فارس نوشت:

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان بیماران نیازمند به عضو پیوندی در کشور ۲۵ هزار نفر بوده و میزان فوت بیماران نیازمند هفت تا ۱۰ نفر در روز است.

کتایون نجفی‌زاده بعد از ظهر امروز در کنفرانس علمی مرگ مغزی و اهدای عضو مازندران در سالن اجتماعات بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل اظهار داشت: آمار اهدا عضو شهرستان بابل با توجه به تلاش‌ها و پیگیری‌های مثبتی که در سال‌های گذشته انجام شده آمار قابل قبولی بوده است.

وی با اشاره به اینکه pmp بابل قابل قبول و نزدیک به حداقل قابل قبول pmp 20 است، افزود: اهدا عضو، کار فردی نبوده و نیاز به تلاش تیمی دارد.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بابل در سال 91 پنج مورد اهدا عضو داشت که در سال 92 به هفت مورد ارتقا یافت، تصریح کرد: نسبت به میزان جمعیت 500 هزار نفری شهرستان بابل pmp بابل از 10 به 14 رسیده که حداقل pmp قابل قبول است در حالیکه pmp مازندران بدون لحاظ شهرستان بابل تنها هفت است.

نجفی‌زاده اذعان داشت: تعداد اهداء عضو کشور در سال 92 تنها 665 نفر و تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات 20 هزار نفر بوده است.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در سال خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد تنها 2 هزار و 500 تا 4 هزار نفر قابل اهداء بودند.

نجفی‌زاده افزود: میزان بیماران نیازمند به عضو پیوندی در کشور 25 هزار نفر بوده و میزان فوت بیماران نیازمند هفت تا 10 نفر در روز است.

وی با اشاره به اینکه pmp قابل قبول دنیا 20 است، اظهار داشت: pmp ایران در سال 1392 8.7 بوده و pmp قابل قبول ایران به 30.8 و pmp ایده‌آل 48 است.

این مسئول با اشاره به اینکه pmp ایران از سال 79 شیب افزایشی خوبی داشته است، اذعان داشت: در سال گذشته 665 اهدا پیوند کلیه داشتیم که از عضو افراد زنده بیشتر از مرگ مغزی‌ها استفاده شد این در حالی است که 2 هزار و 700 پیوند کلیه در کشور انجام گرفت.

وی بیان داشت: 20 هزار نفر بیمار دیالیزی در کشور داریم که 20 درصد آنها قادر به پیوند نیستند اما آمار نشان داده 10 هزار بیمار نیازمند به کلیه داریم.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: مهم‌ترین دغدغه ما در گذشته برای بیماران دیالیزی خرید دستگاه دیالیز و افزایش مراکز دیالیز برای بیماران کلیوی بوده اما امروزه مهم‌ترین دغدغه ما پیوند کلیه به جای دیالیز است.

نجفی‌زاده با اشاره به اینکه شیراز سومین مرکز پیوند کبد جهان است، خاطر نشان کرد: دانشگاه شهید بهشتی در کنگره استرالیا رتبه اول رضایت‌مندی جهان و رتبه سوم جهان در آمار اهدا عضو از مرگ مغزی را اخذ کرد.

وی بیان داشت: تعداد جمعیت در پوشش دانشگاه شهید بهشتی 8 میلیون و 500 هزار نفر، تعداد بیمارستان‌های تحت پوشش 113 بیمارستان، عدد سرویس جراحی آن 44 و میانگین اهدا آن در ماه 27 مورد، میانگین رضایت‌مندی از خانواده بیمار مرگ مغزی 96.3 درصد و pmp هم 32.4 بوده است.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای طرح‌های نوین را رمز موفقیت این دانشگاه برشمرد و اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله شناسایی بیماران مرگ مغزی است و مهم‌ترین مشکل دانشگاه‌ها عدم رضایت خانواده‌ها از اهدا عضو عزیزان‌شان است که این امر به اهمیت مشاوره و نحوه برخورد با خانواده بیمار را نشان می‌دهد که نوعی فن ارزنده محسوب می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: 72 درصد خانواده‌هایی که رضایت به اهدا عضو می‌دهند زیر 12 ساعت بوده که سعی داریم این مدت زمان رضایت را به زیر 6 ساعت برسانیم.

وی از ارائه طرح نوین poptn در ایران خبر داد و گفت: این طرح معدل ایرانی شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا بوده که اقدام به شناسایی بیمار مرگ مغزی از سراسر کشور می‌کند.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بزرگترین مزیت این طرح ارتقا کیفیت ارگان‌ها، ایجاد شبکه کشوری، انتقال ارگان، بهبود کیفیت زندگی بیماران نیازمند به پیوند اعضا، ارتقا سلامت جامعه، کاهش هزینه‌های نگهداری و مراقبت از افراد نیازمند به پیوند است.

نجفی‌زاده با اشاره به اینکه سعی داریم حداقل pmp کشور را به 20 برسانیم، گفت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید درمانگاه‌های تخصصی در کنار مرکز تروما، فراهم‌آوری اعضا و مرکز پیوند باشد.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تعداد واحد فرآوری فعال کشور هشت واحد است، خاطر نشان کرد: باید تعداد این مراکز به 48 واحد فعال برسد.

وی بیان داشت: تعداد مراکز پیوند کلیه در کشور 32 مرکز بوده که تنها 10 مرکز آن فعال است در حالیکه باید به 73 مرکز فعال برسد.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه میزان پیوند کلیه از زنده 33 مرکز بوده که تنها 21 مرکز فعال است، اذعان داشت: در بخش پیوند کبد نیز 6 مرکز داریم که تنها چهار مرکز فعال بوده و باید به 11 مرکز فعال برسد.

نجفی‌زاده تصریح کرد: در بخش پیوند قلب 10 مرکز داریم که تنها دو مرکز فعال بوده و باید به 11 مرکز فعال برسد.

این مسئول با اشاره به اینکه در بخش پیوند ریه دو مرکز داریم که تنها یک مرکز فعال بوده و باید به 10 مرکز فعال برسد، گفت: در بخش پیوند پانکراس یک مرکز فعال داریم که باید به دو مرکز فعال برسد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    افرین اگر خبر ها به خوبی درج بشه خوبه من به همه میگم خبر انلاین را بخونید .اگر مردم اطمینان کنند دیگر ماهواره ها نمی توانند شوق مردم باشند. در ضمن خبر دردناکی است من هم بیمه ندارم