روز گذشته سوال از وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس به کارت زرد به او منجر شد. ضمن اینکه نمایندگان طرح استیضاح وزیر را هم آماده کرده اند.

زهرا تالانی: سوال از علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سال گذشته مطرح شد و هرچند که پس از تعطیلات عید گفته شد تب سوال از فانی فروکش کرده است، اما مجلس در سومین هفته کاری سال ۹۳، فانی را بازخواست کرد و به کارت کارت زرد داد. (اینجا) در ادامه هم طرحی با امضای ۹۰ نماینده برای استیضاح او تهیه شد.

در همین زمینه با عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت وگویی انجام دادیم که می خوانید:


چرا نمایندگان از پاسخهای آقای فانی راضی نشدند؟

چون آقای وزیر ادله درستی ارائه نکردند. سوال بیشتر نمایندگان این بود که چرا از افراد بازنشسته دوباره استفاده کرده اند؟ یا اینکه چرا برخی مدیران سیاسی هستند؟ به نظر من نظر نمایندگان درست است چون الان وزارت آموزش و پرورش نیروهای تحصیلکرده جوانی دارد که می توان از تخصص آنها استفاده کرد. برخی از بازنشسته ها 10 سال پیش در این وزارتخانه بودند و مدتهاست که از آن دور هستند و هیچ تسلطی بر مسائل ندارند در اینصورت چرا نباید از نیروهای درون خود سازمان استفاده کند؟ استدلال آقای فانی هم در این زمینه اصلا قانع کننده نبود. از طرفی نباید این وزارتخانه را سیاسی کرد.


قبلا وزیر در مورد این سوالات در کمیسیون پاسخ نداده بود؟

سوالات قبل از عید به وزیر اعلام شد و در ماه پایانی سال 92 طرح سوال از ایشان مطرح شد. متاسفانه وزیر نتوانست اعضای کمیسیون را هم قانع کند البته امروز ما باید نظر خود را مطرح می کردیم. برخی مدیران آن گونه که باید شایستگی ندارند و همین باعث نگرانی نمایندگان شده است.


رای مخالف به وزیر هم بالا بود.

متاسفانه بله چون نه تنها پاسخهای قانع کننده ای نداد بلکه برخی پاسخها و اظهارنظرهای ایشان موجب تکدر خاطر بعضی نمایندگان هم شد و نتوانست فضای عمومی مجلس را راضی نگه دارد.


در دوره های قبل هم وزارت آموزش و پرورش این مشکلات را داشت؟

تعداد سوالات از آقای حاجی بابایی هم کم نبود. چون آموزش و پرورش نهاد مهمی است نمایندگان بر آن حساس هستند. از نظر نمایندگان نباید در وزارت آموزش و پرورش سیاسی عمل کرد و باید از نیروهای پرتوان و جوان استفاده کرد چون دانش در آموزش و پرورش باید به روز باشد.


به نظر شما نباید وزیر با کسانی کار کند که همسو و هم رای باشد؟

در وزارت آموزش و پرورش به نطر ما نباید اینگونه باشد. بیشتر تخصص و مهارت مهم است نه اینکه آیا فلان مدیر از نظر سیاسی با وزیر همسو است یا نه.متاسفانه تمام افکار سیاسی فعالیتهای یک مدیر باسابقه را زیر سوال می برد و این اصلا صحیح نیست. در برخی کشورها دولت و وزیر تغییر می کنند اما شما می بینید که یک مدیر با 3 تا 4 وزیر کار کرده و این اصلا به افکار سیاسی او  ربطی ندارد.


در این شرایط امکان استیضاح وزیر وجود دارد؟

هدف نمایندگان مجلس اصلاح است. اگر ایشان مشکلاتی که نمایندگان را مطرح کردند رفع کند سوالها کمتر و موضوع استیضاح که نمایندگان به دنبال آن هستند منتفی می شود.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    15 0
    ما يك زوج فرهنگي هستيم كه حدود 2سال و7ماهه ازدواج كرديم ولي هنوز خبري از هديه ازدواج ما نشده علاوه بر اين من دوسال پيش مدرس ضمن خدمت بودم و يك ماه تمام تدريس كردم بازم خبري از پول نبود كاش نمايندگان مجلس به جاي گير دادن به عزل ونصب سياسي يه كم به فكر فرهنگيان معوقات فرهنگيان ومعيشت ما باشند. بابا با چه زبوني بگم معلم جيبش خاليه
  • من A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    24 2
    خب مرد حساب از همان اول به اقای نجفی رای مثبت می دادید.هم یکی بود که به فکر ما باشد هم شما الکی خودتان را درگیر معلم ها نشان نمی دادید. معلومه دغدغه ی شماها معلم ها نیست گیر الکی به این و ان است.
  • اصغر A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    22 0
    سلام .میگن اموزش و پرورش جای حساسی است .اما به وقت اقزایش حقوق میگن زیادی هستید .درست است زیادیم اما به نظر نمایندگان زیادی هستیم.شما که این قدر به روز هستید یک نگاهی به کشور های به روز بیاندازید شاید حرفتان را پس بگیرید .همین رد رتبه بندی دلیلی بد عدم توجه نمایندگان به پیشرفت است. .با تشکر. یاد و خاطرهامام و شهدا گرامی باد
  • آرمان IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    8 0
    بگو وزیر بشه دستور بگبر ما ...خجالت نکش جان من
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    10 0
    اصلاشماهانميخواهيدپيشرفت كشورراببينيد نماينده مردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    18 0
    یکی از این آقای نماینده بپرسه شما که خودتون تو حوزه انتخابیه روسای آموزش و پرورش همسو آوردید ؟ اون موقع درست بود ؟ حتی به معاونین ادارات رحم نکردید تا همسو با شما باشند . من از آقای فانی دفتع نمی کنم از حقوق حقه مردم و فرهنگیان میگم که چطور دستمایه سلیقه گرایی شما سیاسیون شدند .
  • حمید A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    16 0
    خدا همه ما را به راه راست هدایت کند به خصوص نمایندگان احزاب را که صلاح حزب را به صلاح مردم ترجیح می دهند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    7 1
    آیانماینده ها موقع تصویب حقوق خودشون هم به فکر اقتصاد مقاومتی می افتند؟چرا رتبه بندی معلمان رای نیاورد این رای سیاسی نبود .
  • بی نام EU ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    9 0
    بابا باید اول حقوق معلم بره بالا.اکه میخایم کشور اقتدار داشته باشه.اکه اموزش برورش مهمه .ولی بعید میدونم.اصلا امورش برورش نیست
  • علی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 1
    یکی ازکار های که باید انجام بشه این مود هستش: قراربود معلمان پیمانی ۸۹مهر۹۲ به رسمی ازمایشی تبدیل بشیم اماهنوز خبری نیست
  • صالح US ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    1 1
    تبیل وضعیت معلمان پیمانی 89که قراربود 7ماه پیش انجام بشه هنوزنشده
  • اكبر رضايي A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    به نام خدا با تبريك هفته بزرگداشت مقام معلم درخواست اينجانب ازكمسيون محترم آموزش:تلاش براي تغيير بيمه خدمات درماني كليه فرهنگيان اعم از شاغلين و بازنشستگان به بيمه تامين اجتماعي به صورتي كه كليه هزينه هاي مربوط از حقوق همكاران كسر شود و بار مالي براي دولت نداشته باشد و باعث حذف بيمه هاي طلايي و تكميلي گردد و آسودگي خاطر فرهنگيان عزيز را فراهم آورد. با تشكر
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 0
    باسلام مسئولین تا کی فقط حرف میشه بگین کی وقت عملکردنه