۰ نفر
۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
داعش به دنبال احیای خلافت

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به تشریح تمایل و اقدامات سنی ها به «خلافت» که آن را راه حلی برای نجات امت اسلامی می دانند، پرداخته است.

عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در ابتدای یادداشت می نویسد:
«اسلام سنی در درازای قرن گذشته و پس از انحلال خلافت، تجربه های مختلفی را برای اجرای شریعت پشت سر گذاشت، اما همه آنها به بن بست خورد. به نظر می رسد اکنون انکار همه آن تجربه ها که ترکیبی از تجدد و دین بود، در دستور کار قرار گرفته و بار دیگر خلافت به عنوان سنت هزار ساله به عنوان راه حل مطرح شده است. هسته مرکزی تفکر جدید، انکار تمام غرب و اصول آن، و اثبات تمام خلافت و اجزاء آن است.»
این عضو پرکار وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در بخشی از یادداشت نوشته است:
«بازگشت به نظریه خلافت در دوره جدید، در یک پروسه صد ساله اصلاحات و راه حل های ارائه شده با تصور انداختن شرق اسلامی در مسیر درست، قابل بررسی است.مهم ترین وجه آن شکست راه حل های دیگر یا به عبارتی نوگرایانه و باز گشت به سنت خلافت است.
همزمان با انقلاب های عربی، زمینه بحرانی فراهم شد که القاعده و نیروهای جهادی و تکفیری، به موج سواری پرداختند. انقلاب های عربی نشان آن بود که راه حل های گذشته، هیچ تأثیری در بهبود وضع فکری و اقتصادی نداشته و این بار اسلامی ها آماده روی کار آمدن بودند و در مصر شاخه ای از آنها به قدرت رسید که البته با بدنه لائیک جامعه مصر درگیر و سرنگون شد.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    1 2
    چندی قبل مکالمه ای از آیت الله سیسیتانی دیدم.که ایشان از یکی از مقامات ایران پرسیده بودند گاهی بهتر نیست بگوییم نمی دانیم؟واقعا مسلمانان چه سنی چه شیعه گاهی بهتر نیست بگویند نمی دانیم وبرای پرسشهایشان این چنین عالم وآدم را به هم نریزند باور کنید خدا هست و پاسدار دین خود است