ایرنا نوشت:

خاویر سولانا مسوول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دستیابی ایران و پنج بعلاوه یک به توافق نهایی به عنوان چالشی بزرگ یاد کرد و گفت، با این حال، امکان حل مساله و دستیابی به این توافق وجود دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اندیشکده آمریکایی بروکینگز، سولانا در نشستی که سه شنبه در این اندیشکده برگزار شد، در رابطه با توافقنامه موقت هسته ای و چشم انداز امضای توافقنامه جامع با ایران گفت: آنچه به دست آمد، بیش از انتظار من و با افت و خیزهایی کمی همراه بود. ما باید بسیار محکم و پابرجا باشیم و به کار ادامه دهیم. چالش، بزرگ است اما، حل مساله ممکن است. ما باید از خلاقیت خود برای حل مشکل بسیار مهم اشاعه تسلیحات هسته ای استفاده کنیم. با حل شدن این مشکل، بسیاری از مشکلات این منطقه حل خواهد شد.

سولانا ضمن تقدیر از تلاش و پشتکار مذاکره کنندگان دو طرف، با اشاره به تغییر ترکیب تیم مذاکره کننده ایران در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی گفت: اکنون، با مذاکره کنندگانی مواجه هستیم که می توان با درایت و استدلال با آنها سخن گفت.

سولانا همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا در رابطه با ایران را استوار خواند و گفت، از آنجا که ثابت شده است که همکاری دوجانبه مفیدتر از از انجام یکجانبه کارها است، این همکاری بیشتر خواهد شد.

او ضمن تقدیر از توانایی کاترین اشتون در پیشبرد این روند(همکاری)، ابراز امیدواری کرد که این همکاری همزمان با به اتمام رسیدن دوره مذاکرات شش ماهه با ایران که برهه ای مهم برای همه است، بیشتر شود.

مسوول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رابطه با مذاکراتی که پس از روی کار آمدن روحانی آغاز شد، گفت: هدف هر یک از طرفین در این مذاکرات، رسیدن به توافق است و رویکرد این مذاکرات به واسطه ایجاد روندی منطقی و سازماندهی شده، عاملی مهم است. شانس موفقیت این مذاکرات بسیار بیشتر است. توانایی همه طرف ها در زمینه تفکیک مذاکرات هسته ای از سایر موارد اختلاف انگیز و بحران هایی مانند سوریه، بخشی مهم و اساسی است.

سولانا از مساله هسته ای به عنوان تنها بخش مشکل در رابطه با ایران و پویش های منطقه ای یاد کرد و گفت: کشورهای منطقه به صراحت از مذاکرات جاری ایران و پنج بعلاوه یک حمایت نکردند اما، مطمئن هستم که پس از دستیابی به
توافق، آنها نیز در نهایت شاد و خشنود خواهند شد.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    وای به روزی که بیگانگان از ما تعریف کنند. ببین چه کردیم که اونا خوششون اومده .