هنگامی که آقای فرانک میلر در مارس 1988 آخرین بخش کتاب طنزش را تدوین و به ناشر ارایه کرد، به هیچ وجه فکر نمی کرد در مارس 2007 از این مجموعه طنز، فیلمی ساخته و ارائه خواهد شد که باعث این همه حرف و حدیث برای او، کتابش، کارگردان و شرکت تولید کننده گردد.

فیلم 300

فیلم که به نمایش درآمد، رسانه های جهان، معرکه آراء موافق و مخالف شدند و ده ها مقاله درباره آن نگاشته شد که حاوی نقض و ابرام و طرح ابهام های گوناگون بود. میزان تحریفات تاریخی این اثر به حدّی غیر قابل قبول و عجیب بود که حتی صدای مورخان غربی را هم درآورد، از جمله ابهامات مطرح شده، موارد زیر بود:
شرکت "وارنر" با چه انگیزه ای این فیلم را ساخته است؟
آیا توطئه ای علیه ایران در کار بوده یا این که صرفا به فکر تجارت و گیشه بوده اند؟
اگر توطئه ای بوده، سردمداران دولت آمریکا در آن چه نقشی داشته اند؟
اگر انگیزه سیاسی در کار نبوده و ساخت و نمایش این فیلم، تصادفا با وضعیت امروز مقارن شده، این تحریفات به چه منظور صورت گرفته است؟
چرا تاریخ را وارونه کرده و چرا ایرانیان را خشن نشان داده اند؟
چرا ایرانیان را با چهره ای زشت و مانند انسان های اولیه به نمایش گذاشته اند؟ و...
از قضا، یونانی ها نیز پر از سوال بودند، آن ها هم علاوه بر سوالات فوق، می پرسیدند:
هالیوود، از به تصویر کشیدن مبارزات قهرمانانه و از خود گذشتگی شهروندان اسپارتی، چه هدفی را دنبال می کند؟
چرا این فیلم، پرفروش ترین فیلم در تاریخ سینمای یونان شد؟
چرا خشایار شاه را دارای انحراف جنسی معرفی می کنند، در حالی که در آن روزگار، این کار، در بین آتنی ها، معمول بوده است؟
آیا "بوش"، همان "لئونیدا" ، "اسپارت" هم "واشنگتن" و "ترموپیل" نیز "بغداد" است؟
آیا سربازان ایرانی 5 میلیون نفر بودند؟
و این سوالات هم چنان ادامه داشت و پاسخ درستی هم به آن ها داده نشد، تا این که هفت سال بعد، یعنی سال 2014، دوباره هالیوود دست به کار شد و این دفعه با به کار گیری یک کارگردان نا معروف اسرائیلی، به نام "نوام مورو" اقدام به ساخت " 300 دو، ظهور یک امپراتوری " نمود. این فرد از سرمایه داران پشت پرده هالیوود است که برای اولین بار، آفتابی شده است.
فیلم 300
در فیلم سینمایی ۳۰۰ دو، به ماجراهای دیگری از نبرد جنگجویان "اسپارت" در برابر حملات سپاه خشایارشا، پادشاه هخامنشی می پردازد و مانند فیلم 300 یک ، به تحریف تاریخ و تحقیر ایرانیان باستان می پردازد، این دروغ ها به گونه ای است که صدای بی بی سی هم در آمد و ضمن مصاحبه با "پل کارتلج" استاد مطالعات فرهنگ یونان در دانشگاه کمبریج لندن، به چند اشتباه تاریخی این فیلم اشاره کرد.
نکته قابل توجه، موضع گیری یونانی ها در مورد این دو فیلم است که بسیار غیر منتظره بود، آن ها با نقد جدی، مبانی تاریخی این فیلم را زیر سوال بردند و رسما به بازی سیاسی آمریکا اشاره کردند.
در این جا به نقطه نظرات چند تن از نویسندگان مشهور یونان پیرامون فیلم 300 یک می پردازم تا با دیدگاه آنان آشنا شوید.
اغلب نویسندگان یونانی، ابتدا مستندات تاریخی این فیلم را زیر سوال بردند، به گونه ای که آقای "افی گازی"، استاد تاریخ دانشگاه آتن در روزنامه "ویما" نوشت : خیلی مسخره است که کسی بخواهد از سناریوی برگرفته از کتاب طنزِ فرانک میلیر، به حقایقی در مورد جنگ "ترموپیل" دست یابد. فیلم 300 برگرفته از کتابی طنز است که درگیری ها را به صورت نقاشی به تصویر کشیده است. کارگردان فیلم هم، به همان سبک آن را وارد سینما نموده است و مطمئنا این تصاویر، در چارچوب تاریخ "هرودت" نمی گنجد.
آقای "یانیس متروپلوس"، سردبیر مجله "ایکونوس" هم نوشت : این فیلم، تاریخ را کاملا تحریف کرده و آن چه "ژاک ساندره" ارایه می کند، با حقیقت تاریخی هم خوانی ندارد، به گونه ای که حتی جامعه اسپارتی را مشکل دار و نگران معرفی می نماید و این نوع موضع گیری، در واقع ریختن روغن بر روی آتش است .
وی همچنین تاکید می کند : فیلم 300 برای کودکان ممنوع است و آن ها فقط به همراه خانواده هایشان می توانند به تماشای این فیلم بنشینند، زیرا خشونت بیش از حدی در آن به نمایش در می آید، تا جایی که بر روی لنز دوربین فیلم برداری، خون هم پاشیده می شود و این چیزی است که اصلا با تاریخی که "هرودت" نوشته، هم خوانی ندارد.
"تئودورس آنجلوپولوس"، کارگردان فقید و شهیر یونانی نیز اظهار داشت : آمریکایی ها اکثرا حد و مرزی را در هیچ مساله ای رعایت نمی کنند و با مسایل تاریخی نیز مانند دیگر مسایل برخورد می کنند. برای مثال یاد آوری می کنم که فیلم قدیمی "اودیسه" که به کارگردانی "کرک داگلاس" تهیه شده بود، هیچ گونه رابطه ای با واقعیات تاریخی نداشت. آمریکایی ها، تاریخ را افسانه وار می نگارند و به همان صورت آن را ارایه می کنند. این چیزهایی را که در فیلم 300 به عنوان تاریخ معرفی می کنند، تاریخ نیست. اما تا چه حد این ها مجاز هستند که افسانه را با تاریخ مخلوط کنند، نمی دانم؟ آنچه مسلم است، این است که کسی از این بابت آنها را بازخواست نمی کند.
آقای"آنجلوپولوس" ادامه می دهد: برای بعضی، جمله « هدف وسیله را توجیه می کند» ملاک کار است، ولی نمی تواند باعث پنهان شدن حقایق گردد و تحریف حقایق، ممکن است از نظر قانونی تنبیه نداشته باشد، ولی تاریخ آن را محکوم می کند.
آقای "خیریوس خریستودولوس"، محقق مرکز تحقیقات یونان نیز می گوید: در این فیلم دیدگاه های اسپارتی ها، مانند دیدگاه های "رامسفلد" معرفی می شود، بدن جنگ جویان اسپارتی نیز مانند بدن"رامبو"، عضلانی نشان داده می شود. "لئونیدا" هم به یک نظامی آمریکایی در بغداد مشابهت داده شده و ایرانیان هم مانند غول های بی شاخ و دمی که فقط به دنبال مکیدن خون انسان هستند، معرفی می شوند. آتنی ها هم شباهت به اروپایی ها دارند و فقط اسپارتی ها مانند امریکاییان، مردان حقیقی هستند. به نظر من نباید به این گفته های احمقانه گوش کرد. تاریخ بشریت در اقیانوسی از خون، غوطه ور است و بر شن های گداخته گام برداشته است و حتی یک فارغ التحصیلِ معمولی رشته تاریخ به خوبی می داند که امپراتوری هخامنشی، یکی از باستانی ترین و بزرگترین امپراتوری هایی بوده است که باعث توسعه فرهنگ شده و تعداد زیادی از پادشاهان بزرگ آن، از جمله داریوش و خشایار شاه، حاکمانی روشن فکر و متفکر بوده اند. تولید کنندگان این فیلم تاریخ را خوب می دانند، اما به تحریف آن پرداخته اند.
آقای" کاکوریوتیس"، استاد دانشگاه آتن نیز می گوید: من نیازِ کار هنری را درک می کنم ولی انتقاد من به کارگردان این است که چرا خشایار شاه را دارای انحراف جنسی معرفی می کند در حالی که در جامعه اسپارتیِ آن روز، انحراف جنسی، معمول بوده است.
خانم "آنتیگونا متروپولوس" ، سردبیر مجله "نیواستیوا" نوشت: دیدن این فیلم که بر مبنای یک نقاشی کلاسیک تهیه گردیده، برای سلامتی فکر انسان ها زیان آور می باشد.
وی سپس تاکید می کند : این موضوع خیلی تاسف برانگیز است که کارگردان این فیلم، وقتی متوجه شد، احتمالا تعدادی از منتقدین فیلم، او را فاشیست قلمداد خواهند کرد، اصلا نگران و ناراحت نشد. برعکس، اولین عکس العمل وی این بود که من شدیدا فاشیست را دوست دارم و برای من، قسمت مهم این فیلم زمانی است که بعد از اتمام یک مرحله ازجنگ و خون ریزی، "لئونیدا" یک سیب را با آرامش گاز می زند!
بعضی از نویسندگان هم بر سیاسی بودن این فیلم تاکید داشتند و می گفتند: فیلم 300 برای امروز ساخته شده و به حوادث این روزگار اشاره دارد. از جمله خانم "آندرا دلی آکا" از روزنامه "اثنوس" نوشت : این فیلم در واقع شهروندان، سیاسیون و سربازان امروز ایران را نشانه رفته است، ممکن است بگویید امپراتوری ایران باستان، کشوری اشغال گر و توسعه طلب بوده است، اما آیا اسپارت ها سالیان سال با آتنی ها و شهروندان "تیواس" و "مقدونیه" بطور مستمر درگیر نبوده اند؟ مگر "قیصر" و "اسکندر" چه کار کردند؟ غیر از این است که آن ها هم ، همین کارها را انجام دادند؟ این فیلم گرچه ظاهرا یک بخش از تاریخ یونان باستان را معرفی می کند، ولی در واقع به طرح ادعاهای واهی مبارزه با تروریزم بین المللی و شعار کاخ سفید یعنی « نظم نوین جهانی» امپراتوریِ امریکا پرداخته است .
آقای "یانیس گلوساری"، نویسنده معروف یونانی هم در مجله "کاتی مرینی" نوشت: فیلم بد سلیقه 300 ، اسپارتی ها را افرادی طرفدار دمکراسی معرفی می کند که برای نجات یونان و شهرهای مختلف آن، خود را قربانی می کنند و یونان را به گونه ای نشان می دهد که تمدن غرب از آن نشات گرفته است، ولی از کورش بزرگ، ‌پدربزرگ خشایار شاه که در سال 539 قبل از میلاد، بیانیه حقوق بشر را برای نجات یهودیان صادر کرد و این اقدام تاریخی و بی نظیر وی بر کسی پوشیده نیست، هیچ یادی نمی کند. فیلم 300 نه تنها در تاریخ سینما نخواهد ماند، بلکه هیچ هنرمندی از یونان، ایران و حتی آمریکا این فیلم را جدی نخواهد گرفت.
در پایان به نظر می رسد، با مطالعه این دیدگاه ها، شما نیز مثل من به این جمله اعتقاد پیدا کرده اید: « گرچه یونانی ها در حوزه جغرافیایی غرب قرار گرفته اند، ولی از نظر فکری، روحی و فرهنگی، شرقی هستند».
سید محمد رضا دربندی
رایزن فرهنگی سابق ج.ا.ا در آتن

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358493

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    11 15
    300 یک فیلم است .همینطور ارگو .ما میتوانیم از ان خوشمان بیاید یا نه ولی حق نداریم تفکرات خودمان را به عنوان حق مطلق درمورد اینگونه اقلام فرهنگی یا مثلا فرهنگی به همگان القا کنیم . هر کس میتواند نظر خودش را ابراز کند منتها در یک فضای ارام و بدور از جنجالهای بعضی پسند .
    • حامد A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      8 1
      چی میگی جناب عرشیا؟ آزادی معنی داره عزیزم، حد داره. حدش هم اینه که به آزادی دیگران تجاوز نشه. ما خواستیم نظر خودمون رو به دیگران القا کنیم؟ کی همچین کاری کردیم؟ عزیزم شما از یه جای دیگه ناراحتی، دلیل نمیشه که بذاریم هرکی هرچی راجع به تاریخ سرزمین ما خواست بگه. خیلی از کشورها رو تاریخ کشورشون حساسن. باید هم باشن. چون تاریخ کشورشون یک بخش از هویتشونه. یعنی شما وقتی فیلم سیصد رو میبینی، واقعا احساس نمیکنی داره بهت توهین میشه؟ ولی اگه این فیلم رو در مورد تاریخ سیصد ساله آمریکا یا تاریخ ژاپن بسازی، مسلما به شدت اعتراض میکنن. حتی اگه موضوع فیلم واقعیت داشته باشه، درحالی که در مورد سیصد واقعیت نداره. عزیزم برو مطالعه کن تا ببینی ما وحشی بودیم یا اینها. چرا باید در مقابل دروغ سکوت کنیم؟
    • اردشير US ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      5 6
      با تعصب نبايد از واقعيت ها فرار كرد بعد ازمهاجرت هخامنش ها از اسياي ميانه به ايران و با ضعيف شدن دولت ماد تاخت و تاز اين قوم در منطقه خاورميانه شروع شد اين هجوم وتاخت وتاز بي شباهت به هجوم مغولها به ايران و منطقه نبود هجوم اين قوم دوره طلايي تمدن فلات ايران و بين النهرين يعني تمدنهاي بابل و اشور و عيلام رابه انحطاط كشاند و تاريك ترين دوره تمدني منطقه شروع شد خوشبختانه يونان مصون ماند ولي اثرات مخرب اين تاخت وتاز ها به حدي بود كه تا قرنها هيچ چيزي فرهنكي و علمي از اين منطقه درنيامد و اثري جز وبرانه چند كاخ ناتمام كه ثمره هنرمندي اسرا ي يوناني وعيلامي ومصريست باقي نمانده است ما ايرانيها بايد به تمدنهاي سومر بابل اشور عيلام وتمدن باشكوه دوره اسلامي افتخار كنيم نه به حكومت اين ها
    • حامد 2 A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      5 2
      اولا که تمدن های آشور، سومر و بابل هیچ کدام ایرانی نبودن. هم از نظر قومی، هم از این نظر که اکثرا در مرزهای سرزمین ایران در طول تاریخ و حالا قرار نمیگیرن، و هم از نظر زبان که زبانشون از ریشه های هیچکدام از زبانهای ایرانی نیست. ولی در مورد ایلام یا عیلام میشه بحث کرد. اما تمدن اینها به هیچ وجه با هخامنشیان قابل مقایسه نیست. این تمدنها در بزرگترین حالت خودشون به نصف سرزمین حال حاضر ایران نمیرسن و همه در حال جنگ و غارت هم بودن. به چیه اینها افتخار کنیم؟ اهمیت ماد به دلیل تشکیل اولین حکومت سازمان یافته ایرانیه. اما مثل اینکه شما اطلاع ندارید که مادها، پارسها که هخمانشیان رو تاسیس کردن و پارتها که اشکانیان رو بوجود آوردن، همه با هم وارد ایران شدن و هرکدوم در یک گوشه از ایران ساکن شدن و ...
    • حامد 3 A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      4 2
      اینطوری نبوده که هخامنشیان بعدا بیان و مادها رو مغلوب کنن. ضمنا در زمان هخامنشیان هم خود مادها در حکومت حضور فعال داشتن، و فقط مادها نبودن. اصولا هر منطقه توسط خود اون اقوام و پادشاهی های گذشته به نام "ساتراپی" اداره میشد، با سنتها و ادیان مخصوص خودشون. کوروش و بعد از اون داریوش، خیلی از سرزمینها رو بدون خونریزی فتح کردن. مگر اینکه تسلیم نمیشدن، که در اون حالت هم به مردم صدمه ای نمیرسید و حتی با خانواده های حکومتی هم به درستی رفتار میشد. من نمیدونم این کجاش قابل مقایسه با مغولهاست که به زنان و بچه ها هم رحم نمیشد و زمینها رو به کویر تبدیل میکردن؟ یک مثال خیلی خوب که شما بهش اشاره کردید، بناهای این دورانه از جمله تخت جمشید. شما برید مطالعه کنید که ببینید اقوام مختلف آزادانه در ساخت اون ...
    • حامد 4 A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      3 2
      نقش داشتن. نه با بردگی. بهشون حقوق پرداخت میشده. جالبتر اینکه بیمه داشتن، بیمه ای که خیلی از کارگرهای ساختمانی الان ما ندارن. مادها، یونانیها، مصریها، سومریها، بابلیها و ... آزادانه اونجا کار میکردن. صد البته که اون حکومتها هم مشکل داشتن، و مشکلاتشون هم کم نبوده مثل همه حکومتها که اگه نداشتن، از بین نمیرفتن. صد البته که بعد از اسلام هم ما حکومتهای مقتدری داشتیم. ولی دلیل نمیشه که به علت اینکه از یک عده دیگه ناراحتیم، هر حرفی رو راجع به تاریخمون بپذیریم. صد البته که نباید با تعصب قضاوت کرد، ولی قرار هم نیست با تعصب، تیشه به ریشه تاریخ این مملکت زد. اصولا باید به گذشته مون نگاه کنیم و آینده رو بسازیم.
  • محمد IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    9 0
    من این فیلم دیدم برام اونجایی از فیلم جالب بود که وقتی ایرانیها میخوان فرمانده اسپارتا رو بکشن یکی رو می‌فرستن که جلوش خودشو منفجر کنه
    • محمد RO ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
      1 0
      تحریف تاریخ یک ملت و دروغ گفتن و عوام فریبی و ایرانیان رو اینقدر زشت و کریه و بد نشون دادن برای برداشتهای سیاسی خودشون کار غیر انسانیه و هم توهین به اون ملت و هم توهینی بسیار بزرگی به مخاطبان غافله یونانی ها اعتراض کردن بعضی داخلی ها میگن اشکالی نداره؟؟؟ واقعا خفت از این بیشتر؟؟؟
  • دبیر بازنشسته IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    9 4
    وقتی در کشور خودمان این گونه با گذشته و پدرانمان و تاریخمان ، برخورد می شود ، چه انتظاری از بیگانه ها داریم؟ آیا تا به حال حتی یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی ، از داستانهای تاریخی امان ساخته شده است تا بچه هایمان ، جوانانمان ، با گذشته ی سرزمینمان آشنا شوند و امروز بتوانند قضاوت کنند و بفهمند که مثلا فیلم 300 سراسر دروغ و با انگیزه های سیاسی ، ساخته شده است و در نتیجه ، به ماهیت سازندگان آن پی برده و با داشتن اعتمادبه نفس به آسانی جذب فرهنگ غربی نشوند؟ یک دانشجوی دانشگاه دولتی امان می گفت : کوروش به کشورمان حمله کرد وبه زور ایران را گرفت .در حالی که گریه ام گرفته بود گفتم : او پارس و ماد را متحد وکشور را بنیانگذاری کرد،و به کشور خودش حمله نکرد
  • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    9 8
    وقتی یک ایران شناس امریکایی که تمام عمرش را صرف مطالعه و پژوهش در تاریخ ایران کرده است جاسوس خطاب میشود هر تحریفی که علیه ما انجام شود حقمان است.
  • آرش IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    11 3
    وقت ما خودمون می گوییم تاریخ مان از کتب درسی باید حذف شود اونوقت ادعا دارید آمریکای ها و ... تاریخ ما رو بدونند
  • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    9 4
    هیچکس بفکر تاریخ و فرهنگ ایران و هویت ایرانی نیست. فوتبال و توپراک و خرم سلطان و توفان و.. برای مردم مهمتره. مسئولین هم که هیچی. کار رو خرابتر نکنن باید خدا رو شکر کرد.
  • محمدرضا A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    7 7
    فعلا که هاليوود قلب فرهنگ و تمدن جهانه و بايد باهاش کنار بيايد.
  • vahid A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    5 4
    من فیلم و دیدم ولی به نظرم فقط برای گیشه ساخته شده
  • بی نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    6 3
    منظورتون از طنز چیه؟ کارهای فرانک میلر فضاهای خیلی تیره و خشنی دارن.300 هم اصلا طنز نیست. حالا میگفتین تراژدی شاید قابل قبول بود اما طنز؟
  • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    6 2
    بدلیل بی توجهی ما مردم ایران به افتخارات گذشته خودمان ، متاسفانه بیگانگان هرگونه که خواستند و منافع استعماریشان تامین میشد تاریخ را برایمان نوشته اند ، نه فقط دستکاریهای آنچنانی در حقایق تاریخ پرشکوه سرزمین پارس شده است بلکه هویت بسیاری از اقوام اصیل ایرانی نیز عمدا دگرگون شده و پس از تکه تکه کردن کشورمان سرزمینهای جدید با اقوامی با نامهای جدید پدیدآوردند ، چهره های معجول و دروغینی نظیر اسکندر گجستک پدیدار کردند و فتوحات دروغینی از وی ساختند و یا نتایج بزرگترین نبردهای تاریخ نظیر ماراتن و لشکرکشی خشایارشاه را کاملا وارونه کردند ، حتی از تحریف تاریخ چندصدسال گذشته هم کوتاهی نکردند و درحماسه هایی مانند چالدران یا مبارزه های آرادیخواهان ایرانی در برابر متجاوزان اروپایی نیز دست بردند
  • بی نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    11 5
    با تشكر از نويسنده، چهارده هزار سال تاريخ داريم به اضافه شاهنامه حكيم فردوسي كه فقط از شاهنامه ميشه دو هزارتا فيلم در آورد كه مو به تن فرانك ميلر و زاك اشنايدر راست كنه. وقتي خودمون ارزشي براي تاريخ و فرهنگمون قائل نيستيم توقع نداشته باشيم كمپانيهاي هاليوود كه اولين هدفشون از فيلم سازي پول سازي هست براي ما ارزش قائل بشن.
  • نفهم بلا نسبت بزرگترام A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    4 6
    ما هم در عوض مختارنامه 2 و یوزارسیف 3 را می سازیم. چه کار به تاریخ ملت و سرزمین ایران داریم؟ یادم میاد جام ملتهای 2012 اروپا بود و آلمان و یونان به هم خورده بودند. مارادونا توی الوصل سرمربی بود. یه روز قبل بازی با اشاره به فیلم 300 گفته بود: « همانطور که یونان باستان با 300 سرباز فداکار سپاه بزرگ ایران باستانو شکست داد، حالا انتظار ندارین یونان با 11 سرباز سپاه 11 نفری آلمان رو شکست بده » فرداش تمومی خبرگزاریهای ایران نوشتند: « این مردک چه فکر کرده برود تاریخ را مطالعه کند.» در صورتی که اگه به واقعیت نگاه کنیم باید به مارادونا حق داد که همچین اظهارنظری کند. چون ما خودمون هیچ فیلم و سریالی در زمینه هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان نداریم تا از تاریخمون دفاع کنیم. خبرجان خواهشا نظرو بچاپ
  • ایرانی IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    10 8
    اونا نشستن دارن ضد ایران وتمدن شکوهمندش فیلم میسازن.ما در حال تخریب شخصیت هایی مثل لیلا حاتمی هستیم آخرش هم میشه این که همون تمدنی که بهش افتخار میکردیم رو هم مورد هجوم قرار بدن
    • رضا IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      2 0
      چیو به چی ربط دادی؟
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    15 6
    یک صدم توهین هایی که در داخل به تاریخ ایران باستان میشه در فیلم سیصد نشده.
    • رضا IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      2 3
      کی توهین کرده؟خودت؟
  • ایرانی IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    8 2
    تولید این فیلم ها ریشه در انکار تمدن وتاریخ هزاران ساله توسط خود ماست ایا ما غیر از بخشهای بسیار محدود حتی یک انیمیشین ویا کارتن هم از تاریخ خود ساخته وارایه داده ایم ودر عوض کلی افسانه جومونگ وشائولینگ و....هر روز پخش کرده ایم .
  • حسین قادری A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    5 7
    آقای دربندی صرفا جهت اطلاع عرض می کنم که لفظ کمیک بوک که شما به عنوان کتاب طنز بکار بردید کاملا اشتباه است و وجه تسمیه این کتب برمی گردد به اوایل پیدایش کمیک بوک ها که بیشتر شامل داستان های خنده دار و نه طنز با اون بار معنایی که ما ایرانی ها سراغ داریم می شدند. و گرنه درون مایه خیلی از کمیک بوک هایی که الآن منتشر می شوند نه خنده دار بلکه خیلی هم جدی هستند. مثل همین 300 که با اینکه ژانر اون فانتزیتاریخی هست ولی در عمل خیلی جدی است .
  • نسرین IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    5 3
    آنچه افراد یک جامعه را با هم پیوند می زند، مشترکات آنان است . وقتی مراسم نوروز را برگزار می کنیم در ذهن همه ما این است که در زمانهای مختلف ، حمله چنگیز ، اسکندر ، ..... پدرانمان به همین شکل آن را برگزار کرده اند .و احساس نزدیکی با آنان وبا هموطنانمان پیدا می کنیم و این تاریخ و سنتهای مشترک ، دره ای را که گذشت زمان بوجود آورده ، پر می کند .فرزندانمان نیز ،وقتی می بینند ما برای پدرانمان و سنتهایمان ارزش قائلیم ، برای ما احترام قائلند و احساس تعلق به کشور واحساس داشتن هویت ، آنان را از غربزدگی، فرار از کشورو... برحذر می دارد.ولی با سیاستهای حذف تاریخ وسنتها ، به جوانانمان ،توهین کردن به خودمان را آموزش داده ایم. برایشان مسجل شده است که پدرانشان صددرصد اشتباه میکنندوهرچه قدیمی است،دورریختنی است