امروز20 دی سالروز درگذشت ابوسعید ابوالخیر است. یادداشت زیر به قلم "عبدالرفیع حقیقت" نویسنده کتاب "تجلی تاریخ ایران" دراختیار سرویس اندیشه خبرآنلاین قرارگرفته است.

 

میان مردم سرشناس متعدد که ابوسعید با آنان مشافهه یا مخابره داشت ، آنکه برای ما بسیار جالب توجه است همان طبیب و حکیم بزرگوار "ابوعلی سینا" است که در سال ۳۷۳ هجری در نزدیکی بخارا تولد یافت و در سال ۳۲۸ هجری در همدان ، این جهان را بدرود گفت . وی گذشته از تألیفاتش به عربی که معروف جهان است ، چند اثر شاعرانه که بیشتر جنبه تفننی دارد به فارسی از خود به یادگار نهاده و آن چند رباعی و دو غزل در مدح شراب و یک قطعه است .

در این رباعیات اولین بار طرز فکری آمیخته به شک و روح بدبینی ناشی از مطالعه فلسفه صحیح توأم با استغراق در اسرار تصوف با بیان نسبتاً معتدلانه یی به قالب عبارت شعر فارسی آمده ، و در آن تمسخر و استهزای لطیفی بر ضد متدینان متعصب از طرفی و صوفیان مستغرق در جذبه، از طرف دیگر مشهود است . همین ذوق است که یک قرن بعد در زبان حکیم عمر خیام نیشابوری شاعر و منجم و ریاضی دان بزرگ ایرانی به کمال رسید .

به موجب روایت "حمدالله مستوفی" در تاریخ گزیده که در سال ۷۳۰ هجری تألیف یافته ، ملاقاتی بر حسب تصادف بین ابوسعید و ابوعلی سینا اتفاق افتاده است. به روایت کتاب "نورالعلوم" که در باب زندگی و تعلیمات شیخ خرقان نوشته شده و کتاب "اسرارالتوحید فی مقامات الشیخ ابوسعید" که در اواخر قرن ششم هجری از طرف "محمد منور" ( نوه شیخ ابوسعید از سه پشت ) تألیف یافته ، معارفه میان آن دو به موجب مخابره قبلی به عمل آمده که ابوعلی سینا به شیخ فرستاده بود. داستان این ملاقات مهم تاریخی در روایات آمده و بعضی وقوع آن را مورد تردید قرار داده اند .قدیم ترین شرح آن در کتاب "اسرارالتوحید فی مقامات الشیخ ابوسعید" ذکر شده است .

یکی از رباعیات منسوب به شیخ ابوسعید این است :

در راه یگانگی نه کفر است و نه دین * یک گام برون ز خود نه و راه ببین
ای جان جهان تو راه اسلام گزین * با مار سیه نشین و با خود منشین

مناسبت این رباعی با رباعی معروف منتسب به ابوعلی سینا :

کفر چو منی گزاف و آسان نبود * محکم تر از ایمان من ایمان نبود
در دهر یکی چون من و آنهم کافر * پس در همه دهر یک مسلمان نبود

بعید بنظر نمی رسد که منظور نظر واقع شده باشد .

در باب سازش نکردن شیخ با حکیم ابوعلی سینا خبری روشن در دست نیست و حکایت ملاقات آن دو در اسرارالتوحید مشعر به اختلاف نظر نیست . بعضی تذکره نویسان برای نمایاندن اختلاف میان شیخ ابوسعید و ابوعلی سینا این دو رباعی را آورده اند که گویا ابن سینا در استماع مواعظ شیخ گفته :

مائیم به عفو تو تولا کرده * وز طاعت و معصیت تبرا کرده
آنجا که عنایت تو باشد باشد * نا کرده چو کرده . کرده چون نا کرده

در اینجا شیخ ابوسعید در خشم و بالبداهه چنین جواب داده است :

ای نیک نکرده و بدیها کرده * وانگه به خلاص خود تمنا کرده
بر عفو مکن تکیه که هرگز نبود * نا کرده چو کرده . کرده چون نا کرده

بهرحال داستان دیدار ابوعلی سینا که استاد منطق و حکمت بود و از طریقه مشاء که پایه اش به دلیل عقلی است بحث می کرد ، و شیخ ابوسعید ابوالخیر که ذوق اشراق داشت و معتقد بود که علم باید به مقام شهود رسد ، در کتاب اسرارالتوحید این گونه آمده است :

( خواجه بوعلی با شیخ در خانه شد و در خانه فراز کردند و سه شبانه روز با یکدیگر بودند به خلوت و سخن می گفتند که کس ندانست ، و نیز به نزدیک ایشان در نیامد مگر کسی که اجازت دادند و جز به نماز جماعت بیرون نیامدند .
بعد از سه شبانه روز خواجه بوعلی برفت ، شاگردان از خواجه بوعلی پرسیدند : که شیخ را چگونه یافتی ؟ گفت : هر چه من می دانم ، او می بیند ، و متصوفه و مریدان شیخ چون به نزدیک شیخ در آمدند . از شیخ سؤال کردند : که ای شیخ بوعلی را چون یافتی ؟ گفت : هر چه ما می بینیم او می داند ) .

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35992

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سالم IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۰
    15 1
    به نام خدا خواهشمند است تاریخ وفات ابن سینا را در مطلب خود اصلاح فرمائید
  • بدون نام KW ۲۳:۰۰ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۲
    5 1
    عالی