تسنیم نوشت:

وزیر دفاع گفت: همواره به صراحت اعلام کرده‌ایم که هرگونه تجاوزی از طرف هر نیروی بیگانه در هر مقطع زمانی و در هر شرایط زمانی و موقعیت مکانی را به عنوان متجاوز به مرز ما انجام بدهند حتما پاسخ کوبنده و تمام کننده دریافت می‌کنند.

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شامگاه یکشنبه با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت:اگر یک سال به عقب برگردیم و نگاهی به کارنامه وزارت دفاع کنیم باید بگویم خیلی زود دیر شد به این معنا که زمان خیلی سریع می‌گذرد و کارها و فعالیت‌ها بسیار گسترده است و برنامه‌ها نیز به همین کیفیت است و زمان محدود است.

سردار دهقان درخصوص احتمال بازدید مجدد بازرسان آژانس انرژی اتمی از سایت پارچین گفت: با توجه به این که مذاکرات ما با 1+5 به نقاط حساسی رسیده، با وجود این که مسئولان ذیربط کاملا تلاش کردند که اطلاعات لازم را در اختیار ملت بزرگ ایران قرار دهند و همه همت جمهوری اسلامی این بوده که به دنیا بفهماند که آن چه غرب در طی سنوات گذشته با بهانه واهی حرکت جمهوری اسلامی ایران به سمت سلاح هسته‌ای به صورت تحریم‌های ظالمانه بر کشور ما تحمیل کرده و در قالب قطع نامه‌ها بوده، این مبتنی بر حقیقت و واقعیت نیست.

او بر همین اساس گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به دنبال این که به سمت سلاح هسته ای برود نبوده و به خصوص در این جا فتوای مقام معظم رهبری به صورت قاطع روشن و تمام کننده اعلام شده است. در این چند سال گذشته به بهانه همین موضوع اقداماتی انجام شده و اگر بخواهند الان بگویند اتفاقی نیفتاده و چیزی نبوده و براساس اطلاعات غلط و نادرستی که به آن ها رسیده این مجموعه اقدامات را انجام داده اند، حیثتی برای آن ها باقی نمی ماند.

وزیر دفاع با بیان اینکه آنچه که درباره پارچین مطرح می‌شود به اتکای همین اتهام مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است و اگر آن فرض اول را بپذیریم این موضوع را مطرح می‌کنند، گفت: آن چه که الان مطرح است این است که جمهوری اسلامی ایران برای شفاف سازی تحت نظارت آژانس تمامی فعالیت های خود را انجام می دهد و بازرسان آژانس در تمامی مراکز در حوزه هسته ای ایران حضور دارند و گزارشات خود را تهیه می کنند و فعل و انفعالات مختلفی که انجام می شود را گزارش می دهند و به آژانس منتقل می کنند و فعالیتی که از دید آژانس به دور باشد و یا غیرآشکار باشد جمهوری اسلامی ایران خود به خود انجام نمی‌دهد.

"درباره پارچین هم آژانس چندین بار بازدید کرده و در آخرین بار به آن ها گفته شده آن ها هر نقطه ای از پارچین و هر موضوعی که فکر می کنند موضوع سوال آن هاست اعلام کنند و آن را ببینند و بررسی های خود را انجام دهند. آنها آمده‌اند و رفته‌اند و در پارچین نقاطی را که مورد نظرشان بوده دیده‌اند و جاهایی که فکر می‌کردند نمونه برداری کرده‌اند و هیچ چیزی نیز به دست نیاورده‌اند حتی در یک مقطعی این موضوع را تمام شده اعلام کردند."

سردار دهقان گفت: براساس چه موضوع و چه سند و بهانه‌ای این بحث را مطرح می‌کنند، همان پاسخی که در مصاحبه گفتم این بود که هیچ دلیلی برای حضور یا ورود آنها در پارچین ما نمی‌بینیم واین موضوع تمام شده است و آژانس هم خودش این را می‌داند که بعضی از معاندین و بدخواهان نظام ما این اطلاعات غلط را به آژانس می‌دهند و حرکات نامعقولی را براین اساس انجام می‌دهد که پاسخ اینها کاملا روشن است. از طرفی در NPT نیامده که مراکز نظامی می توانند موضوع بازرسی آژانس باشند و این موضوع خود به خود منتفی است.

وزیر دفاع همچنین درخصوص خبر اعلام شده مبنی بر سرنگونی پهپاد جاسوسی اسرائیل در حوالی نطنز گفت: همین که اطراف نطنز بوده باشد، هدف آن روشن است. به طور طبیعی هم اسرائیلی‌ها و هم آمریکایی‌ها علاقه مندند یک هدف برای خودشان تعریف کنند تا همواره بتوانند بگویند ما می‌توانیم هر زمانی اراده کردیم در هر جایی از هوا و فضای کشور حاضر شوند و برای جاسوسی و اطلاعات‌گیری و تصویربرداری شنودها و جاسوسی‌های مخابراتی خود را داشته باشند.

سردار دهقان گفت: این پهپاد اخیر نیز در همین مسیر قابل توضیح است. ولی همواره جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده که هرگونه تجاوزی از طرف هر نیروی بیگانه در هر مقطع زمانی و در هر شرایط زمانی و موقعیت مکانی حتما پاسخ کوبنده و تمام کننده دریافت می‌کنند.

سردار دهقان با بیان اینکه این پیام جدی است که جمهوری اسلامی ایران در موضع خود بسیار مستحکم است و هیچ ابایی از این ندارد که اگر کسی تجاوز کرد آن تجاوز را با استحکام تمام پاسخ دهد و برای اثبات این ادعا نیز عمل می‌کند و این موضوع نیز در همین مسیر بوده است.، درباره آخرین اطلاعات درباره این پهپاد اظهار داشت: همان طور که گفته شده این هواپیمای هدایت پذیر اسرائیلی است که در اینجا آمده و همکاران ما در نیروی هوافضای سپاه آن را مورد هدف قرار داده اند.

وزیر دفاع درخصوص درصد سالمی این پهپاد گفت: طبیعی است که این کار را بکنند و قطعات باقی مانده را حتما مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار دهند که ممکن است برخی اطلاعات در کامپیوتر ذخیره کننده اطلاعات آن باشد و آنها را آشکار خواهند کرد.

او با بیان اینکه در روی سطح نیز قادریم ناوشکن هایی را تولید کنیم، به ناوشکن جماران اشاره کرد و گفت:ما قبلا ناوشکن جماران را طراحی و ارائه کردیم. در حال حاضر ناوشکن "دماوند" کارش به اتمام رسیده و در آینده تحویل خواهیم داد و نسبت به دیگر ناوشکن ها تفاوت هایی دارد. هم چنین ناوشکن دماوند در حوزه مخابراتی، تسلیحاتی و ماموریتی بسیار قابل توجه است.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371812

برچسب‌ها