سرمربی والیبال ایران می گوید از آمادگی بازیکنانش رضایت ندارد.

مهری رنجبر:در آستانه رقابت های قهرمانی جهان کواچ از شرایط تیمش راضی نیست.او می گوید ایران دیگر برای رقیبان سورپرایز نیست البته برای این حرفش هم دلیل دارد:«برای اینکه ما دیگر یک حریف جدی به شمار می آییم.با این حال هنوز به آمادگی صددرصد نرسیده ایم.» خبرنگار خبرآنلاین در لهستان با کواچ به گفت و گو نشست تا او قبل از شروع این رقابت ها حرف هایش را بزند.کواچ البته از هواداران هم یک درخواست دارد؛اینکه هیچ وقت تیم ملی والیبال را تنها نگذارند.

در فاصله یکی دو روز مانده به آغاز مسابقات قهرمانی جهان آیا از وضعیت تیم رضایت دارید؟

راستش نه. خب همانطور که می دانید ما دیگر برای حریفان مان سورپرایز نیستیم. یک حریف جدی هستیم که روی ما حساب باز کرده اند. ما را آنالیز می کنند و با شناخت کافی به مصاف ما می آیند. از طرف دیگر الان نه فقط در ایران از ما توقع نتیجه دارند، بلکه در دنیا همه دارند از ایران حرف می زنند. همه به تیم ایران احترام می گذارند و این چیزی است که ما باید قدر بدانیم و به همین منظور با حداکثر توان و برای برد به میدان برویم. اما خب هنوز به آمادگی صد در صد نرسیده ایم. شاید بخشی از این مساله به خستگی از اردوی امریکا برگردد که واقعا دست ما نبود و برنامه از پیش تعیین شده ای بود که باید انجام می شد. بخشی از خستگی بازیکنان هم به ذهنیت آنها برمی گردد که برای تغییرش به زمان نیاز داریم.

خب به نظر شما بازیکنان به ریکاوری احتیاج نداشتند؟ استراحت می کردند بهتر نبود؟

ببینید. در فلسفه تمرین و آمادگی تیم، استراحت دادن زمانی نتیجه بخش است که شما خوب و سخت تمرین کرده باشید. وقتی شما سخت تمرین می کنید، مربی به شما استراحت می دهد تا توان از دست رفته تان را برگردانید. ولی خب ما به دلایل مختلف که چند نمونه اش را گفتم، خوب تمرین نکرده ایم که استراحت زیادی هم بتوانیم داشته باشیم.

این خوب تمرین نکردن از کجا نشات می گیرد؟

دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. مثل همان خستگی سفر و پرواز. ولی به نظرم بیشتر به همان ذهنیت برمی گردد. اگر یادتان باشد وقتی ولاسکو گفت: "این حداکثر توان ایران بود." من گفتم: "این حرف صحیح نیست. این تیم می تواند خیلی بهتر از این هم بازی کند." دیدید که در لیگ جهانی هم بهتر از گذشته بازی کرد. تلاشم این است که با حضورم در ایران بعضی چیزها را که به ذهنیت بازیکنان مربوط می شود تغییر بدهم. ولی می دانم که کار سختی در پیش دارم. حالا می فهمم ولاسکو برای حرفش دلیل داشت. سخت تمرین کردن در ایران خیلی مشکل است.

البته شما هم سخت گیری های خاص خودتان را دارید. از تیم فقط 20 می خواهید.

 حتما همینطور است. بالاخره یادتان باشد که ما برای مسابقات قهرمانی جهان اینجائیم. یعنی مهمترین مسابقات والیبال در جهان. من دارم تلاش می کنم تا بازیکنان دقیقا متوجه بشوند که مسابقات قهرمانی جهان چقدر برای اهالی والیبال مهم است. خودم زمانی که بازیکن بودم درست چند روز مانده به این مسابقات مصدوم شدم و حضور در آن را از دست دادم. حالا به عنوان مربی برای حضور در این مسابقات اینقدر انگیزه دارم که خدا می داند. تلاش می کنم و دوست دارم که بازیکنان هم این انگیزه را داشته باشند. برای همین در طول تمرین و بازی ها دائم حرف می زنم و به آنها تذکر می دهم. چون دوست دارم همه چیز در بهترین شرایط خودش باشد و چیزی کم نگذاریم. این یک تجربه خیلی بزرگ است که به سادگی به دست کسی نمی آید. می خواهم تیمم عالی باشد و این تیم می تواند عالی باشد. همه حرف من همین است.

از دو بازی دوستانه مقابل استرالیا چه می خواستید؟

به همه بازیکنانم میدان دادم تا در شرایط مسابقه قرار بگیرند و بازی کنند. چون ما یک دوره طولانی از مسابقات را پیش رو داریم که نیاز می شود در طول بازی ها تغییراتی را در تیم ایجاد کنیم. پس باید همه بازیکنان آماده باشند تا دستم برای ایجاد تغییر باز باشد. خوشبختانه ما در پست های مختلف بازیکنان جایگزینی داریم که به خوبی نفرات اصلی را پوشش می دهند و مشکلی از این بابت نداریم. البته به شرطی که خوب و سخت تمرین کنند و آماده باشند. تمام تلاش ما همین است که همه بازیکنان را به آمادگی برای بازی باکیفیت برسانیم.

یعنی شش بازیکن شروع کننده تیم را شناخته اید؟

برای خودم بله. ولی بستگی به شرایط آمادگی بازیکنان هم دارد. باید مطمئن شوم که بازیکن برای جنگیدن در مسابقه آمادگی دارد. در کل باید بگویم مشکلی از این بابت نداریم. در پست های مختلف بازیکنان خوبی داریم که می توانند یکدیگر را پوشش بدهند.

ما در مرحله نهایی لیگ جهانی به ایتالیا و امریکا باختیم. ایا شما برنامه خاصی برای بازی با این دو تیم دارید؟

البته ما در فلورانس با توان صد در صد مقابل آنها بازی نکردیم. ولی الان مهمترین برنامه ما این است که آنها را ببریم. ما برای هر یک از حریفان مان برنامه داریم. ولی پله پله پیش می رویم. الان به ایتالیا فکر می کنیم، بعد امریکا، بعد فرانسه و بلژیک و پورتوریکو. در یک نگاه کلی می توانم بگویم ما باید به دور دوم صعود کنیم که اگر این اتفاق نیفتد نتیجه بدی گرفته ایم. اما فقط نباید به صعود به مرحله دوم بسنده کنیم. این یعنی اینکه ما در مرحله اول باید نه تنها برای پیروزی در هر بازی بلکه برای پیروزی در هر پوئن با دقت عمل کنیم و بجنگیم. من نمی پذیرم اگر کسی بگوید ایتالیا و امریکا را رها کنیم و با برد مقابل فرانسه و بلژیک و پورتوریکو به مرحله بعد برویم. چون اولا درست است که ایتالیا و امریکا تیم های قدرتمندی هستند ولی فرانسه و بلژیک هم فینالیست های دسته دوم لیگ جهانی اند و تیم کمی نیستند. ما نمی دانیم فردا یا در بازی های دیگر چه اتفاقی می افتد که بگوئیم حالا ایتالیا و امریکا را رها کنیم و به بقیه تیم ها برسیم. ثانیا نتیجه بازی های مرحله اول در مرحله دوم هم محاسبه می شود و ما اگر با باخت به مرحله بعد برویم کار سختی داریم. به ویژه اینکه در مرحله بعد با تیم هایی مثل لهستان، صربستان و آرژانتینباید بازی کنیم. بنابر این ما باید برای پیروزی در تمام بازی ها بجنگیم. من مطمئنم ایران اگر مثل ایران بازی کند، یعنی همانطور که در لیگ جهانی بود، مقابل هر تیمی بدون مشکل خواهد بود.

چهار ماه از حضور شما در ایران گذشته. فکر می کنید بازیکنان ایران را خوب شناخته اید؟

بله. خیلی خوب آنها را شناخته ام. اگر آسیب دیده هایی مثل زرینی و نادی را که فعلا نمی توانند به تیم کمک کنند، کنار بگذاریم باید بگویم در حال حاضر این تیم مجموعۀ بهترین بازیکنان ایران را تشکیل می دهد. بهتر از اینها نداریم. نتیجه لیگ جهانی هم همین را می گوید. کیفیت بازی این بازیکنان خیلی بالاست. حالا ممکن است در یک بازی ضعیف عمل کنند ولی این وضعیت استمرار ندارد. موقت است. من به توانایی آنها ایمان دارم.

به نظر شما دیگر سایه اسم ولاسکو بر سر تیم ملی سنگینی نمی کند؟

خب من هنوز در ایران خیلی از ولاسکو می شنوم. البته این چیز بدی نیست. ولاسکو مرد باهوش و مربی درجه یکی است. یکی از بهترین مربیان والیبال جهان در تمام دوران است. او و داگ بیل در والیبال تحول ایجاد کرده اند. ولی به نظر من اصلا مقایسه کواچ با ولاسکو مقایسه صحیحی نیست. چون شرایط کاری هر کسی با دیگری متفاوت است. او در ایران کارش را انجام داده و رفته. زمانی هم در ایران بوده که کسی توقع نتیجه جهانی نداشته. ولی حالا ما داریم تلاش می کنیم که شرایط ایران را تغییر و ارتقا بدهیم. مثلا در سال های گذشته ایران در لحظاتی از یک تورنمنت خیلی عالی کار می کرد. اما الان ما می خواهیم در تمام طول یک تورنمنت عالی کار کنیم. چون نتیجه می خواهیم. ما دیگر نمی پذیریم که اگر خوب بازی کردیم و باختیم، بگویند: "براوو! خوب بازی کردید!" نه. ما برد می خواهیم. نتیجه می خواهیم.

الان با توجه به همه مطالبی که گفتید به نظر شما سطح کیفی تیم ایران برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان "عالی، خوب یا ضعیف" است؟

ببینید. همه تیم ها در یک بازی لحظاتی عالی، لحظاتی خوب و لحظاتی هم ضعیف بازی می کنند. این نرمال است. ما الان داریم تلاش می کنیم که لحظات بیشتری از بازی را عالی باشیم.

بهترین تیم حال حاضر جهان از نگاه شما کدام تیم است؟

برزیل. البته امریکا، ایتالیا، روسیه و حتی صربستان و لهستان هم خوبند ولی ثبات برزیل را ندارند. ثبات برزیل در همه این سال ها از سایر تیم ها بیشتر بوده.

چه حرفی با هواداران تیم ملی و به طور کلی مردم ایران دارید؟

از مردم ایران می خواهم که ما را تنها نگذارند و بدانند که ما هر کاری توانسته ایم انجام داده ایم تا بهترین نتیجه را بگیریم و برنده باشیم. باز هم می گویم ایران اگر مثل ایران در لیگ جهانی بازی کند، مقابل هیچ تیمی مشکل نخواهد داشت.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    281 3
    به امید موفقیت
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    202 3
    موفق و پیروز باشید آقای کواچ و تیم ملی ایران... به امید روزهای پرشور تر و هیجانی به همراه بازیهای خوب تیم ملی ایران در جام جهانی.
  • شیما IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    آقای وزیر ورزش برای رفتن کواچ آماده ای؟ برای بدرقه؟
    • بی نام A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      21 7
      اشتبا مثبت دادم بهت باس بت میگفتم
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    بهترین مربی دنیاست..
    • آرمان US ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      البته اگه حواسش به وقت استراحت گرفتن باشه ...
  • زنده باد وطن IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    138 1
    انشاا... در این بازیها هم موفق باشین
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    37 70
    کاش حمزه زرینی هم میبردی به جای عبادی پور و فائزی ...
    • بی نام A1 ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      44 53
      وای از این بازی عبادی پور متنفرم سطحش خیلی پایین تر از بقیه بچه هاست
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    60 4
    من نمیدونم خبر انلاین چرا مصاحبه ها ایسنا رو به صورت سوال جواب در میاری به اسم خودت میزنی خبرنگار خبر انلاین در لهستانچه حرفا ولی اگه اینطوری نیست حتما ایسنا از شما کپی میکنه خوب پیگیری کنید
  • علی US ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    14 42
    کاشکی آقای اینانلو مسول برنامه رازبقا و قهرمان ملی رو هم میبردی تایم اوت گرفتن سر وقت رو یادآوری میکرد.
  • حسن A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    12 15
    امیدوارم تیم خوب کار کنه و نتایج درخشانی کسب کنه، ولی با مصاحبه هایی که بازیکنان داشتند و اینکه کواچ همیشه از اونها ناراضیه بعید به نظر می رسه
  • armin A1 ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    7 28
    بلد نیست چه وقتایی وقت استراحت بگیره. ولاسکو تو این یه کار استاد بود
  • بی نام RO ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    11 1
    مربی خوبیه...فقط باید خوب حمایت بشه و روحیه جنگدگی و 20 بودن رو به بازیکنا انتقال بده .
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    7 5
    چهل وپنج میلیارد پول مفت را بدین کروش سه تا بوسنی بخوریم
  • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    16 1
    خدا پشت و پناه تیم ملی والیبال باشه و ضمنا یاد حسین مدنی هم بخیر که جاش در کنار تیم ملی خالیه. خدا بیامرزدش.
  • نادر آبی A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    4 1
    به نظر من که از ولاسکو هم بهتره خیلی اعتماد به نفسش خوبه