۰ نفر
۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
چرا افلاطون به دموکراسی اعتقادی نداشت؟

کتاب «درباره دموکراسی» نوشته دکتر شهریار زرشناس، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از سوی دفتر نشر معارف راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، «درباره دموکراسی» در فصل‌های «دموکراسی در دوره یونان و روم‌ باستان، دموکراسی در دوره مدرن، دموکراسی مدرن و ایدئولوژی‌ها و وضعیت بحران جهانی دموکراسی» تدوین شده است. در فصل اول عناوین «انتقاد افلاطون از دموکراسی آتن، بیان فهرست‌وار ویژگی‌های دموکراسی کلاسیک یونانی و دموکراسی در روم باستان» ‌مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در بخش انتقاد افلاطون از دموکراسی آتن نوشته است: «افلاطون به وجود حقایق ثابت عقلانی باور داشت و معتقد بود فیلسوف چون این حقایق عقلانی را می‌شناسد، باید قانون‌گذاری و حکومت نماید. لذا او به دموکراسی آتنی که معتقد به حکومت و قانون‌گذاری عوام (دموس) می‌باشد، انتقاد می‌کرد و قانون‌گذاری را حق فیلسوفانی می‌دانست که حقایق ثابت عقلانی بالاتر از این عالم را بشناسد.»

نویسنده در فصل دوم به «بسترسازان تئوریک اندیشه دموکراسی، ویژگی‌ها و مبنای تئوریک دموکراسی مدرن، دموکراسی‌های مدرن و سرمایه‌سالاری، ایرادات تئوریک وارد بر دموکراسی مدرن، دموکراسی و آزادی و چند چهره تأثیرگذار اندیشه دموکراسی مدرن» پرداخته است.

در فصل سوم نیز بخش هایی چون «لیبرال دموکراسی دیرینه‌ترین و نیرومندترین ایدئولوژی مدرنیته، سوسیال دموکراسی صورتی از لیبرال دموکراسی، لیبرالیسم عریان متجاوز نئولیبرالیسم، دموکراسی سوسیالیستی پرولتاریا مصداق دموس و دموکراسی فاشیستی سرابی برای نجات مدرنیته» درج شده است.

 موضوعات «نظام مردم‌سالاری دینی و عبور از دموکراسی اومانیستی، ویژگی‌های مردم‌سالاری دینی و سرشت قومی جامعه ما در تقابل با غرب‌زدگی شبه مدرن» در فصل چهارم مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در بخشی از این کتاب می نویسد:
«شرایط کنونی عالم را می‌توان وضعیت بحران جهانی دموکراسی نامید، کلیه نظام‌های دموکراسی به ویژه لیبرال ـ دموکراسی‌ها در وضعیت بحران انحطاطی به سر می‌برند. مؤلفه‌های این بحران تمام عیار را می‌توان این‌گونه برشمرد: 1ـ سطح نازل مشارکت مردمی، عملاً دموکراسی‌های موجود را از اصلی‌ترین شاخصه وجودی‌شان محروم ساخته است. 2ـ فقدان چشمگیر مشارکت، دولت‌های دموکراتیک مدرن را که مشروعیت خود را در گرو همین مشارکت‌ها می‌دانند، با بحران‌ ساختاری مشروعیت روبه‌رو ساخته است. 3ـ نفوذ بیش از پیش نخبگان رسانه‌ای و لابی‌های سرمایه‌داری و محافل زرسالاری، عملا همین مشارکت نازل شهروندان را نیز به امری صوری بدل کرده است. 4ـ تناقض لاینحل و ذاتی و ساختاری اندیشه دموکراسی (صورت نظری و عملی آن) که مرتبط با رقابت فشرده و حتی خصومت‌آمیز مابین نفس اماره خودمدار فردی از یک سو و مقتضیات و محدودیت‌هایی که ساختار و سازمان مظهر نفس اماره جمعی (یعنی دولت) از سوی دیگر خواهان آن است، نظرا و عملا دموکراسی‌های مدرن را با وضعیتی پارادوکسیکال و متناقض روبه‌رو کرده است. 5ـ عملکرد اقتصادی لیبرال ـ دموکراسی‌ها و کلیت نظام جهانی دموکراسی، مطابق آمار و اسناد، حاصلی جز گسترش روزافزون فقر و فاصله طبقاتی در درون نظام‌های امپریالیستی از یک سو و تشدید فاصله‌ها و شکاف‌های عظیم اقتصادی مابین جهان گرسنه (جهان جنوب) و جهان سلطه‌گر امپریالیستی (جهان شمال) نداشته است.»

کتاب «درباره دموکراسی» نوشته شهریار زرشناس از سوی دفتر نشر معارف در 124 صفحه و با قیمت 3500 تومان راهی بازار نشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    21 29
    دموکراسی مانند "دوستت دارم" بزرگترین دروغ بشر است.
  • حامد IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    22 12
    دموکراسی رو جنبه میخواد که حداقل در خاورمیانه نیست / بعد از بهار عربی و بقولی بیداری اسلامی شاهد درگیری هایی هستیم که اصلا در زمان دیکتاتورها وجود نداشت
    • بی نام GB ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      32 5
      علت این درگیری ها رو میشه نبود سواد و شعور و تعصب قلمداد کرد . و علت دیگر این درگیری ها رو میشه از آب گل آلود ماهی گرفتن حزب های اسلامی و دیگر احزاب دونست.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    6 1
    در کتاب پرتوی بر پولیتیای افلاطون، بسیار مفصل و تخصصی این مسئله آمده است. این کتاب را پیشنهاد میکنم. انتشارات آشیان
  • حاشیه‌دار IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    45 5
    نظام‌های دموکراسی به ویژه لیبرال ـ دموکراسی‌ها در وضعیت بحران انحطاطی به سر می‌برند واقعاَ؟ به من هم از همین بحران‌ها بدین لطفاَ.
  • سعدى A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    12 2
    عجب.
  • مهدی A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    18 0
    باور به دموکراسی از سر ناچاریه و ترس از استبداد. وگرنه اکثریت آدمها بی سواد و به شدت نا آگاهند نسبت به موضوعات سیاست و اقتصاد و.... نگاه کنید به خیلی از انتخاب هایی که مردم کردن توی چند دهه پیش از نازی ها و هیتلر تا .... و ....
  • علیرضا IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    16 1
    اولا که لطفا احطاط لبرال دموکراسی رو به جی میدونی؟؟؟..سطح مشارکت پایین مردم تو جوامع لیبرال دموکراسی بخاطر سطح بالای رفاهشونه...... دوم اینکه اگه افلاطون به دموکراسی عقیده نداشت و به آریستو کراسی متمایل بود. میخوای این راهکارو به اروپا و غرب بدی؟؟
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    2 12
    در غرب هیچ دمو کراسی وجود نداره۰۰۰ فقط خوب نمایشش می دهند۰۰۰ شما یک خبر راجع به اسراییل و جنایاتش بنویس ببین اف بی آی نیم ساعته جلوی در خونته با بیست نفر نیروی ویژه۰۰۰۰ به همین خاطره که وقتس سیاستمداران غربی وقتی پر میشوند و به گناه و اشتباهاتشون پی میبرند همشون بلا استثنا کتاب و زندگی نامه چاپ میکنند و از اشتباهاتشون مینویسند چون فکر میکنند با این کار عذاب وجدانشون سبک میشه
    • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      1 2
      باشه بابا تو خوبی!!!
  • جلال A1 ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    3 2
    عنوان خبر رو با ذکر اسم نویسنده کتاب درج میکردید که زحمت نمیکشیدیم باز کنیم صفحه رو