ناشنوایی که به دلایل مختلفی ایجاد می شود امروزه دیگر دلیلی برای ناتوانی نیست.

هادی معیری نژاد - رشد تکنولوژی و اهتمام کشورهای پیشرفته برآسان سازی زندگی و ارتباط این گونه افراد با محیط اطراف خود زندگی را بر ناشنوایان بسیار آسان تر از گذشته کرده است گرچه ناشنوایان در برخی از کشورهای در حال توسعه و فقیر هنوز به برخی از امکانات دسترسی ندارند.

به مناسبت روز ملی ناشنوایان در هفته چهارم سپتامبر هر ساله، تحت عنوان هفته جهانی ناشنوایان در سراسر دنیا برگزار میشود.

WFD (کنگره جهانی ناشنوایان ) جشن روز جهانی ناشنوایان را برای اولین بار در سال 1958 برگزار کرد ، بعد ها این روز به هفته جهانی ناشنوایان بسط داده شد. هفته جهانی ناشنوایان هر ساله در آخرین هفته ماه سپتامبر جشن گرفته می شود. این هفته به روز جهانی ناشنوایان که آخرین یکشنبه بود منتهی می شود. اولین کنگره بین المللی ناشنوایان در سپتامبر 1951 برگزار شد، انتخاب هفته ناشنوایان در ماه سپتامبر به مناسبت بزرگداشت این واقعه تاریخی است.

هدف برگزاری هفته جهانی جلب توجه سیاستمداران ، مسئولان و عموم مردم جامعه به دست آوردهای ناشنوایان است.
در این هفته موسسات و انجمن های ناشنوایان در سراسر جهان دست آوردهایشان را به مردم ارائه می دهند و در مورد خواسته هایشان تبلیغ و اطلاع رسانی میکنند. این هفته اتحاد و همبستگی بین ناشنوایان و حامیان آنها را افزون تر می کند و رسیدن به حقوق ناشنوایان را در سراسر جهان تسریع می کند.

(WFD) در ماه سپتامبر 1951 با حمایت Ens یا EnTe Nazionale Sordomuti کانون ناشنوایان ایتالیا بنیان گذاری و رسمی شد. اولین رئیس WFD پروفسور (ویتوریا لیرالا) بود (Vittorio Leralla) که او همزمان رئیس ENS هم بود.
امروزه WFD در سازمان ملل متحد به عنوان یک موسسه غیر دولتی جهانی که معرف 70 میلیون ناشنوا در سراسر جهان است به رسمیت شناخته شده.

حدود 80 در صد از این جمعیت در کشورهای در حال توسعه که مسئولان محلی آشنایی بسیار کمی با نیازهایشان دارند و فقط تعداد کمی از کودکان ناشنوا دسترسی به آموزش دارند ، زندگی میکنند.

تصویر زیر نشاندهنده وضعیت ناشنوایی و پراکندگی جغرافیایی آن در جهان است

ناشنوا

ناشنوا

رسالت WFD ارتقاء حقوق ناشنوایان ، حق استفاده از زبان اشاره ، دسترسی به موقعیت های برابر و داشتن جایگاه اجتماعی در زندگی است.

اعضاء WFD دربر گیرنده کانونهای ناشنوایان ، موسسات ناشنوایان و اعضاء انفرادی در سراسر جهان است.

موارد زیر از اهداف برجسته این گردهمایی و بزرگداشت است که از سوی انجمن بین المللی ناشنوایان و با همکاری فدراسیون اتحادیه های ناشنوایان و همچنین اتحادیه اروپایی ناشنوایان برگزار میگردد:
-شناسایی ناشنوایان در جامعه
- اختصاص مساعدتهایی بعنوان امتیاز به جامعه ناشنوایان با کمک سازمانها و موسسات مربوطه
-ارایه امکانات رایگان برای این قشر
-آگاهی عموم مردم نسبت به خطراتی که این قشر راتهدید میکند از طریق پوستر، جزوه، اعلامیه، سمینارهای مفید ونصب علائم.

تعداد ناشنوایان در ایران و جهان
سازمان بهداشت جهانی با اعلام اینکه هم اکنون بیش از 360 میلیون نفر در جهان به کم شنوایی مبتلا هستند، آورده است: با افزایش طول عمر در جهان، تعداد افرادی که از ناشنوایی و کم شنوایی رنج می برند افزایش یافته است.

تاکنون نزدیک به یک سوم افراد بالای 65 سال شنوایی خود را از دست داده اند.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی، تعداد افراد کم شنوا و یا ناشنوا در میان کودکان زیر 15 سال نیز به 32 میلیون نفر می رسد.
هر چند دستگاه هایی برای کمک به شنوایی وجود دارند، اما میزان تولید این دستگاه ها از نیاز جهانی کمتر است.درحالی که درکشورهای اروپایی 16 درصد افراد نیازمند به این دستگاه ها به آنها دسترسی دارند، این آمار در چین به یک درصد کاهش یافته است.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیش از نیمی از موارد ابتلا به کم شنوایی و ناشنوایی قابل پیشگیری و یا در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان هستند.

در حال حاضر 520 هزار ناشنوا و نیمه‌شنوا در ایران زندگی می‌کنند و سالانه حدود 1400 ناشنوای عمیق در کشور متولد می شود که با مشاوره های ژنتیک حداقل نیمی از این آمار را می توان کنترل کرد.

4646

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شانلی A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    16 1
    کلاً کو گوش شنوا؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    12 5
    متاسفانه هنوز برخورد اكثر مردم با كساني كه مشكل ناشنوايي دارند خوب نيست و به جاي اينكه سعي كنند آنها را درك كردند و صبورانه برخورد كنند رفتار تند و بدي دار
  • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    18 0
    البته توایران اکثرمسئولین بصورت خودجوش ناشنواهستند