بنده اساسا با برگزاری هر گونه جشنواره دولتی مخالفم و دلایل مختلفی هم دارم معتقدم هنر نباید دولتی شود دولت باید نقش حمایتی و نظارتی داشته باشد و...

شاعر جشنواره ای هم نیستم .اما علیرغم این موضوع خیلی کم و به فراخور حال و یا به دعوت دوست یا دوستانی در این جشنواره ها شرکت کرده ام و بعد از این نیز شرکت خواهم کرد.
جشنواره شعر فجر هم برگزار شد با همه فراز و فرودها و کاستی هایش. برگزاری یک جشنواره آن هم از نوع شعر کار آسانی نیست. به تجربه دریافته ام که در حیطه شعر و شاعری هر کار خوبی هم که بکنی باز در آخر "آدم بده" ماجرا می شوی!
بنابراین اینها را گفتم تا بگویم مسئله من جشنواره شعر فجر نیست چون تکلیف یک جشنواره دولتی از ابتدا معلوم است . و قصد ورود به این مبحث را هم نداشتم. آنچه مرا وادار به نوشتن این سطور کرد اظهار نظر اخیر آقای کاکایی -دبیر جشنواره- بود که منتقدان رسانه ای اش را فاقد شعور مشاوره دانسته بود.
اگر چه با توجه به شناختی که از شخصیت ایشان دارم برایم باور کردنی نبود اما گفته ایشان بازتاب بسیار بدی در میان اهالی رسانه داشت و از آنجا که اخبار مربوط به جشنواره را از قبل از برگزاری آن دنبال می کردم ذکر چند نکته را ضروری می دانم:
از ابتدا مسوولان اجرایی این جشنواره با شعار "چند صدایی" کلید آغاز کار را زدند اما ظاهرا در مورد این شعار چون دقت لازم را به کار نبرده بودند تا آخر هم درگیر مفهوم " چند صدایی" در این جشنواره شدند. تا آنجا که جانب همه چیز را رها کردند و تمام سعی شان را بر این گذاشتند که بگویند ما چند صدایی هستیم. اما آیا موفق بودند؟!
جناب آقای کاکایی! من نه به عنوان یک رسانه ای فاقد شعور به تعبیر جنابعالی بلکه به عنوان یک شاعر دارای شعور می گویم؛ اینکه یک عده شاعر را دعوت کنیم و بگوییم از گروههای مختلف و آن هم از تریبون رسمی یک نهاد دولتی هر چه که دلشان می خواهد به نظام و حکومت و جنگ و... بگویند و اشعار ضدونقیض بخوانند؛ این اسمش نمی شود "چند صدایی "به این می گویند "آزادی بیان!".یک پارک هم در لندن وجود دارد که هرکس هر چه دلش می خواهد به هر مقام مملکتی می گوید و کسی کاری به او ندارد اما خارج از آنجا و در مکانهای دیگر نمی تواند.
اما آیا ما می توانیم به یک عده در یک جشنواره رسمی و در یک محلی که دولتی است چنین اجازه ای دهیم؟! بعد اسمش را بگذاریم چند صدایی. اساسا ما چنین اجازه ای داریم؟! و بعد اگر کسی اعتراض کرد او را فاقد شعور بدانیم. هیچ جای دنیا که ادعای دموکراسی و آزادی بیانشان گوش فلک را کر کرده است نیز چنین رسمی وجود ندارد.
بنده وکیل و مدافع نظام نیستم و چنین ادعایی هم ندارم. اما " هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد"بنده هم شعر بی ربط و بی سر و ته زیاد می گویم اما محل خواندن آن محفل خصوصی و شب شعر دوستانه است نه یک جای رسمی و دولتی.
اگر ما جایی را قبول نداریم حق نداریم شرکت کنیم و یا اگر شرکت کردیم باید ضوابط و مقررات آنجا را بپذیریم.
یک فیلمساز مشهور -که از بعد از انقلاب به خاطر اعتقاداتش دیگر فیلم نساخته- خطاب به فیلمسازان مخالف که با بودجه دولتی فیلم می سازند گفته است:" شما غلط می کنید بودجه دولتی می گیرید و علیه دولت فیلم می سازید. یا مثل من فیلم نسازید یا اگر می سازید معیارها را رعایت کنید"(نقل به مضمون)
شما شاعرانی را به قول خودتان گرد هم آورده اید که عده ای از آنها بزرگترین افتخارشان طی این سالها این بوده است که هرگز در یک محفل دولتی شرکت نکرده اند اما انگاری و شاید در این جشنواره به شرط چاقو دعوت شده بودند؟!!!
از ابتدا شعار چند صدایی یک اشتباه بود. متولیان، انتخاب آقای کاکایی را به عنوان دبیر جشنواره یکی از شاخصه های چند صدایی می دانستند من از شما می پرسم جناب اقای کاکایی عزیز! شما چه تفاوتی با بزرگوارانی چون آقای قزوه یا اکرامی فرد یا سایر مسوولانی که تا کنون متولی برگزاری این جشنواره بوده اند دارید؟!
آیا شما خود را شاعر انقلاب یا جنگ نمی دانید؟! کار به قالبهای شعریتان ندارم اما آیا شما از نظر فکری یا اعتقادی تفاوت فاحشی با سایر بزرگواران دارید؟!
اینکه کسی در دوره ای هوادار یک گروه سیاسی خاص باشد برای او وجه تمایزی محسوب نمی شود. همه افراد در همه دوره های مختلف زندگیشان گرایشات سیاسی خاص دارند کما اینکه همه ما در زمان انتخابات به یک فرد رای نمی دهیم و این گرایشات خاص در زمانهای خاص وجه تمایزی در حوزه هنر یا شعر محسوب نمی شود مگر اینکه شخص خود را هنرمند یا شاعر سیاسی بداند که آن مقوله و حرف دیگری است.
شما به راحتی از آقای رویایی نام می برید و از او دعوت می کنید اما من دوره ای را به یاد می آورم که ما در رسانه حتی اجازه نداشتیم نام شاملو را بیاوریم اما مگر می شود شاملو را از شعر و ادبیات این مملکت حذف کرد. اگر من تلاش کنم که شعر شاملو را به مخاطب در یک رسانه بشناسانم این یک دغدغه ادبی است که من دارم -فارغ از حرف و حدیثهای بسیاری که در مورد شاملو وجود دارد- اما شما از چیزی دفاع می کنید که یدالله رویایی نه تنها مدافع آن نیست،حتی دغدغه آن را هم ندارد.
حتی اگر او دعوت شما را هم قبول می کرد و او را به جشنواره می آوردید باز هم این جشنواره چند صدایی نمی شد.سیاسی می شد. یدالله رویایی فارغ از شاعر بودنش، جمهوری اسلامی را قبول ندارد. اول اینکه چرا باید در یک جشنواره دولتی که قبولش ندارد شرکت کند. دوم اینکه حضور او چه برگ مثبتی برای رخداد فرهنگی جمهوری اسلامی محسوب می شد؟! این جمله شما مرا یاد کسانی می اندازد که یکی را مسلمان می کنند و یک عمر به آن افتخار می کنند. مثلا قرار بوده در این دعوت آقای رویایی طرفدار جمهوری اسلامی شود؟!
سخن آخر اینکه آقای کاکایی با همه احترامی که برای شما قائلم باید بپرسم فرق شما با آقای احمدی نژاد که منتقدانش را بزغاله خواند چیست؟! امثال من ادعایی ندارند اما در این جشنواره چیزهایی زیر سووال رفت که حداقل خود شما یک عمر مدافع آن بودید . پس منتقدانتان را فاقد شعور مشاوره نخوانید. لطفا"

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چند تا از شاعران A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    14 32
    افرین. حرف دل ما را گفتید.
  • فردین A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    49 5
    این که می گویید در دوره ای حتی اجازه نداشتید نام شاعر بزرگی مثل شاملو را در رسانه بیاورید، درسته؟
  • علی A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    43 3
    حرفها و مطالب شما بسیار متین است اما آقای احمدی نژاد، منتقدانش را بزغاله نخواند،بلکه خس و خاشاک خواند
    • شادی IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
      14 2
      نخیر علی آقا حالا که حافظه تان یاری نمی کنه یه جستجو تو گوگل بکنی بد نیست.ماجرا مربوط به سال 86 است. احمدی نژاد گفت : «"همه بساط عالم بر پا شده تا آن روز نورانی اتفاق بیافتد؛ روزی كه همهش پیامبران، شهدا و صلحا خواهند آمد و یاری خواهند كرد. بعضی‌ها این حرفها را تمسخر می‌كنند؛ برای اینكه اینها دلشان از ایمان خالی است. اینها بت پرستها و شیطان پرستهای مدرن هستند. قیافه روشنفكری می‌گیرند اما به اندازه بزغاله هم از دنیا فهم و شعور ندارند"»
  • نیوشا A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    آن کسی که مخالفان را بزغاله خواند، امام جمعه مشهد بود نه آقای احمدی نژاد. البته ایشان هم تعابیر بدتری مثل خس و خاشاک را استفاده کردند.
    • بی نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
      58 8
      نه دیگه یک مشت بزغاله گوساله بدتر بود
  • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    10 15
    حق با شماست. برخی فقط می خواهند پز روشنفکری و پلورالیسم و چند صدایی بدهند، فارغ از این که چه وظیفه ای دارند. این گونه افراد هزینه های زیادی را روی دولت می گذارند و وقت و انرژی وزیر ارشاد و رئیس جمهور را برای پاسخ دادن به منتقدان صرف می کنند.
  • بی نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    41 3
    من متوجه نشدم مشکل ایشان چیه. اگر با امکانات دولتی در مدح دولت شعر بخوانند مشکل حل می شود؟؟
  • دوست IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    59 7
    من همیشه می گم، کاکایی هیچ فرقی با قزوه نداره، فقط زیرک تره...
    • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
      21 4
      هیچ فرقی با هم ندارند اما مسئله این است که در جاهایی که به نفعشان نیست خودشان برای یکدیگر فرق قایل می شوند
  • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    10 4
    آیا جناب کاکایی خودش برای دعوت از یدالله رویایی با کسی مشورت کرده است؟
  • محمد A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    15 4
    شما با جشنواره دولتي مخالفيد عجبا مگر قرار است آقای رويايي طرفدار جمهوري اسلامي شود؟ اين چه محاسبه ساده انگارانه ايست بعد هم داريد به كاكايي مي گوييد پول دولت مال دولت است از كجا آورده خانم محترم؟ ... اين بودجه ملي پول نفته. دولت هم چنين ادعايي نداره شما تو همون جشنواره هاي دولتي شركت كنيد ...
    • یک شاعر بعد از انقلاب A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
      8 14
      مطلب را یک بار دیگر بخوان آقای محترم کسی نگفته که یدالله رویایی باید طرفدار جمهوری اسلامی بشود مسئله این است کسی با پول نفت قرار نیست به مملکت فحش بدهد بعد آقای کاکایی از کسانی دفاع کند که یک عمر علیه آنها حرف زده واقعا شما متوجه مطلب شدی؟ مطلب در مورد توهین آقای کاکایی به منتقدانش هست کسی که از رویایی دعوت می کند باید جواب منتقدانش را هم بدهد نه اینکه آنها را فاقد شعور بداند واقعا برای امثال شما متاسفم
    • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
      7 5
      فکر کنم آقای کاکایی دچار تناقض شده از یک طرف به خاطر شاعر دولتی بودنش دبیر جشنواره می شود از طرف دیگر تمام تلاشش را می کند که خود را مبرا کند شما هم اقای محترم بهتر است اطلاعاتت رابیشتر کنی من معنی این جمله شما را نفهمیدم که نوشتید:"شما با جشنواره دولتي مخالفيد عجبا مگر قرار است آقای رويايي طرفدار جمهوري اسلاي شود؟" این دو تیکه چه ربطی به هم دارد؟
  • محمد IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    8 5
    مگه پول نفت متعلق به کل ملت نیست پس کل ملت چه موافق و چه مخالف حق دارند شرکت کنند و حق دارند حرف خودشون رو بزنن مگه اینکه شما هم نظر به مصادره حق و حقوق دگر اندیشان به قول شما مخالفان داشته باشید. البته یه کار دیگه هم میشه کرد اونم اینکه بودجه به قول شما مخالفان رو بدید بهشون تا خودشون یه جشنواره دیگه بزنن و نیازی نباشه تو جشنواره دولتی شرکت کنن فکر کنم اینطوری خودشونم راضی ترن.
    • فهیمه A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
      2 2
      استاد قضیه را ظاهرا نمی گیری موضوع کاملا اخلاقیه بحث بر سر توهین آقای کاکایی است و اینکه هی بر درست بودن مواضعش پافشاری می کند.
  • بی نام RO ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    2 9
    "یک پارک هم در لندن وجود دارد که هرکس هر چه دلش می خواهد به هر مقام مملکتی می گوید و کسی کاری به او ندارد اما خارج از آنجا و در مکانهای دیگر نمی تواند." نمیدونم شما از چه پارکی صحبت میکنید ولی با توصیفی که ازش کردید، این پارک به وسعت تمام بریتانیاست.
  • نادر A1 ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    2 1
    چند صدایی در آزادی بیان شکل می گیرد بانو پس با هم تنافری ندارند که هیچ ، مکمل هم هستند. واقعا " ترازوها کی وزن می شوند ؟ " البته من انتظاری ندارم که این سایت نظر مرا تایید کند چون قرار نیست در آرای زیر این بحث " چند صدایی " اتفاق بیفتد .
    • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
      6 1
      سلام می دانید اصلا بحث چند صدایی را این جماعت برگزار کننده جشنواره نفهمیده اند مسئله این است که کاکایی راکعی و... همه رگ و پوست و جان شعرشان و خودشان از نظام جمهوری اسلامی است حالا پز روشنفکری و اپوزیسیون گرفته اند و از همه بدتر مرعوب شاعران جریان روشنفکری شده اند که یک ذره هم اینها را قبول ندارند و حتی حاظر نیستند یکی از شعرهای آنها را هم در کتابهایشان منتشر کنند. آنها همیشه همین بوده اند اما امثال کاکایی و راکعی متاسفانه رنگ عوض کرده اند. و حالا یک عده که گذشته را به آنها یاد آوری می کنند اینها ناراحت می شوند.
  • بی نام RO ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    19 0
    چه عجب در سایت خبرانلاین یک مطلبی در حمایت از نظام دیده شد از این شاعر محترم هم تشکر میکنم بابت این مطلب.