محدود کردن شهروندان بر اساس تفاوت مذهب با موازین اسلامی مغایرت دارد

خبرگزاری فارس نوشت:

نشست تخصصی «بررسی حقوق اقلیت‌های دینی» به همت خانه تقریب و بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی عصر دیروز(دوشنبه دوم اردیبهشت ماه) در دانشکده حقوق این دانشگاه برگزار شد. در این نشست که بیش از سه ساعت به طول انجامید، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی محقق‌داماد استاد دانشگاه، رضا اسلامی مدیرگروه حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی، سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، هویک بهبو حقوقدان و عضو اتحادیه جهانی آشوریان به ایراد سخنرانی پرداختند.

در این نشست سه محور حقوق اقلیت‌های دینی در اسلام، حقوق اقلیت‌های دینی در اسناد بین‌المللی و حقوق اقلیت‌ها در ایران مورد بررسی و مداقه قرار گرفت.

محقق داماد: هیچ‌گاه در جامعه اسلامی شهروند درجه یک و دو نداشته‌ایم

حجت‌الاسلام محقق داماد در این نشست به تفاوت نظرات فقه سنتی و نظرات خودش در خصوص حقوق اقلیت‌ها اشاره کرد و گفت: اقلیت زمانی به این معنای مصطلح مفهوم می‌یابد که کشورها را مذهب، نژاد و ... از یکدیگر جدا کند، در حالی که مرزهای جغرافیایی کشورها را از یکدیگر جدا می‌کنند. در مرزهای جمهوری اسلامی ایران تمام افراد ایرانی فارغ از مذهب، رنگ، نژاد و ... دارای حقوق شهروندی یکسان هستند.

وی همچنین با اشاره به مرزبندی مذهبی در تاریخ اسلام افزود: هیچگاه در جامعه اسلامی شهروند درجه یک و دو نداشته‌ایم و محدود کردن شهروندان بر اساس تفاوت مذهب و... با موازین اسلامی مغایرت دارد.

اسلامی: دولت‌ها موقعیت‌های اجتماعی برای تمام شهروندان خود فراهم کنند

سخنران بعدی این نشست رضا اسلامی بود که به تبیین حقوق اقلیت‌های دینی در اسناد بین‌المللی پرداخت، وی دولت‌ها را مسئول به رسمیت شناختن اقلیت‌ها ندانست و عنوان کرد: در هر جامعه‌ای اقلیت‌ها وجود خارجی دارند و دولت‌ها تنها نسبت به آن‌ها وظیفه مهیا کردن فضای تساوی را دارند، چرا که جامعه مدنی به مشارکت همه ادیان و شهروندان شکل می‌گیرد.

اسلامی اظهار داشت: دولت‌ها باید تلاش کنند تا فرصت‌های عملی یکسان برای کسب موقعیت‌های اجتماعی برای تمام شهروندان فراهم شود.

مره‌صدق: فتوای مقام معظم رهبری درباره اقلیت‌های مذهبی راهگشا بود

مره‌صدق سومین فردی بود که در این نشست نظرات خود را نسبت به وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران بیان کرد. وی در ابتدا تشکر ویژ‌ه‌ای از دو سخنران قبلی به خصوص محقق داماد کرد و با توجه به رشته تخصصی خود -جراحی داخلی- از شرکت‌کنندگان خواست تا اجازه دهند وی بحث حقوقی و علمی نکرده و عملگرایانه صحبت کند.

نماینده کلیمیان مجلس شورای اسلامی در صحبت‌های خود به قانون 881 مکرر مدنی اشاره کرد که در زمان پهلوی اول تصویب شده و آن را یکی از دغدغه‌های اقلیت‌های مذهبی از ابتدای انقلاب عنوان کرد، وی در ادامه به فتوای مقام معظم رهبری در همین زمینه اشاره کرد و آن را مؤثر و راهگشا دانست.

هویک بهبو: نحوه برخورد تکفیری‌ها با مسیحیان سوریه تفاوت فرهنگ آنها با ایرانیان را نشان می دهد

هویک بهبو آخرین سخنران این نشست تفاوت‌های آشوریان و ارامنه با سایر اقلیت‌های مذهبی را مطرح کرد و گفت: با توجه به اصول مندرج در قانون اساسی ارامنه و آشوریان ایرانی علاوه بر اقلیت‌های مذهبی به عنوان اقوام ایرانی نیز در نظر گرفته شده‌اند و به همین خاطر است که کلیمیان و زرتشتیان هر کدام یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند، اما آشوریان و ارامنه که مسیحی هستند جمعاً سه نماینده دارند .

وی غیرمسلمانان ایرانی را مشمول عقد ذمه ندانست و افزود: شاهد اهل ذمه بودن این افراد هم ذکر عنوان اقلیت‌های دینی در موارد متعدد قانونی به جای عنوان اهل ذمه دانست.

سردبیر ماهنامه «پیام آشوریان» در این نشست بیان داشت: عقد ذمه یک توافقنامه طرفینی است و غیر از حکم شرعی است.

وی در ادامه با اشاره به نمونه‌های تاریخی دوران امام علی(ع)، در خصوص مسیحیان سوریه گفت: تفاوت فرهنگ غنی ایرانیان با تکفیری‌ها در همین مسائل نمود پیدا می‌کند که در همین جا قتل عام مسیحیان اعم از آشوری و ارمنی توسط نیروهای تکفیری را محکوم می‌کنیم.

/6262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =