مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393

شماره تلفن‌های تمام کشور 8 رقمی می‌شود

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، شرکت مخابرات ایران را موظف کرد حداکثر تا پایان شهریور ماه سال 1393، طرح یکسان سازی کدهای مخابراتی سطح هر استان را در کلیه استان های کشور اجرا کند که با اجرای این طرح تمامی تلفن های کشور 8 رقمی می شود.
مصوبه 184 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر حذف پالس محوری از تعرفه های تلفن ثابت، محاسبه کارکرد مشترکان بر مبنای دقیقه، اجرای طرح یکسان سازی کدهای مخابراتی در سطح استانها و یکنواخت سازی تعرفه های تلفن همراه به شرکت مخابرات ایران ابلاغ شد.
این مصوبه با هدف شفافیت و ساده سازی و حذف پالس محوری از تعرفه های تلفن ثابت، محاسبه کارکرد مشترکین بر مبنای دقایق استفاده، اجرای طرح یکسان سازی کد در سطح استانها، یکنواخت سازی تعرفه های تلفن همراه، توسعه شبکه تلفن ثابت با تضمین درآمد عادله برای شبکه تلفن ثابت، همچنین برقراری عدالت تعرفه ای با حذف منطقه های (زون های) بین شهری و تعیین آبونمان به صورت پلکانی و نیز فراهم کردن امکان تعریف بسته های تعرفه ای مختلف توسط اپراتور، نظارت پذیری بهتر و پایه گذاری نظام تعرفه ای علمی، در 25 اسفندماه به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به ریاست محمود واعظی وزیر ارتباطات رسید.

تغییر نرخ مکالمات تلفن ثابت بعد از یکسان سازی کدها در هر استان
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سقف تعرفه مکالمات تلفن ثابت از ابتدای سال 1393 را به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 30 ریال، هر دقیقه مکالمات ثابت به ثابت بین استانی 330 ریال، هر دقیقه مکالمات تلفن ثابت به همراه شرکت ارتباطات سیار 625 ریال و هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به سیار اپراتورهای تلفن همراه 625 ریال تعیین کرده است.
اعمال این تعرفه ها صرفاً پس از اجرای طرح یکساان سازی کد در سطح هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور انجام می شود.
براساس این مصوبه شرکت مخابرات ایران موظف است حداکثر تا پایان شهریور ماه سال 1393، طرح یکسان سازی کد در سطح هر استان را در کلیه استان های باقی مانده اجرا کند.
به منظور جلوگیری از زیان دهی شبکه تلفن ثابت، شرکت مخابرات ایران مجاز است در کلیه مکالمات تلفن ثابت، اعم از ثابت به ثابت شهری، ثابت به ثابت بین شهری و ثابت به همراه برای استان هایی که طرح یکسان سازی کد در سطح استان در آن اجرا نشده است، در دوره زمانی 1390.12.1 تا زمان اجرا شدن طرح یکسان سازی کد در سطح هر استان، نرخ 51.03 ریال را برای هر پالس اعمال کند.
در همین حال به منظور جبران هزینه های اجرای طرح یکسان سازی کد در سطح هر استان و جبران کاهش درآمد ناشی از اجرای آن، شرکت مخابرات ایران می تواند در کلیه مکالمات تلفن ثابت برای استان هایی که طرح یکسان سازی کد در سطح استان در آن اجرا شده است، در دوره زمانی 90.12.1 تا 1392.12.29 نرخ 58.71 ریال را برای هر پالس، صرفاً تا تاریخ اجرای طرح یکسان سازی کد در هر استان اعمال کند.
همچنین شرکت مخابرات ایران می تواند این تعرفه ها را در دوره زمانی تعیین شده برای کلیه ساعات شبانه روز برای محاسبه کارکرد همه مشترکین اعمال کند.
اپراتور تلفن ثابت می تواند تعرفه مکالمات تلفن ثابت به مقصد تلفن همراه هر یک از اپراتورهای تلفن همراه را حداکثر 10 درصد کمتر از سقف تعیین شده محاسبه کند. کاهش بیش از 10 درصد منوط به تایید سازمان تنظیم مقررات و برقراری شرایط یکسان برای همه اپراتورها است.
کلیه اپراتورهای ارائه کننده خدمات تلفن ثابت، می توانند این تعرفه ها را برای کلیه ساعات شبانه روز برای محاسبه کارکرد مشترکین اعمال کنند.

فرصت یک ماهه به همراه اول برای اجرای تعرفه یکنواخت درون شبکه
به گزارش خبرنگار مهر، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات در این مصوبه برای اجرای تعرفه یکنواخت درون شبکه تلفن همراه یک ماه فرصت به همراه اول داده است.
براساس این مصوبه تعرفه پایه یک دقیقه مکالمه درون شبکه ای تلفن همراه برای سیم کارت های دایمی 499 ریال و سقف 599 ریال تعیین می شود. سقف تعرفه یک دقیقه مکالمه درون شبکه ای تلفن همراه برای سیم کارت های اعتباری 899 ریال تعیین می شود.
اجرای تعرفه یکنواخت درون شبکه حداکثر یک ماه پس از تاریخ ابلاغ خواهد بود.
ر همین حال سقف تعرفه یک دقیقه مکالمه بین شبکه ای از تلفن همراه به مقصد شبکه تلفن ثابت/ همراه برای سیم کارت های دایمی 625 ریال و برای سیم کارت های اعتباری 937 ریال تعیین می شود.
با اجرای این مصوبه، مبلغ حداقل کارکرد (معادل 100 پالس) حذف و اعمال آن در صورتحساب مشترکین غیرمجاز است.
با اعمال این مصوبه، تعرفه تمامی مکالمات اعم از تلفن ثابت و همراه که بر مبنای پالس تعیین شده بود، قابل اعمال برای محاسبه صورتحساب کارکرد مشترکین نخواهد بود.
همچنین شرکت مخابرات ایران مکلف شده است برنامه سرمایه گذاری و توسعه کمی و کیفی شبکه خود را تا تاریخ 1393.6.31 به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه و حسب تصمیم کمیسیون اقدامات لازم در این خصوص را به عمل آورد.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز موظف شده مبلغ تسهیم درآمد خدمات تلفن ثابت را با توجه به این مصوبه و تبصره ذیل بند 11.2.1 موافقتنامه پروانه شرکت مخابرات ایران محاسبه، اصلاح و برای اجرا به شرکت مخابرات ایران ابلاغ کند و نتیجه را نیز به کمیسیون گزارش دهد.

 

هشدار پلیس فتا به قربانیان هکرها

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس سایبری ایران به کاربران هشدار داد مراقب باشند زیرا هکرها برای سرقت اطلاعات کاربران وب‌سایت‌ها از هر روشی مانند جعل، استفاده از فایل‌های فلش مخرب و یا بدافزارهایی که در نرم‌افزارها مخفی است استفاده می‌کنند.
به گزارش فارس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس سایبری ناجا با بیان مطلب فوق گفت: هکرها با استفاده از کدهای مخرب، کاربرانرا به سایت‌های آلوده هدایت می‌نمایند و رایانه‌ها را آلوده می‌کنند، از رایانه‌های آلوده شده اطلاعات شخصی کاربران را به سرقت می برند و یا از آن جهت حملات به دیگر افراد یا سازمان استفاده می‌نمایند.
سرهنگ نیک نفس در ادامه از برخورد با وب سایت‌هایی مانند سایت‌های قمار و شرط بندی، فروش کالاهای غیر مجاز و ... که فعالیت آنها کاملا مجرمانه و مشهود می‌باشد، خبر داد و به کاربران توصیه کرد: در مقابل آنها مسائل ایمنی را رعایت نمایندتا در دام آنها نیافتند.
وی ضمن بیان اینکه برخی از بدافزارها و ابزارهای جاسوسی مخفی در وب‌سایت‌ها وجود دارد که شناسایی آنها از طریق کاربر ممکن نیست عنوان داشت: وب سایت‌هایی هستند که ظاهری موجه و خوب دارند و در ظاهر فعالیت مجاز انجام می‌دهند ولی در پشت صحنه خدماتی که ارائه می‌کند می¬تواند برای کاربران مضر باشد و همچنین وب‌سایت‌هایی که واقعا فعالیت مجاز دارند و مورد اعتماد میلیونها کاربر می‌باشد که بر اثر خطاهای انسانی و عدم رعایت اصول ایمنی و امنیتی، هکرها با روشهای مختلف اقدام به اجرای کدهای مخرب روی رایانه‌ کاربران می‌نمایند و اطلاعات کاربران را به سرقت می‌برند و یا دیگراعمال مجرمانه را انجام دهند.
این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: امنیت هیچگاه صددرصد نیست، بنابراین اگر بخواهیم همیشه در مقابل تهدیدات و خطرات وب‌سایت‌های آلوده امنیت کامل داشته باشیم، نباید هرگز وارد هیچ وب‌سایتی در اینترنت شویم که این روش منطقی نمی‌باشد بنابراین باید تلاش کنیم که با افزایش آگاهی علاوه بر استفاده از فن‌آوری‌های روز به حداکثر امنیت برسیم.
رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس سایبری ایران افزود: هکر‌ها جهت نفوذ به رایانه و سرقت اطلاعات کاربران وب‌سایت‌ها از هر روشی استفاده می کنند به عنوان مثال جعل وب سایت‌ها، استفاده از فایل‌های فلش مخرب در وب‌سایت‌ها، کوکی های فلش، لینک‌های کوتاه شده که توسط هکرها ایجاد می‌شود تا کاربران به مکان‌های نامشخص هدایت کنند و یا بدافزارهایی که توسط هکرها در نرم‌افزارها، فیلم‌ها، موزیک‌ها و عکس‌ها مخفی می‌نمایند و رایانه را آلوده می کنند.

 

اختلاف نظر در خصوص مضرات پارازیت‌ها

وزیر بهداشت با اشاره به تشکیل کارگروهی برای بررسی امواج و پارازیت‌ها در کشور گفت: شخص رئیس جمهوری پیگیر این موضوع است اما اختلاف نظری برای میزان این امواج و اندازه‌گیری پارازیت در نقاط مختلف وجود دارد.
حسن قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با فارس گفت:کارگروهی برای بررسی امواج و پارازیت‌ها در کشور تشکیل شده و مشغول به کار است.وی با اشاره به اینکه اندازه‌گیری‌ها خیلی وقت است که آغاز شده ادامه داد: اما اختلاف نظری برای میزان این امواج و اندازه‌گیری پارازیت در نقاط مختلف وجود دارد.وزیر بهداشت گفت: پارازیت‌ها در همه کشورها وجود دارند اما در مورد اینکه چه مقدار از پارازیت‌ها مضر است، استاندارد بین‌المللی برایش تعریف شده است و باید طبق آن اندازه‌گیری انجام شود.
وزیر بهداشت گفت: طبق این اندازه‌گیری که درحال انجام است، مشخص می‌شود که میزان پارازیت در کشور بیش از استانداردها بوده یا کمتر از آن است.هاشمی ادامه داد: در مکان‌هایی که میزان امواج زیر استاندارد است اعتراض بر این است که نکند دستگاه اندازه‌گیری دقیق نباشد.وی گفت: در حال حاضر دستگاه اندازه‌گیری پارازیت‌ها در کشور وجود دارد و به غیر از وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات، سازمان انرژی اتمی و سازمان محیط زیست، گروه‌هایی که در این موضوع دخالتی ندارند به عنوان دستگاه‌های بی‌طرف، میزان پارازیت‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند.
وزیر بهداشت گفت: اختلاف نظری که وجود دارد بر روی میزان اندازه‌گیری دقیق پارازیت‌ها است، در غیر این صورت کار به خوبی پیش می‌رود و حتی شخص رئیس جمهوری پیگیر این موضوع است و بارها در این رابطه با مسئولان امر صحبت کرده است.
هاشمی گفت: مطمئن باشید از آن بخشی از پارازیت‌ها که به سلامت مردم آسیب می‌رساند حتماً پیشگیری خواهد شد.

 

جزئیات برگزاری هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات اعلام شد
هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور چهره های مهم و فعال حوزه مخابرات جهان شهریورماه در تهران برگزار می شود.محمود کمره‌ای دبیر کمیته علمی هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات در نشست خبری با اشاره به جزئیات برگزاری این سمپوزیوم اظهار داشت: این همایش با هدف ارتقاء وضع علمی، ایجاد محیط تبادل‌نظر مناسب و در اختیار قرار دادن آخرین نتایج تحقیقات و مقالات درحوزه مخابرات 18 تا 20 شهریورماه سال جاری برگزار می‌شود که پیش از برگزاری آن نیز به مدت 2 روز در روزهای 16 و 17 شهریور کارگاه آموزشی در این بخش برگزار خواهد شد.وی با بیان اینکه همزمان با برگزاری سمپوزیوم، سمینار و نشست‌های تخصصی و نمایشگاه تخصصی در حاشیه آن برگزار خواهد شد، افزود: شبکه‌های مخابراتی، ارتباطات بی سیم،‌ سیار و ماهواره‌ای، فناوری اطلاعات با محوریت سرویس و فناوری، زیرسیستم های مخابراتی و تکنولوژیه های این بخش از جمله محورهای برگزاری این سمپوزیوم خواهد بود. همچنین با توجه به شعار سال جاری، دو محور اقتصاد و فرهنگ و فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیاستگذاری و مدیریت راهبردی فاوا نیز به محورهای سمپوزیوم اضافه شده است.کمره ای با اشاره به 6 دوره برگزاری سمپوزیوم مخابرات در سال‌های گذشته گفت: نخستین دوره این سمپوزیوم در سال 2001 و دوره اخیر در سال 2012 برگزار شد که امسال سمپوزیوم سال 2014 در تهران برگزار خواهد شد؛ این کنفرانس زیرنظر وزارت ارتباطات برگزار می‌شود که وزیر ارتباطات، رئیس افتخاری سمپوزیوم و رئیس مرکز تحقیقات مخابرات، رئیس علمی سمپوزیوم خواهند بود.عضو هیات علمی دانشگاه تهران آخرین مهلت ارسال مقالات به این سمپوزیوم را 15 اردیبهشت ماه و زمان اعلام نتایج بررسی مقالات را 7 تیرماه عنوان کرد و با بیان اینکه در سمپوزیوم ششم مشارکت کنندگانی از 10 کشور خارجی از جمله آمریکا، انگلستان، ایتالیا، کانادا، آلمان، هلند، فنلاند، چین و مالزی مقالاتی به این رویداد علمی ارسال کرده بودند گفت: امسال امیدواریم تعداد مقالات دریافت شده بیش از 500 مورد باشد که از این تعداد حدود 40 درصد مقالات پذیرفته خواهد شد که مقالات پذیرفته شده در این سمپوزیوم در انجمن IEEE - آی تریپِل ئی -که مهمترین انجمن جهانی برق و مهندسی مخابرات است نمایه می‌شود.

وی گفت: در این سمپوزیوم چهره‌های مهمی از اتحادیه جهانی مخابرات، نمایندگانی از انجمن‌ IEEE و نمایندگانی از صنایع مهم فعال در ICT حضور خواهند داشت و موضوع فضای مجازی، امنیت شبکه های ارتباطی، رویکردهای استراتژی مخابرات و سرویس ها و تکنولوژیهای روز صنعت از جمله محورهای مورد بحث در این رویداد علمی خواهد بود.

 

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =