فارس نوشت:

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان با اعتقاد بر اینکه نگاه رادیکال‌تری نسبت به اصلاحات وجود دارد و مطرح می‌کنند که باید «نو‌اصلاح‌طلبی» را به «اصلاح‌طلبی‌نو» تغییر دهیم، گفت: این دیدگاه با نگاه ساختارشکنانه و طرح مشروطه‌خواهی، به نوعی به دنبال سکولاریزاسیون نظام هستند.

مجید محتشمی دبیرکل حزب آزادی و سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به طرح واژه نو «اصلاح‌طلبی» در فضای سیاسی کشور اظهار داشت: اخیرا بحث‌هایی درباره نواصلاح‌طلبی یا گذار به نواصلاح‌طلبی در بین برخی از نخبگان اصلاح‌طلب مطرح شده که به نظر می‌رسد دو نوع برداشت از نواصلاح‌طلبی و مجموعه اینگونه بحث‌ها مشاهده می‌کنیم.

* برداشت‌های متفاوت از نواصلاح‌طلبی

وی اضافه کرد: یک برداشت نواصلاح‌طلبی را به ارتقای ادبیات اصلاحات معرفی می‌کند؛ ارتقای ادبیات اصلاحات به این معنا که نوع مواضع از مبنای کاملاً اعتدالی برخوردار بوده باشد و از افراد با مواضع تند و رادیکال پرهیز شود.

محتشمی ادامه داد: برداشت دیگر از طرح نواصلاح‌طلبی به تغییر و اصلاح نوع‌استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی که اصلاح‌طلبان تاکنون اتخاذ کرده‌‌اند مربوط می‌شود که بدلیل پیشرفت زمان بایستی با بازنگری همراه باشد.

دبیرکل حزب آزادی با بیان اینکه این نوع برداشت مطرح می‌کند که باید خط مشی‌ها، روش‌ها و دیدگاه‌های جدید و ارتقایی نسبت به گذشته اتخاذ کنیم، اذعان داشت: این دو نوع نگرش در چارچوب نظام تلقی می‌شود، یعنی با تاکید و باور به اصول قانون اساسی کشور، به نوعی می‌توان آن را در زمره ساختارگشایی در چارچوب منظومه فکری اصلاح‌طلبان قلمداد کرد.

* در تبلیغ اندیشه اصلاح‌طلبی باید تغییر ایجاد کنیم

محتشمی معتقد است: تصور مطرح کنندگان این نوع نگرش این است که ما چارچوب نظام و قانون اساسی را به عنوان میراث ملی قبول داریم و بر روی آن اصرار و باور داریم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد که در روش‌ها و در نوع ترویج و تبلیغ اندیشه اصلاح‌طلبی باید تغییراتی ایجاد کنیم و یادآور شد: ما باید نوآوری‌هایی داشته باشیم و استراتژی و تاکتیک‌هایی را اتخاذ کنیم که مخاطبان بیشتری را جلب و جذب بدنه اصلاحات کنیم.

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان با اشاره به سابقه تاریخی اصلاح طلبی، ادامه داد: در گذشته و در تقسیم‌بندی‌های سیاسی، مجموعه اصلاحات به دلیل اصرار بر برابری و به ویژه در عرصه اقتصادی کشور به جناح چپ نامگذاری می‌شد و اصولگرایان به جهت تاکید و اصرار بر اقتصاد بازار به عنوان طیف راست معرفی می‌شدند.

دبیرکل حزب آزادی خاطرنشان کرد: چنانچه عرض کردم در اوایل انقلاب، چپ بیشتر تأکید بر برابری داشت، که با آغاز دولت اصلاحات به مرور این نگاه اقتصادی ـ برابری به یک نگاه اجتماعی ـ آزادی خواهانه تبدیل شده است و ارزیابی اصلاح‌طلبی به عبارتی به میزان تعهد به آزادی تلقی شده است؛ که به نظر می‌رسد با پوست‌اندازی اصلاحات در طرح نواصلاح طلبی، استیفای حقوق انسانی بعنوان مرکز ثقل نواصلاح طلبی مورد توجه و هدف‌گذاری شود. هرچند این نگاه معتقد است اصلاحات و منشور فکری آن را باید در چارچوب نظام و نه گذر از نظام تعبیر و تفسیر کرد.

* با طرح مشروطه‌خواهی بدنبال سکولاریزاسیون نظام هستند

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان با ذکر این نکته که نگاه رادیکال‌تری نسبت به اصلاحات وجود دارد و مطرح می‌کنند که باید «نو‌اصلاح‌طلبی» را به «اصلاح‌طلبی‌نو» تغییر دهیم، بیان داشت: این دیدگاه با نگاه ساختارشکنانه و طرح مشروطه‌خواهی، به نوعی به دنبال سکولاریزاسیون نظام بوده که این نگرش با روح انقلاب اسلامی کاملا منافات داشته و از نگاه ما، رادیکالی و به نوعی آن را افراطی می‌توان تلقی کرد.

* نواصلاح‌طلبی تبدیل به گفتمان نشده است

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه تصور می‌کنید نواصلاح طلبی تا چه میزان در میان اصلاح‌طلبان طرفدار دارد؟ پاسخ داد: این ایده در حد طرح اولیه است و هنوز تبدیل به یک گفتمان گسترده بین اصلاح‌طلبان نشده است و نیاز به پرورش و پردازش از سوی طرح‌کنندگان این ایده دارد. آن چیزی که ما به عنوان اصلاح‌طلبانی که در چارچوب نظام فعالیت می کنیم این است که جامعه نیازمند تغییر است چراکه با رفتارهای گذشته و سیاست‌ها و مجموعه فکری گذشته عملا در اداره کشور نتوانستیم با مطلوبیت خاصی مواجه باشیم.

* نو اصلاح‌طلبی گرایش به سکولاریسم و سلفی‌گری نیست

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: در قالب اندیشه اصلاحات آنچه که ما در نظر داریم این است که نواصلاح‌طلبی نه گرایش به سمت سکولاریسم است که در ۵۰۰ ساله گذشته و از آغاز رنسانس، تبدیل به یک منظومه فکری شده است و نه از نوع سلفی‌گری که هم‌اکنون چند سالی است رشد و نمو در منطقه خاورمیانه پیدا کرده است.

به گفته وی نواصلاح‌طلبی پیوند حقیقی بین دین و سیاست و احیای حقیقت اسلام در قالب پیوند دین و آزادی و ارتقای روش‌های مطلوب با هدف استیفای حقوق ملت برای جامعه امروز است.

محتشمی با اعتقاد بر اینکه در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران، نواصلاح‌طلبی به معنای ارتقای تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها برای بهبود روش‌های موجود برای نیل به روش‌های مطلوب و با هدف پیگیری استیفای حقوق ملت است، بیان کرد: آنچه که به عنوان اصلاح‌طلبی نو و با طرح مشروطه‌خواهی از آن یاد می شود به عقیده ما ،ساختارشکنی و گذار از نظام قلمداد شده و به نوعی در بطن آن و به طور زیرکانه، کنار گذاشتن اندیشه جمهوری اسلامی استشمام می شود که به عبارتی کوتاه و گویا تبلورافراطی‌گری در تبیین نواصلاح‌طلبی است.

* می‌خواهند سکولاریسم را جاسازی کنند

وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص اینکه آیا برخی اصلاح‌طلبان تندروی‌های گذشته خسته شده‌اند و بدنبال نواصلاح‌طلبی هستند، مطرح کرد: طبیعی است که برخی بدنبال بزرگنمایی گرایش به سکولاریسم در این جبهه هستند و به دنبال این هستند که تلاش کنند سکولاریسم را درون طرح نواصلاح طلبی جاسازی کنند.

محتشمی با تاکید بر اینکه امروزه در دنیای غرب، مردم نیازمند پیام‌های روح‌بخش الهی هستند، افزود: فرهنگ غربی، به سرعت در حال افول بوده و مراحل پایانی عمر خود را طی می‌کند، دنیا نیازمند و عطش‌دار شدید تفکر و منظومه فکری و مکتبی است که بتواند خلاء معنوی ناشی از دین‌گریزی و هژمونی سکولاریسم را که طی قرون متمادی بر تاروپود جوامع غربی سایه گسترانیده است، پاسخگو باشد.

وی در پایان افزود: «فرهنگ غربی در طی ۵۰۰ سال گذشته با تاخت و تاز گسترده توانسته است مخاطبین بسیاری را به سوی خود جلب کند که نشانه‌های بارزی وجود دارد این مخاطبین در آغاز هزاره سوم به مرور ریزش می‌کنند و عملا همین اتفاقی که در انگلیس از سال ۲۰۱۰ تاکنون پیش آمده، یکصد هزار نفر از انگلیسی‌ها به اسلام روی آورده‌اند.»

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =