ایسنا نوشت:

 رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که در صورتی که تلاش‌هایش در شورای امنیت برای تعیین یک جدول زمانی جهت پایان دادن به اشغال‌گیری‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی شکست بخورد به دادگاه کیفری بین‌المللی خواهد پیوست.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با تعدادی از خبرنگاران و نویسندگان در دفترش در رام‌الله اعلام کرد: مسئولان فلسطینی تلاش خود در شورای امنیت آغاز کرده‌اند تا فلسطینی‌ها کشور خود را در چارچوب مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی تشکیل دهند.

وی افزود: مسئولان فلسطینی می‌خواهند یک سقف زمانی برای پایان دادن به اشغال‌گیری‌ها تعیین شود. حال این مدت می‌تواند یک سال، دو سال یا سه‌ سال باشد و آن‌ها سپس مستقیماً به مذاکرات نهایی بپردازند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین عنوان داشت: اوضاع بسیار متشنج است و نمی‌توانیم از تصمیم رفتن به شورای امنیت صرف‌نظر کنیم.

وی اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین به سه هفته زمان نیاز دارد تا چنین پیش‌نویسی را به شورای امنیت تقدیم کند اما مشخص نکرد که آیا تشکیلات خودگردان می‌تواند 9 رای لازم را برای تقدیم این پیش‌نویس به شورای امنیت به‌ دست آورد یا خیر.

حتی در صورتی که این پیش‌نویس فلسطینی تایید 9 کشور از 15 عضو شورای امنیت را به‌ دست آورد اما آمریکا یقیناً از حق وتو برای جلوگیری از صدور قطعنامه استفاده می‌کند.

عباس در پاسخ به سؤالی در خصوص وتوی این پیش‌نویس توسط آمریکا گفت: در این صورت ما به سازمان‌های بین‌المللی و در وهله نخست دادگاه کیفری بین‌الملل خواهیم رفت.

پیشتر گزارشی در خصوص تعلل تشکیلات خودگردان فلسطین در ارائه شکایت به دادگاه کیفری علیه رژیم صهیونیستی به دلیل جنایت‌های اخیر این رژیم در نوار غزه منتشر شد اما تشکیلات خودگردان فلسطین این مساله را تکذیب کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین تاکید کرد: در صورتی که تلاش‌ها برای صدور قطعنامه‌ای به منظور تعیین سقف زمانی برای پایان اشغال‌گری‌ها شکست بخورد در روابط میان تشکیلات خودگردان با اسرائیل از جمله مسائل مربوط به هماهنگی‌های امنیتی تجدیدنظر می‌کنم.

اما محمود عباس در عین حال این مساله را تکرار کرد که نمی‌خواهد وارد یک انتفاضه مسلحانه دیگری با رژیم صهیونیستی شود.

محمود عباس پیشتر در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در حملات اخیر به نوار غزه مرتکب کشتار دسته‌جمعی در حق فلسطینیان شد.

در همین حال محمود عباس اعلام کرد، پیش از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل وی و همچنین برخی از مسئولان فلسطینی مورد تهدیدهایی قرار گرفتند تا از تقدیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای پایان اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی صرف نظر کنند اما محمود عباس اعلام نکرد که این تهدیدها از سوی چه طرف‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: احتمالاً ما به مرحله شکستن استخوان می‌رسیم و چه بسا بهای سنگینی را به دلیل این اقدام سیاسی خود باید بپردازیم و تایید 9 کشور عضو شورای امنیت را به دست می‌آوریم اما می‌دانیم که احتمالاً آمریکا برای جلوگیری از صدور این قطعنامه از حق وتو استفاده می‌کند اما در آن هنگام برای عضویت در بیش از 523 سازمان و نهاد بین‌المللی و در راس آن دادگاه کیفری بین‌الملی عمل می‌کنیم تا اسرائیل را به خاطر تمام جنایت‌هایش محاکمه کنیم.

وی با بیان اینکه مساله مهم‌تر از انتفاضه مسلحانه در این مرحله مقاومت مردمی مسالمت‌آمیز و تشدید کمپین‌های تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی و شهرک‌های یهودی‌نشین است، گفت: جنگ سیاسی‌ای که مسئولان فلسطینی در محافل بین‌المللی وارد آن شده‌اند مهم‌تر و ثمربخش‌تر از این است که گلوله‌ای در هوا شلیک شود.

وی در خصوص توافق آشتی با حماس گفت: رامی حمدالله، نخست‌وزیر فلسطین و وزیران وی پس از عید قربان به نوار غزه خواهند رفت تا آخرین توافقی که در قاهره صورت گرفت و در خصوص فعال‌تر کردن، فعالیت دولت توافقی در نوار غزه است اجرایی کند.

وی در خصوص امکان برگزاری انتخابات سراسری نیز عنوان داشت: از زمانی که دولت توافقی را تشکیل دادیم تاکید کردیم که می‌خواهیم انتخابات سراسری در دوره‌ای شش ماهه برگزار شود. من امیدوارم که این انتخابات همین امروز برگزار شود اما قبل از آن باید به صورت واقعی بندهای توافق آشتی را اجرایی کنیم و در آن هنگام که نظام، قانون و سلاح ما یکی می‌شود ما به سرعت انتخابات را برگزار خواهیم کرد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =