شبه نظامیان حامی روسیه همچنان کنترل ساختمانهای دولتی را در شرق اوکراین در اختیار دارند و فشارهای دولت مرکزی اوکراین و تهدیدهای کشورهای غربی بی نتیجه بوده است.

 

 

 

 

جدایی طلبان در بسیاری از شهرهای شرق و جنوب شرقی اوکراین، پرچم روسیه را بر فراز ساختمانهای دولتی از جمله شهرداری برافراشته اند.

تنشهای چند هفته اخیر روز یکشنبه با کشته شدن سه نفر در تبادل آتش در نزدیکی شهر اسلوویانسک به اوج خود رسید. دولت روسیه و دولت مرکزی اوکراین یکدیگر را به دست داشتن در این اتفاق متهم کرده اند.

همزمان، جنگ لفظی بین سیاستمداران روسیه و مقامهای کشورهای غربی ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگویی اینترنتی با یک شبکه رادیویی روس، تحریم شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را هم محتمل دانست، هر چند گفت که هنوز گزینه های زیاد دیگری وجود دارد تا این اتفاق رخ ندهد.

جدایی طلبان می گویند ملی گراهای راستگرای اوکراینی به آنها حمله کردند. اما ملی گرایان اوکراینی دخالت در این واقعه را رد می کنند و نیروهای ویژه روسیه را مسئول آن می دانند.

دولت آمریکا از آغاز بحران جاری، حمایت خود را از دولت نوپای اوکراین به صراحت اعلام کرده است. روز دوشنبه جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا برای گفتگو با مقامهای اوکراینی وارد کی یف شد.

در حالی که کشورهای غربی از روسیه خواسته اند که از نفوذ خود برای آرام کردن جدایی طلبان در شرق اوکراین استفاده کند، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه توپ را به زمین آمریکا انداخت و از این کشور خواست که مقامهای اوکراینی را برای مقابله با کسانی که او «تندروهای کله شق» خواند تحت فشار بگذارد.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می گوید: «نه تنها به توافقنامه ژنو احترام گذاشته نشده است، بلکه کسانی که قدرت را در کی یف به دست گرفته اند، این توافقنامه را زیر پا گذاشته اند. مقامهای کشور اوکراین هیچ کاری انجام نمی دهند. آنها برای از بین بردن عوامل بحران جاری در این کشور هیچ تلاشی نمی کنند.»

روسیه و اوکراین در مذاکراتی که هفته گذشته در حضور مقامهای آمریکا و اتحادیه اروپا در ژنو صورت گرفت، توافق کردند که گروه های شبه نظامی جدایی طلب خلع سلاح شوند و ساختمانهای دولتی را ترک کنند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =