مهاجرانی: آلمان یازده تا لیونل مسی داشت و قهرمان شد/ هزار سال هم بگذرد، تحقیر برزیل فراموش نمی‌شود

سرمربی سابق تیم ملی می گوید: «جام جهانی امسال اتفاقات زیادی داشت اما شاید برای ما گل استثنایی مسی به ایران به یاد ماندنی ترین صحنه جام باشد.»

سروش اميني توماجي: جام جهاني 2014 با همه تلخي‌ها و شيريني‌هايش به پايان رسيد. مي توان گفت عشق فوتبال‌ها يك ماه كار و زندگي خود را تعطيل كرده بودند و حالا از ديروز همه چيز به حالت عادي خود برگشته است. بازي خوب تيم ملي برابر آرژانتين، تحقير برزيل، قهرماني آلمان و ... اتفاقاتي است كه تا ساليان سال از ذهن فوتبالدوستان پاك نخواهد شد. حالا پرونده برزيل 2014 بسته شده و بايد براي روسيه 2018 لحظه شماري كنيم. دقايقي با حشمت مهاجراني همكلام شديم و اتفاقات جام بيستم را مرور كرديم. جامي كه از نظر حشمت خان شگفتي هاي زيادي داشت.

*حشمت خان جام جهاني 2014 با قهرماني آلمان به پايان رسيد. فكر مي كنيد آنها شايستگي اين عنوان را داشتند؟

از قبل كارشناسان شانس خوبي براي آنها قائل بودند و آلمان ها هم از همان ابتداي جام با اقتدار عمل كردند. بازيكنان شان فضاسازي را به خوبي انجام مي دانند و از بازيكن پا به توپ حمايت مي كردند. مهم تر از همه هم استفاده عقلاني و منطقي از لحظه به لحظه بازي بود. اگر نگاه كنيد متوجه مي شويد كه همين اشكان دژاگه خودمان كه در فوتبال آلمان رشد كرده چقدر در فضاسازي موثر كار مي كند. در كل آلمان تيم منسجمي بود و هنر استفاده از توپ را داشت. شايد اين تيم ستاره بزرگي نداشت اما در آلمان همه مسي بودند. يك بار اسكولاري در سال 2006 در مورد تيم آلمان گفت كه اين تيم فوق ستاره ندارد اما 11 ستاره دارد.

*پس اعتقاد داريد كه اين قهرماني حاصل چندين سال كار اساسي است.

بله، ببينيد آلمان در 100 سال اخير چند تا مربي عوض كرده؟ فكر نمي كنم هيچ تيمي به اندازه آلمان ثبات داشته باشد. همچنين در گذشته مدرسه فوتبال هلند سر زبان ها بود اما حالا همه از مدرسه فوتبال آلمان تعريف مي كنند. بايد مطالعه كرد و ديد كه در اين مدت چه كار كردن و از آنها الگو برداري كنيم. آلمان كاملا استحقاق اين قهرماني را داشت.

*رسيدن عنوان بهترين بازيكن جام به ليونل مسي كمي عجيب بود. به نظر شما انتخاب فيفا عادلانه بود؟

ببينيد بازيكنان از كلمبيا، هلند، فرانسه و ... بودند كه شايستگي اين عنوان را داشتند اما تيم شان در مراحل پايين تري حذف شد. مسي بازيكن تاثيرگزاري است كه مي تواند در ثانيه اي سرنوشت بازي را عوض كند. البته مي توان از اين انتخاب فيفا انتقادهايي كرد اما به نظر من اينها حواشي فوتبال هستند و بايد به اصل آن نگاه كرد.

*يكي ديگر از تيم هاي خوب جام هلند لوئيس فن خال بود كه البته در نهايت نتوانست به فينال برسد. اين هلند چه تفاوتي با تيم هاي سابق داشت؟

هلند يكي از بهترين هاي جام بود. اگر بخواهيم دقيق آناليز كنيم آلمان و هلند بيشترين ثبات را در طول جام داشتند. بين دفاع و حمله آنها بالانس خوبي بود و بازيكنان به خوبي از هم حمايت مي كردند. البته اين بنده خدا (هلند) با وجود شايستگي هنوز قهرمان جهان نشده. با اين وجود هميشه يك مدعي بوده و بالاخره روزي قهرمان خواهد شد. هلند استخوان بندي قوي دارد و بعد از رفتن فن خال هم مي تواند خودش را حفظ كند.

*بدون شك شگفتي جام برد 7 بر 1 آلمان برابر برزيل بود. شايد اين نتيجه تا صد سال ديگر هم فراموش نشود.

دقيقا، اين بازي تا صد سال ديگر هم تكرار نخواهد شد. اگر بخواهيم تا سالها بعد سه رخداد بزرگ جام جهاني را نام ببريم، يكي از آنها همين بازي است. البته برزيل هم در آن مسابقه برزيل هميشگي نبود و همين مسئله هم عامل رقم خوردن اين نتيجه عجيب شد.

*تيم هاي آمريكاي جنوبي مثل كلمبيا، كاستاريكا، شيلي و مكزيك از بهترين هاي اين جام بودند. به نظر شما در سال هاي آينده آنها مي توانند در حد يك مدعي ظاهر شوند؟

صددرصد. اين بذري است كه پاشيده شده و در آينده آن را برداشت مي كنند. عشق به فوتبال در خون بازيكنان آمريكا جنوبي جاري است. هر چند ميزباني برزيل در درخشش آنها بي تاثير نبود اما به نظرم در جام هاي آينده بايد روي آنها حساب ويژه اي باز كرد.

*به عنوان سوال آخر به نظر شما به ياد ماندني ترين صحنه جام چه بود؟

جام جهاني امسال اتفاقات زيادي داشت اما شايد براي ما گل استثنايي مسي به تيم ملي ايران به ياد ماندني ترين صحنه جام باشد.

252 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =