مهر نوشت:

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: اتوبان تهران ـ‌ قم با ۶۸ مورد عملیات جاده‌ای همچنان پرحادثه‌ترین جاده کشور است و بعد از آن، جاده ارومیه ـ خوی با ۵۹ مورد و کرج ـ قزوین با ۵۸ مورد حادثه‌سازترین جاده‌های کشور به شمار می‌روند.

دکتر مجتبی سیف در نشست خبری که ظهر یکشنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه از ۱۵ خرداد تا ۵ مهر ماه ۹۳ که طرح تابستانه اجرا شد، ۱۲هزار و ۹۱۲ مورد عملیات و خدمات امداد و نجات به مردم ارائه شده است افزود: کل عملیات‌های هوایی سازمان امداد و نجات ۶۶۵ مورد بود که در جریان برخی از عملیات‌ها اقلام و تجهیزات امدادی توسط آن‌ها جابه‌جا شده و در اختیار حادثه‌دیدگان قرار داده شده است.

وی با اشاره به نجات ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر از مرگ حتمی گفت: به بیش از ۲۶ هزار مصدوم و ۱۵۵ هزار حادثه‌دیده امدادرسانی شده است که در این میان ۸ هزار و ۲۸۰  نفر از مصدومان به مراکز درمانی منتقل و ۲۸ هزار نفر آن‌ها به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

سیف با تاکید بر اینکه تعداد کل عملیات‌های جاده‌ای کشور در سال جاری را ۶ هزار و ۷۳۳ مورد بوده تصریح کرد: این مقدار در مقایسه با سال قبل ۲.۶ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، بیشترین عملیات‌های جاده‌ای به ترتیب در استان‌های اصفهان با ۸۳۴ مورد، مازندران با ۶۰۵ مورد و خراسان رضوی با ۳۸۴ مورد به انجام رسیده است.

سیف افزود: اتوبان تهران - قم با ۶۸ مورد عملیات جاده‌ای همچنان پرحادثه‌ترین جاده کشور است و بعد از اتوبان تهران ـ‌ قم، جاده ارومیه ـ خوی با ۵۹ مورد و کرج ـ قزوین با ۵۸ مورد حادثه‌سازترین جاده کشور به شمار می‌روند.

وی همچنین از انجام ۳۳۹ مورد عملیات در کوهستان‌های کشور خبر داد و گفت: کوهستان‌های تهران با ۶۴ مورد، مازندران با ۴۱ مورد و گلستان با ۳۰ مورد بیشترین عملیات‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته سیف، ارتفاعات دربند تهران با ۳۴ مورد عملیات همچنان رکورددار عملیات امدادی در کشور محسوب می‌شود.

قائم مقام سازمان امداد و نجات هلال احمر تعداد کل عملیات‌های دریایی و ساحلی کشور در سال جاری را ۳۶۱ مورد عنوان کرد و گفت: استان مازندران با ۱۷۰ مورد عملیات بیشترین عملیات‌ها را به خود اختصاص داده است و ساحل بابلسر با ۶۸ مورد عملیات حادثه‌سازترین ساحل کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به برپایی ۱۴۶۳ پایگاه ثابت و موقت امداد و نجات در سراسر کشور گفت: تعداد پایگاه‌های امدادی نسبت به سال گذشته با ۸ درصد افزایش همراه بوده است.

قائم مقام سازمان امداد و نجات افزود: امسال شاهد افزایش قابل توجه تجهیزات و خودروهای نجات بودیم که شامل افزایش ۹ درصدی ست‌های نجات و به طور کلی افزایش ۳۰ درصدی تمامی تجهیزات بودیم.

سیف با اشاره به افزایش ایمنی جاده‌ها و خودروها در سال جاری اظهار کرد: بر همین اساس از حوادث جاده‌ای کاسته شده اما هنوز به استانداردها در خصوص میزان حوادث جاده‌ای نرسیده‌ایم.

به گفته قائم مقام سازمان امداد و نجات، بر اساس آمار حوادثی که امدادگران در آن‌ها فعال بوده‌اند میزان حوادث نسبت به گذشته افزایش یافته اما تعداد سانحه‌دیدگان و فوتی‌های حین انتقال کاهش چشمگیری مشاهده می‌شود به طوری که در خصوص فوتی‌های حین انتقال ۳۱ درصد کاهش داشته‌ایم.

ویرایش آیین نامه امداد و نجات پس از ۱۲ سال

قائم مقام سازمان امداد و نجات در ادامه با اشاره به ویرایش آیین‌نامه امداد و نجات هلال احمر تصریح کرد: این آیین نامه پس از ۱۲ سال با کمک اساتید مؤسسه علمی کاربردی هلال احمر و فعالان این عرصه پس از ۱۲ سال در حال ویرایش است که می‌تواند در ارایه خدمات کیفی تر راهگشا باشد.

برگزاری کنگره اضطراب برای امدادگران

وی در ادامه با اشاره به اینکه میانگین سنی امدادگران خاطرنشان کرد: این امدادگران در طول همکاری خود با سازمان امداد و نجات با صحنه‌های دلخراشی مواجه می‌شوند که بر همین اساس کنگره اضطراب به زودی با هماهنگی مرکز تحقیقات علوم شفا و مرکز تحقیقات هلال احمر و بنیادشهید برگزار خواهد شد.

همکاری متقابل امداد و نجات و سازمان انرژی اتمی

قائم مقام سازمان امداد و نجات با اشاره به برنامه امضای تفاهم‌نامه بین سازمان امداد و نجات و انرژی اتمی اظهار کرد: طبق این تفاهم‌نامه و زمان مورد نیاز تجهیزات و نیروهای متخصص هلال احمر در زمان نیاز با سازمان انرژی اتمی و بالعکس همکاری خواهند کرد.

سیف خاطرنشان کرد: همچنین سازمان امداد و نجات تیم‌هایی را برای کسب مهارت‌های لازم در زمینه انرژی هسته‌ای تربیت می‌کند که در زمان نیاز بتوانند با مهارت و تخصص کافی ارایه خدمت کنند.

تصویب دستورالعمل مصداق شهدا و جانبازان برای امدادگران هلال احمر

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر کسر خدمت امدادگران هلال احمر گفت: به دلیل اینکه جمعیت هلال احمر داوطلب‌محور است با ارگان‌هایی که وظایف حاکمیتی دارند، رایزنی می‌کنیم تا بتوانیم این امدادگران در مرحله سربازی نیز در کنار امداد و نجات به فعالیت بپردازند.

به گفته سیف، این موضوع در مرحله مذاکره بوده و هنوز به رسمیت نرسیده است.

وی همچنین از برنامه تصویب دستورالعمل مصداق مشاهده و جانبازان برای امدادگران خبر داد و گفت: به صورت مصرانه این موضوع را دنبال می‌کنیم تا امدادگران در هنگام بروز آسیب از تسهیلات جانبازان استفاده کنند.

سیف در خصوص بیمه مسئولیت امدادگران هلال احمر نیز توضیح داد: تمام امدادگران در حال حاضر بیمه دانا دارند که اگر در صحنه حادثه دچار آسیب شدند تحت پوشش بیمه قرار داشته باشند اما ممکن است سر حادثه امدادگر کاری را انجام دهد (مثل برش خودرو) که به این منظور مقدمات بیمه مسئولیت انجام شده تا در زمان چنین مواردی خسارات وارده را جبران کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    63 0
    خیلی از جاده هارو از قلم انداختی اخوی. مثلا جاده ی خوزستان به اصفهان. با تردد خیلی بالا بسیار خطرناک و نا ایمنه. هروقت از این جاده عبور کردم توی مسیر چند مورد تصادف دیدم.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    58 1
    واقعا متاسفم برای شهری مثل ارومیه که دارای بدترین جاده ها در کل کشور هست و سالانه هزاران نفر از خانواده ها در سوگ از دست رفتن عزیزانشان فقط حسرت میخورن
    • بی نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      3 0
      خب برادر انتظار داری بیان جاده بسازن واست اونم وقتی که پول مردممون اینورو اونور حروم میشه
    • بی نام A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      1 0
      الان سه ساله که جاده تبریزارومیه که در ارتباط با مرز سرو تبدیل به یک جاده ترانزیتی شده قراره که تعریض بشه. هر سال دو تا غلطک و سه تا کامیون از اول بهار تا آخر تابستان آنجا جنب و جوش می کنند و زیر سازی انجام می دهند بعد هوا سرد میشه و بارش برف و ... و تمام زحمت زیرسازی عملا از بین می ره سال بعد دوباره همان داستان ... نمی دانم بودجه به مناطق مرزی که می رسه قطره چکانی تزریق می شه یا نون یه عده توی همین دوباره کاریهاست ... اما بخدا ما تاوانش را می دهیم الان 50 کیلومتر از این جاده فاقد شانه است مسئولان عزیز
  • بی نام A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    5 0
    راستی توی حادثه جاده ای منجر به جرح معلوم نیست باید به کجا زنگ زد 110 یا 115 یا 125 یا ... خلاصه آن قدر پراکندگی هست که آدم در می مانه شاهد یک تصادف بودم اول به 110 زنگ زدم یعد به 125 آتش نشانی بعد به اروژانس 115 بعد به راهنمایی و رانندگی تو رو خدا یه فکری کنید این همه سازمان بدون یک مدیریت واحد در حوادث یعنی هیچ
  • بی نام US ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    6 0
    گردنه اسداباد همدان نياز به تونل دارد واقعا خطرناك است من از دولت تقاضا دارم در گردنه اسداباد همدان تونل بزند
  • مجید IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    3 0
    جاده ازنا به اراک بسیار خطرناک و پر تردد بوده که متاسفانه آمار مرگ و میر در این جاده بسیار بالاست امیدواریم که در یکصد سال آینده فکری به حال مردم این منطقه محروم شود.
  • حامد A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    4 0
    امدادگرها هیچ چیزی از بسیجی ها کم ندارن. تو یک مصاحبه شغلی ارگان دولتی، از امتیاز عضویت در ارگان های اجتماعی به من با 5 سال عضویت فعال در هلال احمر از 10 امتیاز 1 دادن لطفا پیگیر باشید تا بعدها هم امدادگر داوطلبی باقی بماند
  • بی نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    4 0
    یه جاده من اضافه میکنم : جاده هرات یکی از شهرستان های یزد شهربابک شهرستان استان کرمان . این جاده 75 کیلیومتره و الان چندین ساله داره کشته میده. فقط هم 75 کیلومتره خیلی تردد داره ولی ...
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    3 1
    اتوبان تهران قم پر تردد ترین جاده کشور است.این نکته رو هم باید در نظر گرفت
  • رامین IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    جاده های مشگین شهر هرروز چند کشته داره .خبرخودت که شاهدی هرروز امارکشته های جاده های مشگین شهرااعلام میکنی.ازاول شهریورتا حالا طبق شمارش من 22نفرکشته شدند این اماری که توخبرانلاین خوندم شاید چند نفردیگه هم هستندکه ازقلم افتادند
  • reza IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 1
    متاسفانه رانندگی مردم دیگه تابع هیچ قانون و نظمی نیست به جاده ها ربطی نداره وقتی در لاین کناری اتوبان در حال حرکتی و یک کامیون یا اتوبوس یا وانت به خودش اجازه میده چراغ بزنه بوق بزنه بپیچه جلوت توقع داری حادثه کم بشه