روحانی:فتح خرمشهر پشت قباله هیچکس نیست/بلا فاصله بعد از انتخابات دعوا برای انتخابات بعدی شروع می شود

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، با تاکید بر تلاش دولت برای تامین سلامت جسم و روح شهروندان، خواستار همکاری همه اجزای نظام و سیاسیون برای کاستن از نگرانی‌های مردم در جامعه شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،حسن روحانی رئیس جمهور، روز شنبه و در همایش بیمه سلامت همگانی ضمن انتقاد از کسانی که بی جهت جامعه را دچار دغدغه می‌کنند، اظهار کرد: بگذاریم مردم در سلامت روحی باشند، در زندگی مردم هرچند با نیت دلسوزی حق دخالت نداریم. بگذاریم مردم راه بهشت را خودشان انتخاب کنند زیرا نمی‌توان به زور و با شلاق آنها را به بهشت هدایت کرد.

رییس جمهوری با بیان اینکه ابزار پیامبر عظیم‌الشأن اسلام برای هدایت بشارت و انذار بود، تصریح کرد: حضرت رسول(ص) شلاق نداشت، او امید می‌داد، راه حق را نشان می‌داد و البته انذار می‌کرد.

روحانی ضمن نکوهش رقابت‌های نسنجیده و برخی چالش‌های نابجا در کشور، گفت: دعواها و رقابت‌های سیاسی تا حدی معقول است اما اگر قرار باشد همه چیز تحت تاثیر این رقابت‌ها قرار گیرد کشور از دستیابی به اهدافش باز خواهد ماند.

اهم اظهارات رئیس جمهور در ادامه به نقل از ایسنا می آید:

* این قدر در زندگی مردم مداخله نکنیم، ولو به خاطر دلسوزی ؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد.

*هدف ما طبق سند چشم انداز 20 ساله تبدیل کشور به یک کشور توسعه یافته است.تقریبا 9 ، 10 سالی است که از زمان ابلاغ سیاست‌های چشم انداز 20 ساله می‌گذرد. خوشبختانه یک ده سال دیگر از آن 20 سال باقی مانده است.

* ما در ده سال اول می‌بایست به نحوی حرکت می‌کردیم که به نیمی از اهداف می‌رسیدیم. یعنی باید سالانه رشد 8 درصد می‌داشتیم تا طی 20 سال به نقطه چشم انداز برسیم.

*متاسفانه در ده سال اول شرایط ما در این زمینه شرایط مناسبی نبود. در سالهای اولیه رشدمان 4 و نیم درصد بود. در یکی دو سال بعد وضع ما بهتر شد، اما در دو سه سال اخیر وضع به گونه‌ای شد که در سال 91 رشد ما به منفی 5.8رسید. در مورد سال 92 نیز هنوز آمار اعلام نشده، ولی علی القاعده سال 92 نیز منفی خواهیم بود.

*ان شاء الله در سال 93 به حول و قوه الهی و با کمک همه‌ی مردم یکی از اهداف مهم دولت این است که میزان رشد در کشور مثبت شود، و در سال‌های بعد این میزان رشد را افزایش دهیم.

*در ده سال آینده باید با یک حرکت ملی و بنا به گفته‌ی مقام معظم رهبری با یک عزم ملی و مدیریت جهادی کار را به پیش ببریم. من ناامید نیستم . ان شاء الله ما می‌توانیم بخش بزرگی از عقب ماندگی 10 سال قبل را در اجرای سیاست‌های چشم‌انداز 20 ساله در 10 سال بعد جبران کنیم و این شدنی است که ما به اهداف چشم انداز دست پیدا کنیم.

* این موضوع یک اراده ملی می‌خواهد و همه باید در این ارتباط دست به دست هم بدهیم.دراین راستا باید غم ما همه یک چیز باشد و یک سوال را از یکدیگر بپرسیم که چرا توسعه یافته نیستیم. اگر این سوال ملی شود و عزم‌ها و اراده‌ها دراین راستا سوق داده شود کار ما درست می‌شود.

*علت پیروزی ما در خرمشهر این بود که یک سوال ملی در این ارتباط ایجاد شد. سوال این بود که چرا خرمشهر سقوط کرد و چرا نباید به کشور بازگردانیمش و با توجه به این سوال عزم و جزم ملی ایجاد شد و ما توانستیم خرمشهر را دوباره فتح کردیم.

* فتح خرمشهر پشت قباله هیچ کس و هیچ نهادی نیست. پشت قباله ی ملت ایران است . همه به صحنه آمدند در جنگ صحنه‌های عجیب و غریبی را می‌دیدیم، همه حضور داشتند ونقش آفرین بودند . در سال 62 من یک روز در جبهه از صبح تا غروب در حال بازدید بودم و درآن روز دیدم که فرزندان روسای سه قوه در جبهه بودند. بعد من در یک سخنرانی در دو کوهه گفتم که ما پیروز می‌شویم چرا که همه در این صحنه هستند.

*هر چیزی را که یک ملت اراده کند، خداوند نیز عنایت می‌کند. امروز باید توسعه ، دغدغه‌ی ما شود و اگر این اتفاق صورت بگیرد و همه ما یک صدا شویم می‌توانیم به اهدافمان در این ارتباط برسیم.

*ما برای این که به اهدافمان برسیم باید در ده سال دوم دو برابر تلاش کنیم. مقام معظم رهبری در یک سخنرانی فرمودند بعد از قانون اساسی سند چشم انداز دارای اهمیت است. در واقع این سند از دیگر سیاست‌ها مهمتر است.

* تحقق توسعه بدون توسعه در نظام سلامت امکان پذیر نیست. سلامت جسم و روح مردم باید دغدغه‌ی ما باشد مردم باید از هر دو نظر سالم باشند.

*نباید مردم را بیهوده و بدون جهت نگران کرد و باید بگذاریم مردم راحت باشند. اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.پیامبر (ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر (ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نزیر باشیم.همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد.

*دعواهای گروهی و جناحی یک حدی از آن بد نیست. من در مورد این مسائل تعبیر نمک را به کار نمی‌برم، تعبیر فلفل را به کار می‌بریم. وجود فلفل یک مقدارش مشکلی ندارد، ولی وقتی همه غذا پر از فلفل شود داد آدمی در می‌آید.

*همه چیز اندازه‌ای دارد . رقابت‌ها و دعواهای حزبی و جناحی نیز تا یک حدی معمول است، ولی اگر بنا باشد که همه شود دعوای جناحی و گروهی این خوب نیست. ما همیشه انتخابات داریم. اگر این مسائل را از 6 ماه قبل انتخابات شروع کنیم، اشکالی ندارد، ولی در کشور وقتی یک انتخابات تمام می‌شود، بلافاصله دعوا برای انتخابات بعدی شروع می‌شود.

* در دنیا نیز انتخابات مهم است، ولی از 6 ماه و یا یک سال قبل این مباحث شروع می‌شود و مقدمات آن فراهم می‌شود و در دو ماهه آخر اوج می‌گیرد، ولی در کشور ما به محض این که انتخابات تمام شد این مباحث برای انتخابات بعدی آغاز می‌شود و شروع می‌کنیم که کسی که پیروز شده موفق نشود و دراین راستا این استدلال به کار برده می‌شود که فرد پیروز موفق نشود تا کاندیدای ما در چهارسال بعدی در انتخابات موفق شود.ما در قواعد بازی مشکل داریم و باید آن را حل کنیم.

*در نظام سلامت باید از نظر روحی به مردم آرامش دهیم و ازلحاظ جسمی نیز مشکلاتی که مردم در این ارتباط دارند را برطرف کنیم و عوامل آلودگی و معضلات در نظام سلامت را کاهش دهیم. همه‌ی ما می‌دانیم که اصل بهداشت است واگر بهداشت ناموفق شود نوبت به درمان می‌رسد، ولی اگر در زمینه‌ی بهداشت موفق باشیم درمان کمتر می‌شود.

*قدم اول بهداشت و قدم بعدی درمان است. اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم جامعه ما باید سالم باشد و پولی که برای سلامت خرج می‌شود هزینه نیست.

*جوانان ما باید استعدادشان شکوفا شود و در نظر داشت که مهمترین پایه توسعه ، توسعه‌ی انسانی است .نفت و گاز پایه اصلی توسعه نیستند. پایه اصلی توسعه علم ، دانش و تولید علم و فناوری است.

*تصمیم ما این است که نظام سلامت را متحول کنیم و به سمت نقطه‌ی مطلوب ببریم؛ گرچه با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید قدم به قدم جلوبرویم. اگر ما بتوانیم نظام سلامت را در این کشور به نقطه مطلوب برسانیم این به معنای فتح خرمشهر است.

*من در همایشی که صبح در مورد فتح خرمشهر برگزار شده بود، گفتم که نگذارید فتح خرمشهر ، پیروزی و حماسه ما در سال61 باقی بماند ما هر سال باید فتح خرمشهر داشه باشیم و حماسه بیافرینیم. در سال 92 ملت ایران بر اساس تدبیر مقام معظم رهبری در 24 خرداد یک حماسه سیاسی آفرید که خیلی مهم بود و در عرصه‌ی داخلی و خارجی تاثیر داشت و منطقه و دنیا این حضور مردم و انتخاب مردم که راه اعتدال بود را دیدند. مردم ما اعلام کردند که اما از افراط و خشونت روی گردانیم و مسیری که انتخاب کردیم میانه روی و اعتدال واخلاق است.

* بسیاری از روزهای تاریخی ما در خرداد ماه آفریده شده از جمله 15 خرداد ، 3 خرداد . خرداد ماه مهمی برای ما بوده است. ما باید در نظام سلامت یک تحول مهم را بیافرینیم. ما باید دغدغه مردم درنظام سلامت را حداقل به حد معمول برسانیم. اکنون دغدغه‌ی مردم در این زمینه بیش از حد معمول است. نظام سلامت و بیمه باید متحول شود و وزارت‌خانه‌های مسئول باید در این زمینه تلاش کند.

* اگر پزشک و یا پرستارما عاشق کارش نباشد، با سواد نباشد و یا اخلاق حرفه‌ای نداشته باشد به جایی نمی‌رسیم. حتی اگر نظافتچی بیمارستان نیز متعهد و عاشق کار نباشد باز هم ما در این زمینه به جایی نمی‌رسیم. اگر مثلا همه چیز ما درست باشد و در بخش استریل مواد مشکل داشته باشیم و وسایل عمل جراحی استریل نباشد در این زمینه مشکل پیدامی‌کنیم. در ارتباط با این تحول باید تمام نیروی انسانی ما در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ، دانشگاه‌های علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های مسئول همه دست به دست هم بدهندتا این هدف محقق شود.

* امروز روز افتخارآمیزی است یک کاری که بیش از 20 سال در قانون گفته شده و شعارش داده شده است امروز می‌توانیم اعلام کنیم که عملیاتی کرده‌ایم و مردم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. البته این قدم اول است وباید در راستای ارزشمند شدن بیمه‌ها و الکترونیکی شدن آنها حرکت کنیم. پوشش بیمه‌ها باید افزایش پیدا کند. در حال حاضر بیش از 2 هزار و 300 قلم دارو تحت پوشش بیمه است. باید این ارقام افزایش پیدا کند.

* بیمه مانند چتری است که باید آن را گسترش داد تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. دولت به تنهایی نمی‌تواند این هدف را محقق کند و باید سازمانهای مردم نهاد در این زمینه به صحنه بیایند . باید مردم نیز کمک کنند .

* تمام تلاش ما این است که در سال 93 یک تحول مناسب و خوب در نظام سلامت و بیمه اجرا شود تا مردم احساس راحتی کنند و اگر بتوانیم این کار را به خوبی و با موفقیت به انتها برسانیم یک فتح خرمشهر و یک حماسه دیگر رخ داده است. امسال سیاست های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد باید آن را اجرا کنیم و ان شاء‌الله بتوانیم به آن نقطه مطلوب برسیم.

 

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    72 7
    درووود بر شما.. اما کیه که گوش کنه..
  • بی نام EU ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    103 4
    والا به خداحالا کاش میبردن بهشتکاری میکنن که از اون ور بهشت میریم بیرون،تعبیر فلفل هم عالی بود
  • محمدعلی RO ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    آقای روحانی گل گفتی.ولی ازت عمل میخوایم.
    • بهار IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
      117 8
      این قدر در زندگی مردم مداخله نکنیم، ولو به خاطر دلسوزی ؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد.حرف دلمونو زدید . احسنت.
  • شهاب IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    100 8
    زنده باد دکتر روحانی ... تو این جنگ قدرت کم نمیاره ... ما پشتتیم...
    • عادل IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
      42 12
      ما الان پشتشيم مثلا چکار برايش می کنيم ؟؟؟؟به خدا ما ايرانیها فقط بلديم شعار بديم م بس
    • محسن IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
      22 2
      نه عزیز ایندفعه فرق داره . من به شخصه پشته رییس جمهوری که بهش رای دادم هستم . پشت رای خودم هستم . فک کردین ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند فقط واسه یه عدست که اماممونو مصادره کردن ماله خودشون ؟
  • آنالیزور IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    10 89
    از همین امروز قاچاقچیهای مواد مخدر رو هم آزاد بگذاریم کارشون رو انجام بدن؛ هر کی نخواست نخره؛ نباید به زور تو جامعه سالم نگه داشت؛ روحانی جان؛ حرف شما بسیار متین که ملت آزادی دارن راهشون رو انتخاب کنن خودشون؛ اما آزادی یه عده نباید باعث سلب آزادی یه عده دیگه بشه؛ با گسترش فساد و فحشاء در جامعه من چه جوری میتونم بزارم دخترم یا خانومم خودش تنهایی بره بیرون؛ حتی خودم هم جرات نمیکنم باهاشون برم؛ آیا این سلب آزادی از من نیست؛ بخدا من جون میترسم همین یه نیمچه دین و ایمانی هم که دارم اونم از دست بدم و خلاص؛ میدونم اگه خدای نکرده این اتفاق بیافته خودم در درجه اول مقصرم؛ اما عوامل محیطی چی؛ اونا هم کامل بی تقصیرن؟؟؟ خبر جان انصاف داشته باش کمی در درج نظرات و کامنتها
    • حمید A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
      28 3
      آقا یا خانم آنالیزور 1مسئله مواد مخدر، از تولید و قاچاق تا فروش آن، یک امر خصوصی افراد و خانواده ها نیست که "آزاد بگذارید" تا مردم خودشان تصمیم بگیرند. البته در چند سال اخیر طبق نظر و سلیقه شما آزادی بیشتری نیز داشته اند. صحبت در اینجا مسائل خصوصی مردم است. آخر برادر من تفتیش عقاید مردم به کسی چه؟ به من و شما چه؟ 2نگرانی شما از بیرون رفتن با خانواده محترمتان مربوط به مشکلات فرهنگی سالهای اخیر است، که امیدواریم در این مورد اقدامات فوری انجام شود، و ارتباطی به مذهب مردم ندارد.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
      19 2
      بخدا من جون میترسم همین یه نیمچه دین و ایمانی هم .... باور کن خیلی ها تو کشورهای غیر مسلمون با هم این نیمچه ایمان و در میان جامعه ای لا غید یشدت مقید ایمان شون حقظ میکنند
    • آنالیزور IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
      3 5
      حمید آقا ضمن احترام به نظرتان در اینکه هردو معتقدیم مسائل فرهنگی در این امر دخیل هستند اتفاق نظر داریم اما شخصا فکر میکنم مذهب میتواند به عنوان عاملی مهم در فرهنگ جامعه نقش ایفا کنه؛ بنده خودم هم از سستی ایمان رنج میبرم اما فکر نمیکنید اگر ایمان من و جامعه تا حدی بالاتر از میزان فعلی بود میتوانست سد محکمی در برابر برخی ورودیهایی به فرهنگ ما باشد که چندان هم امنیت آور نیست؛مثلا موردیکه در بین دوستان خودم بسیار متداول شده روابط نامشروع جنسی بین دوستیهای این زمانه است که متاسفانه تابوی این مسئله بین بسیاری از بین رفته و حریمها شکسته شده است؛فکر نمیکنید اگر مذهب من کمی محکمتر بود، حداقل راضی به عبور از همچین خط قرمزهایی نمیشدم؟ شکسته شدن تابو یعنی امنیت کمتر و اعتماد کمتر و بنیان خانواده ضعیفتر
    • آنالیزور IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
      3 7
      جناب بی نام؛ حرف شما متین و من هم عرض کردم اگر این اتفاق بیافته من در درجه اول مقصرم؛ اما فکر نمیکنید در جامعه بی قید و بند که ادعای دین و ایمان ندارند بنده میتونم راحت تر به خودم بقبولونم که چون اینا هم کیش و هم آیین من نیستن پس مسلما من هم رویه دیگری باید نسبت به اینا داشته باشم البته منظورم این نیست که خارجی ها همه نجسن و جهنمی؛ عرض کردم دین و آیینی جدا از ما دارند اما تو ایران وقتی میبینم یه عده که دقیقا هم دین و هم مذهب من هستن و عملا دارن کارهایی میکنن که به حکم عقل و دین و کتاب فراتر از خط قرمزهاست، آیا تصور نمیکنید که من هم باورهام که خودشون سست هستن سست تر و سست تر بشن تنها با این بهانه شیطانی که "این روزها همه این مدلی میرن و میان و کسی قید و بندی نداره ولو مسلموناش"
  • مهدی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    52 11
    آقای دکتر شما خیلی قشنگ صحبت می کنید، ولی به این قشنگی عمل نمی کنید...
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    4 27
    آقای روحانی اتفاقا هست و پشت فباله شهدای عزیز ماست که جان و مال و ناموسشان را برای آزادسازی آن در طبق اخلاص گذاشتند. آن مردان بی ادعایی که الان نیستند اما یاد و خاطراتشان همیشه و تا ابد در اذهان باقی می ماند.
  • امید EU ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    41 2
    بگذاریم مردم راه بهشت را خودشان انتخاب کنند زیرا نمی‌توان به زور و با شلاق آنها را به بهشت هدایت کرد.
  • رضا IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    23 4
    در انتخابات بعدی هم ...بهت رای میدیم. لطفا بیشتر عمل
  • بی نام GB ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    35 0
    فتح خرمشهر پشت قباله هیچ کس و هیچ نهادی نیست. پشت قباله ی ملت ایران است . اما ای کاش پشت قباله کسی بود بلکه اباد میشد.
  • محمد ایمانی فر از هرسین A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    19 2
    روحانی دوست داریمممممممممممممممممممممم
  • يكي IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    13 0
    دو صد گفته چو نيم كردار نيست...
  • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    3 34
    هر فردي كه رئيس جمهور مي شود فكر مي كند هشت ساله رئيس جمهور شده و هيچكس نبايد حرف بزند
  • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    7 2
    خوشحالم که رییس جمهوری فرهیخته و فهمیده دارم که از صحبت هایش احساس غرور میکنم
  • حامد IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    6 2
    درود بر شرفت دکتر روحانی
  • تنها A1 ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    1 6
    آقای ر وحانی مطمئنی عافبت شما مثل بنی صدرنمیشه؟