تئوریسین خروج از رکود اقتصاد ایران چه می گوید/ اشتغال نیاز امروز ایران

مسعود نیلی اقتصاددان اعتقاد دارد خروج از رکود اقتصادی به عنوان یکی از شاخص ترین برنامه های دولت برای خروج اقتصاد ایران از رکود شناخته می شود.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، نيلي براين باوراست که ضرورت خروج از رکود در دوره کنوني، بهبود اشتغال و کاهش ميزان بيکاري است. او در توضيح اين موضوع مي گويد:« خروج از رکود به معنای افزایش تولید نیست بلکه مهم این است که به ازای تولید چه میزان می توانیم اشتغال ایجاد کنیم. تورم در سال 90 معادل 20درصد، سال 91 معادل 30 درصد و سال 92 معادل 40 درصد شده بود. واحدهای اقتصادی دوره وفور درآمدهای نفتی را تجربه کرده اند، زمانی که درآمدهای نفتی سرشار بود و با شرایط تحریم ها هم مواجه نبودیم.تولیدکننده داخلی در شرایط کنونی در رقابت نابرابر با تولیدکننده خارجی قرار گرفته و در نتیجه وابستگی بنگاهها به خارج افزایش یافته است، ضمن آنکه همه این عوامل باعث شده تولید در کشور کم عمق شود. در سال های اخیر کنترل بانک مرکزی روی بازار پولی کاهش و در نتیجه پایه پولی در کشور افزایش یافت. دولت تمام درآمدهای نفتی را در بودجه لحاظ کرد به همین دلیل بودجه انبساطی شد.»

مسعود نيلي براين باوراست که رکود ايجاد شده در اقتصاد ايران با دوره هاي گذشته متفاوت است. به گفته مسعود نيلي اقتصاد ايران تاکنون حداقل 10 دوره رکود را تجربه کرده است ولي در دوره کنوني وضعيت رکود با ادوار گذشته متفاوت است.  او در اين مورد مي گويد:« هرچند اقتصاد ایران همواره با موضوع رکود مواجه بوده اما در گذشته برای خروج از این شرایط، خود درمانی می کردیم این در حالی است که امروز برای خروج از این وضعیت از دیدگاه های کارشناسی بهره خواهیم گرفت.در شرایط رکود مردم کالا خریداری نمی کنند و یا به مسافرت نمی روند اما سونامی مسافرت در چند روز گذشته(تعطیلات عید فطر) نشان می دهد در این شرایط هم مردم تحرک دارند و رکود از سمت تقاضا نیست. رکود در اقتصاد کشورهای امریکا و اروپایی به طور عام غیرتورمی است که خروج از آن راحت است زیرا با تزریق پول می توان از آن شرایط خارج شد اما اقتصاد ایران با رکود تورمی مواجه است.»

به گفته مسعود نيلي رکود در ایران از سمت عرضه و نه در سمت تقاضا است. به عبارتی در شرایط رکود کنونی تولید کاهش و قیمت ها افزایش یافته است.

او در اين مورد چنين توضيح مي دهد:« اقتصاد ایران از زمستان سال 90 با شرایط رکود تورمی مواجه شده لذا در چنین شرایطی تولید علامت می دهد که نمی توان سرمایه گذاری کرد. بیماری رکود که در اقتصاد ایران است با رکود در کشورهای پیشرفته که در چند سال گذشته رخ داده بود، متفاوت است و باید مواظب باشیم که نمی توان از همان نسخه برای خروج از رکود استفاده کرد. در صورتی که از رکود خارج شویم و دوباره به آن برگردیم، مشکلات برای اقتصاد کشور بیشتر خواهد شد.»

مسعود نيلي اعتقاد دارد سندي که براي خروج اقتصادي ايران از رکود، تدوين شده جنبه هاي کوتاه مدت دارد. او در اين مورد هم توضيح مي دهد:« سند یادشده سندی کوتاه مدت است و اقتصاد ایران نیاز به اصلاح عمیق دارد. خروج از رکود به معنای خروج پایدار و نه موقتی است و الزاما باید غیرتورمی باشد. بی ترد به قیمت ایجاد تورم نمی خواهیم از رکود خارج شویم. در سند یادشده برخی از عوامل دیده شده و شرایط بنگاههای اقتصادی بهتر از گذشته می شود.»

پيش بيني ها نشان مي دهد خروج از رکود اقتصادي با تورم اندکي نيز همراه است ولي در صورتي که دولت موفق شود، قدرت خريد مردم را نيز همزمان با رشد تورم افزايش دهد، اثرات اين تورم در زندگي مردم ديده نمي شود. در حال حاضر بيکاري و رکود به يکي از مهمترين دغدغه هاي دولت بدل شده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین EU ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    8 0
    بله نیاز به اصلاح دارد مثلا یک یک کارمند وازرت نیرو یا مخابرات یا نفت یا بانکها یا دارایی یا بهداشت یا آموزش و پرورش یا قوه قضاییه چقدر اختلاف در آمد دارند نرخ بهره بانکی چقدر است چندتا موسسه مالی اعتباری داریم منابع مالی کجا هزینه می شوند دارایی مسئولان و یا نمایندگان هر سال چقدر افزوده می شود و............... باز هم بگم یا بسه
  • بی A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    3 0
    بازار خرید وفروش ضایعات راه بندازید وشاهد رونق تولید باشید
  • مهدی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    1 0
    رکود فقط تقویت بازار سرمایه اولیه رامی طلبد آن هم از پول مردم و سرمایه گذاری بانکها در مناطق محروم و روستاها برای اشتغالزای دولت بایستی از فرصت جدید سرمایه گذاری خارجی برای واردکردن تکنولوژی جدید برای افزایش بهره وری و جمع آوری سرمایه های مردمی در چند طرح بزرگ در اقتصادی معدنی و فولاد و پتروشیمی و هم ایجاد اشتغال درمناطق محروم و روستاها
    • محسن A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      0 0
      رکود باایجادبازارداخلی وخارجی رفع میشود.بجای واردات بایدتولیدداخل راخریداری کرد. بخصوص خوددولت که خریدهای بزرگ دارد میتواند ازتولیدات داخلی خرید کند. مشکلات صادرات راهم ازبین ببریدو سنگ اندازی نکنید تا بازارهای خارجی به روی محصولات ایران بازشوند. باایجادتعرفه های گمرکی بالا میتوانید تولیدداخل راتقویت کنید البته درموردکالاهایی که کشورمان مزیت نسبی درتولیدآنهادارد ونه درموردخودروکه هیچ مزیت نسبی درتولید آن نداریم وباواردکردن قطعات آن ازچین ومونتاژ کردن آن درایران بنام خودروی ایرانی میفروشند لطفا نظرم راچاپ کنید
  • مهدی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    1 0
    آقای دکتر نیلی بجای تزریق تسهیلات ارزان صندوق حساب ارزی پول نفت بهتراست یک صندوق حمایت از سرمایه گذاری تشکیل شود و شرکتهای که بشکل سهامی عام اداره میشوند و یا سرمایه خودرا بجای بانک از بازارسرمایه تامین میکنند از طرف صندوق سرمایه گذاری مردم دراین شرکتها تضمین شود و درشرایط تحریم و شرایط خاص که به مدیریت شرکت ربطی ندارد اصل و سود سرمایه مردم دراین شرکتها تضمین شود ودرصورتی که کم کاری و یا عدم شفافیت مدیریت باشد با تعویض مدیریت و نظارت مردم و دولت شرکت به فعالیت خود ادامه دهد.