چندی پیش استاد بسیار فاضل و فرهیخته ای در حوزه علم اقتصاد می فرمود که متوسط درک کشور ما از فناوری، همین تجهیزات و ماشین آلات فیزیکی است. استاد یاد شده درست می فرمودند. این در حالی است که به قول فلاسفه جوهره و ماهیت ذاتی فناوری، از جنس "توانمندی" است.

 یعنی مثلا وقتی گفته می شود جمهوری اسلامی به فناوری ارسال موجود زنده به فضا دست یافت، اصلا منظور این نیست که ما اینک دارای تجهیزات ارسال موجود زنده به فضا هستیم، بلکه منظور این است که درون مرزهای ملی کشور خودمان، این توانمندی را به لحاظ دانش و فناوری یافته ایم که تجهیزات و وسایل لازم برای ارسال یک موجود زنده را بسازیم و با آن تجهیزات موجود زنده را به فضا پرتاب کنیم. حتی اگر کسی بیاید و تجهیزات موجود ارسال موجود زنده به فضا را در ایران نابود کند، در واقع ضربه ای به فناوری ارسال موجود زنده به فضا در ایران وارد نکرده است، زیرا "فناوری، تجهیزات نیست" و اگر تجهیزات فعلی نیست و نابود شوند دانش ساخت آنها در کشور بومی شده و ما دوباره قادر هستیم در موقعیت مناسب آنها را بسازیم و از آنها استفاده کنیم.

این نکته یکی از اولی ترین آموزه های دانش مدیریت فناوری است. با این حال متاسفم که بگویم طیف وسیعی از تحلیلگران و صاحبنظران حوزه هسته ای کشورمان- اعم از طیف پیشرو و معتدل و طیف واپس گرا و دلواپسگرا!!!- از درک همین نکته اولی و مقدماتی در مساله هسته ای بی بهره اند و همین درک ناصحیح به گمانم کار مذاکره کنندگان و دیپلماتهای ایرانی را دشواری مضاعفی بخشیده است. بگذارید کمی بیشتر توضیح بدهم.

جمهوری اسلامی مدعی است که به فناوری هسته ای دست یافته است و این فناوری در داخل کشور بومی شده است. این عبارت به زبان فناوران و فناوری شناسان! یعنی اینک قابلیت ساخت تاسیسات اتمی و تولید اورانیوم غنی شده (تا بیست درصد) درون مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی وجود دارد. این "قابلیت" هیچ ربطی به تاسیسات اتمی اراک و نطنز و فردو و نظایر آن ندارد. در واقع وقتی کشوری به یک فناوری دست می یابد، حتی اگر تمام تاسیسات و تجهیزات مرتبط با آن فناوری را در آن کشور نیست  و نابود کنند، خدشه و خللی به اصل توانمندی فناورانه آن کشور وارد نشده است چون "فناوری، تجهیزات نیست، بلکه توانمندی ای است که در فرایند تحقیق و توسعه در کشور پدید آمده و تا حدود زیادی به شکل بومی مستند شده و نزد دانشمندان ایرانی موجود است". بر این اساس، به شهادت رساندن دانشمندان هسته ای که مثلا در یک بخش خاص کل دانش کشور نزد آنها بوده است بیشتر به توان فناورانه کشور ضربه میزند تا بستن و تعطیل کردن یک مجموعه تاسیسات و تجهیزات مثلا در نطنز یا اراک.

اگر بپذیریم که ادعای جمهوری اسلامی در زمینه دستیابی به فناوری هسته ای درست است- که ان شاء الله همین طور است و کسی در مقام انکار این توانمندی نیست- این توانمندی با بستن حتی همه تاسیسات اتمی کشور نیز از کشور گرفته نمیشود. در مقام تشبیه، کسی نمیتواند توانمندی یک جراح زبردست را با بستن درب بیمارستانها و نابود کردن تجهیزات جراحی از یک جراح بگیرد، چون جوهره و اصل توانمندی آن جراح در دانشی است که نزد او وجود دارد.

خط قرمز کشورهای زورگو این بوده که جمهوری اسلامی به فناوری هسته ای دست پیدا نکند یعنی مثلا قابلیت غنی سازی اورانیوم بیست درصد را نداشته باشد. اما به رغم میل آنها، کشور به این توانمندی دست یافته است بنابراین حتی اگر تاسیسات غنی سازی اورانیوم بیست درصدی هم تعطیل شود، خدشه ای به اصل توانمندی کشور وارد نیامده است.

این حقیقت، مدتها بود که در ذهن من به عنوان یک کارشناس حوزه مدیریت فناوری خلجان میکرد. فکر کردم طرح آن در جامعه کارشناسی کشور در آستانه مذاکرات سرنوشت ساز وین می تواند برای اهل دقت و نظر حائز اهمیت باشد.  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    3 3
    سلام خط قرمزی کشورهای به قول شما زورگو ندارند جز نابودی دارایی های نقد ویا قابل نقد شدن ایران وبرای آنها برنامه هستهای هیچ مسئله ای نیست .فقط با این حقه می خواستند توان مالی ایران را نابود کنند که موفق شدند همچنان که با راه انداختن جنگ موفق شدند توان مالی کشور عراق وایران را باهم نابود کنند .مسئولین متوجه نشدند
    • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      1 2
      مسئولين متوجه شدند اما چاره ای نداشتن. بالاخره پیشرفت و استقلال همیشه هزینه بردار است و چاره ای جز پرداخت هزینه نبوده. البته خب شاید در جاهایی میشد با درایت بیشتر هزینه را کمتر کرد اما به صفر رساندن آن محال بود.
  • بی نام CZ ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    8 5
    این انرژی هسته هیچ دردی را از هیچ کس دوا نخواهد کرد. ایکاش هزینه ای که صرف این کار بی حاصل شده صرف کارهای زیر بنایی می شدوضع کشور خیلی خیلی از این بهتر میشد. هم به کارهامون میرسیدیم و هم تحریمی هم وجود نداشت. اگر یکدرصد این مقدار را صرف تحقیقات و ساخت تجهیزات تولید انرژی از کویرهای ایران میکردیم حالا چند برابر انرژی هسته برق داشتیم بقیه هش هم اگه صرف اشتغال و جاده سازی و کشاورزی و تحقیقات علمی و ... غیره میشد نتیجه اش خیلی بهتر از این فناوری میشد که بعلت مشکلات زیست محیطی و هزینه های سرسام اورش در حال منسوخ شدنه. فرستادن میمون به فضا هم نشان داد که حداقل 70 سال از جهان غرب عقب هستیم. تبلیغاتی بود که نشان از عقب ماندگی ما داشت نه پیشزفت ما
    • انصاری A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      4 3
      دوست عزیز. اگر انرژی هسته ای دردی را از کسی دوا نمیکرد مسلما آمریکا هم نیروگاههای اتمی خود را تعطیل میکرد و 4800 کلاهک هسته ای نمیداشت و ایضا اسراییل و هند و .. اینها رو برای من و شما میگن که فکر این تاسیسات رو از ذهنمون خارج کنن. تولید برق از سلولهای خورشیدی در مناطق کویری هم میتونه پروژه خوبی باشه که نیاز به سرمایه گذاری و تحقیق داره. اما باید تنوع منابع انرژی را نیز در نظر داشت. نظر شما در مورد فرستادن میمون به فضا بدبینانه است و عدد 70 سال در پیشرفتهای علمی ایران قابل بررسی هست. سعی میکنم یه کمی در موردش در کامنتی جدا گانه بنویسم.
    • فاطمه EU ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      3 3
      آقای انصاری عزیز، خواب تشریف دارین؟ بیدار شین. این حرفها که چون آمریکا چیزی دارد ما هم باید داشته باشیم دیگر فسیل شده. ژاپن با همه تکنولوژیش نتوانسته جلو فاجعه فوکوشیما را بگیرد. ما این وسط چه کاره ایم؟ در دانشگاه شریف از حداقل 4 متخصص فن آوری هسته ای در مورد ایمنی نیروگاه هسته ای ایران پرسیدم، مرا احمق فرض کرده، مزخرف تحویلم دادند. من اگر نخوام سرطان بگیرم یا بچه ناقص به دنیا بیارم کجا باید برم؟ ما ذخایر اورانیوم چندانی نداریم. تنها فن آوری به درد بخور برای ما غنی کردن اورانیوم تا 20 برای راکتور تهران است که مصارف پزشکی دارد.همین. البته طبق معمول هر حرف مخالفی در مورد انرژی بی خود هسته ای سانسور می شود.
    • انصاری 1 A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      1 1
      خواهر گرامی. نه خواب نیستم. همین دیروز به تاریخ 9 ژوئن آقای آمانو در استکهلم سخنرانی کرده. لطف کنید و متن سخنرانی ایشان را که همین الان در وبسایت رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی هست مطالعه کنید تا ببینید ایشان که برای ما این مدلی صحبت میکنند وقتی به استکهلم میروند راجع به انرژی اتمی چی میگن. ایشان به اون قضیه فوکوشیما هم که شما نگرانش هستین اشاره کردن. ای کاش خبرآنلاین متن سخنرانی ایشان را ترجمه میکرد تا دستمون بیاد چه خبره. من بحثم چیز دیگه بود. نگفتم چون آمریکا داره ما هم باید داشته باشیم. به اون دوست نوشتم که اگر انرژی اتمی به درد نمیخورد آمریکا و بقیه هم ازش دل میکندن.تقاضا میکنم سخنرانی آمانو را حتما بخوانید چون گویای خیلی چیزهاست. ضمنا ..ادامه.....
    • اصلاحیه انصاری A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      2 1
      با عرض پوزش. جناب نیلفروشان لطفا این را هم منتشر بفرمایید. من یه جا منظور این خواهرمون رو اشتباه فهمیدم. تصور کردم که ایشان فرمودن برای درمان سرطان نیازی به پزشکی هسته ای ندارند. الان فهمیدم نگرانی ایشان از نشت مواد رادیو اکتیو بوده. خواهر عزیز ما اینجا مشکل سونامی نداریم تنها موضوع زلزله مطرح هست که نیروگاه بوشهر حداقل 8 ریشتر رو تحمل میکنه . اما اگه زلزله فرضا 9 ریشتری بیاد مطمئنا تلفات خود زلزله با تلفات نشت مواد رادیو اکتیو قابل قیاس نیست. کمتر کسی میتونه از این زلزله جون سالم به در ببره چه برسه به اینکه نگران سرطان گرفتن باشه. دلواپس نباشید لطفا. اینها از تسویلات شیطان رجیم است برای اینکه آرامش ذهنی شما رو به هم بریزه. موفق باشید.
  • انصاری1 A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    2 0
    نظر استاد اقتصادی را که جناب نیلفروشان در مقاله خود به آن اشاره فرمودند نظردرستی هست. که دانش مقدم بر فناوری و فناوری مقدم بر تجهیزات صرف است. آری اگر تمام تاسیسات اتمی ایران هم به فرض بمباران شود دانشی که به آن دست یافته ایم از بین رفتنی نیست و این نکته مهمی هست. اما به یک نکته باید توجه داشت و آن این است که ما در حوزه دانش اتمی هنوز راه زیادی برای پیمودن داریم. فی المثل باید به ساخت نسلهای جدید سانتریفیوژها دست یابیم و این نسلهای جدید را با مشابه قدیمی آن که سرعت کمتری در امر غنی سازی دارد جایگزین کنیم. هم از نظر اقتصادی این امر برای ما مهم هست و هم از نظر علمی مرحله ای از پیشرفت در امر فناوری هست. دانش هسته ای هم مانند سایر حوزه های دانش مرز نمی شناسد.ادامه.....
  • انصاری 2 A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    3 1
    و تصور اینکه دانش هسته ای را به غنی سازی محدود کنیم تصوری غیر واقعی هست. فی المثل ما تا امروز بیشتردر حوزه شکافت هسته ای تمرکز کرده ایم و حال آنکه همجوشی هسته ای هم بخش قابل توجهی از مهندسی هسته ای را تشکیل میدهد که نیاز به پیشرفت در این حوزه را نیز داریم.پروژه آب سنگین مزایای خاص خود را دارد و نمیتوانیم خود را صرفا به رآکتور آب سبک محدود کنیم. هم از دید علمی نیاز به کار تحقیقی در این حوزه داریم و هم اینکه علم محض را به مرحله کاربردی و بهره برداری صنعتی برسانیم.امیدوارم صرف رسیدن به دانش هسته ای بهانه ای نباشد برای اینکه به تعطیلیهایی تن دهیم که علم و فناوری تعطیلی بردار نیست. در مورد آن دوستی که فرمودند فرستادن میمون به فضا نشان داد که حداقل 70 سال از دنیا عقبیم .ادامه.....
  • انصاری 3 A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    2 1
    باید به ایشان عرض کنم. سرعت پیشرفت در عرصه علم سرعت یکنواختی نیست. گاهی اوقات فرضا 10 سال طول میکشد تا یک مسئله علمی حل شود اما به محض حل آن موضوع مسائل بی شمار علمی با سرعت زیادی به دنبال آن حل میشود. یعنی نمیتوانیم بگوییم که سرعت فائق آمدن بر مشکلات علمی و فناوری همیشه یکسان است. فی المثل شما سرعت پیشرفت فیزیک در 3 دهه آخر قرن 19 را با 3 دهه اول قرن 20 مقایسه کنید. اصلا قابل قیاس نیست. ما معمولا چند دهه با یک سرعت کم بر روی علم و تکتولوژی کار میکنیم و بعد از چند دهه به یک نقطه عطف میرسیم که انقلاب و جهش در حوزه علمی و فناوری رخ میده. همه کشورهای پیشرفته نیز این را تجربه کرده اند. سرعت پیشرفت در آن مقطع پسا انقلاب را نباید با پیش از آن انقلاب علمی و فناوری مقایسه کرد...ادامه.....
  • انصاری 4 A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    3 2
    به نظر بنده ما در مسیر یک جهش علمی و فناوری قرار داریم هر چند که هنوز داریم با "امهای آهسته پیش میرویم اما وقتی به نقطه عطف برسیم سرعت تحولات در عرصه علم و فناوری بسیار بیشتری را در قیاس با زمان فعلی تجربه خواهیم کرد. اینگونه نیست که همواره فاصله ما با کشورهای توسعه یافته فی المثل 50 سال باشد. ظرف دو دهه ممکن است ما فاصله را به اندازه 45 سال کم کنیم اما در دو دهه بعد میتواند این فاصله به 10 سال کاهش پیدا کند. موتور توسعه علمی همیشه با یک آهنگ یکنواخت کار نمیکند. شتاب آن در دهه ای مختلف متفاوته و این مربوط به ماهیت علم و فناوری میشه.هر چند که عده ای از تولید علم سخن میگویند اما این نباید باعث شود که تصور کنیم تولید علم همچون تولید محصول کشاورزی و .. است و از آن قاعده پیروی میکند.
  • مهرداد IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    1 1
    به نظر شما آیا دشمنان ما که همه سردمدار و پیشرو در توسعه ی فناوری هستند این مساله را نمی دانند؟؟؟
  • نیلفروشان A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    1 0
    از مطالب و دیدگاههای آقا/خانم انصاری استفاده کردم. مطالبشان عموما درست و منطقی است. از دقت نظر ایشان تشکر می کنم.
  • انصاری 2 A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    2 1
    این که فرمودین این استدلال که چون آمریکا داره ما هم باید داشته باشیم فسیل شده درست نیست. حداقل میدونم خیلی از خوانندگان در همین خبرآنلاین رفرنس میدن که آمریکا چنین و چنان و ما هیچ چیز نداریم. چطور دوست دارین بویینگ ساخت آمریکا و لپ تاپ دل و .....اینها را که آمریکایی هستن داشته باشین اما نوبت هسته ای که میشه میگین ما نباید به آمریکا نگاه کنیم؟؟؟آهان یعنی دوست دارین آمریکا جون بیاد بسازه و شما هم راحت ازش استفاده کنید نه؟اما خودتون نمیخواین برای ساختش به زحمت بیفتین؟این راحت طلبیها مال زمان آریامهر بود خواهرم. دوره تن پروری تموم شد. مشکل اینه که شما اگه خدای نخواسته سرطان بگیرید باید ارز مملکت رو بدیم و شما رو درمون کنیم.....ادامه......
  • انصاری 3 A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    2 1
    نمیتونیم وقتی شما بچه ناقص الخلقه پیدا کردین بگیم به ما چه. شما بخواین یا نخواین ما مسئول حفظ سلامتی شما هستیم و به زور هم که شده درمونتون میکنیم. در مورد فناوری هسته ای شما به یه کمی اشاره کردین. همه هسته ای غنی سازی اورانیوم نیست خواهر گرامی. تولید آب سنگین رو هم داریم. چه از راه هیدروژن صنعتی این آب رو تولید کنن و چه از راه غنی سازی آب سبک تکنولوژی قابل توجهی هست. غنی سازی که فقط مال اورانیوم نیست. غصه ایمنی نیروگاه رو نخورید. آمانو که از من و شما بیشتر میدونه در سخنرانی اش غصه نخورده و امیدوارانه صحبت کرده. دلواپس نباشید خواهر گرامی. ببخشید یه جاهایی تندی کردم. خدا نگهدارتان