دنیای اقتصاد نوشت:

در روزهای اخیر همزمان با افت تدریجی و نسبی قیمت، بازار ارز شاهد حضور بیشتر «توریست‌های خارجی» و تقاضای این افراد برای تبدیل ارز خود به ریال بوده است. این موضوع از یکسو بیانگر افزایش عرضه ارز در بازار است و از سوی دیگر، از تقویت اعتبار ریال به دنبال ثبات اخیر در روند قیمت‌ها حکایت دارد. این در حالی است که در سال‌های گذشته و با نوسان‌های شدید، جهشی و غیرقابل پیش‌بینی ارز، به میزان زیادی از اعتبار ریال کاسته شد و نگرانی‌هایی نسبت به «دلاری» شدن اقتصاد کشور مطرح می‌شد؛ به‌طوری که حتی شهروندان داخلی نیز به‌تدریج تمایل بیشتری برای استفاده از «دلار» در معاملات خود نشان می‌دادند و وضعیت هشدارآمیزی در اقتصاد ایجاد شده بود.


البته کارشناسان معتقدند این وضعیت که به دنبال نوسان‌های شدید ارزی رخ داد، بیش از هر چیز در نتیجه تورم بالای سال‌های ماقبل بود که به دلیل عدم تعدیل نرخ ارز با تورم، زمینه‌های یک شوک در آینده را در بازار ارز به وجود آورده بود. بر همین اساس، در حال حاضر نیز کارشناسان معتقدند در هدایت مسیر آینده نرخ ارز، ضرورت تناسب و تعدیل قیمت با تورم باید مورد ملاحظه قرار بگیرد.
 روز گذشته قیمت خرید دلار به زیر سطح 3100 تومان رسید، در حالی که نرخ فروش با 5 تومان کاهش به 3105 تومان رسید. البته در بازار دیروز فعالان غیررسمی دلار را با قیمت‌های پایین‌تر از 3100 تومان به فروش می‌رساندند، ولی تابلوی صرافی‌ها شاهد نرخ‌های پایین‌تر از این سطح نبود. با رسیدن قیمت دلار به 3105 تومان، پرسش بازار و فعالان این است که آیا بار دیگر بازار در مقابل کاهش قیمت به زیر 3100 تومان مقاومت خواهد کرد یا در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت و عبور آن به سمت کانال قیمتی زیر 3100 تومان خواهیم بود؟ تعدادی از فعالان بازار اعتقاد دارند روند کاهشی قیمت دلار در روزهای آینده ادامه پیدا خواهد کرد و قیمت دلار به زیر 3100 تومان (سطح حمایتی) خواهد آمد، اما گروهی دیگر از فعالان همچنان باور دارند در شهریورماه شاهد افزایش تقاضا خواهیم بود و به تبع این افزایش تقاضا، قیمت دلار صعودی خواهد شد.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سيد IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    12 24
    چرا چرت پرت ميگين؟ اين بنده خدا كارشناس اقتصادي تونه؟ چقد ابكي نظر كارشناسي داده اخه توريسم مگه ديوانه باشه دلارو بكنه ريال مگر برا خرج كردن اها فهميدم ميخواسته ريالو ببره امريكا بفروشه سود كنه هه هه
    • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      40 1
      خب میخواد خرید کنه دیگه کی الان با دلار جنس میفروشه تو تهران؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      8 0
      بهتر نیست وقتی کامنت میزاریم هم مطلب را خوب بخوانیم و هم انچه قرار است بگذاریم را هم خوب درک کنیم. خب معلومه خارجی که وارد ایران میشه باید در سطح شهر با ریال پوا خرج کند مثل شما که میرید امریکا و با دلار خرید میکنیید. دوستانی که سایتها را برای اخبار سرچ میکنند نماینده افکار عمومی قشر اگاه اجتماع هستند پس بیشتر دقت کنیم. با سپاس
  • بی نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    12 2
    مثل کاهش قیمت خودرو مردم رو مسخره کردن
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    13 1
    جالبه که وزیر اقتصاد چند روز پیش با ادعای اینکه تورم کاهش پیدا کرده از کاهش دوباره نرخ سود بانکی خبر داده بود. همه از این می گویند که جهش قیمت دلار نتیجه تورم از پیش انباشته و پایین نگه داشتن صوری و دستوری قیمت دلار بوده است اما وقتی تورم رو به کاهش است اصلا نتیجه اون روی دلار قابل مشاهده نیست. پایین اومدن تورم فقط روی سپرده های مردم در بانک ها فشار می یاره ظاهراً تحلیل های مربوط به کاهش این روزهای قیمت دلار همگی ناظر به دستاوردهای مذاکرات هسته ای، آرامش بازار، عرضه دلارهای خانگی یا توریستی و این جور چیزهاست و هیچ کس از تأثیر کاهش نرخ تورم روی دلار نمی کنه
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    12 3
    انها می دانند که در روزهای اینده ارزش ریال با لا می رود
  • سیا IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    17 1
    نه آقا بخاطر فروش ارز توسط بانکهای شهرو انصار است ، آنها سال گذشته تا توانستند ارز و سکه از بازار خرید میکردند، اینو همه میدونند.
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    26 2
    ریال ایران در هیچ صرافی خارجی پیدا نمی شو فقط در ایران می توانند ریال بخرند به همین سادگی
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    26 3
    هما طور که توریستها دلار میفروشند هموطنای عزیز ما چند برابرش دلار میخرن برن آنتالیا
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    3 1
    واقعا تیتر چشم بازار کور شد با این تیتر کم نظیر مگه تو ایران میتونن از کارتهای بین المللی برای خرید استفاده کنن؟ یا به جای ریال دلار بدن به راننده و رستوران و مغازه؟
  • علامه A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    امید است درمهر93شاهدنسیم ارزانی باشیم بر خلاف مهرماه91که سونامی گرانی همه هست ونیست ما را برد