نسیم آنلاین نوشت:

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: اگر انتظارات تورمی روند کاهنده خود را حفظ کند و سیاست انضباط پولی و مالی نیز استمرار داشته باشد، تورم تا سال 95 تک رقمی خواهد شد. دولت توانست با کاهش رشد پولی از 27.5 درصد سال 91 به 14 درصد در سال 92 تورم را کاهش دهد.

مسعود نیلی در همایش تحولات پیش‌روی حرفه حسابداری و مالی، در دوره‌گذار به محیط کسب و کار بین‌المللی گفت: آنچه باعث کاهش 24 درصدی تورم در مدت هشت ماه طی سال گذشته شد، کنترل انتظارات تورمی در جامعه از یک سو و کنترل رشد پایه پولی از سوی دیگر بود و اگر همین دو شرط در سال 93 ادامه یابد، می توان امیدوار بود تورم در سال 95 تک رقمی شود.

نیلی، کاهش 24 درصدی تورم در مدت هشت ماه را یک رکورد دانست و گفت: با این حال همچنان ایران در زمره سه کشور دارای تورم بالا در جهان است. در اقتصاد ایران همواره تورم مزمن و دو رقمی باعث شده است، دولت ها در چهار بازار مهم ارز، پول، انرژی و کار مداخله کنند که این مداخله همیشه باعث باز تولید تورم شده است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر کلیدی ترین عامل کنترل تورم، انتظارات تورمی در جامعه است، گفت: اگر انتظارات تورمی کاهنده باشد نقدینگی به جای ورود به بازار کالاهای بادوام مثل طلا و مسکن و ارز جذب بازارهای مالی می شود و هم تقاضا برای این کالاها کاهش می یابد و هم منابع مالی برای سرمایه گذاری افزایش می یابد.

او گفت: عامل مهم دیگر کنترل تورم، کنترل پایه پولی است، به طوری که دولت توانست با کاهش رشد پولی از 27.5 درصد سال 91 به 14 درصد در سال 92 تورم را کاهش دهد.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوان A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    4 0
    الکی میگــــــــــــــــــــــــــــه...
    • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
      1 2
      باور کن...