مهر نوشت:

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هرکس اسلحه داشت نمی تواند به گونه های ارزشمند کشور تعدی کند گفت: بایستی ضوابطی وضع شوند تا برای پنج سال هرگونه شکار و صید در کشور متوقف شود.
علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت مقام محیط بان که پیش از ظهر دوشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان این مطلب گفت: امروز حفظ محیط زیست یکی از نیازهای ضروری کشور است و نباید مسئله ای تفننی تصور شود.

به گفته وی، حفاظت از نظم طبیعی کشور که وظیفه سازمان محیط زیست است یکی از مهمترین اولویت های جامعه است چراکه خلقت بشر که عضوی از این منظومه طبیعی است براساس نظم بوده و امروز که این نظم بر هم خورده آرامش بشر نیز به هم خورده است.

او با اشاره به دخالت های انسان امروز در طبیعت برای کسب امکانات رفاهی و برخی مباحث گفت: به دست آوردن رفاه برای بشر امروز صدمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر دخالت انسان در طبیعت آنقدر زیاد شده است که برخی از گونه های گیاهی و جانوری برای همیشه از بین رفته اند.

او یکی از دلایل ناآرام بودن انسان امروز را فاصله از طبیعت عنوان کرد و گفت: محیط زندگی امروز محیطی غیر طبیعی است به همین دلیل شرایط اضطراب و ناآرامی بشر افزایش یافته است.

لاریجانی گفت: البته مدل شهرنشینی و توسعه امروز که یکی از مهمترین عوامل تعدی به طبیعت است آسیب های بسیار جدی به محیط زیست وارد می کند که در برخی موارد چاره ای جز پذیرفتن این آسیب ها نداریم و به هر حال محیط زیست تا حدودی ناچار است که در پروسه توسعه هزینه دهد.

به گفته او، البته در بسیاری از کشورها که توسعه را به درستی برنامه ریزی کرده اند و به آلارم های طبیعی در آن مسیر توجه داشته اند به گونه ای برنامه ریزی و سرمایه گذاری شده که توسعه کمترین هزینه را برای محیط زیست به دنبال داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز داشتن هوای سالم از تهیه مسکن برای مردم ضروری تر است یادآور شد: می توان توسعه را به گونه ای مدیریت کرد که با حفظ پایداری محیط زیست درآمدزایی و اشتغال را نیز به دنبال داشته باشد.

لاریجانی گفت: اما برخی تعدی ها به طبیعت غیر ضروری است و در حقیقت سوء استفاده از طبیعت است.

لاریجانی گفت: به عنوان مثال نمی شود که برخی افراد به خاطر داشتن اسلحه به طبیعت تجاوز کرده و گونه های جانوری کشور را از بین ببرد.

او ضمن قدردانی از خدمات محیط بانان گفت: محیط بانی کاری پرمشقت است و از آنجایی که محیط بانان ضابط قوه قضاییه هستند نباید زمانی که با متخلفان درگیر می شوند مانند یک فرد عادی با آنها برخورد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نیاز به قانون جدیدی برای حمایت از محیط بانان به عنوان ضابطین دادگستری در مجلس وجود دارد مسئولان سازمان محیط زیست این پیشنهادات را به مجلس ارائه دهند و قول می دهیم ظرف مدت کوتاهی با توجه به محدودیت تعداد محیط بانان قوانینی وضع شود که این حافظان طبیعت مورد حمایت قانونی قرار گیرند و با روحیه فعال به کار خود ادامه دهد.

لاریجانی گفت: مسئولان سازمان محیط زیست به هیچ عنوان نباید در مقابل تعدی های غیر ضروری به طبیعت کوتاه بیایند چراکه ممکن است بخش هایی از طبیعت با این تعدی ها برای همیشه از بین رفته و دیگر فرصتی برای بازیابی آنها وجود نداشته باشد.

او با اشاره به اینکه مناطق جنگلی کشور بسیار محدود است گفت: در بسیاری از کشورها یک سوم مساحت کشور را مناطق جنگلی در بر می گیرد اما در ایران وضعیت به اینگونه نیست و بایستی در حفاظت همین مقدار کم جنگل ها با ابزارهای مختلف نهایت تلاش را داشته باشیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه در حال حاضر شکار غیر مجاز در کشور افزایش یافته و بسیاری از گونه های جانوری در معرض انقراض قرار گرفته اند گفت: شاید نیاز باشد که ضوابط جدیدی برای توقف پنج ساله هرگونه شکار و صید در کشور تصویب شود تا وضعیت گونه های جانوری اندکی بهبود یابد.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی از آنجایی که در حال حاضر بسیاری از شکار و صیدهایی که در کشور انجام می شود تفننی بوده و کمتر کسی برای معیشت شکار می کند این مسئله از نظر شرعی نیز مشکل دارد لذا اگر مسئولان سازمان محیط زیست خود می توانند بایستی جلوی هر گونه شکار و صید را هرچه سریعتر بگیرند و اگر نیاز به تصویب قوانینی در این خصوص وجود دارد مجلس آماده وضع قوانین جدید است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایجاد فضای تنفس برای جنگل های کشور را یکی دیگر از ضروریات مهم زیست محیطی عنوان کرد و گفت: درست است که جنگل ها پس از مدتی به طور طبیعی به سن بهره برداری می رسند اما تصویب قوانینی برای جلوگیری از بهره برداری از منابع جنگلی به صورت موقت ضروری است.

او در خصوص سرمایه گذاری برای محیط زیست گفت: اگر به مسائل اصلی محیط زیست به عنوان متن توسعه توجه نکنیم نمی توانیم توسعه پایدار داشته باشیم لذا توجه به مسائل زیست محیطی به همان اندازه مسائل رفاهی ضروری است.

او با اشاره به نیاز به توسعه صنعتی برای رفع بیکاری و درآمدزایی در کشور گفت: البته در این توسعه باید چارچوب های زیست محیطی رعایت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکثر شهرهای ایران دارای معادن هستند گفت: ایران با توجه به اینکه کشوری نفتی و گازی بوده تاکنون کمتر به معادن توجه کرده در حالی که معادن یکی از مهمترین منابع ایجاد شغل و درآمد در کشور هستند.

به گفته وی اگر سازمان محیط زیست خواهان افزایش بودجه سازمان و درآمد محیط بانان است با توجه به اینکه معادن یکی از مهمترین منابع درآمد هستند و همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر وضع درآمدی کشور مناسب نیست بایستی حتما مسیر بهره برداری پایدار و مطابق با موازین زیست محیطی را از معادل فراهم کنند تا بتوان از محل اعتبارات حاصل از بهره برداری از معادن برای رفع مشکلات زیست محیطی کشور نیز بهره برد.

لاریجانی گفت: در بودجه امسال و همچنین برنامه ششم توسعه استفاده و بهره برداری از معادن یکی از مهمترین مواردی است که مجلس به آن تاکید می کند لذا سازمان محیط زیست نیز بایستی برای بهره برداری پایدار از منابع همکاری های لازم را داشته باشد. در صورت بهره برداری مدیریت شده توسط سازمان محیط زیست از معادن جهش بزرگی است در بودجه سازمان و حقوق و مزایای محیط بانان در سال 94 رخ می دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات بودجه بندی در کمیسیون بودجه در هفته آینده گفت: سازمان محیط زیست بایستی هرچه سریعتر پیشنهادات خود را برای بهبود دائمی وضعیت معیشت محیط بانان به مجلس ارائه دهد تا بتوان آنها را به هنگام بودجه بندی در مجلس در نظر گرفت.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377982

برچسب‌ها