فکر کنم. عشق من تئاتر است و دوست دارم در این زمینه کار کنم و هرگز برای آن کیسه ندوخته‌ام و چرتکه نمی‌اندازم. همچنانکه همیشه آخرین دستمزد را در گروه برای خودم می‌گذارم.

کارگردان نمایش‌های «لبخند باشکوه آقای گیل» و «پلکان» در عین حال متذکر شد: ما برای تئاتر کیسه ندوخته‌ایم اما وظیفه دولت حمایت از این هنر است و اگر مدیران ما تئاتر می‌خواهند باید سر کیسه را شُل کنند.

او با اظهار تأسف از حاشیه‌هایی که در تئاتر وجود دارد، تصریح کرد: سال گذشته یکی از تئاتری‌ها گفته بود چرا مرزبان با همه مدیران کار می‌کند و خوب است. من با کسی پدرکشتگی ندارم. مدیر جدید هم پسرخاله‌ام نیست اما دورنمای کار را با حضور آقای مرادخانی به عنوان معاون هنری خوب می‌بینم.

در این نشست فردوس کاویانی هنرمند پیشکسوت تئاتر و یکی از بازیگران نمایش گفت: مقوله تئاتر در ایران بسیار مشکل شده و به همه بچه‌هایی که با این وضعیت تئاتر کار می‌کنند، آفرین می‌گویم. برایم بسیار ارزشمند است که در اثری ایرانی بویژه متن آقای رادی و کار آقای مرزبان بازی می‌کنم.

امین زندگانی دیگر بازیگر نمایش نیز اظهار امیدواری کرد: مطبوعات در نگارش آثارشان شأن قلم را حفظ کنند و منتقدان سلیقه‌ای و جناحی آثار هنری را نقد نکنند.

او گفت: باید بدانیم مسیر فرهنگی که پیش روی ماست در دست ما امانت است و ما هم باید آن را سلامت‌تر و پربارتر به نسل آینده ارائه کنیم.

زندگانی با ابراز خرسندی از چندمین همکاری‌اش با هادی مرزبان گفت: تئاتر خود سرشار از معجزه است و خوشحالم برایم این معجزه اتفاق افتاده است و با دوستانی همکاری می‌کنم که روزهایی آرزو داشتم آن‌ها را از نزدیک ببینم اما متأسفم که هر بار هر نقشی را بازی کرده‌ام به این جمله استاندارد برخورده‌ام که امین زندگانی برای این نقش مناسب نبود.

او تأکید کرد: گریبان تئاتر را به دست منتقدان سلیقه‌ای ندهیم و این هنر را از استفاده‌های فست‌فودی نجات دهیم. متأسفانه این روزها با نقادانی برخورد می‌کنیم که شاید سن و تجربه‌شان به آن نقد اعتبار نمی‌دهد ولی امیدوارم مطبوعات دوباره شأن قلم را به آن برگرداند.

فرزانه کابلی دیگر بازیگر نمایش که نقش انیس را بازی می‌کند نیز گفت: این نقش خیلی از من دور است و یکی از افتخاراتم این است که در خدمت آقای نصیریان هستم و از تجربیات ایشان خیلی استفاده می‌کنم.

پریسا مقتدی دیگر بازیگر نمایش نیز با ابراز خرسندی از همکاری با این گروه مطرح کرد: خوشحالم با کارگردانی همکاری می‌کنم که به اصول اخلاقی هم احترام بسیاری می‌گذارد. متأسفم که گاه برخی هنرمندان ظاهرا کار هنری می‌کنند اما اصول اخلاقی را زیر پا می‌گذارند.

قاسم زارع دیگر بازیگر نمایش نیز در سخن کوتاهی گفت: خانواده ما در این نمایش دیدنی است و توصیف‌کردنی نیست.

مهدی عبادتی دیگر بازیگر جوان نمایش هم یادآور شد: امیدوارم همان‌گونه که قلب هنرمندان برای تئاتر می‌تپد، مسئولان هم دلشان برای تئاتر بتپد.

به گزارش ایسنا، نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» نوشته زنده‌یاد اکبر رادی و کار هادی مرزبان از ۴ اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =