ایسنا نوشت:

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت گفت: فعالیت مجلس در مورد تحقیق و تفحص از بازار خودرو در حال انجام است و در شرایط فعلی ما نیز به دنبال به ثمر رساندن این موضوع هستیم.

محمد علی‌مددی گفت: شورای رقابت طبق قانون، صلاحیت تعیین مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو را دارد و قیمت نهایی را اعلام نمی‌کند.

او با بیان اینکه اطلاعات وارده در فرمول شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین می‌کند گفت: خودروسازان موظفند طبق مکانیزم وفرمول اعلام شده توسط شورای رقابت قیمت خودرو را محاسبه کنند؛ اطلاعاتی را که خودروسازان در جدول و فرمول اعلام شده توسط شورای رقابتی قرار می‌دهند باید راستی آزمایی شود و باید دید این اطلاعات منطبق با موازین قانونی و درست است یا خیر؟

او گفت:‌ در مورد خودرو در گزارش‌ها ادعا می‌شود که قیمت تمام شده‌ محصولات ایران خودرو سایپا و سایر خودروسازان که در فرمول شورای رقابت جاگذاری می‌شود، قیمت واقعی نیست و داده‌ها و اطلاعات درست نیست، دلیل این امر آن است که خودروسازان هر نوع هزینه‌ای را که در جریان تولید خودرو دارند، به مصرف کننده انتقال می‌دهند و با توجه به اعتراضاتی که وجود دارد این ادعا تایید می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ابراز شگفتی از گره کور بازار خودرو گفت: ما نمی‌دانیم چه عزم و ارادهای وجود دارد و اینگونه قوی عمل می‌کند که در مورد قیمت خودرو هم تصمیمات مجلس نیمه تمام گذاشته می‌شود و در اجرا عملی نمی‌شود و البته خود دولت دراعلام موضع روشن عمل نمی‌کند، به طوری که بخشی از دولت نسبت به وضع خودرو و قیمت‌ها اعتراض دارد و از طرفی دستگاههای اجرایی ذیربط در قیمت گذاری خودرو به شکل دیگری عمل می‌کنند اما بی‌شک راه چاره برای برون رفت از این بحران شفاف سازی در دولت ، صنعت و خود خودروسازان است و قطعا مجلس نیز قصد وارد کردن زیان به صنعت خودرو را ندارند.

او با انتقاد از برخی عملکرد‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار خودرو گفت: شوک‌های قیمتی که وزارت صنایع به بازار وارد می‌کند، بیانگر این است که این وزارت‌خانه از واقعیت‌ها فرار می‌کند و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده که باید حل شود و آنچه که به نظر می‌رسد این است که تعامل بین دولت و مجلس برای اتخاذ یک تصمیم ملی که بتواند هم مطالبات مردمی را پوشش دهد وهم به شکلی حمایت از صنعت خودرو را همراه داشته باشد می‌تواند وضعیت نابسامان قیمت‌گذاری خودرو را از وضع کنونی خارج کند.

امامی گفت: تب و تاب موجود در بازار به دو عامل یعنی برنامه‌های دولت و تناقض گویی‌ها و ضعف عملکرد مجلس بستگی دارد و اگر مقداری با جدیت و با حضور مراجع ذی صلاح روی قانون تکیه کرد می‌توان تصمیمات منطقی را گرفت، ضمن آنکه شورای رقابت هم به نظر می‌رسد نتوانسته از ابزارهای قانونی خود به خوبی استفاده کند.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیا A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    24 0
    همین الان شرکت سایپا خودرو چانگان سی اس 35 را دارد با قیمت 86 میلیون تومان قیمت گذاری کرده است، قیمت این خودرو در چین بصورت فول آپشن فقط 16 هزار دلار است یعنی معادل حدود 50 میلیون تومان با ارز آزاد. این یک کلاه برداری دیگر از مجموعه خودرو سازان و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و شورای قیمت و .... .
    • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
      3 0
      اون 16 تومن هم سهم آقازاده هاست. تازه کم هم کشیدن روش چون خرج آقازاده ها بیشتر از این حرفاس.
  • ههههه A1 ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    6 0
    واقعا کهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
  • رضا ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 3
    قيمت ماشين نسبت به بقيه اجناس كه ده برابر شده متعادله اگه نبود مردم اينقدر ثبت نام نميكردن بگذار يدبازار رونق بگيره چرخ اقتصاد مملكت بچرخه چي ارزون شده كه ماشين ارزون بشه
  • اردشیر IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    3 0
    اینقدر آب ببندید تو محصولاتتون که انشاالله یه روز این آبها سیل بشه هم سایپا و هم ایران خودرو رو نابود کنه ... میان قیمت الکی میدن میگن مردم میخرن چون اینا انحصاری هستند میگن چرخ اقتصاد مملکت باید بچرخه بگو آخه این چرخ به گرده کی میچرخه آخه چقدر اجهاف میکنید چرا فقط حق الناس رو مردم عادی باید رعایت کنن مرگ مال همسایس ؟؟ همه مقصرید مجلس ، شورای رقابت، وزارت صنایع و.... چرا خودرو سازهای آلمانی و ژاپنی وامریکائی نمیتونن این کارهارو بکنن ؟؟ و پدر مردم ودر بیارن ؟؟در پند سال گذشه موقع رکود تو امریکا میگفتن یکی بخر دوتا ببر این عین واقعیته برین تحقیق کنید حالا تو ایران قیمتهارو میبرن بالاتر و هزار تا کار دیگه ....خدا ازتون نگذره...یا علی