متاسفانه در اولین سالگرد استقرار دولت یازدهم همان مختصر فعالیت صنفی خانه های هنر با موازی کاری در محاق قرار گرفته است! به واقع اگر یک چهارم وعده های دولت اعتدال چنین است باید با خوف و رجا گفت که وای به حال پایان سه چهارم باقیمانده...!

آیا کسی باور می کند که در دوره اعتدال و امید و در دولت آقای روحانی که خود با سخاوتمندی و انصاف در اولین سالگرد صدارتش این پرسش را مطرح می کند که آیا به اندازه یک چهارم از وعده هایمان عملی شده است یا نه ؟ بیمه هنرمندان قطع شده باشد؟

آیا کسی باور می کند در دوره وزارت علی جنتی که به واقع وزیری خبیر و نواندیش بوده و سخنانش در این یکساله همواره مرهمی بر زخم های بیشمار هنرمندان بوده و هست، علاوه بر بیمه های پایه، بیمه های تکمیلی هنرمندان نیزقطع شود.

آیا هیچکس باور می کند در زمان معاونت هنری علی مرادخانی که خبر انتصاب او موجی از شادی و شعف در میان هنرمندان ایجاد کرد کمترین توجهی به بیمه تامین اجتماعی هنرمندان نشده و اعتراضات آنها به هیچ انگاشته شده است؟!

اما باور کنید چنین است؛ هرچند که باورش سخت است اما علی رغم شعار تبلیغاتی آقای رئیس جمهور که وعده داد در دولت او امور صنفی هنرمندان به نهاد های غیردولتی و خانه های هنر واگذار می شود اما متاسفانه در اولین سال مسئولیت اش همان مختصر فعالیت صنفی نیز با موازی کاری در محاق قرار گرفته است! به واقع اگر یک چهارم وعده های دولت اعتدال چنین است باید با خوف و رجا گفت که وای به حال پایان سه چهارم دیگر...!

البته ناگفته نماند که ذکر این مطلب و انتقاد از وضعیت بیمه هنرمندان به مثابه نفی همه ارزش ها و اقدامات خوب وزارت ارشاد فعلی نیست و به قول ظریفی حضور همین مسئولان و دولت جدید به خودی خود حال هنرمندان را خوش کرده است و لذا بیان این دردها نباید برای دلواپسان مستمسک شود.

و اما اصل موضوع:

1- در دوره جدید وزارت ارشاد یعنی از اواسط سال گذشته ثبت نام بیمه هنرمندان متوقف شد ؛اما این وقفه هیچگاه به طور رسمی اعلام و علنی نشد !از سوی دیگر خانه های هنر مانند خانه موسیقی،خانه تئاتر و... که از این سیاست جدید بی خبر بودند کما فی السابق، اسامی هنرمندان متقاضی را پس از تائید، به معاونت هنری ارسال و از طریق آنها به صندوق حمایت از هنرمندان که از زیر مجموعه های این وزارتخانه است منتقل می شد اما فقط منتقل می شد!

2- از اوایل سال جاری که موعد تمدید بیمه های تکمیلی فرار رسید ، صندوق حمایت از هنرمندان که تا قبل از دولت جدید،با پرداخت یارانه به اعضای خانه های هنر کمک و یا حمایت  می کرد، از این وظیفه نیز سر باز زد و و به بهانه های مختلف، در این باره حاضر به همکاری با نهادهای صنفی نشد.

3- متعاقب علنی شدن قطع بیمه های پایه و تکمیلی از سوی وزارت ارشاد و اعتراضات هنرمندان و نهادهای صنفی، متاسفانه مسئولان محترم به جای توضیح مساله وحل و فصل مشکلات ورفع ابهامات به وجود آمده،تا کنون بیشتر به ضد و نقیض گویی پرداخته و متاسفانه علی رغم اعتراض نهادهای صنفی و نیاز مبرم هنرمندان به این حداقل امکان زندگی اجتماعی ، مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

 اصل و ریشه مشکل چیست و کجاست؟

بنا بر گفته ها و اظهار نظرهای مختلف مسئولان در خصوص این مشکلات،گویا بدهی چند ده میلیاردی صندوق حمایت از هنرمندان به سازمان تامین اجتماعی منجر به چنین تصمیمی شده است و از آنجا که وزارت ارشاد توان پرداخت این بدهی را ندارد تصمیم گرفته شده عضو جدید برای بیمه نپذیرند.

جدای از اینکه آیا پرداخت بدهی یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر برای دولتی که با عزم جدی به منظور خدمت به ملت بویژه اهالی فرهنگ وارد عرصه شده تا چه حد مشکل است، باید پرسید که اساسا برای دولت اعتدال و امید که مصداق "فرج بعد از شده" بوده و همگان بویژه هنرمندان از روی کار آمدن آن ذوق زده شده بودند، به تنگنا انداختن هزاران هنرمند نیازمند به حمایت تا چه حد به نفع آنهاست که خود بیشترین منفعت را ازحمایت هنرمندان برده اند؟

شگفت آورتر اینکه این صندوق به اصطلاح حمایت از هنرمندان در اقدامی تامل برانگیز و کاملا موازی با فعالیت خانه های تئاتر و موسیقی و غیره در سایت رسمی خود به عضو گیری با ذکر رشته های هنری و با جزئیاتی نظیرنمایشنامه نویسی، بازیگری،آهنگسازی،نوازندگی، خوانندگی،فیلمبرداری،کارگردانی و... و دریافت حق عضویت اقدام و حتی به صراحت اعلام کرده است که عضو گیری با تائید کارشناسان مربوط در صندوق صورت می پذیرد! یعنی عده ای کارشناس در این صندوق نسبت به آهنگساز بودن و یا خواننده بودن متقاضیان عضویت نظر خواهند داد! در این صورت پرسش جدی این است که  نقش صنوفی مانند خانه سینما،خانه موسیقی و یا خانه تئاتر چیست؟آیا شعار روحانی که در ایام انتخابات  چندین بار به صراحت اعلام کرده بود در صورت پیروزی امور هنرمندان را به صنوف واگذار می کند این بود؟!

دولت اعتدال و امید که قرار بود برآیند همه توان ها و دیدگاههای مفید چپ و راست باشد و همه خوبی های اصولگرایان و اصلاح طلبان را یکجا جمع کند دست کم در این بخش دچار اشتباهات فاحشی شده است که ممکن است ضرر ها و زیان های آن در آینده به هیچوجه قابل جبران نباشد؛ آیا هیچ مسئولی برای هنرمندانی که در این چند ماهه دچار مشکلات ، بیماری و عمل های جراحی مختلف بوده اند وهزینه های کمر شکن را متحمل شده اند پاسخی دارد؟ و مهمتر از همه اینکه هنرمندان با این همه بی مهری و تحقیر چگونه باید کنار بیایند؟

سالها است که در رسانه ها و در تریبون های مختلف مکرر گفته شده و گفته ایم که برای سمت ها و مسئولیت های فرهنگی باید به مدیریت فرهنگی بیندیشیم ...البته در دولت های گذشته بویژه در دولت اصلاحات، کم و بیش این اتفاق افتاد و هنرمندان بعضا خاطره خوشی از آن دوران دارند اما هنگامی که برای صندوقی که قرار است یار و همراه و حامی هنرمندان باشد مدیری اقتصادی می گماریم که دیدگاهی مادی داشته و مدام به فکر سود و زیان خویش است ، نتیجه ای بهتر از این نخواهیم داشت.

توضیح:

ممکن است مسئولان ارشاد و صندوق حمایت از هنرمندان مدعی شوند که بیمه تکمیلی قطع نشده است و به ثبت نام اعضا در سایت مربوط استناد کنند که آنگاه با مقایسه وضعیت قبلی با فعلی و نقش صنوف در شرایط فعلی و میزان پرداختی اعضا و سقف استفاده از تسهیلات و بسیاری موارد دیگر می توان به نتایج اسف بار دیگری هم رسید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364116

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    1 5
    کاملا حق با شماست ما هم در خانه سینما این چنینم
  • افشین EU ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    1 0
    درود بر شما