چهارشنبه 1 آذر 1396
شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 16:00:54 چاپ

پیش‌بینی سازمان اطلاعات آمریکا از نرخ باروری زنان؛ ایران هم‌رتبه با انگلیس، نروژ، سوئد

جامعه > خانواده - جدیدترین پیش بینی نرخ فرزندآوری در کشورهای مختلف دنیا، ایران را در جایگاه ۱۴۶ دنیا قرار داده است.

هادی معیری نژادمیزان فرزندآوری نرخی است که مشخص می کند هر زن در سنین بچه دار شدن به طور متوسط چند فرزند به دنیا می آورد و این نرخ بسته به سطح توسعه کشورها متفاوت است. در کشورهای توسعه یافته بنا به دلایل گوناگون اقتصادی و اجتماعی زنان تمایل کمتری برای فرزندآوری دارند، به همین دلیل در اکثر این کشورها نرخ فرزندآوری بسیار پایین است و دولتها سعی در افزایش این نرخ دارند.

سیاستهای حمایتی در قبال فرزند آوری شامل مرخصی زایمان، هدیه های مالی، مقرری ماهیانه، امکانات تربیتی و بهداشتی و تغذیه ای رایگان و بسته های متفاوت حمایت از مادر و کودک است. اما در کشورهای توسعه نیافته معمولا نرخ تولد بسیار بالاست همانطور که نرخ مرگ و میر کودکان بالاست در این کشورها مادران به طور متوسط بین 5 تا 6 فرزند می آورند.

بر اساس تازه ترین پیش بینی که توسط بخش دایره‌المعارف جهانی سی‌آی‌ای، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا انجام شده است، کشور نیجر بالاترین نرخ و سنگاپور کمترین نرخ فرزندآوری برای هر زن را دارند. البته این پیش بینی تخمینی و برای سال 2014 است.

طبق این گزارش ترخ باروری در زنان ایرانی در سال 2014، 1.85 فرزند می شود، یعنی رتبه 146 دنیا. پیش از ایران کشورهایی مثل انگلستان، سوئد، ایسلند و نروژ قرار دارند و پس از آن هم ویتنام، شیلی و اروگوئه جا خوش کرده اند؛ همگی بین 1.84 تا 1.90 فرزند برای هر زن.

گفتنی است طبق آمار مراکز مختلف داخلی ایران، نرخ باروری زنان ایرانی حدود 1.75 است. پایین آمدن نرخ باروری در ایران از حد جایگزینی (2.1 فرزند) موجب تلاش‌هایی برای پیشگیری از تک فرزندی و علاقمند کردن زوج های جوان به فرزندآوری شده است. 


در جدول زیر کشورهایی با بالاترین نرخ فرزندآوری مشخص شده است؛

رتبه کشور نرخ فرزندآوری (به ازای هر زن)
1 نیجر 6.89
2 مالی 6.16
3 بروندی 6.14
4 سومالی 6.08
5 اوگاندا 5.97
6 بورکینافاسو 5.93
7 زامبیا 5.76
8 مالاوی 5.66
9 افغانستان 5.43
10 موزامبیک 5.27

 

جدول زیر نشان‌دهنده کشورهایی با پایین ترین میزان فرزندآوری است؛

رتبه کشور نرخ فرزندآوری (به ازای هر زن)
224 سنگاپور 0.80
223 ماکائو 0.93
222 تایوان 1.11
221 هنگ کنگ 1.17
220 کره جنوبی 1.25
219 جزایر ویرجین 1.25
218 بوسنی 1.26
217 لیتوانی 1.29
216 اوکراین 1.30
215 رومانی 1.32


وضعیت فرزندآوری ایران و برخی کشورهای منطقه نیز در این جدول آورده شده است؛

رتبه کشور نرخ فرزندآوری (به ازای هر زن)
146 ایران 1.85
138 جمهوری آذربایجان 1.91
136 قطر 1.92
113 ترکیه 2.08
104 عربستان 2.17
89 امارات 2.36
79 کویت 2.53
75 رژیم اشغالگر قدس 2.62
66 فلسطین 2.83
46 عراق 3.41
9 افغانستان 5.43


مطابق جدول ایران در بین کشورهای جهان تقریبا نرخی برابر کشورهای اسکاندیناوی مانند نروژ و سوئد دارد با این تفاوت که سیاستهای حمایتی از زاد و ولد در این کشورها بسیار با ایران متفاوت است. در کشورهای اسکاندیناوی تسهیلات برای زاد و ولد حتی به مهاجران و فرزندان آنان هم داده می شود تا میزان جمعیت در این کشورها و نیروی کار در حد متعادل باقی بماند.


جدول زیر وضعیت فرزندآوری در برخی کشورهای صنعتی و توسعه یافته را نشان می دهد؛

رتبه کشور نرخ فرزندآوری (به ازای هر زن)
112 فرانسه 2.08
123 آمریکا 2.01
140 انگلستان 1.90
142 سوئد 1.88
145 نروژ 1.86
168 دانمارک 1.73
179 روسیه 1.61
181 کانادا 1.59
185 چین 1.55
203 آلمان 1.43
208 ژاپن 1.40


4746

مطالب مرتبط
99 دیدگاه
  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 16:07:40
    پاسخ
    983 22

    هنوز خیلی زیاده با این وضع از اینهم کمتر میشه به زودی

    • بی نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 17:34:18
      550 14

      خیلی باید کمتر بشه .ما نه کشوری هستیم که نیروی کار ارزان داشته باشهمثل چین و نه کشوری که نخبه پرورش بده مثل آمریکا. اکثر مردم از جمله خودمفقط اکسیژن هدر می دهند

    • بی نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:39:11
      492 3

      به من کار بدید . تا از این فلاکت دربیام. بچه پیشکش. خسته شدم از بیکاری .

    • بی نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:45:50
      424 2

      مشکل ایران اقتصاد خراب و ترس از آینده است که مردم رو از بچه دار شدن می ترسونه .

    • بی نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 20:40:44
      385 2

      برادرم 39 ساله مجرد ........خواهرم 44 ساله مجرد ...... ایناست که باعث شده جمعیت ایران کم شه . کشور پر از مجرد هست . ازدواج سخت شده . سن ازدواج بالا رفته . اگر همه مجردها ازدوج کنن و تنها صاحب یک فرزند شوند حداقل ده میلیون به جمعیت کشور اضافه میشود . اما کسی به فکر ازدواج مجردان سن بالا نیست.

    • بی نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 20:45:02
      235 28

      چقدر رشد جمعیت افغانستان بالاست . من نمیدونم چرا با اینکه می بینن افغانستان تازه روی پای خودش ایستاده هی پشت هم بچه دار میشن؟؟ بعد بیکارانش راه میفتن میان ایران . چرا ایران باید جواب رشد بالای جمعیت افغانستان و شغل افغانها رو بده . خانوادهای افغانی ساکن ایران هم کلی بچه دارن . نسل ایرانی ها داره منقرض میشه و در عوض افغانی ها در ایران روز به روز بیشتر میشن.

    • بی نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 20:47:48
      286 2

      سوئد و انگلیس مشکل آب ندارن ما باید این روند رو مطابق با خشکسالیهای ایران تنظیم کنیم

    • بی نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 20:55:38
      265 3

      پول ندارم و مستاجرم . دلم بچه میخواد اما پول ندارم.

    • یک افغان
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 21:22:04
      229 5

      در فاميل هاي افغان وقتي از طريق راديو وتلويزيون وزارت صحت در مورد جلوگيري از تولد پي در پي وبدون وقفه كه هم باعث صحت مادران ميششود وهم براي تربيه ونگهداري اطفال مهم است مردم ميگويند روزي اش را خدا ميدهد وزنش را زمين مي بردارد در فاميليكه توانائي تربيه وتغذيه دوطفل را ندارد ده تا دوازده طفل تولد ميكنند پانزده سال بعد نفوس افغانستان قريب به پنجاه مليون ميشود در حاليكه سطح رشد اقتصادي متوقف يا خيلي كند است روز هاي بدتري را مردم در پيش خواهند داشت واز طرفي گروه هاي جاهل طالب وترورست مكاتب را بروي اولاد مردم بسته اند تا در آينده آن نسل بيسواد براي آنها سربازي كنند

    • بی نام
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 02:15:59
      38 4

      ایرانیان بیست سال قبل بخاطر تقاضای دولت کنترل جمعیت کردند و هر کدام متوسط صاحب دو فرزند شدند تا امکانات کشور عادلانه به همه برسد. . اما افغانها برای خودشان تا می توانند زاد و ولد می کنند . یکی نیست بگوید ما کنترل جمعیت کردیم تا افغانها به جای ما زاد و ولد کنند؟ چون مدارس مناطق افغانی نشین واقعا در حال ترکیدن است و مملو از کودکان افغانی

    • بی نام
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 02:17:40
      26 2

      باورهای سنتی که هنوز در میان بسیاری از خانواده های افغان رایج است، داشتن فرزندان بیشتر نوعی افتخار به شمار می رود.هنوز هم در میان افغان ها ، حتی آنها که در ایران زندگی می کنند فرزند نداشتن یا کم فرزند داشتن تا سه فرزند باعث نوعی شرم و سرشکستگی در میان اقوام و آشنایان می شود.متاسفانه در مدت سالها حضور در ایران آموزشی برای رفع این باورهای سنتی نادرست داده نشد

    • افغانی درکرمان با40بچه
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 05:45:02
      35 4

      در کوچه های بافت تاریخی کرمان که همه، میراث اجداد ما هستند، قدم بزنید تا به خوبی در یابید زندگی مهاجران افغانی چگونه می گذرد؛ در هر خانه می توان گفت 20 نفر و یا حتی تعداد بیشتری از افاغنه به طور مشترک زندگی می کنند آن هم بدون حمام و تنها با یک سرویس بهداشتی. زاد و ولد در بین جمعیت افاغنه آمار بالایی دارد؛ هر زن افغانی 9، 10 و یا حتی تعداد بیشتری فرزند دارد آن هم قد و نیم قد. تنها یکی از خانواده های افغان در کرمان است که مرد آن، صاحب 3 زن و 40 فرزند است؛ از این موارد بسیار مشاهده می شود. این بچه ها در این خانه های کاهگلی و مخروبه قد می کشند تا وقتی به سن 8 و 9 سالگی رسیدند، بشوند کارگر و برای خانواده شان درآمدی کسب کنند. همین حالا بیش از 15 درصد جمعیت کارگری استان کرمان را افاغنه تشکیل میدهند

    • کو گوش شنوا؟
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 06:24:01
      47 2

      دولت هیچ اقدام عملی و موثری برای بازگشت افغانها به افغانستان نمی کند. فقط با زاد و ولد افغانها در کشورمون به زودی جمعیتشون در کشور دو برابر میشه . تازه مهاجرتهای جدید هم هست .

    • بی نام
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 06:49:19
      50 1

      زیاد بودن جمعیت را قبول دارم. یک ایران کم جمعیت در رفاه و عزتمند در جهان بهتر است یا یک جمعیت زیاد گرسنه و چشم به کاسه دیگران؟ مسوولین محترم نسبت به آیندگان و در محضر خدا باید پاسخگو باشید.... ما از برگزیدگان خود انتظار آینده نگری و دور اندیشی داریم....

    • بی نام
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 10:16:45
      55 0

      این حرفارو ول کنید به این فکر کنید که همتراز کشورهای اروپایی شدیم ما رکورد زدیم.

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 16:36:49
    پاسخ
    210 12

    مگه بده؟خیلی ام خوبه

    • بی نام
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 02:47:43
      36 3

      کجاش خوبه؟ مگه ما وضع رفاهمون با انگلیس و سوئد برابره که مث اونا اینهمه بچه بیاریم؟

  • کیوان
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 16:37:48
    پاسخ
    49 700

    این یک فاجعه برای یک کشور شیعه است ولی کو گوش شنوا . فعلا هر کسی در فکر گروه و خزب خودشه و منافع کشور.

    • سعید
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 17:11:57
      415 9

      لطف کن شما خرج یک بچه رو قبول کن ، بعد از یک زن و شوهر در خواست کن بچه بیارن و خرجش را تو بدی

    • essi
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:08:30
      107 2

      به نظرم شما مجردی یا خونه بابات زنگدی میکنی

    • بنده خدا
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:39:22
      92 2

      تا وقتی مردم از نظر مالی به حد مطلوب نرسن وضع همینه

    • بی نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 21:06:07
      78 1

      دولت و مسولین اسباب ازدواج جوانان را مهیا کنید .

    • با نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 21:10:54
      15 247

      موافقم. کشور افغانستان را ببینید، آمار فرزند آوریشو میگم. انقدر که ما امکانات داریم اونام دارن ؟؟؟؟؟؟؟ تعداد سنی ها نسبت به شیعیان داره فاجعه میشه. حالا هی بگید خرج زیاده. خوب کمتر بچه هاتونو پرتوقع تربیت کنید. لزومی نداره همه امکانات مال یه بچه باشه ، این امکانات حداقلی را میشه بین دو بچه هم تقسیم کرد..........

    • بی نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 21:39:52
      183 10

      چه ربطی به شیعه بودن داره؟

    • خواننده
      یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 - 17:02:59
      10 0

      آقا کیوان سخنرانی های آقای رائفی پور را زیاد گوش می کنند. ربطش اینه.

  • رضا
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 16:42:05
    پاسخ
    219 259

    دوتا بچه به نظرم خوبه .... يك بچه كمه ، خود بچه هم تنهاست و اذيت ميشه .... البته هزينه شم مهمه ولي اگه مشكل مالي نباشه ٢ تا ٣ بچه خوبه و كافيه

    • farzad..esf
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 18:40:45
      87 2

      خوبه را میشه تعریف کنین بعنی چی هزینه فقط ملاک

    • بی نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:31:15
      74 6

      تنهایی یه طرف رفاه و امکانات و محبت والدین و توجه آنها و چیز های دیگه هم یه طرف البته من کلا با یه دونش هم موافق نیستم

    • بی نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:40:36
      106 3

      برای سه تا بچه آپارتمان چند متری کافیه؟؟؟؟؟ آخه تو آپارتمانهای فسقل آدم میتونه سه تا بچه رو جا بده؟؟؟؟

    • بی نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:46:35
      13 48

      یعنی فقرا یه دونه خوبه و اونی که داره تا سه تا؟ این عدالته؟

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 16:44:25
    پاسخ
    614 15

    چه عجب... خدا رو شکر بالاخره جهانی شدیم و آمار ما هم با کشورهای تراز اول برابری کرد. آخیش امشبو راحت میخوابم دیگه

    • مریم
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 20:51:43
      167 8

      افغانستان 5/43. خدای من . عجب نرخ بالایی . بدبختانه دودش به چشم ایران خواهد رفت . مهاجران افغانی بیشتری با توجه به نرخ بیکاری بالا راهی ایران خواهند شد.

    • عباس عبدی مقدم
      سه شنبه 30 اردیبهشت 1393 - 11:35:42
      4 0

      با مقایسه ایران و آمریکا در این زمینه باز میتونین بگین بنیان های خانواده در غرب رو به انجطاطه؟؟؟؟

  • وحید
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 17:03:27
    پاسخ
    413 10

    تو مملکتی که همه دوس دارن چندین شغل داشته باشن و سن بازنشستگیشون تا90 هس جمعیت 20 میلیونیم زیاده تازه بعدشم به بچها ارث میرسه

    • بی نام
      شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:42:35
      136 7

      نه داداش من دوست نداریم چند شغل داشته باشیم مجبوریم که چندتا شغل داشته باشیم تا بتونیم زندگی کنیم

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 17:38:46
    پاسخ
    36 3

    چه عکس زیبایی

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 17:56:22
    پاسخ
    69 0

    بعضی ازشغلها هستن طرف بالای90داره هنوز کار میکنه تازهباز نشستم نمیشه

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 18:27:33
    پاسخ
    44 1

    می خواهم ببینم دولت چه حمايتهائی ميکنه؟ مهدهای کودک که وضعشان معلومه: هر کسی را ميکنن مربی کودک از دانشجو های پيام نور با رشته های بی ربط گرفته تا .......... بهزيستی ميگه 80 تومان شهريه مهد بديد جلسه ميزارن ميگن 140 نديد ناهار به بچتون آب و پياز داغ ميديم. ما همين يک اولاد را هم که خدا بهمون داده دکترای خانمم 3 سال عقب افتاده, خودم هم که بماند. اگر هم ما خيلي علاقمند باشيم برای بچه دوم, اما به خاطر وضعيت نابسامان موجود فکرش هم افسردمون ميکنه. به نظر من مجلس ما اول بايد برای دولت چند وظيفه را تکليف قانونی کنه بعد بياد سراغ مردم. به قول آقای جوادی آملی بجای تکثير جمعيت به تکثير نسل فکر کنيم یعنی نريم اگر تونستيم نسل خوب پرورش بديم اون خوبه.

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 18:37:10
    پاسخ
    119 5

    این آمار به خودی خود بد نیست فاجعه زمانیه که دقیقتر به آمار نگاه بشه طبق آمارهایی که در داخل ایران هست افراد تحصیل کرده بچه های کمتری میارن و همینطور ما مهاجرت نخبه ها و تحصیل کرده ها رو داریم. همین طوری ایران با میانگین آی کیو 85 یکی از کشورهای با آی کیو کم محسوب میشه و متاسفانه با این روند این کم هوشی تشدید خواهد شد.

  • با نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 18:45:04
    پاسخ
    9 89

    این امار نشان می دهد که اوضاع اقتصادی کشورها به زاد و ولد ربطی ندارد و گرنه رتبه نیجر و مالی رو نگاه کنید

    • محمد٦٣
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 00:20:32
      74 2

      شما درست ميفرمائيد به پول ربط نداره ولي رابطه مستقيم با عقل داره

    • بی نام
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 00:28:42
      69 3

      بله به میزان آی کیو اونها بستگی داره

  • امین
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:05:50
    پاسخ
    162 2

    مسئله فقط خرج یک بچه نیست متاسفانه سرزمین ایران به دلیل خشک بودن ظرفیت جمعیت زیاد رو نداره. نیازی نیست که یک کشور برای رشد حتما سیاه لشکر داشته باشد

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:13:48
    پاسخ
    111 0

    وضع کشور های جدول اول رو با جدول آخر مقایسه کنید ببینید خود شما اگه قرار بود یه کشور رو واسه زندگی انتخاب بکنید از کدوم جدول انتخاب میکردین فکر نکنم سوال خیلی سختی باشه

    • بی نام
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 00:59:41
      21 0

      والا... همینو بگو

    • فرشید
      دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 - 09:56:45
      25 1

      دقت کنین هرچی جمعیت کشورها بیش تره اون کشور بدبخت تره

  • میثم
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:17:06
    پاسخ
    93 1

    با این شرایط من اصلا ازدواج نمیکنم چه برسه به بچه دار شدن

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:33:30
    پاسخ
    89 2

    هنوز که رشد جمعیت داریم. هروقت جمعیت ایران به زیر 30 میلیون رسید اونوقت باید به فکر جلوگیری از کاهش بیشتر جمعیت باشیم.

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:40:17
    پاسخ
    206 13

    اصلا نباید ازدواج کرد چه برسه به بچه، اقا هر چی پول در میاری برو سفر قشنگ واسه خودت زندگی کن، چرا ادم باید خودشو الکی الکی بندازه تو هچل

    • بی نام
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 08:18:31
      52 7

      کاش این نصیحت رو زودتر شنیده بودم.

    • درب در
      سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 - 11:54:09
      5 1

      آی دمت گرم زندگی رو عشقه چرا باید کله سحر برم بیروم سر کار تا 9 شب برگردم و چندرغاز پول دربیارم . همونم بدم دست افرادی به نام همسر و فرزند ک فقط خوابشونو باید ببینم . فرزندی ک تو تربیتش نقش نداشته باشی ی ارث خور بیخوده . میخام طعم زندگی کردن رو بچشم خداااااااااا

  • بنده خدا
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:49:51
    پاسخ
    83 1

    ببینید ما از چند جنبه با کشورها ی اروپایی برابر شدیم: 1مالیات ازجمله مالیات بر ارزش افزوده 2 نرخ پایید رشد جمعیت 3 جریمه های رانندگی و کنترل پیشرفته و اتوماتیک تخلفات و در دم ثبت و اخذ جریمه ، فکر کنم تو این جنبه جلوتر هم هستیم 4 قیمت بنزین البته بعلت افت شدید ارزش ریال فاصله در زمان کوتاهی دوباره ایجاد میشود. 5 سرطان، انواع سکته سایر بیماریهای جوامع پیشرفته ،وای زبانم لال ایدز نه بابا 6 عمل بینی ببخشد خسته شدم بقیشو بقیه بگند...

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:53:53
    پاسخ
    95 1

    ایول بالاخره یک آمار امیدوار کننده

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 19:55:34
    پاسخ
    52 0

    مقايسه جداول سرشار از ناگفته هاست......

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 20:05:29
    پاسخ
    104 0

    من یه جوونم تو خودم موندم که حالا برم یه زن ویه بچه وبال خود کنم اصلا کی به ما زن میده رفتیم خواستگاری گفتیم دانشجویم گفتن برو گو شو بیرون...

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 20:49:02
    پاسخ
    46 5

    نگران نباشید خانواده های افغانی در ایران جای ما هم زود ازدواج می کنند و هم بچه دار میشوند . در لواسانات تهران هر خانم افغانی رو که ببینید یه بچه بغل داره یکی در دست داره . چند تا هم به دنبالش . بچه هاشون مدرسه هم میرن و باباهاشون هم از ما ایرانی ها بابت مشاغل ساختمانی و ساخت و ساز روزی 100 هزار تومن مزد می گیرن . ایران برای افغانها که واقعا کویت شده .

  • رامين
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 20:49:15
    پاسخ
    67 27

    تركيه بايد اول باشه تو نرخ باروري، من خودم تو فيلماشون ديدم

  • هشدار
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 20:53:33
    پاسخ
    49 6

    همسایه های ما عراق و پاکستان و افغانستان که رشد جمعیت بالا دارند برای ایران نگران کننده است . گدایان و بیکاران بیشتری از این کشورها به طرف ایران سرازیر خواهند شد

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 20:53:57
    پاسخ
    109 2

    عقلانی فکر کنیم چون ایران برای بیشتر از پنجاه میلیون نفر منتبعی مثل آب و ۰۰۰۰ دارد که بتوانند در رفاه نسبی کار کنند وگرنه مثل هند و بنگلادش زندگی کردن هنر نیست۰۰۰۰

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 20:54:28
    پاسخ
    135 2

    در سرزمین نیمه خشک ایران 50 میلیون جمعیت کافی است . با توجه به کمبود آب و زمین مناسب کشاورزی.

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 21:05:13
    پاسخ
    67 4

    عراق : 3.4 افغانستان: 5.43 واویلا. چه خبره؟ از عربستان هم بیشتره. چرا تو افغانستان کسی مردم افغان رو توجیه نمی کنه؟ بعد گروههای صد نفره راهی ایران میشن . بیش از 300 هزار افغانی هم اکنون در مدارس ایران درس می خونن . ای بابا . چه خبره آخه؟

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 21:07:03
    پاسخ
    45 0

    تورم افسار گسیخته . بیکاری . گرانی . ...و .....

  • قم کابل دوم
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 21:14:42
    پاسخ
    79 2

    می دونستید در بین افغانیها به بچه به عنوان سرمایه نگاه میشه؟ چیزی که در ایران دیدم اینه که چون موقع ازدواج دخترهاشون از داماد مبلغ زیادی پدر عروس برای خودش مطالبه می کند . جهیزیه هم نمیده. مثلا 4 تا دختر داشته باشن بابت هر کدوم ده میلیون تومن از داماد می گیرن میشه 40 میلیون بدون جهیزیه می فرستن خونه شوهر . پسرها رو هم از بچگی با خودشون می برن سر کار . مثلا مرد افغان پسرهای ده دوازده ساله خودش رو می بره سر ساختمون هم خودش مزد می گیره هم برای دو تا پسرش مزد می گیره . من که به شخصه نگرانم که تعادل جمعیتی در ایران به هم بخوره و بسیاری از مناطق ایران به کل افغانی بشه . که البته الان هم شده . ورامین شهر ری قم دماوند رودهن به نوعی افغانی نشین شده .

    • بی نام
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 00:49:42
      34 1

      اندیشه/ وحیدیه/ شهریار... رو از قلم انداختی

    • بی نام
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 02:15:36
      16 0

      ایرانیان بیست سال قبل بخاطر تقاضای دولت کنترل جمعیت کردند و هر کدام متوسط صاحب دو فرزند شدند تا امکانات کشور عادلانه به همه برسد. . اما افغانها برای خودشان تا می توانند زاد و ولد می کنند . یکی نیست بگوید ما کنترل جمعیت کردیم تا افغانها به جای ما زاد و ولد کنند؟ چون مدارس مناطق افغانی نشین واقعا در حال ترکیدن است و مملو از کودکان افغانی

    • بی نام
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 06:25:49
      19 1

      افغانهای پولدار ایرانیان فقیر . ایرانی ها فقیر تر و افغانها پولدارتر میشوند.

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 21:15:52
    پاسخ
    47 0

    "علاقمند کردن"؟ یا "مجبور کردن"؟ خدایا تو قضاوت کن

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 21:18:26
    پاسخ
    24 1

    علاقمند کردن؟ یا مجبور کردن؟ خدایا خودت قضاوت کن

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 21:30:29
    پاسخ
    67 3

    در روستای مادری من افغانهای زیادی سکونت دارند . به خانواده ای افغانی که 7 الی 8 بچه داشت گفتند این همه بچه برای چه می خواهی ؟گفت به من چه بروند گدایی دخترانشان را موقع ازدواج می فروشند به معنای واقعی . مردی افغانی با دختر کوچکش آمده بود و در باغ خاله من کار می کرد . شوهر خاله من هم کار میکرد .دخترک گوشه ای شروع به بازی کرد. شوهر خاله ام به دخترک افغان گفت دختر جان قمقه آب را می آوری . آورد و به شوهر خاله ام گفت پول بده . بچه های افغانی تو روستای مادری من قدم بر می دارند از مردم محلی پول می گیرند .

    • محمدرضا
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 08:07:38
      26 0

      همه جا پول میگیرند. فرهنگ گدایی بسیار قدرتمندی دارن :

  • اشكان
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 21:33:19
    پاسخ
    58 2

    خوب زمان و طرز افكار و شرايط اجتماعى با گذشته ها فرق دارند در انگليس و سوئد از رفاه زياد و آينده سازى و موفقيت خودشون بچه دار نميشوند و در ايران خلاف اين هست،چه رفاهى و چه آينده اى براى خيلى از زوجهاى ايرانى هست كه آنها بخواهند بچه دار بشوند ؟

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 21:34:32
    پاسخ
    98 1

    الان جمعیت کشور 40 میلیون اضافه داره ایران کلا ظرفیت 30 میلیون بیشتر رو نداره الان تمام منابع کشور با این جمعیت داره تموم میشه و چیزی برای نسل بعد نمیمونه.

  • آفرين
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 21:35:32
    پاسخ
    137 2

    چقدر خوبه به نظرم عاليه تازه اين نشون مي ده كه مردم ايران به كيفيت زندگي خيلي اهميت مي دند تا كميت كه نشان دهنده ي رشد شعور و درك ايرانيها داره آفرين بر اين ملت آفرين

  • امیر
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 22:02:40
    پاسخ
    47 0

    این برمیگرده به شرایط اقتصادی و فهم مردم از وضعیت اقتصادی. وقتی تو خانواده ی ما که 6 فرزند یم، اونوقت یکیشونم سر کار نیست و کار درست حسابی با حقوق مناسب نداره مگه دیوانه ایم بچه دار بشیم؟؟؟ آخه الان داریم از چه امکاناتی استفاده می کنیم که بعدا امید داشته باشیم بچهامون ازش استفاده کنند. تازه نرخ مرگ و میر جوانانم تو ایران خیلی بالاست با این پراید و وسایل نقلیه غیر ایمن. ایران باید جمعیت کم بشه تا به توسعه برسه

  • سما
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 22:03:59
    پاسخ
    24 9

    الکی میگه.........

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 22:06:57
    پاسخ
    18 88

    من دو بچه دارم ولی دوست داشتم مثل امریکایی ها چهار تا داشتم نگرانی مالی ندارم خدا میرسونه اما همش نگران آموزش و مدرسه ام البته از بزرگان چون بچه کوچک ندارن نمی تونن درک بفرمان البته اگه جسارت نباشه اما نکته مهم و ظریفیه ، آموزش و پرورش

  • مجید
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 22:27:10
    پاسخ
    26 1

    من 36سالمه و مجردم چند سالی هم هست که میخوام ازدواج کنم . شکر خدا نه مشکل کار دارم و نه هزارمرتبه شکل مشکل جسمی. نه اهل دود و نه اهل رفیق بازی سمت هر خانواده که میرم متهم میشم که مشکل دارم که چرا تا 36سالگی ازدواج نکردم . بعضی دختر ها هم اونقدر کلاس میزارند اونقدر ناز و ادا میان که ادم از فکر کردن به ازدواج هم پشیمون میشه بعضی خانواده ها هم منتظرند تا اولین بله من یک ویلا و یک کاخ پشت سند دخترشون بزنمبنظرم دوستانی که مشکل کار رو بعنوان دلیل میارد عرض کنم که کار هم که باشه فرهنگمون پایینه ازدواج اسان فقط توی برنامه های تلویزیونی هست

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 22:40:24
    پاسخ
    42 1

    کشورهای گرسنه و بدبخت افریقایی و افغانستان بیشترین امار رو دارن واقعا چقدر فرهنگ و علم وسواد و حتی فهمشون پایینه که با این اوضاع صاحب 56فرزند میشن. خداروشکر ایران به این درک رسیده که کشور ما ظرفیت بیش از 50میلیون رو به هیچ وجه نداره.

  • سید مهدی
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 22:43:06
    پاسخ
    59 1

    lما دهه شصتی ها توجوونی مشکل کار سربازی وازدواج وخیلی چیزا ذاشتیم وداریم وتو پیری هم اگه زنده باشیم بازم مشکل بیمه بازنشستگی و خیلی مسایل دیگه داریم کلا بخت با ما یار نیست

    • بی نام
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 06:59:15
      22 0

      تازه سید مهدی اگر با بدبختی کار و باری جور کنیم و یکی دوتا بچه بیاریم هرچی هم جون بکنیم نمی تونیم آینده خوبی براشون تصور کنیم. چون اگر مردم به این شعارها گوش بدن و زیاد بچه بیارن بچه های بیچاره ما باید از تشنگی و گرسنگی باید برن کشورهای دیگه برای یک لقمه نون. کو منابع زیستی؟ کو امکانات برای رشد و شکوفایی؟ کو زیر ساختهای فرهنگی؟ آیا برای تربیت نسل آینده فکر کردیم؟

  • بی نام
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 22:50:24
    پاسخ
    55 1

    من هنوز تو خان اولم هر وقت تونستیم مادر بچه رو بگیریم اونوقت راجب این مشکلم فکری میکنیم 28 سالمه و بیکار، تو یه شهر کوچک انصاف نیست تو این شرایط دختری رو بگیرم اونم آرزوهایی داره، تو این سفره اگه غم هست بگذار تنهایی بخورم چرا یکی دیگه رو هم بیارم کنج دلم. خدایا ما رو آرزو به دل راهی اون دنیا نکن

    • حامد
      یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 03:50:31
      14 9

      دوست عزیز زیاد غم نخور. اگر بانوان محترم فقط قرار باشه کباب بخورن باید منتظر بشن که موهاشون مثل دندوناشون بشه. تو این سفر اگه غم هست باید دوتایی بخورین تنهایی تموم نمیشه.

  • مرزهارو مین بذاااااااارید
    شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 23:09:01
    پاسخ
    65 8

    لطفا هرچی کاندومه بفرستید افغانستان . ما دیگه ظرفیت پذیرش افغانارو نداریم . مرزهارو مین بذاااااااارید

  • ساحل
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 00:14:22
    پاسخ
    61 1

    خیلی جالبه که در این آمار کنار نروژ قرار گرفتیم..... این کشور بهشته با تمام امکانات..... ما داغووونیم....

  • بی نام
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 01:04:16
    پاسخ
    22 0

    مسئولین خودشون اصل مطلب را میدونند. بابا ملت سر کار هستند و این حرفا برای سرگرمیه و بس. مارو چه به مقایسه با سوئد و انگلیس.بهتره یه مطلبی واقعی در مورد وضعیت آموزش و بهداشت و سایر هزینه‏ های عمومی در کشوری مثل برونئی بنویسید تا مردم بهتر بتونند مقایسه کنند. در برونئی تحصیل تا مقطع دیپلم کاملاً رایگانه و بهداشت برای همه هست و هزینه های سوخت و برق و امثالهم بسیار ناچیزه. در اون کشور به معنای واقعی پول نفت بین مردم تقسیم میشه و همه از اون برخوردارند. نه مثل کشور ما که فقط در این مورد شعار میدن.

  • حمزه
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 01:27:28
    پاسخ
    24 1

    به من جوون مجرد بیکار که هشتم گروی نهم است، کار یا سرمایه یا وام بدهید که بتوانم کاری را آغاز کنم. بعدش ازدواج کنم و صاحب بچه و فرزند بشوم. با دست خالی که نمی‌شود. قرار نیست که چند نفر رو بدبخت کنم بابا... ما هم دل داریم... از سر خوشی نیست که مجرد مونده‌ایم. سی و یک سالم است و مجبورم مجرد باشم چون هیچ درآمد مشخصی ندارم. دوست ندارم اینجوری تشکیل خانواده بدهم و شرمنده همسر و بچه‌هایم بشوم. به خدا دارم از درد تنهایی می‌میرم اما صلاح نمی‌بینم که ازدواج کنم و هم شرمنده خودم بشم هم شرمنده خانواده‌ام و هم شرمنده خدا. اول از همه درد این همه جوون دختر و پسر و مشکلات اقتصادی را حل کنید. بعدش مشکل جمعیت خود به خود حل خواهد شد. به خدا بغض گلویم را گرفته. آخه ما دردمون رو به کی بگیم؟ کو گوش شنوا؟

  • مهرداد
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 04:28:10
    پاسخ
    20 2

    تو چین کسایی رو دیدم که واقعا فقیرن اما تو سن کم ازدواج میکنن و تازه بعضیاشونم کلی ذوق میکنن که دولت بهشون اجازه میده 2تا بچه داشته باشن . نمیدونم مملکت ما چمون شده خدا وکیلی .من خودمم به شخصه اصلا دوست ندارم قبل 36 سالگی ازدواج کنم.نمیدونمم چرا :

  • بی نام
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 06:22:21
    پاسخ
    25 1

    خیلی دردناکه ما جوانان ایرانی بچه نداریم بعد افغانها ی هم سن ما در ایران چند تا بچه دارن . اینا رو بفرستید کشور خودشون . تا کی باید در ایران بمونن آخه؟ خسته شدیم بابا.

  • بی نام
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 06:46:22
    پاسخ
    19 0

    اگه ثبات اقتصادی وجود داشته باشه و مردم در رفاه نسبی باشن دیگه نیازی به این حرفا نیست. پول مملکتو با این بهانه ها و طرح های غیر اصولی به باد ندین.

  • هموطن
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 07:16:22
    پاسخ
    29 0

    یک دید بزنید ...تمام کشورهایی که نرخ تولد بالایی دارن طبق جدول.... کشورهای جهان سومی و عقب مانده هستند

  • بی نام
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 07:31:58
    پاسخ
    21 0

    سر ما هر روز بیشترزیر اب میره با این گرانی بچه میخواهد بیا چی را ببینه؟

  • سجاد
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 08:00:58
    پاسخ
    27 0

    6ساله ازدواج کردم هنوز قصد بچه دار شدن ندارم .دلیلش هم بیکاری نداشتن امنیت شغلی گرانی وحرفهای غیر کارشناسی دولت و..........

  • عسل
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 09:21:53
    پاسخ
    22 4

    من تو منطقه ای از تهران زندگی می کنم که به خاطر نزدیکی به شهر صنعتی و اجاره های پایین ، جمعیت افغانی داره روز به روز بر تعداد شون اضافه می شه حتی یه سری از اونایی که وضع مالی بهتری دارن تونستند با 40 50 میلیون خونه دار بشن و بقیه شون هم خونه هایی رو که اجاره می کنن بالای 10 15 میلیون هست که حداقل 10 نفر ساکنن و تعداد بچه هاشون زیاده اما با این حال از من و امثال من که توان رهن اجاره یک خونه با 10 میلیون رو هم ندارم و حق زندگی کردن برای من جوونه چجوری می شه به داشتن فرزند هم فکر کرد ....... وضع مملکت با این تورم درست نمی شه

  • مجرد
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 09:46:48
    پاسخ
    20 1

    من که قصد ازدواج نداریم :

  • بی نام
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 21:50:34
    پاسخ
    19 0

    از قدیم گفتن کیفیت بهتر از کمیته. اون هایی که خیلی نگرانن خودشون چرا نمی آرن. ؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ایرانی
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 22:39:12
    پاسخ
    11 30

    بعضی از کامنت هاعلیه افغان ها تحریک کننده است متاسفم

  • بی نام
    دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 - 15:08:51
    پاسخ
    15 3

    فریاااااااااااددددددد. برای اینکه آب نداریم. با آب فاضلاب محصولات کشاورزی تهیه میشن. برای اینکه جمعیت زیاده مرغ ها هورمون زده میشن و محصولات کشاورزی سم های مختلف. برای اینکه جمعیت زیاده این همه ماشین و آلودگی هوا. برای نداشتن آب سالم مردم بدبخت سرطان میگیرن. آمار سرطان بیداد میکنه. به خاطر جمعیت زیاد مردم تأمین نیستن. امنیت شغلی ندارن. استرس های زیاد بیماری ها رو بیشتر کرده. فرررررررررییییییییییاد

  • بی نام
    شنبه 20 اردیبهشت 1393 - 08:00:40
    پاسخ
    1 15

    چه طوره که توی جامعه، افرادی که پولدارترن، معمولا یا بچه ندارن یا خیلی کمتر دارن؟ پس بچه داشتن یا نداشتن ربطی به اقتصاد نداره... بلکه ناشی از سوء ظنّ ما به خداست. یعنی خدای ما نعوذ بالله روزی بچه ها رو نمیتونه بده ولی اگر فقط زن و شوهر باشن، می تونه یه خورده به اطرافمون نگاه کنیم، ببینیم چقدر هزینه های اضافی داریم انجام میدیم، بعد شروع به ناله کنیم...

  • جوان امروز
    سه شنبه 30 اردیبهشت 1393 - 11:04:53
    پاسخ
    2 0

    نگران بيكاران و گدايان كشورهاي همسايه نباشيد همينجا در كشور عزيزمان از اين قشر فراوان داريم كه روزبه روز در حال افزايش است.

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x