۰ نفر
۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵

همان طور که رئیس جمهور در مراسم روز صنعت و معدن در جمع تولیدگران، صنعتگران و کارآفرینان از انتشار بسته حمایتیِ خروج از رکود تا پایان تیر ماه وعده داد، بخش اول این بسته روز گذشته منتشر شد.

 به اين ترتيب دولت یازدهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و بر مبنای جهت گیری ها و ظرفیت های آن، دومین مرحله از طرح اقتصادی خود را با هدف «خروج از رکود و رونق اقتصاد» کلید زد.
این طرح که جامع‌تر از مرحله قبلی و مبتنی بر تحلیل برجستگان حوزه اقتصاد است، در پی موفقیت مرحله اول طرح اقتصادی دولت در مهار رشد تورم با رویکرد «کاهش گام به گام رکود تورمی» اجرا می‌شود و پیش‌فرض‌ها و محدودیت‌های سیاست‌های خروج از رکود در سال 1393 و راهکارهای دستیابی به رونق اقتصادی کشور در آن پیش‌بینی شده است.
به اذعان اقتصاددانان داخل و خارج دولت، دولت یازدهم کشور را در وضعیت اقتصادی ویژه‌ای تحویل گرفت؛ در شرایط رکود تورمی، يعني شرايطي كه هم تورم بالای 43 درصد بود و هم رکود بیش از منهای 6 واحد. هر چند كه مردم ما تورم بالاتر از 43 یا نرخ رشد منفی را در برهه‌هایی از زمان مشاهده كرده‌اند، اما اینکه این دو شاخص مهم اقتصادی همزمان در چنین وضعی باشند، بی‌سابقه بوده است.
دلایل متعددی این وضع را دامن زد. البته تحریم‌های ظالمانه غرب موثر بود اما نقش بی‌تدبیری در مدیریت کلان اقتصاد و نگهداشت مناسبات بین‌المللی در رقم خوردن اين وضعيت، مهم‌تر و پر رنگ‌تر بود. هدفمندی یارانه‌ها بر خلاف قانون مصوب طوری اجرا شد که منابع مالی به جای گردش در شریان‌های اقتصادی که زمینه‌ساز اشتغال و توسعه است، به صورت پول خرد به جیب ایرانیان رفت و نقدینگی را به مرزهای وحشتناک 550 هزار میلیارد تومان رساند؛ این در حالی بود که از یکطرف بخش تولید تشنه سرمایه در گردش بود و از سوی دیگر واردات هم بتدریج افزایش غیر متعارفی می یافت.
تحلیل این شرایط، نه به انگیزه سیاسی بلکه به جهت کارشناسی مهم است و باید توسط نخبگان حوزه اقتصاد به عنوان یک جنبش علمی - تحلیلی آغاز شود. چرا که ساماندهی اقتصاد راه دشوار و مهمی است و از هر اولویتی در کشور بالاتر است.
در گام اول؛ دولت تدبیر و امید به محض استقرار در میانه سال 92 مهار تورم سرکش را نشانه گرفت. چنین نیز شد و با مجموعه اقدامات حتی تا حدود 20 واحد کاهش نرخ تورم را نیز در مقاطعی شاهد بودیم. وعده رئیس‌جمهور به اذعان کارشناسان و فعالان اقتصاد و نیز مسئولان کشور در شرایطی محقق شد که کمتر انتظار می‌رفت. این ثبات و آرامش در بازار، که برای مردم دوره تنفسی شیریني را ساخت باید ادامه یابد.
اکنون فصل دیگری است؛ دولت با انتشار جزئيات كامل بسته تحلیلی برای خروجِ غیر تورمی از رکود، در حال برداشتن گام دوم ساماندهی به اقتصاد ايران است. گامی بسیار مهم و سخت اما شدنی و پر ثمره. این بسته شامل تحلیلی از شرایط اقتصادی کشور طی دهه اخیر، عوامل پدید آورنده رکود و نیز سیاست‌های کلان مورد نظر برای آغاز دوره رونق اقتصادی است. و از ویژگی های مهم آن این است که بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی و نیز رهنمودهای مقام معظم رهبری بدون تاثیر پذیری و یا محاسبه عواملی چون رفع احتمالی تحریم ها تدوین شده است.
این بسته که موضوعاتی نظیر نقش بنگاه‌های پیشرو در بازار داخلی، صادرات صنعتی و خدمات پیمانکاری و مشاوره‌ای به کشورهای همسایه، گردشگری، مسکن، تقویت سازوکار مالی تجهیز پس‌انداز (بازار سرمایه)، بهبود وضعیت بانک‌ها از نظر مطالبات معوق و بالا بردن قدرت اعطای تسهیلات آن‌ها، توسعه صنایع پایین دستی انرژی، بهبود مبادلات خارجی، کاهش مستمر تورم، ثبات نسبی بازار ارز و بهبود نسبی محیط کسب‌وکار را مورد توجه قرار داده است؛ با مدیریت ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت اجرایی می‌شود و دولت زمینه‌های مشارکت مردمی در اجرای آن را فراهم خواهد کرد.
بسته خروج غیر تورمی از رکود، در این مرحله برای اطلاع عمومی و البته مداقّه اهل نظر و نقد علمی نخبگان اقتصادی کشور منتشر ‌شده و رسانه‌ها نیز در اين حوزه، وظیفه‌ای ملی دارند تا هم فضای نقدِ موثر را بگشایند و هم آن را در اتمسفری غیر سیاسی نگاه دارند. تا با برگزاری نشست‌های تخصصی و گفت‌وگوهای علمی بر محتوا و غنای این تحلیل بیفزایند و زمینه‌های وفاق مورد نیاز برای اجرای سیاست‌های خروج از رکود اقتصادی را فراهم کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =