در 70 ماه گذشته بیش از 47 هزار راننده مقصر در تصادفات منجر به جرح و بدهکار دیه با کمک ستاد دیه و به دلیل اجرای قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه، از زندان آزاد شده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی ستاد دیه کشور؛ در سال 1347 برای حمایت از مالکان و راننده های خودروهای شخصی، عمومی، مسافربری، باربری و ... قانونی موسوم به بیمه اجباری شخص ثالث به تصویب رسید. اما در بحث مواد قانونی و هم در اجرای آن با اشکالات فراوانی همراه بود.

به‌عنوان نمونه بر مبنای خلاء‌ موجود قانونی در وقوع یک حادثه رانندگی، معمولا رانندگان بدون پشتوانه مالی بلافاصله روانه زندان می‌شدند و به طبع خانواده‌های این قبیل زندانیان نیز در پی محکومیت حبسِ سرپرست خود یا یکی از اعضای خانواده‌هایشان، بیش‌ازپیش در معرض تهدید و آسیب‌های‌اجتماعی غیرقابل‌جبران قرار می‌گرفتند.

اما از سال 1369 ستاددیه کشور تاسیس و به منظور حمایت حداکثری از هر دو طرف یک سانحه رانندگی (چه فرد آسیب دیده و چه شخص راننده) وارد میدان شد و پس از آسیب‌شناسی دقیق در زندان‌های سراسر کشور مشخص شد که بیش از 50 درصد این رانندگان زندانی، فاقد گواهینامه رانندگی بوده و قریب به 80 درصد آنها نیز اساسا بیمه نامه شخص ثالث ندارند، به همین دلیل این نهاد مردمی ضمن تشکیل کمیته‌ای مردمی و حقوقی و جلب نظرات کارشناسان زبده پیرامون قانون موجود، نسبت به اصلاحات لازم اقدام‌کرد و پیشنهادات خود را با محوریت اصلاح قانون، به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

پس از این لایحه‌ اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث در مجلس و در تاریخ 14 تیرماه 1387 تصویب شد. در ادامه ستاد دیه موفق شد متن قانون بیمه اجبای شخص ثالث را تهیه و تنظیم  و برای طرح در صحن علنی، تقدیم هیئت رئیسه مجلس کند.

این لایحه در 31 شهریور 87 با لحاظ حقوق زیان دیدگان و قربانیان سوانح رانندگی به تصویب رسید و پس از بررسی و تأیید شورای نگهبان در اجراییش شد.

با تصویب این قانون راهگشا، تعداد رانندگانی که با بروز حوادث رانندگی و عدم توانایی در پرداخت دیه، بصورت روزانه وارد زندان می شدند از 60 نفر به 2 تا 3 نفر تقلیل یافت.

هرچند برابر اصل 85 قانون اساسی، مهلت قانونی قانون برای مدت آزمایشی 5 ساله بود که پس رایزنی ها در شهریور سال 92 مهلت اجرای آزمایشی قانون یک و نیم سال دیگر تمدید شد. 

در حال حاضر نیز با وجود اینکه تا پایان این مدت 18 ماهه نیز فرصتی باقی نمانده است، این ستاد برنامه‌های مدون خود را برای دائمی کردن این طرح و متعاقبا پیشگیری در وقوع اتفاقات ناگوار و تکرار تجربیات تلخ گذشته آغاز کرده است.

در ادامه برای نخستین بار گزارش عملکرد این ستاد در آزادی زندانیان بدهکار دیه در مدت اجرای آزمایشی قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث به شرح زیر اعلام می شود؛

سال

87

88

89

90

91

92

جمع کل (نفر)

تعداد (نفر)

5585

8786

8733

7611

7839

6092

47144

 

ورودی به زندان‌های کشور در دوره آزمایشی قانون بیمه اجباری شخص ثالث

برای دیدن اینفوگرافیک در ابعاد بزرگتر، روی تصویر بالا کلیک کنید.

طبق آمار عددی موجود از تاریخ اصلاح این قانون در تاریخ 20/6/87 تا تاریخ 18 مرداد ماه سال 1393 ( طی مدت 5 سال و 10 ماه ) به ترتیب استان‌های تهران با 5101 نفـر، فارس با 4147 نفـر و خراسان رضوی با 4117 نفـر بیشترین ورودی به زندان را داشته و در مقابل استان‌هـای ایلام (با 208 زندانـی)، خراسان شمالی (با 211 زندانـی) و یزد (با 250 زندانـی) کمترین ورودی را در طول این مدت 70 ماهه به خود اختصاص داده‌اند.

 

4747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =