رییس فدراسیون والیبال می گوید ماندن در بین تیم های برتر جهان کار راحتی نیست.

مهری رنجبر:محمدرضا داورزنی حالا خوشحال است که حرفهایش درست ازآب درآمده. رسیدن به جمع چهارتیم برتر والیبال دنیا. هر چند به این راضی نیست و معقتد است تازه کارش شروع شده. والیبال از حالا باید برای ماندگاری بین غولها کار کند.رئیس فدراسیون،معتقد است والیبال هنوز حالا،حالا ها کار دارد.چرا که سکوی المپیک به آن چشمک می زند.

*با صعود ایران به نیمه نهایی لیگ جهانی،هدف رسیدن به جمع چهارتیم اول دنیا محقق شد؟
صعود به نیمه نهایی لیگ جهانی برای ایران در دومین سال حضورش ،رکورد خوبی است.البته هنوز زود است که بگوییم به اهداف بزرگمان رسیده ایم .چرا که برای ما قهرمانی جهان و المپیک اهمیت زیادی دارد.اگر به همین جا قناعت کنیم خیلی خوب نیست. باید بیشتر تلاش کنیم تا ضعف ها را برطرف کنیم و در این جایگاه ماندگار شویم.درست است که سه بار شکست برزیل در یکسال شاهکار است اما نباید دلمان به آن خوش باشد.ما روزی ادعا کردیم می خواهیم جزو هشت تیم برتر دنیا شویم ،شدیم،گفتیم می خواهیم جزو چهارتیم برتر شویم حالا این اتفاق افتاده. ادعایی طبق ظرفیت ها و توانمندیهای بچهها. حالا هم نباید به آن قانع باشیم.آنها می توانند فینالیست شوند و حتی قهرمان لیگ جهانی.با قهرمانی لیگ جهانی تازه کارمان شروع می شود. چرا که ماندگاری بین آنها خیلی سخت است.انتظارات هم بالا می رود.تداوم موفقیت نیاز به برنامه،حمایت اراده و پشتکار دارد.
*این مساله و انتظارات بالا به ضرر تیم نیست؟
درست است که تیم ما تا این سطح بالا آمده اما نمی خواهیم انتظارات بالا برود که نتیجه اش تحت فشار گذاشتن بازیکنان باشد.چرا که وقتی فشار زیاد شود بازیکن با تحمل آن تمرکزش بهم می خورد و برای عملکرد بهتر حرکات انفرادی را پیش می گیرد. وقتی قرار باشد هر بازیکن خودش یک تنه برای گرفتن امتیاز کار کند،کار تیم خراب می شود. تیم اگر مثل بازی با برزیل باشد ،به طورحتم به فینال رسیده. در فینال هم فرقی نمی کند ایتالیا حریف ما شود یا برزیل. تیم ما می خواهد بازی خودش را انجام دهد.
*واقعا برای شما فرقی نمی کند چه تیمی حریف ایران در فینال باشد؟
فرقی نمی کند،چون ایتالیا وبرزیل تیم های خوبی هستند.هرکدام شرایط خاص خودشان را دارند. اگر برزیل هم حریف فینال ایران شود،شک نکنید بازی خوبی را می بینید.بالاخره تیم هایی مثل ایتالیا،برزیل و ای دران ر این سطح نمایش خوبی را نشان می دهند. تیم ما به مرحله ای رسیده که می تواند فینالیست باشد درحالی که ایتالیا و برزیل فکرش را هم نمی کردند.
*انگار برای برزیلی ها باخت دوباره به ایران قابل باور نبود؟
آنها باور نمی کردند که ایران تیم اول گروه شود و با تیم دوم گروه بعدی بازی کند.اصلا جا خوردند.رزنده سرمربی تیم ملی برزیل هم آنقدر حالش بد بود که کم مانده بود وسط زمین دراز بکشد.وحشتناک بود. حتی آری گراسا رئیس فدراسیون جهانی هم به خاطر باخت برزیل خیلی عصبانی بود.
*تیم خیلی خوب بود.
به نظر من بچه ها ما با نمایش عالی که داشتند ،شایسته بهترین ها هستند.آنها همه خواسته های مربی را اجرا کردند. البته اشتباه هم داشتند اما خیلی سریع جبران می کردند. پختگی و تجربه این بازیها کم کم در وجودشان نهادینه می شود . آنها با رفتارهای حرفه ای تجربیاتشان را در بازیهای بعدی بکار می گیرند.آنها بازی به بازی بهتر می شوند. از هر بازی یک تجربه می گیرند.اما نباید در هر شرایط تمرکز شان را از دست بدهند. تیم ما در بازی با برزیل مصمم بود و متمرکز بر بازی.با این حال ما به اما و اگرها کاری نداشتیم و از بچه ها خواستیم که با تمرکز بازی کنند تا مردم از آن لذت ببرند. چرا که وقتی 75 میلیون ایرانی بازی زیبا ،توانمندی آنها را می بینند احساس غرور می کنند.
*موفقیت تیم در لیگ جهانی با کواچ،روی انتخاب شما صحه گذاشت.
اوایل اردیبهشت ماه وقتی کواچ را انتخاب کردم گفتم مردم نگران نباشند و زمان ثابت می کند که انتخاب درستی کرده ایم.چرا که ما کواچ را با مطالعه و بررسی انتخاب کردیم نه به توصیه دلالان یا باشگاه ها. وقتی روی اسم او دست گذاشتیم اصلا نگران نبودم. چرا که عملکردش در باشگاه های ایتالیا و صربستان ،سابقه فنی و اخلاقی اش را می دانستم.بعداز مطالعه سابقه کواچ که هم بهترین مربی ایتالیا شده بود و هم اروپا ،ریسک انتخابش ارزش داشت.البته جواب هم گرفتیم. مردم نگران بودند که با رفتن ولاسکو ،سکاندار تیم مربی است که هیچ تجربه ملی نداشت اما ما هم بی تجربهنبودیم که بیگدار به آب بزنیم. امیدوارم با ادامه این روند ،آینده بهتری بسازیم.
*وقتی تیم ملی والیبال برزیل را برد ،ظاهرا شما کنار آقای گراسا افتخار زیادی کردید.
هر کس جای من بود همین احساس را داشت. چرا که شکست برزیل کار کمی نیست. برزیل قدرتمندترین و پرافتخار ترین تیم دنیا.آن هم مقابل تیمی تازه وارد. بچه های ما عالی کارکردند و بهترین نتیجه را گرفتند.آنها نه تنها جلوی چشمان رئیس فدراسیون جهانی که همه مقامات عالی رتبه والیبال دینا برنده شدند.همه آنها می گفتند تیم ایران عالی بودند و فوق العاده . تبریک می گفتند.همه افتخار من به خاطر درخشش بچه ها ایران به عنوان فرزندان این مرز و بوم و نشان دادن قدرتشان است.از طرفی ما تنها تیم مسلمان در لیگ جهانی هستیم. در تاریخ والیبال سابقه ندارد.البته این افتخارمختص من نیست. همه در آن سهیم هستند.
* تماشاگران ایرانی،در فلورانس هم از تیم حمایت کردند.
من از همه هموطنانم تشکر می کنم.آنها همبستگی و غرور ایرانی را نشان دادند. مردم هرجا احساس کردند باید کنار هم باشند آمدند. جمعه شب هم هیچ کس فکر نمی کرد تیم ایران در فلورانس بازی می کند. همه فکر می کردند بازی در ایران است حتی روسای فدراسیون های بقیه کشورها هم می گفتند ما فکر می کردیم اینجا ایران است. فقط تعداد کمی تماشاگر گوشه سالن برزیل را تشویق می کردند و بقیه یک صدا ایران را تشویق می کردند.
*گروه ایران برای لیگ جهانی سال آینده را چطور می بینید؟
ایران سال آینده با امریکا،روسیه و لهستان همگروه است.ما امسال با آمریکا و روسیه در دور مقدماتی لیگ جهانی بازی نکردیم . سال آینده هر دو تیم به ایران می آیند.البته شک نکیند لهستان سال بعد هم لهستان امسال نیست.ما هم تلاش می کنیم تا ضعف هایمان را برطف کنیم .شاید وقتی ولاسکو رفت و تیم تغییراتی داشت کمتر کسی باور می کرد بگوییم جزو چهار تیم اول می شویم. با این حال این اتفاق افتاد و سه بار هم برزیل رابردیم.با این حال نمی گویم فوق العاده بودیم و از خودمان راضی هستیم. باید روحیه جنگندگی تیم را حفظ کنیم.برای سال بعد گروه خوبی داریم. تجربه تازه تریهم برای بازیکنان بود.لیگ جهانی بچه ها را پخته تر و با تجربه تر می کند.وقتی تیم ایران به المپیک می رسد تا آن موقع 50-60 بازی با تیم های بزرگ انجام داده .ثابت بودن گروه امسال لیگ جهانی برای سال بعد لطفی نداشت. ما باید برای ماندن در لیگ جهانی بجنگیم وگرنه مثل بلغارستان حذف می شویم.البته تیم برای ادامه کار نیاز به توجه و حمایت دولت،مجلس،صدا و سیما دارد.چرا که اثر همه باید به یک اندازه دیده شود.
*انگار یه کم دلخور هستید؟
من معتقدم هر ورزشی که افتخار آفرین می شود باید دیده شود.همه جوره امکانات سخت افزاری،نرم افزاری،منابع مالی را برایش فراهم کنند. حتی از پخش مستقیم تلویزیون هم سهم داشته باشد.باید به هر رشته به اندازه تاثیری که در جامعه می گذارند دیده شود. نباید فقط توقع درخشش داشت. سهم فوتبال چقدر است و سهم بقیه رشته ها چقدر؟البته که صدا وسیما برای لیگ جهانی والیبال عالی کار کرد. من از ضرغامی تشکر می کنم اما توقع بیشتری دارم که والیبال،بسکتبال و هندبال هم در برنامه های ورزشی سهم بیشتری داشته باشند.فکر نمی کنم انتظار زیادی باشد. ورزش فقط فوتبال نیست.
دولت و مجلس هم باید بیشتر به آنها توجه کنند.درست است که فوتبال پدیده ای اجتماعی است و مورد توجه اما دلیل نمی شود همه برنامه ها مختص آن باشد.البته که والیبالیست ها هم قوتبال را تعقیب می کنند اما وقتی به بقیه رشته ها ی افتخار آفرین توجه نمی شود ورزشکارانش سرخورده می شوند و احساس نا امیدی می کنند.چرا باید فوتبال همه دنیا را تلویزیون پخش کند اما بقیه رشته ها نه. البته حالا بعضی بازیهای لیگ جهانی والیبال را پخش می کنند که این مساله باید پر رنگ تر شود.

*قضیه بررسی حضور بانوان ایرانی در سالن درجلسه دپارتمان لیگ جهانی به کجا رسید؟
بعداز اینکه بانوان اجازه حضور در سالن پیدا نکردند خیلی ها به FIVB ایمیل زدند و درخواست ورود کردند. حتی کمپینگ هایی خواسته بودند که FIVB برای ورود بانوان تصمیم گیری کند اما من با قولی که به فدراسیون جهانی دادم که اراده در دولت و کشور وجود دارد که امکان حضور بیشتر بانوان فراهم شود،این مساله از دستور جلسه خارج شد.در واقع من اجازه خواستم این قضیه در داخل حل شود نه با فشار FIVB.امیدوارم این مساله با همفکری و همکاری وزارت کشور،مجلس،نیرو انتظامی ،دولت و بقیه ارگانها حل و فصل شود ،بدون فشار تحریم وتهدید گرفتن میزبانی و...از طرفی حربه ای هم برای سوء استفاده گروه های سیاسی نشود که به صلاح کشورمان نیست.

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    291 5
    امشب هم تلویزیون مثل دیشب می خواد 99 درصد بازی رو سانسور کنه؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      185 4
      همه چیز رو دو بار نشون میداد
  • مینا IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    چالبه ، ورزشگاهی که نیمی از مردم ایران اجازه ی ورود به آن ندارند اسمش "ورزشگاه آزادی" است .
    • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      ورود به ورزشگاه ها حق مسلم ماست از طرف دختران و زنان ایرانی
    • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      235 9
      به چه طنز تلخی اشاره کردید مینا خانم.
  • مهدی IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    یزدانی خرم زحمتشو کشید کیفشو تو میکنی .اشکال نداره نوش جونت
  • ♥اس اس ...تاج آسیا♥ A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    مدیر کار بلد
  • اورامان IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    40 28
    همه زحمت کشیدند به اضافه عادل فردوسی پور
  • مهدی IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    من واقعا به نتایج تیم والیبال کشورمون افتخار می کنم ولی خواهشا به فوتبال گیر ندید . فوتبال خیلی بیشتر از یک ورزشه و پدیده قرنه . برای من نتیجه ای که تیم فوتبال باشگاهی محبوبم می گیره از موفقیت های والیبال و بسکتبال و مدال های المپیک و ... مهمتره . این احساس منه و کسی هم نمی تونه بهم خرده بگیره . یا علی
    • بی نام A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      59 24
      من هم یه دقیقه تماشای فوتبال انگار مرگمه، ولی از تماشای والیبال و ورزش های هیجانی که جایی تو صدا وسیما نداره لذت میبرم
  • بی نام A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    95 4
    ببخشید ولی اگه جربزه داشتید قبل ازاینکه آبرومون درسطح جهان بره حلش میکردید. به احترام حقوق زنان که کاری نکردید لااقل به خاطر حفظ والیبال کاری کنید