خبرگزاری مهر نوشت:

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با حضور در کنفرانس "صلح، اعتدال، عقل سلیم و ابتکار علمای اسلام" در کشور ترکیه به ایراد سخن پرداخت.

وی طی سخنانی در کنفرانس "صلح، اعتدال، عقل سلیم و ابتکار علمای اسلام" که در استانبول ترکیه با حضور شخصیت هایی از کشورهای مختلف برگزار شد، افزود: تکفیر همانند آلوده سازی محیط زیست است که در صورت وقوع، فضای زیستن را بر همه تنگ و سخت خواهد کرد. تکفیر هم بر وضع کنونی و هم بر آینده جهان اسلام مخاطرات جدی و جبران ناپذیر بر جای خواهد می گذارد.

مبلغی با تاکید به انضمام همه نهادها و سازمانهای دارای دغدغه نسبت به وحدت اسلامی به یکدیگر و ایجاد یک جریان قوی و نیرومند گفت: برقراری تعامل میان ایران، ترکیه، مصر و عراق امری امکان پذیر بلکه ضروری است و لازم است مجمع تقریب مذاهب ایران، سازمان دیانت ترکیه، الازهر مصر و نهادهای تقریب گرای شیعه و سنی عراق به یکدیگر متصل و منضم گردند و جریانی نیرومند را تشکیل دهند.

وی گفت: هر یک از این نهادها دارای قابلیت ها و حیطه ای از نفوذ هستند که در صورت انضمام و التحاق به هم، تحول مهمی ایجاد خواهد شد. موفقیت هر نهاد دعوت کننده به وحدت درگرو اتخاذ رفتاری عقلانی و "مشترک محور" است.

وی با اشاره به اینکه نباید از وجود اختلافات در جهان اسلام یاس به خود راه دهیم گفت: یاس و خوف آنجاست که غیر عقلانی عمل کنیم به ای معنی که رفتار غیر عقلانی یا غیر مبتنی بر نزدیک سازی دیدگاه ها به یکدیگر خود مشکل آفرین خواهد شد.

در این اجلاس هیئتی از ایران به ریاست آیت الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری شرکت نمودند.

در این کنفرانس که به همت سازمان ديانت تركيه در استانبول برگزار شد، در میان شرکت‌کنندگان افزون بر هیئت ایرانی نام افراد و شخصیت های همچون حسینکا وازوویچ، رئیس العلمای بوسنی، یوسف شیخ، وزیر امور دین و اوقاف فلسطین، دکتر محمود عبدالعزیز الآنی، رئیس مجلس علمای عراق (اربیل)، کیمیاکیتو کوماسو، رئیس اتحادیه‌ مسلمانان ژاپن، شیخ‌الاسلام طلعت تاج‌الدین، سرمفتی مرکز اسلامی روسیه و رضوان هرسی محمد، معاون نخست وزیر و وزیر امور دینی و اوقاف سودان حضور داشتند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =