توصیه های هاروارد بیزینس مانیتور به کسانی که می خواهند مدیر شوند/  رازهای موفقیت یک مدیر

تجربه مدیران موفق نشان می دهد تا زمانی که یک مدیر خود با زیرو بم کاری که انجام می دهد و فعالیت های شرکتش آشنایی نداشته باشد نمی تواند در جهت موفقیت گام بردارد.

سعید ارکانی: کلید دست یابی به یک موفقیت بزرگ این است که آدم بتواند ذهنش را تمام و کمال روی مهم ترین کار یا هدفی که در زندگی اش دارد متمرکز کند، آن را درست انجام بدهد و تا آن را به پایان نرسانده دست از کار و کوشش برندارد. این روش و نرم افزار ساده و عملیاتی است که بسیاری از مدیران موفق برای رسیدن به اهداف خود از آن بهره می برند. به یاد داشته باشید مدیریت موفقیت یعنی رسیدن به دست آوردهای فوق العاده حتی با به کارگیری افراد معمولی.

در سال های گذشته موسسات تحقیقاتی مهم جهان که روی مدیریت سازمان ها و بنگاه ها پژوهش انجام می دهند هر از چندی با بررسی های میدانی، علمی و مصاحبه با مدیران موفق و باتجربه تلاش می کنند تا به معرفی رموز موفقیت مدیران بپردازند و راهکارهایی را در این بین مطرح کنند. در متن زیر از توصیه های موسسات تحقیقاتی مدیریتی مانند «هاروارد بیزینس مانیتور»، سازمان مدیریت کسب و کارهای کوچک، چند کتاب اصول مدیریتی و همچنین مصاحبه های مدیران موفق داخلی درباره تجربه های سال های کاریشان استفاده شده است.

1. روی کاری که انجام می دهید تسلط داشته باشید

تجربه مدیران موفق نشان می دهد تا زمانی که یک مدیر خود با زیرو بم کاری که انجام می دهد و فعالیت های شرکتش آشنایی نداشته باشد نمی تواند در جهت موفقیت گام بردارد. یکی از ویژگی مدیران موفق تسلط روی کار و فعالیتی است که بنگاه اقتصادی و شرکت آن ها انجام می دهد؛ مدیری را تصور کنید که خود هیچ از فرش نداند اما بنگاه و کارگاه های بزرگ فرش بافی بخواهد، داشته باشد. داشتن دانش برای موفقیت لازم و ضروری است.

2. کارکنانتان را بشناسید

اگر قصد دارید به یک مدیر موفق تبدیل شوید، باید کارکنان خود را به خوبی بشناسید و با آن ها هرچند محدود ارتباط داشته باشید و صحبت کردن یکی از بهترین روش های شناخت آنان است. شما می توانید با آنها ناهار خورده و درباره موضوعات مورد علاقه شان صحبت کنید. زمانی که کارکنانتان شما را فردی از جنس خود و کنارشان حس کنند تلاش خود را چندین برابر می کنند. هر چه بیشتر و بهتر کارکنان خود را بشناسید، بهتر می توانید تیم خود را هدایت کنید.

 3. مدیریت موفق یعنی مهارت ارتباطی بالا

مدیریت هر موسسه و بنگاهی بدون ارتباط و تعامل با بخش های مختلف داخلی و بیرونی ممکن نخواهد بود. به اعتقاد کارشناسان مدیری در رسیدن به اهداف خود موفق تر است که ارتباط بهتری با بخش های مختلف و کارکنانش دارد؛ در بسیاری از مواقع داشتن مهارت ارتباطی حتی می تواند به عنوان یک راه میانبر عمل کند. همچنین داشتن مهارت ارتباطی باعث می شود تا شما بتوانید افکار و ایده های خود را به روش بهتری به کارکنانتان منتقل کنید و راندمان کار را بالا به برید.

4. برای مدیران و کارکنانتان در دسترس باشید

تجربه ها نشان داده است مدیران موفق آن هایی هستند که برای مدیران و کارکنانشان وقت می گذارند و در دسترس هستند. در اتاقتان را همیشه برای شنیدن حرف های کارکنانتان باز بگذارید و تلاش کنید به آن ها در کار و حتی زندگی روزمره مشاوره بدهید و کنارشان باشید. مثل مدیرانی نباشید که فکر می کنند در صورت باز بودن در اتاقشان، زیر دستان مزاحمشان خواهند شد و وقتشان را می گیرند. صبر و حوصله داشته باشید و نگرانی و دل مشغولی آن ها را جدی بگیرید و به آن ها نشان دهید برای برطرف شدن آن تلاش خواهید کرد این اقدامات باعث می شود تا کارکنان و مدیران پایین دستی، شما را از خود به بیند و تلاش بیشتری در کار داشته باشد.

5. در مدیریت فعال و پویا باشید

مدیریت فعالانه یعنی اینکه بدانید کارکنان و کارگرانتان چه فعالیتی انجام می دهند و بدون مزاحمت بر کارشان نظارت داشته باشید و همیشه فعالیت ها را کنترل کنید تا اشتباهی صورت نگیرد. البته شما باید اعتماد داشته باشید که آنان به اندازه کافی توانایی انجام کار را دارند و به جای مدیریت کارشان، خودشان را مدیریت کنید. مدیریت زیر دستانتان خیلی سخت می شود اگر شما از حساسیت کنترلی بالایی برخوردار باشید.

6. مسئولیت پذیر باشید و از اشتباه نترسید

به عنوان مدیر، شما مسئول کارهای زیردستان خود و مشکلات بنگاه و موسسه هستید و همین طور حتی مسئول اشتباهاتی که کارکنانتان انجام می دهند زیرا شما مدیریت مجموعه را برعهده دارید و مغز متفکر بنگاه هستید. از این رو در زمان بروز مشکل بیشتر از اینکه به دنبال پیدا کردن مقصر باشید به دنبال راه حل و مدیریت اتفاق باشید. همه مدیران برای جلوگیری از مشکلات مقرراتی را وضع می کنند، شما هم می توانید این کار را انجام دهید اما به یاد داشته باشید که این مقررات چندان سخت نباشد که جلوی خلاقیت ها را بگیرد و در دل کارکنان ترس از اشتباه و خطا به وجود آورد زیرا این موضوع می تواند جسارت کار و تصمیم گیری را از آن ها بگیرد.

7. تمرکز روی کار تیمی به جای فردگرایی

معمولا ایرانی ها بیشتر از اینکه به کار تیمی مشهور باشند به کارهای فردی شهرت دارند اما مدیریت موفق بدون کار تیمی تحقق پیدا نمی کند. هر کارخانه و موسسه ساختار به هم متصلی است که برای پیشبرد اهداف آن نیازمند حرکت منسجم و یک پارچه هستید. مدیران موفق با تقسیم و تشکیل گروه های تیمی در موسسات و بنگاه ها تلاش می کنند تا کار را به گروه بسپارند و افراد را به کار تیمی تشویق کنند؛ بهتر است برای شروع حتی آموزش های کار تیمی در بنگاه ها داده شود. 

8. بخشی از کار را به مدیران و کارکنان بسپارید

برعکس تصور؛ مدیر موفق مدیری نیست که خود بخواهد همه کارها را انجام دهد، بلکه مدیری است که به مجموعه خود اعتماد داشته باشد و بخشی از کار را به دیگران واگذار کند. توانایی هر فردی محدود است و یک مدیر نمی تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد بلکه باید تجربه و دانشتان را به دیگران منتقل کنید و به آن ها مسئولیت بدهید و بر عملکرد آنان نظارت کنید این کار پویایی در مجموعه را به دنبال خواهد داشت.  

9. زیر دستان خود را به چالش بکشید

باوجود اعتماد به کارکنان سعی کنید هر از چندی آنان را در کار و تصمیم گیری به چالش بکشید، هیچ چیزی بدتر از رخوت و تکرار و نبود انرژی دربین کارکنان نیست. به چالش کشیدن و امتحان کردن کارکنان و مدیران زیر دستتان می تواند باعث شود تا آن ها از بیشترین توانایی خود استفاده کنند.

10. تشویق و تنبیه مناسب

تجربه مدیریت موفق در بسیاری از موسسات و بنگاه ها نشان می دهد مدیریت بدون تشویق و تنبیه در زمان لازم امکان پذیر نخواهد بود. البته شما تلاش کنید مدیری باشید که بیشتر تشویق می کند و کمتر تنبیه و در تشویق دست و دلباز باشید و در تنبیه دست بسته تر. کار و تلاش های مدیران و کارکنان خود را به بینید و از روش های مختلف مثل کمک هزینه های مالی، امکانات سفر و هدیه برای تشویق استفاده کنید. تشویق را در جمع انجام دهید و تنبیه را در خلوت.

11. انعطاف پذیری درعین جدیت در برخورد

انعطاف پذیری یکی از ویژگی های بارز یک مدیر موفق است به شرط آن که جدیت در برخورد هم داشته باشد. باید به شکلی رفتار کنید که کارکنانتان شما را دوست خود بدانند اما در عین حال متوجه باشند که شما مدیریت مجموعه را برعهده دارید و در کار و رسیدن به اهداف مشخص شده بنگاه جدیت دارید و حرف آخر را می زنید.

12. با برنامه و سازمان دهی پیش بروید

مدیریت موفق هر مجموعه بدون داشتن برنامه ای منسجم و سازمان یافته امکان پذیر نیست، داشتن نظم و مقررات ضرورت رسیدن به موفقیت در هر مجموعه ای است و مدیری در کار خود موفق خواهد بود که ابتدا به ذهن خود انسجام دهد، سپس برنامه مدون تهیه کند و بعد به جای آزمون و خطا با برنامه پیش به رود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    16 0
    جالب بود. ممنون
  • رضا IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    5 0
    ممنون خیلی مفید بود
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    6 0
    عااااااااالی بود
  • ali A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    1 0
    آموزنده ورهگشا است تشکر
  • ahmad IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    متشکرم استفاده کردم