دنیای اقتصاد نوشت:

سطح قيمت مسكن در شهر تهران با قرار گرفتن در سراشيبي نسبتا طولاني، براي سومين ماه متوالي كاهش پيدا كرد و تابستان يك‌دست نزولي را براي بازار ملك رقم زد.
تحقيقات ميداني «دنياي‌اقتصاد» به همراه آمار مقدماتي دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن درباره وضعيت بازار در شهريورماه، از كاهش دست‌كم 0.6 درصدي قيمت مسكن در ثلث آخر تابستان حكايت دارد.  ارزش معاملاتي آپارتمان‌هاي تهران در تير ماه امسال 1/1 درصد نسبت به ماه قبل افت كرد و در مرداد ماه نيز مجددا كاهشي بود و اين بار 2 درصد نسبت به تير نزول كرد. دو روز پيش دفتر اقتصاد مسكن با رصد ارزش مبايعه‌نامه‌هاي تنظيم‌شده در بنگاه‌ها طي 15روز اول شهريور، از تداوم كاهش قيمت در ماه آخر تابستان خبر داد و اعلام كرد: مطابق آمار مقدماتي، ميانگين قيمت مسكن در شهريور 0.6درصد نسبت به مرداد افت كرده است. به اين ترتيب بازار تابستاني معاملات مسكن براي دومين سال پياپي، در كل فصل با شيب منفي در قيمت‌ها مواجه بود، طوري كه ميانگين قيمت واحدهاي مسكوني در شهر تهران طي سه ماه تابستان93 در مجموع 4درصد كاهش يافت.

در تابستان92 نيز براي اولين‌بار بعد از حداقل سه سال، منحني قيمت مسكن در كل فصل، شيب منفي را طي كرد و در مجموع 4.8درصد ارزان شده بود. با اين حال، ميانگين قيمت مسكن در كل سه ماه فصل تابستان91 – سالي كه بازار ملك 50درصد متورم شد و ناپايداري در قيمت‌، به تحريك ساعتي نرخ‌‌ها دامن زد- 6درصد افزايش يافته بود.

در سال جاري معاملات آپارتمان در تهران با متوسط قيمت 4 ميليون و 350 هزار تومان به ازاي هر مترمربع در پايان خرداد93، وارد بازار تابستاني شد و از امروز، فضاي بازار ملك در شرايطي حالت پاييزي به خود می‌گیرد كه مطابق آخرين ميانگين قيمت مسكن، سطح نرخ‌ها هم‌اكنون به متري 4 ميليون و 170 هزار تومان رسيده است.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    21 2
    سقوط آزاد قدرت خرید مسکن طبقه متوسط باعث شد تقاضای مصرفی مسکن به صفر نزدیک بشه و رکود حاصل دلال ها و تقاضای سفته بازانه رو هم از بازار مسکن فراری داده. الان دیگه با این قیمت ها حتی در صورت وجود نقدینگی کافی خرید ملک صرفه اقتصادی نداره. یک آپارتمان 100 متری متوسط در تهران 440 میلیون 125 هزار دلار برابر کل حقوق و مزایای 20 سال یک کارمند میان رده دولت. یا قیمت باید پایین بیاد یا درآمد مردم بره بالا. مردم که پول چاپ نمیکنن
  • عباس IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    8 5
    سلام، دوران سودسرشار وبی حساب وکتاب بازار مسکن برای دلالان و واسطه گران تمام شده است وقیمتها بطرفی پیش می رود تا بر اساس قانون عرضه وتقاضا عمل نماید.با توجه به ساخت بیش از چهار برابر نیاز کشور وخالی بودن این خانه ها تازمان فروش کامل این خانه ها وایجاد تعادل در عرضه وتقاضا قیمت مسکن کاهش خواهد داشت که این یک دوره ده ساله را طلب می کند.اگر دلالان بدلیل آشفته بازار اقتصاد کشور در سالهای گذشته توانسته اند موج سواری کنند وسودهای سرشاری به جیب بزنند دیگر دورانشان تمام شده است واین دوران دوران اقتدار بی خانه ها وقشر کم درآمد است.با سیاستهای داخلی وخارجی دولت یازدهم روز بروز شاهد کاهش قیمتها وبه کنار راندن دلالان فرصت طلب که اکثر سود بخش مسکن در جیب آنها بود هستیم وخواهیم بود.
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    6 10
    به شش دلیل عمده ، نه تنها پارسال و امسال بلکه دستکم تا 4 الی 5 سال آینده مسکن با رکود شدید و شدیدتر مواجه خواهد بود : 1 خروج سرمایه هنگفت از صنعت و کشاورزی و ... به سمت بازار خانه سازی از سال 89 تا کنون،2 عرضه تدریجی میلیونها واحد مسکونی مازاد بر نیاز جامعه که همچنان نیز ادامه دارد ، 3 پایین ماندن سطح دستمزدها و توان پایین اقتصادی مردم خصوصا نیازمندان واقعی مسکن ،4 افزایش مالکان چند خانه ای و ضرر و زیان شدیدی که ایشان از خواب سرمایه خود میدهند و خواهند داد ، 5 سیاستهای بی مسئولانه و موافق منافع رانت و باندهای مسکن کشور که از جانب مدیران و مسئولین وزارتخانه های مرتبط اعمال میشود 6 سیاستهای خارجی غلط سالیان گذشته
  • تهرانی IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    9 0
    متأسفانه ما خودمان به خودمان رحم نمی کنیم یک ماه است به دنبال ملک اجاره ای می گردم، علیرغم آنکه نرخ دلار در طول یکسال اخیر هیچگونه افزایشی نداشته و تورم هم اندکی کاهش اشته است، نرخ اجاره بها به مراتب بیش از سال گذشته شده است به کدام دلیل منطقی باید این اتفاق بیافتد؟ وقتی خود ما به فکر یکدیگر نیستیم و صرفاً در فکر کسب بهره بیشتر هستیم، چه توقعی می توان از دولت داشت؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    8 2
    قیمت مسکن در بازار مالی تابع دو ایتم عرضه و تقاضا است . که فعلا با در نظر گرفتن خروج سوداگران از این بخش عرضه بمراتب بیش ازتقاضااست.دلایل ان نیز رفع نیاز جمعیت دهه 60 نرخ طلاق افزایش و عدم تمایل جوانان به ازدواج ونیز کمبود نقدینگی نیازمند واقعی است.
  • وحید A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    9 2
    هه فک کردین با ماهی 700 و 1 میلیون میشه خونه خرید؟؟؟/الان خونه تو ملبورن استرالیا از طهران و اصفهان ارزون تره
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    8 2
    هنوز خیلی مونده تا این حباب بزرگ خالی بشه.با پول یه خونه تو تهران هر جای جهان بخواهی بهترین خونه رو میخری