پیش بینی ها نشان می دهد تا پایان سال 94 میزان نقدینگی از رقم 700 هزار میلیارد تومان عبور می کند ولی با این حال دولت موفق به کنترل سرعت رشد نقدینگی می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد میزان چک های برگشتی، بدهی های بخش غیردولتی به بانک ها و همچنین نقدینگی طی یک سال و نیم آینده افزایش قابل توجهی را تجربه می کند. در حال حاضر دولت تمرکز خود را برای کنترل حجم نقدینگی قرار داده است. در صورتی که روند رشد نقدینگی متوقف شود، احتمال کنترل تورم نیز جدی تر می شود. مسعود نیلی مشاور رئیس جمهور نیز مدتی قبل در ماهنامه مهرنامه مقاله ای را منتشر کرد که نشان می داد ایده اصلی دولت برای رشد نقدینگی، کنترل افزایش نقدینگی است. به تازگی ماهنامه اقتصاد ایران نیز گزارشی را منتشر کرده که نشان می دهد با تداوم  روند موجود در اقتصاد ایران، میزان نقدینگی تا پایان سال 94 از مرز 700 هزار میلیارد تومان فراتر می رود.

بررسی ها تایید می کنند دولت حداقل تا پایان سال 94 موفق به کنترل سرعت رشد نقدینگی می شود. این اتفاق هم در شرایطی رخ می دهد که تا یکسال قبل روند رشد نقدینگی رکوردهای تاریخی را ثبت کرده بود. سرعت رشد نقدینگی در سال 91 به رقم 29 درصد رسیده بود. همین جریان نیز منجر به ایجاد تورم 41 درصدی در اقتصاد ایران شد. همین گزارش تایید می کند در دوره زمانی که نقدینگی افزایش می یافت، ارائه تهسیلات به بنگاه های تولیدی با کندی پیش می رفت. برهمین اساس تولید دچار بحران تامین منابع شده بود.

از سوی دیگر گزارش های پژوهشکده پولی و بانکی هم تایید می کند که دریافت تهسیلات برای نهادهای تولیدی در همین دوره زمانی به شدت دشوار شده بود.

 

 

3535

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    12 1
    یک حساب سرانگشتی که کردم دیدم 700000000000000 هفتصدهزارمیلیاردتومان نقدینگی و اگه جمعیت ایران را هم با نوزادها و ... نزدیک 78میلیون درنظربگیریم تقریبا نفری 9 میلیون تومان میافتیم و من و اهل بیتم که 5 نفریم باید 44میلیون تومان نقدینگی داشته باشیم ولی چرا فقط الان 400 هزارتومان بایارانه ای که دیشب ریختند تا آخر برج داریم به قرآن قسم جدی میگم و چند ماهه که همین وضعمونه و چند میلیون خانواده مثل من هستند؟ پس این هفتصدهزارمیلیاردتومان نقدینگی دست کی و درحساب کیست