ایسنا نوشت:

اوکراین با متهم کردن روسیه به تحریکات نظامی در کشورش و وارد کردن نیرو و تجهیزات در حمایت از جدایی‌طلبان، خواستار عضویت کامل در ناتو شد که جدی‌ترین درخواست کی‌یف از غرب برای کمک محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزرای رویترز، طی 72 ساعت گذشته جدایی‌طلبان روس‌گرا توانسته‌اند تا جبهه جدیدی را باز کرده و نیروهای اوکراین را از یک شهر مهم در منطقه ساحلی استراتژیک در امتداد دریای آزوف عقب برانند.

کی‌یف و کشورهای غربی می‌گویند تحولی در نتیجه ورود ستون‌های زرهی نیروهای روسیه روی داده که به دستور ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه بوده تا از سقوط جدایی‌طلبان حامی استقلال جلوگیری کنند.

در همین حال لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در واکنش به این تحولات به فرانس 24 با اشاره به اینکه روسیه احتمالاً با تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا روبه‌رو می‌شود، گفت: زمانی که یک کشوری نیروی نظامی خود را بدون توافق با کشور دیگر و برخلاف میل آن‌ها اعزام می‌کند، ما به این اقدام مداخله می‌گوییم که کاملاً غیر قابل پذیرش است.

از سوی دیگر فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای اوکراینی خود گفت: ما شاهد نقض مرزها در اوکراین هستیم و همین باعث نگرانی ما شده است که شرایط به صورت فزاینده‌ای از کنترل خارج شود.

در واشنگتن نیز جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت که ردپای روسیه در اوکراین غیر قابل انکار است.

وی افزود: ما در حال مرتب کردن شواهد و مدارکی هستیم که نشان می‌دهد برخلاف اعتراض دولت روسیه، چه اتفاقی در حال رخ دادن است و همین امر ما را وادار می‌کند تا به گونه‌ای دیگری فکر کنیم. در واقع افکار روسیه هیچ اعتباری ندارد.

آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو نیز روز جمعه گفت که نیروهای روسیه در داخل اوکراین دست به انجام عملیات‌های نظامی مستقیم زده‌اند که نقض آشکار تمامیت ارضی و حق حاکمیت کی‌یف است.

وی افزود: به رغم تکذیب توخالی مسکو، هم‌اکنون برای ما روشن شده است که نیروهای روسیه و تجهیزات آن‌ها به صورت غیر قانونی از مرز عبور کرده و وارد شرق و جنوب شرقی اوکراین شده‌اند.

در همین حال روزنامه فایننشال تایمز، گزارش داد که ناتو در نظر دارد تا 10 هزار نیروی واکنش سریع برای مقابله با روسیه مستقر کند. پیشتر شورای امور امنیتی و دفاعی اوکراین اعلام کرده بود که واحدهای ارتش روسیه در حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب اوکراینی شهر مرزی نووازووسک و مناطقی در شرق این کشور را اشغال کرده‌اند؛ اتهامی که مسکو رد می‌کند.

طبق گزارش فایننشال تایمز، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در نظر دارد تا با همکاری هفت کشور نیروهایی متشکل از 10 هزار تن را در واکنش به افزایش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین تشکیل دهد.

ایجاد نیروهای واکنش سریع با همکاری انگلیس، دانمارک، استونی، لتونی، لیتوانی، نروژ و هلند است و گفته می‌شود که کانادا نیز اعلام آمادگی کرده است اما هنوز مشخص نیست که تصمیم نهایی‌اش چیست. با وجود اینکه هیچ اعلام رسمی‌ای نشده است اما دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس قرار است در نشست سران ناتو در چهارم و پنجم سپتامبر این مساله را مطرح کند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =