بالا رفتن سن ازدواج و در ادامه آن بالا رفتن سن باروری، این روزها یکی از موضوعات پر رنگی است که در جامعه ما مطرح می شود.

هادی معیری نژاد- بر اساس آخرین آمار جمعیتی مقایسه زنان و مردان در سن ازدواج مجرد نشان می دهد که تعداد زنان 100 هزار نفر بیش از مردان است و برهمین اساس کارشناسان معتقدند هرچه سن ازدواج بالاتر رود تعداد دختران مجرد بیش از پسران می شود به همین دلیل جمعیت شناسان توصیه می کنند نباید اجازه دهیم سن ازدواج در دختران بالا رود تا مشکلی نیز برای ازدواج آنان بوجود نیاید.

اما بالا رفتن سن ازدواج که اکثرا در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه اتفاق می افتد یک پدیده اجتماعی ناگزیر است .
یعنی همزمان با افزایش سطح سواد زنان و ایجاد برابری های اجتماعی و فرصتهای اقتصادی برای کسب و کار و ارتقا در مدارج ترقی در مناسبات اجتماعی اقتصادی و سیاسی زنان ترجیح می دهند تا ازدواج خود را به نفع ایجاد شرایط بهتر برای ورود به زندگی مشترک به تعویق بیاندازند.

در کشورهایی که فرهنگ ازدواج با توجه به آزادی های جنسی بیشتر با عدم استقبال مواجه شده است افزایش سن ازدواج و زندگی مجردی ابعاد بیشتری دارد اما سیاستها و حمایتهای قانونی از افرادی که ازدواج می کنند در این کشورها وحتی حمایت پنهان رسانه ها از خانواده و ازدواج این پدیده را کنترل می کند.

اما یکی از مواردی که همواره در مورد افزایش سن ازدواج مطرح می شود سلامت فرزندی است که توسط مادران سن بالا متولد می شوند احتمال مرگ و یا بیماریهایی چون سندروم داون و دیابت همگی خطراتی هستند که به عنوان خطرات بارداری در سنین بالا مطرح هستند.

درکشورهایی چون انگلستان و ولز نرخ فرزند آوری در سنین زیر 35 سال کاهش قابل ملاحظه ای نشان می دهد اما در سنین بالای 35 سال آمار فرزندآوری زنان افزایشی 1.2 درصدی و در سنین بالای 40 سال افزایشی 2.4 درصدی نشان می دهد.

در آمریکا نیز وضع به همین منوال است و آمار مادران بالای 35 سال نسبت به سال 1990 جهشی 70 درصدی را نشان می دهد.

اما آیا این لزوما به معنای به دنیا آمدن فرزندانی معیوب و معلول است؟ پاسخ به طور قطع منفی است

نمودار زیر نشان دهنده وضعیت سن مادران در کشورهای عضو همکاری های اقتصادی است؛

فرزندآوری

برای تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید.

این جدول نشان دهنده کشورهایی است که مسن ترین مادران جهان را دارند؛

ردیف کشور متوسط سن اولین فرزندآوری
1 انگلیس 30
2 آلمان 30
3 ایتالیا 30
4 اسپانیا 29.8
5 سوئیس 29.5
6 لوکزامبورگ 29.2
7 کره  29
8 ژاپن 29
9 هلند 28.9
10 یونان 28.9


در این کشورها متوسط مرگ و میر کودکان بسیار پایین است؛

ردیف کشور مرگ و میر نوزادان( در هر هزار تولد)
1 ژاپن 2.17
2 سنگاپور 2.59
3 سوئد 2.73
4 ایسلند 3.17
5 ایتالیا 3.33
6 فرانسه 3.34
7 اسپانیا 3.35
8 فنلاند 3.38
9 نروژ 3.47
10 آلمان 3.48
11 اتحادیه اروپا 4.49
12 انگلیس 4.5

 

چنان که در این جداول نیز مشخص است مرگ و میر نوزادان در کشورهایی که اتفاقا مادران در آن در سنین بالا بچه دار می شوند به دلایل گوناگون مانند تغذیه مناسب،مراقبتهای بهداشتی و حمایتهای پیدا و پنهان دولتها از خانواده و فرزندآوری بسیار پایین تر ازبقیه کشورهاست.

ناگفته پیداست در کشورهایی مانند کشور ما که به دلایل فراوان ر اجتماعی که بسیاری از آنان غیر قابل کنترل توسط دولتهاست سن ازدواج بالا رفته است اما این دلیلی برای کاهش و یا تهدید نسل آینده به شمار نمی رود چرا که با ارتقای سطح زندگی همین جوانانی که سن ازدواج و فرزند آوریشان بالا رفته می توان از آنان انتظار ایجاد خانواده ای قوی و سالم را داشت.

کنترل عوامل خارجی چون تغذیه با حمایت‌های دولتی برای اقشار محروم ، کم کردن آلاینده ها محیطی مانند سرب و پارازیتها که سلامت جنین را به شدت تهدید می کند، و ایجاد فضای آرامش بخش در سطح جامعه برای مادران اعم از حمایتهای مالی و افزایش مرخصی زایمان و ..... می تواند تضمین کننده سلامت فرزندان نسل آینده حتی در شرایط افزایش سن ازدواج و بحران جمعیتی باشد. لذا در این شرایط مسئولان باید به جای ترساندن جوانان از سن بالای ازدواج و ایجاد طرحهای شعارزده و کوتاه مدت کاهش سن ازدواج و جشنواره های بی خاصیت در موضوع ازدواج و فرهنگ خانواده باید فکری به حال ایجاد شرایط مناسب فرزندآوری در جامعه بکنند.

4646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دكتر فاتحي A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    سن ازدواج بالا رفته اخه كدوم پسر عاقلي الان ازدواج ميكنه؟؟ با اين وضعيت نابسامان اقتصادي،مخصوصا اجتماعي كسي به فكر ازدواج نيست، جه برسه به فرزنداوري؟
    • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      194 8
      عالي بود كاملا موافقم
    • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      168 2
      از وقتي كه گفتن جمعيت رو زياد كنيم من كه خيلي براي فرزند آوري به شك افتادم كه نكنه سرنوشت فرزند من هم مثل دهه شصتيها بشه كه سياست افزايش جمعيت اون دوران باعث بيكاريشون شده.... باور كنيد جمعيت كم نميشه و نگراني نيروي كار بي مورده در حالي كه روز به روز تكنولوژي جاي نيروي كار دستي ور ميگيرهاز
    • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      82 2
      أفراد متولد دهه ٦٠ مخصوصا إز سال ٦٤٦٥ به بعد كلا همش تؤي استرس و أوج مسائل اقتصادي و سياسي و جنك و بحران بودن و ازدواج براشون مشكله ، تمام اطرافيان ما كه تؤي أين دهه هستن اينطوري هستن................
    • iman A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      22 4
      با 27 سال سن و فوق لیسانس، تازه باید 21ماه برم سربازی.
  • قلي IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    99 4
    پاراگراف آخرت عالي بود.
    • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      20 0
      قلی.......لایک.....
  • يه مامانه RO ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    207 8
    نگرانى ازاوضاع معيشتى،نگرانى ازكمبودآب،نگرانى آينده شغلى خانمهارومنصرف ازحس قشنگ مادرى مىكنه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    278 4
    این خبرهای اخیر سایت شما همش در راستای همون ازدواج سریعتر جوانها و آن سیاست افزایش جمعیت است نه اما بدانید آنها که امروز این حرفها را میزنند نسل امثال ما را به باد دادند و انشاالله آن فاجعه انسانی که نسل قبل فقط میشنود ولی ما آن را زندگی می کنیم دیگر اتفق نمی افتد. بنده و نسلم حاضر بود ایران جمعیتی 30 میلیونی داشت ولی مردم آن با عزت و افتخار زندگی میکردند نگرانی اصلی شما هم نیروی کار نیست بی خودی دلیل های عجب و غریب نیاورید که میتوان مانند همه کشورهای دنیا که این مشکل را دارند از اتباع خارجی با تحصیلات بالا و هزینه کمتر استفاده کرد. درد شما معلوم است چیست ... اما تا همین جا هم احتمال این که خبرگزاری شما بتواند نظرم را بگذارد؛ کم است و بنده از خیرش گذشتم
    • صادقيان A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      66 1
      حرف دل ملت رو زدي افرين ديكه نميشه مردم رو گول زد
    • علی سعید IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
      1 15
      عزیز جان من هم دوره60 هستم و با کم بودن جمعیت موافقم ولی فکر میکنید با کم شدنجمعیت در مرزها و روستا ها و ... مشکلات بزودی چند برابر خواهد شد؟ بله در شهر ها و مادران شهری کم شدن جمعیت درست است و لی در روستاها که نسل قبلی هر مادری 8 بچه و به عبارتی نیروی کشاورذی و دامداری و باغداری و ...داشت و حالا شده 2 بچه معقول است؟
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    182 3
    انصافا پیشرفته ترین کشورها مسن ترین مادرها رادارند
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    28 88
    ولی افزایش سن مادر منجر به بی حوصلگی مادر می شود با نگاهی به دورو برتان متوجه آسیب روانی که مادران سن بالا به فرزندان خود می زنند خواهید شد. نگذاریم جهش تصاعدی جمعیت در دهه شصت تکرار شود.
    • مریم IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      65 2
      والا من که به دورو برم نگاه کردم چیزی که شما گفتید رو ندیدم. بر عکس آگاه ترند، بچه شون رو خوب و بر مبنای اصول تربیت می کنن. صحبت از رنج سنی 3036 نه 4550 که حوصله نداشته باشن. بنده مادرم 16 ساله بود که من به دنیا اومدم جز غذای خوب چیزی نداشت بهم بده. نه شخصیت قوی و شکل گرفته داشت، نه اونقدر اجتماع دیده بود که منو درست راهنمایی کنه. علی رغم اینکه خاک پای مادر فداکارم هستم ولی به هیچ عنوان صاحب فرزند شدن قبل از رسیدن به ثبات شخصیتی و بلوغ اجتماعی رو توصیه نمی کنم. من همه چی رو آزمون و خطا یاد گرفتم و ضربه های شخصیتی زیادی خوردم. 31 سالمه هنوزم تا 2 سال آینده قصد بچه دار شدن ندارم.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      14 42
      کاملا موافقم بنده سی وسه سالگی بجه دار شدم اصلا اعصاب و حوصله بچه داری ندارم و استانه تحملم پایینه و دلم به حاله بچم واقعا میسوزه توصیه من به کسانی که لااقل زود ازدواج میکنن اینه اگر قصد بچه دار شدن دارن سن پایین خیلی بهتره مخصوصا برای خوده بچهو با این همه مشگلات اعصابو سلامتی به خصوص هوا و اب و غدا الوده واقعا شک دارم انقد عمر کنم که جوونی بچمو ببینم بنده خدا بچه های الان علاوه بر تنهایی پدر بزرگ مادربزرگ دارن عوض مادرپدر تازه اگر شانس بیارن پدر مادر رنده بمونن
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    72 2
    جامعه اگه از اولش بفكر ما ها بود مناهام امروز بفكر فردايي جامعه ام ميفتاديم وقتي جامعه بفكرخودش هست چه بهتر كه مام بفكر خودمون باشيم من كه نعوذبالله از بدنيا اومدن خودم پشيمونم چه برسد ... هي؟بچاپ لطفا ممنون
    • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      8 0
      احسنت
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    87 13
    من یکی از شرطهام برای ازدواج اینه تا 35 سالگی بچه دار نشیم و بعد اون فقط یه بچه
  • دهه هفتادی EU ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    67 31
    این دهه شصتی ها تا ده سال دیگه هم ازدواج نمیکنن.الان نصف دهه هفتادی ها ازدواج کردند.فقط کافی به اطرافتان نگاه بیشتری بندازید.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      27 5
      ما كه دعا ميكنيم هر جي زودتر دهه شصتي ها ازدواج كنند، بعد دهه هفتادي هاي كم سن و سال و بي تجربه ، اولويت از ياد نرود مخصوصا در أين مورد...........................................................
    • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      9 3
      بگذار دهه شصتی ها ازدواج کنند، حالا بعد، من دهه هفتادی هم شاید در موردش فکر کردم شـــــــاید...
  • سلام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    77 8
    تا دیروز میگفتن مادران سن بالا بچه های نارس به دنیا می آرند، ییییهو نظرشون عوض شد عجب
  • مینو A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    81 0
    خیلی از خانم ها و آقایان دوست دارند در حد معقول پدرو مادر جوانی باشند اما در این تورم و مشکلات اقتصادی و تا حدی اجتماعی که مراقبت از تنها یک فرزند و تربیت صحیح و سالمش به هزینه و انرژی زیادی نیازمند است ، شما بگویید چطور ممکن است مردم به طرح چند فرزندی و جوان بودن والدین روی بیاورند ؟ ما در آینده مبهم خودمان و هزینه های زندگی و رفاه حداقلی مانده ایم . چطور یک یا چند فرزند را در این ابهام شریک کنیم و به فکر شماتت سالها بعدشان نباشیم ؟
  • بی نام US ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    15 1
    خب آمار مرگ و میر آمده است پایین لطفا درباره ی نرخ موالید و نرخ باروری این گروه از ازدواج ها هم تحقیق کنید :
  • افرین IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    50 1
    وقتی خودم گشنمه امنیت جانی ندارم هر آن میترسم از مسافرکش نماها.مامور اب برق.گاز و.......
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    6 28
    ای جان ای جان
  • پیر پسر A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    73 1
    واقعا اینکه بشه بحث ازدواج جوونهای این دوره رو با حرف و قوانین بدون پشتوانه مجلس حل کرد نشدنیه.. اینکه فقط بگیم ازدواج کنید یا بچه بیارید کافیه؟ الان جوونها برای هزینه زندگی مجردیشون از خونواده پول میگیرن. کار هم که اصلن نیست و همه هم که یا فوق لیسانس هستند یا دکتر ولی بدون کار. همون مسوولان طرفدار افزایش جمعیت وقتی به سازمانشون برای کار مرجعه میکنی چنان شرایطی ایجاد میکنند که هیچکس نمیتونه استخدام بشه.. خدایا به داده دل ما برس حداقل تو اینو چاپ کن خبر
  • بی نام EU ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    41 24
    از نظر من سن مناسب ازدواج سی و هشت و سن مناسب بچه دار شدن چهل و پنج سالگی است.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      23 16
      خوش به حالتون چقدر امید به زندگی دارید بد نیست کمی هم به اینده بجه فکر کنید که در سن بیست سالگی باید پدر مادر پیرشو ترو خشک کنه و اینهمه تفاوت سنی یعنی عدم درک و هزار مشکل
  • جمال IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    19 90
    تا زنان ما برون بیرون کار کنن همینه .زن باید خونه باشه برای بچه داری
    • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      46 12
      متحجر و....
    • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      8 30
      طبیعت زن درخانه داری و تعلیم وتربیت کودک و پرستاری است وکلاً مشاغل خانگی اگر غیرازاین باشد زندگی جهنمی برای کودکش و یا همسرش آفریده است .
  • دنیای بی ریا IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    50 1
    آخه یک جوانی مثل من که کارشناسی ارشد دارم وبیکارم چی کارکنم برم دکتری بگیرم میترسم باز بیکار بمونم برم ازدواج کنم نمیتونم این تنها مشکل من نیست مشکل خیلی از جوانهاست دولت اول باید اول سیاستشو عوض کنه وبه فکر این همه بیکاری باشه که معضل مجردی اکثر جوانهاست
  • محمد A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    59 0
    آخه كدام امكانات كدام كار و كدام .... از يك طرف ميگيد پول نداريم به اين مردم يارانه بديم و بدبختيم.. هزينه زندگي بالاست و خانه براي نسل فعلي نداريم و سالانه 2 ميليون نفر به نيروي بيكار فعلي و بي خانمان افزوده مي شود ... بحران آب داريم و گندم بايد وارد كنيم با تمام اينها ميگيد يه عده ديگه را بدبخت كنيم كه چي .. بهتر نيست به فكر يك جامعه هدفمند و پويا و با عزت اما كم؟ باشيم تا يك جامعه بيكار و دزد و گدا و فقير مثل اتيوپي و سومالي ... توي همه مسايل ادم كارداريد..من و همسرم در تهران هردو كارمنديم و از 6 صبح تا 6 بعداظهر خانه نيستيم انوقت با خستگي تمام به خانه ميايم تاكنار هم و فرزندانمون باشيم . ناي بازي كردن و جواب دادن به پرسشهاشو نداريم چطور بچه صالح و پويايي مي شود تربيت كرد...
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    40 2
    من فقط نگران آب آلوده هستم که روز به روز بیشتر میشه. از وقتی که جمعیت روز به روز داره بیشتر میشه. آب کشاورزی آب های فاضلاب شده. که پر از مواد شیمیایی هست و بعد فقط نگاهی به آمار سرطان در جامعه بیاندازین فاجعه است. جمعیت زیادتر یعنی افزایش بیشتر سرطان. چرا که آب سالم نیست و مردم متوچه نیستن از این همه آب به چه قیمیت داره تأمین میشه
  • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    41 4
    والا ما که تو پارک میریم جای سوزن انداختن نیست ماشالا پراز بچه خرید میریم همینطور ایندفعه توجه کردم بیشتری هاهم دوتا شایدم سه تا ایندفعه شما هم توجه کنید به پدر مادراشونم البته توجه کنید یه جورایی معلومه قشر متوسط هستن تحصیلات دانشگاهی ندارن و مسن هم نیستن در نتیجه نگرانی کمبود جمعیت در خانواده های تحصیلکردست من مطمینم تا بچه های به درد به خور تری تحویل جامعه بدن اوناهم که بعیده
  • فرزاد IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    33 6
    کسی که تو 35 سالگی بچه دار میشه ایا تو 45 سالگی حوصله سر و کله زدن با بچه 10 ساله رو داره؟ من که 30 سالمه مجردم الان حوصله خودمم ندارم.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    11 3
    نوزاد و جمعیت جوان میخواهید؟ از چین وارد کنید این که مشکلی نیست
  • محمد RO ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    21 0
    ما دهه شصتیا همیشه تو صف بودیم. پدر و مادرمون که تو صف شیرخشک و شیر و مرغ و گوشت و نون بودند. ما هم تو بچگی تو صف واکسن و دوا بودیم. تو نوجوانی تو صف کنکور بودیم. تو جوونی هم تو صف وام و مسکن و ماشین و ترافیک و بنزین هستیم. موقع مرگمون هم تو برای قبر باید تو صف بمونیم اون موقع دیگه نمیگن میت رو زمین نمیمونه.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    8 2
    درسته که بچه دار شدن توی سن بالابالا منظورم بالای 35 هست برای مادر سخت و برای بچه سخت تره.کم حوصلگی و پیر شدن زود پدر و مادر و ...همه اینا هست.درسته..ولی............آیا میارزه برای اینکه بچه امون والدذین جوونتری داشته باشه یا حوصله والدین برای بچه داری بیشتر باشه قید زندگی خودمون رو بزنیم.تو این زمونه گرونی و مستاجری و سختیها زود یه بچه هم وارد زندگیمون کنیم و استرسهامون رو صد برابر کنیم؟اینجوری دست کم خودمون فرصت بیشتری داریم یه نفسی بکشیم..یه کم زندگیمونو جمع کنیم..پس.........بچه شرایط بهتری برای زندگی داشته باشه بهتر از اینه که والدینش مثلا 5 سال بزرگتر از والدین دوستای دیگه اش باشن یا کمی کم حوصله تر..مادرای ما که 20 سالگی زاییدن.30 سالگی هم زاییدن..حوصله هم داشتن..
  • زوجین A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    13 0
    ای بابا .....با این صحبتاو این تبلیغات فریبنده فقط در صورتی که خدای ناکرده مردم عقلشونو از دست بدن که بچه بیارن.... من خودم دکتری دارم و همسرم هم همینطور .....با وجود این هردو تقریبا بیکاریم ....با پول ساعتی کارکردن که نمیشه زندگی کرد....اگه ماهی 5میلیون جمع کنیم میتونیم انشالا 20 سال دیگه خونه دار بشیم با احتساب 200درصد افزایش تورم و.... که الان ماهی 500هزارتومن هم نداریم.... همین که تا حالا از هم جدا نشدیم خیلیه... بچچچچچه .....؟؟؟؟؟؟
  • لاله IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    16 0
    به خاطر خدا هم كه شده براي داشتن بچه فكر كنيد بعد اقدام كنيد.براي پدر و مادر خوب بودن بايد فاكتور هاي زيادي را داشت و فقط سن مطرح نيست. ظلمي كه به بچه هاي دهه شصت شد رو دوباره تكرار نكنيد .ترا به خدا فكر كنيد.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    9 2
    بزودی نسل جدیدی از دهه شصتی ها بازتولید میشن. از الان دلم به حالشون میسوزه.