۰ نفر
۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۵

تسنیم نوشت:

 در ادامه بحران در مناسبات قاهره و آنکارا، وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اینکه «مصر هیچ اعتباری برای حقوق بشر قائل نیست» تاکید کرد که آنکارا در برابر نقض حقوق بشر در مصر سکوت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه آناتولی، وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، اتهاماتی که از سوی وزارت خارجه مصر مطرح شده است قابل قبول نیست و نباید آنها را جدی گرفت.

در این بیانیه آمده است: ترکیه معتقد است که ثبات در مصر تنها از طریق مشارکت سیاسی فراگیر همه گروه‌ها و دولتی با مشروعیت دمکراتیک با اراده ملی امکان پذیر است.

وزارت خارجه ترکیه تاکید می‌کند، در بیانیه وزارت خارجه مصر که در تاریخ 29 سبتامبر منتشر شده بود، ادعاها و اتهام‌هایی را مطرح کرده است که نمی‌تون آنها را در مورد ترکیه پذیرفت.  این اتهام‌ها که انعکاس احساس گناه در برابر برخی از اقدامات غیرقانونی است و دولت مصر به جای پذیرش پیشنهادهای صادقانه ما، دست به این اتهامات زده است.

این بیانیه می‌افزاید: واکنش به اتفاقاتی که در مصر رخ داده است، دخالت در امور داخلی این کشور به حساب نمی‌آید و اصل عدم دخالت در امور داخلی دیگران نمی‌تواند ابزاری برای مشروعیت بخشیدن به نقض حقوق بشر و خودسری و طغیان در برابر ملت مصر باشد.

آنکارا در این بیانیه تاکید می‌کند: ترکیه از این به بعد از عکس العمل در برابر نقض حقوق بشر در مصر کوتاهی نخواهد کرد و افزود که مصر متاسفانه هیچ اعتباری برای حقوق بشر قائل نیست.

وزارت خارجه مصر در پاسخ به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که در مجمع عمومی سازمان ملل علیه دولت مصر سخنرانی کرده بود به شدت از وی انتقاد کرد.

قاهره با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که سیاست‌های داخلی اردوغان در وضعی نیست که بخواهد به دیگران درس دمکراسی و حقوق بشر بدهد و  رئیس جمهور ترکیه باید از دخالت در امور داخلی دیگر کشورها خودداری کند.

رجب طیب اردوغان طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد اوضاع مصر گفته بود در شرایطی که علیه یک رئیس جمهوری که از سوی ملت انتخاب شده است (محمد مرسی) کودتا صورت می‌گیرد و هزاران نفر  از کسانی که از سرنوشت خود سوال می کنند به خاک و  خون کشیده می شوند، سازمان ملل و کشورهای دمکراتیک به این کودتا مشروعیت دادند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ياري A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    28 17
    فعلا كه ثبات در مصر خيلي بهتر از تركيه است.
    • بی نام OM ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
      5 5
      بر چه اساسی این نظر را داری برادر ؟ اگر به شبکه های عرب زبان مراجعه کنی متوجه می شوی که در مصر چه فجایعی در حال وقوع است .
    • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
      6 2
      معنی ثبات رو هم فهمیدیم
  • عباس IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    5 5
    سلام،روزگاری فکرمی کردم اخوان المسلمین مصردوستی وبرادری رابین مسلمانان رواج داده ومستحکم می کند ولی نمونه های عملی حکومتهای اخوانی درترکیه ومصر نشان دادکه آنهانه تنهادرجهت اخوت بین مسلمین تلاش نمی کنندبلکه خودازعوامل تفرقه دربین مسلمین هستند.اخوانیهادرانجام اعمال جنایتکارانه باجنایتکاران وهابی مسابقه گذاشته اندو ازآنهاکم نمی آورندحتی محصولات مشترکی همچون داعش را بیرون می دهند که تاریخ بشریت جنایتکارانی سنگدل،قصی القلب و وحشی مانندآنها را تجربه نکرده است.السیسی اگر چه نام کودتاگربه خودبگیرد ولی ناجی کشور مصرشد . دمکراسی برای کشورهای جهان سوم سم است وبدلیل سطح درک وآگاهی کافی مردم و وجود گروههای متعصب وافراطی موجب تشنج وجنگ داخلی وعقب ماندگی وگسترش فقر وبیکاری دربین مردم می شود.