صرف نظر از دلایل و ادبیات به کار گرفته شده در سخنان حسن روحانی که بسیار آرام و مودب تر از ادبیات مخالفانش بود،کمتر از این زاویه مورد توجه قرار می گیرد:"عکس العمل یک نفر در پایان سیلی زدن های متعدد و بی امان عده ای "مثلا 10 نفر"، که در فرهنگ ایرانی به (ریختن ناجوانمردانه چند نفر سر یک نفر مشهور شده و کاری به شدت غیر اخلاقی ست) چه باید باشد؟

كمترين اهانت و تهمتي كه تاكنون از سوي مخالفان حسن روحاني به او نسبت داده شده،جاسوسي و فروش اطلاعات مذهبي! به سرويس هاي جاسوسي بريتانياست!.حيرت آور است! اما تاكنون در جمهوري اسلامي سابقه نداشته اينگونه صريح وآشكار رئيس جمهور در مسند قدرت، مورد تهمت هاي ضد امنيتي و جاسوسي قرار گيرد.خب چرا بركنارش نمي كنند!؟اما روحاني همواره ترجيح داده سكوت كند.
مخالفان حسن روحاني به اين گونه تهمت هاي عجيب بسنده نكردندو در تجمع هاي كاملا رسمي كه به دلواپسان مشهور شده يا ديگر تجمع هاي يك سال گذشته، اورا متهم به عدم توجه به منافع ملي،سستي در باور هاي مذهبي،رفتارهاي ليبرالي (كه در ادبيات سياسي ايران جرمي نابخشودني ست)،توجه به منافع ايالات متحده ،رفاه طلبي واشرافي گري،و...متهم كرده اند،اما اين مخالفان ظاهرا تا كنون نتوانسته اند تاثيري بر جامعه ايراني بگذارند .عدم موفقيتشان در اينگونه تاثير گذاري ها متقابلا منجر به تشديد حملات و تلافي به روحاني شده و اكنون او مجبور است تاوان توجه مردم به خودش را در مقابل عدم تاثير پذيري آنها از تبليغات مخالفان پس بدهد.حملات وسيع به رئيس جمهور نوگرا و آرام ايران كه ديروز عصباني به نظر مي رسيد،طي يك سال گذشته تنها در ابعاد سياسي خلاصه نشد،بلكه او به غايتي تمام از سوي پاره اي محافظه كاران قدرتمند مذهبي همواره مورد انتقادات تند و بي سابقه اي قرار گرفته،آنگاه كه گفت مردم را نمي توان به زور به بهشت هدايت كرد و او و دولتش رسالت يا وظيفه اي در اين خصوص ندارند. با  جمله مذكور  اين عده به شدت از روحاني عصباني شدند.اما سخنان ديروز رئيس جمهور ايران كه ظاهرا از سوي پاره اي هواداران وي نيز مورد انتقاد قرار گرفته،صرف نظر از دلايل و ادبيات به كار گرفته شده  كه بسيار آرام و مودب تر از ادبيات مخالفان روحاني بود(اصلا قابل مقايسه نيست)،كمتر از اين زاويه مورد توجه قرار مي گيرد:

" در پايان سيلي زدن هاي متعدد و بي امان عده اي "مثلا 10 نفر"، كه در فرهنگ ايراني (به ريختن ناجوانمردانه چند نفر سر يك نفر مشهور شده و كاري به شدت غير اخلاقي ست) عكس العمل آن يك نفر چه بايد باشد؟

جز اينكه حداقل بتواند دادي بزند؟ . چرا به موضوع از اين زاويه نگاه نمي شود؟حال چگونه مخالفان انتظار داشته و دارند در ادامه سيل باران بي امان تهمت هاي عجيب و بي سابقه، كه پاياني بر آن متصور نيست، حسن روحاني  سكوت كرده وسخاوتمندانه بخش ديگر صورت خود را براي سيلي نواختن در اختيار آنها قرار دهد؟. روحاني در مقام ويژه اي كه قرار دارد شايد لازم باشد حد تحمل پذيري خود را بالاتر ببرد،چه آنكه او از همان ابتدا بايد مي دانست در چه راهي قدم گذاشته كه كمترين مخاطره آن بي انصافي مخالفانش نسبت به اوست.اما بي شك اين تنها بخشي ازواقعيت ماجراست. بخش عمده و اصلي تر به طرف مقابل مربوط مي شود و ادله ها را بايد در ميان آنها جستجو كرد؟.مخالفان روحاني كه از ديروز انتقادات بي اماني را متوجه او كرده اند خود مسئول شرايط به وجود آمده هستند. حال در صدد مجازات رئيس جمهوري اند؟بسيار خب، اما مجازات را آن فرد يا افرادي شروع كند كه تاكنون گناهي مرتكب نشده،دستاني پاك دارد،دهاني آلوده نكرده ودر احقاق حقوق مردم ايران به ويژه طي 8 سال گذشته كوتاهي نكرده باشد.اما،اما،اما............
زین همرهان سست عناصر دلم گرفت/
شیر خدا و رستم دستانم آرزوست/
زین خلق پرشکایت گریان شدم ملول/
آن‌های هوی و نعره مستانم آرزوست/
دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر/
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست.
matinmos@gmail.com.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    28 4
    با سخنان دیروز روحانی میتونم بگم مطمئن شدم که توافق صورت میگیره .... هر چیزی که هست روحانی خواب بدی برای لرزان ها دیده... پس تا میتونید پتو جمع کنید که زمستان سرد 94 در راه هست .... winter is coming
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    27 6
    عصبانی شد؟ منم بودم عصبانی میشدم،بعضی ها دارن کاملا دوگانه رفتار میکنند در زمان دولت قبلی هیچ صحبتی هیچ همایشی و هیچ دلواپسی نبود، مذاکره خط قرمز بود ولی الان دیگر خط قرمزی نیست،همش همایش، همش صحبت از دلواپسی وجام زهر و ...مگر این دولت مورد تایید رهبری نیست؟ مگر شورای نگهبان اینها را تایید نکرده؟مگر خواست مردم را پیگیری نمیکنند؟ پس چرا این رفتارهای دوگانه را میبینیم؟مگر همین دلواپسان امروز خودشان را وکیل الدوله نمیگفتن؟چرا چشمشان را بر روی خیلی تخلفات می بستند ولی الان مثلا وزیر می خواهد با بورسیه های غیر قانونی برخورد کند دلواپس می شوند؟
  • بی نام EU ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    22 2
    حرف از لرزیدن شد ... دلواپسان به خود گرفتن .... عزیزان شما دلواپس هستین نه لرزان .... حالا اگه دوس دارین باشه ما میگیم دلواپسان لرزان خوبه؟
  • بی نام US ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    19 4
    من در حیرتم از اصلاح طلب نمایان که روحانی رو با احمدی نژاد مقایسه میکنند و میکوبند. احمدی نژاد همه اون حرفهای م... و آب رو بریز.. با لحن طعنه و متلک بیان کرد ولی روحانی این حرفو از خشم پایمال شدن منافع ملی توسط کاسبان تحریم زد بخاطر دغدغه اقتصاد له شده زیر تحریم زد نه برای متلک پرانی باهدف در آوردن حرص مخالفان. روحانی برخلاف احمدی نژاد این ادبیات شیوه و منش معمول و همیشگی حرف زدنش نیست و اگر تک و توک کلماتی بکار برده قبل و بعدش همیشه ادبیات اعتدالی خودشو حفظ کرده و فقط جایی که کارد به استخون رسیده و لازم بوده تند حرف زده نه برخاسته از حس مردم آزاری مریض گونه بلکه برخاسته از خشم علیه کاسبان تحریم و دلواپسان رفع تحریم.
  • مهدی IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    8 9
    هششششدار... دیکتاتوری یکباره شکل نمی گیرد. ابتدا زبانی هرکه مخالف است را می کوبد و اطرافیان تائید می کنند. در ادامه در عمل مخالفان سرکوب می شوند و این کار با حمایت اطرافیان شدت می یابد. خواهشمند است جدای از منافع حذبی و گروهی از رفتار های دیکتاتوری انتقاد کرده و در نطفه خفه کنیم. این آتش دامن همه را خواهد گرفت. ممنونم
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    17 2
    احسنت احسنت و صد احسنت بهتر از این نتونستم پیدا کنم .
  • بی نام US ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    12 1
    چون قانون گراست . از خزانه بدون حساب به بعضیا رانت نمی دهد. منافع ملی را سخت چسبیده . فرمان از عمال انگلیس خبیثکه تمامی مشکلات ما از سنگ اندازی ان است پیروی نمی کند
  • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    13 3
    آفرين خوب نوشتيد
  • بی نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    12 2
    بسيار عالي
  • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    16 3
    درود بر رییس جمهور منتخب,درود بر روحانی
  • ا US ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    16 3
    ما مردم ایران تمام قد از رییس جمهور منتخب و عزیزمان دفاع میکنیم. نظرات ایشان دقیقا خواست ملت ایران است. واقعا بدخواهان مردم و نظام و رییس جمهور عزیز باید همگی به جهنم بروند.
  • ناشناسن IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    14 1
    مقاله خوب و جامعی بود. بخصوص که به نظر من آقای حجه الاسلام و المسلمین آقای حسن روحانی مشی خود را قبل از انتخابات مشخص کرده بودند و به همین دلیل رای آوردند و توقع نداشتند لایق این همه توهین و افترا به خاطر تلاش برای حفظ منافع ملی ایران و وفای به عهد باشند.
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    11 4
    من مطمئنم آقای روحانی این حرف را نزده اند تا عصبانیت خود را خالی کند. اینکار حتما دلیل محکمی داشته. دکتر روحانی هیچوقت حرف بی دلیل نمی زند.
  • بی نام US ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    12 2
    خوب كرد روحاني. صبوري كافيه، بايد با اينها برخورد كرد.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    13 2
    کمپین درود بر روحانی تشکیل شود.
  • فرشاد IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    9 3
    آنچه یافت می نشود آنم آرزوست
  • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    10 3
    افرین دست مریزاد
  • بی نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    9 3
    عالی بود.ممنون
  • خلیج فارس A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    5 11
    مسئول اصلی عصبانیت روحانی چه کسی ست؟ فکر کنم احمدی نژآد است اخه دیوار کوتاهتر نمیشه پیدا کرد
  • محسن A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    11 4
    بخدا لذت بردم از سخنانش.احساس کردم کسی هست که حرف دل مارو بزنه.بخدا که عقده ناگفتنی مارو ایشون بیان کردن.من به داشتن چنین رییس جمهوری افتخارمیکنم.رییس جمهور واقعی نماینده مردمه و باید مثل مردم و از جانب مردم حرف بزنه و من گمون میکنم این حرف روحانی عزیز هم حرف دل مردم بود.روحانی مچکریم
  • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    10 0
    پشت دکتر روحانی هستیم
  • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    3 16
    مقصر اینم احمدی نزاده
  • بی نام A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    10 3
    انهایی که خطا دارند ودورهی قبل چپاول به دهانشان مزه داده مگه ول کن هستند .باید تا نابودی مردم وایران جلوبرن .وگرنه در این موقییت که عراق وافغانستان ودنیا داره چه لزومیه اینقدر به پر وپای دولت بپیچند وهمش دولت را بکوبند .باید از مرز های ایران دفاع بشه ومراقب اوضاع باشند .
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    5 0
    اقای روحانی رییس جمهور عزیز خیلی ممنون با کسانی که می خواهند از اب گل الود ماهی بگیرندودنبال منافع شخصی خود هستند وبرای خواست اکثریت ارزش قاعل نمی شوند بهتر از این نمی شود صحبت کرد