آیت الله ملکوتی درگذشت / پیام تسلیت رئیس مجلس

آیت‌الله میرزا مسلم ملکوتی مرجع عالیقدر شیعیان و امام جمعه سابق تبریز دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایسنا آیت‌الله‌ ملکوتی که مدتی بود به علت بیماری ریوی در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری شده بود، امروز دار فانی را وداع گفت.

بر اساس این گزارش، آیت الله میرزا مسلم ملکوتی سرابی از مراجع تقلید شیعه بود. وی در سال 1302 هجری شمسی در حومه سراب و در خانواده‌ای مذهبی و خوشنام به دنیا آمد. از پنج سالگی به آموختن و روخوانی و حفظ قرآن کریم پرداخت. پدرش او را در شش سالگی به شهر سراب برد تا در نزد علمای آن زمان مشغول تحصیل شود.

وی در مبارزات علیه رژیم پهلوی در کنار رهبر نهضت اسلامی حضرت امام خمینی (ره) نقش برجسته‌ای را ایفا نمود که امضاء بیانیه های صادره علیه رژیم شاهنشاهی موید این مطلب است.

آیت‌الله ملکوتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبر انقلاب اسلامی به امامت جمعه تبریز و نماینده امام در آذربایجان منصوب شد.

وی گرچه از بنیانگذاران جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو این نهاد به شمار می رفت اما در جایگاه امامت جمعه و نماینده ولی فقیه در آذربایجان فراجناحی عمل نموده و همه گروه های چپ و راست و جناح های دیگر را زیر بال خود گرفت و حتی در آن سوی مرزها به خصوص جمهوری آذربایجان هم محبوبیت یافت به‌طوری که بسیاری از مسلمانان جمهوری آذربایجان مقلد ایشان هستند.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در پیامی درگذشت آیت الله مسلم ملکوتی را تسلیت گفت.

متن پیام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال عالم ربانی و روحانی جلیل القدر آیت الله مسلم ملکوتی یار دیرین انقلاب و از ذخایر ارزشمند و معنوی نظام جمهوری اسلامی موجب تأسف فراوان گردید.

آیت الله مسلم ملکوتی از شاگردان و یاران برجسته امام خمینی (ره) بودند و درس های فراوانی نیز از بنیانگذار جمهوری اسلامی آموختند.

ایشان در سراسر عمر خویش به تعلیم و نشر اصول و معارف دینی و اسلامی همت فراوان داشتند و از اساتید و صاحب نظران برجسته در فقه و اصول و فلسفه بودند و همواره در جهت بهره مندی از علوم و معرفت مذهبی تلاش می کردند و سرانجام نیز با اجازه مراجع به درجه اجتهاد نائل گشتند.

آیت الله ملکوتی پس از پیروزی انقلاب با حکم حضرت امام خمینی (ره) به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان و امام جمعه تبریز خدمات زیادی را به مردم و اهالی این منطقه عرضه داشتند و پس از مدتی نیز به دلیل علاقه به معارف دینی و درخواست آیات عظام به شهر قم بازگشتند و تا آخر عمر نیز در راه کسب علم و معرفت فعالیت کردند.

اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با عرض تسلیت این ضایعه به پیشگاه مقام معظم رهبری، حوزه های محترم علمیه و ملت شریف ایران به ویژه مردم سلحشور آذربایجان و نیز بیت مکرم ایشان برای روح آن روحانی گرانقدر رحمت و مغفرت از درگاه خداوند متعال مسئلت می کنم.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    خدا رحمت کنه روحش شاد
    • بی نام EU ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      7 18
      چرا اینقدر منفی
    • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      4 22
      مرد خیلی خوبی بود خدا رحمتش کنه
  • چرم صبا FI ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    6 22
    بزرگ دیگری ازمیان مارفت خداوندمتعال رحمتش کند بیاییم قدر بزرگان رابدانیم
  • با نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    6 24
    حالا چرا منفی میدین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما تبریزی ها بهتر میشناسیمشون
  • وحید تبریزلی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    6 24
    نمونه والای ساده زیستی بود خدا رحمتش کنه
  • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    5 23
    باید تیتر خبر این باشد: آیت الله ملکوتی ملکوتی شد.
  • حسام 10 A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    3 21
    البته ذکر این نکته ضروری است که انتصاب وی به عنوان نماینده امام و امام جمعه تبریز پس از ترور آیت‌الله مدنی و بعد از حضور موقت آیت‌الله مشکینی بود.
  • علی قدوسی بابل A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 4
    همه ازخدائیم وبسوی او باز می گردیم روحش شاد وراهش پررهرو باد.