در حال حاضر عدد رسمی تورم به 30 درصد کاهش یافته است ولی این نگرانی در مردم و فعالان اقتصادی وجود دارد که با افزایش قیمت بنزین، بهای نهایی سایر کالاها نیز افزایش پیدا کند.

با توجه به تجربیات سال های گذشته از روند افزایش قیمت بنزین، هرگونه تغییر قیمت، زندگی مردم را تحت شعاع خود قرار می دهد و در این بین قشرهای آسیب پذیر جامعه با مشکلات معیشتی بیشتری روبرو می شوند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به محض افزایش قیمت انرژی به‌طور متوسط 14 درصد از کل هزینه تولید در اقتصاد کشور افزایش می یابد.

بر اساس نرخ تولید بخش حمل ونقل در شاخص بهای تولید کننده 21 درصد موثر است و بر اساس شاخص بهای مصرف کننده نهایی تاثیر هزینه های حمل ونقل در تورم سهمی معادل 8/9   درصد دارد. با توجه به افزایش حدود 70 درصدی قیمت حامل های انرژی می توان پیش بینی کرد تاثیر این افزایش در حدود 14 و 7 دهم درصد رشد تورمی بخش تولید چیزی در حدود 7 درصد در بخش مصرف کننده نهایی باشد.

با در نظر گرفتن نرخ تورم 09/39 دهم درصدی در بخش تولیدی اسفند ماه 92 احتمال نزدیک شدن شاخص تورم تولید به مرز 40 درصد وجود دارد.

معمولا به دنبال تعدیل قیمت حامل‌های انرژی، قیمت‌های دیگر نیز افزایش می‌یابد و علت این امر هم اثر واقعی چنین افزایشی بر هزینه تولید کالاها و خدمات و هم اثر «شاخص‌بندی» قیمت‌ها با یکدیگر است. اما این روزها بازار دلار بدون تغییر قیمت جز بی حاشیه ترین بازارهای پولی است. دلار با همان قیمت 3250 تومان بدون افزایش قیمت این هفته را سپری کرد و به نوعی می شود گفت که بعد از نوساناتی که در بازار ارز وجود داشت به ثبات قیمت نیز رسید.  

در حال حاضر عدد رسمی تورم به 30 درصد کاهش یافته است ولی این نگرانی در مردم و فعالان اقتصادی وجود دارد که با افزایش قیمت بنزین، بهای نهایی سایر کالاها نیز افزایش پیدا کند.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام JP ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    2 0
    ما که دیگه له شدیم.هر چقدر میخواید فشار بیارید.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    1 0
    اگه قرار بود بالا بودن نرخ ارز به تولید کمک کنه پس تو این 23 سال اخیر می بایست تولید و صنعت داخلی ما رونق بالایی می گرفت. بالا رفتن قیمت بنزین همزمان با دلار در این چند سال هم نتونسته توقعات رو برآورده کنه در مورد مصرف، قاچاق، تامین درآمد دولت و غیره
  • سعید A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    شیب ملایم
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    1 0
    لطفا واژه تولید اصلاح شه بجا ش واژه مونتاژ استفاده شه