مصاحبه تفصیلی با رسول خطیبی/ کاری کردم که بیشتر از هزاران قهرمانی ارزش دارد

تیمش صدرجدول است اما دست از تلاش نمی‌کشد. رسول خطیبی را می‌گوییم، کسی که عنوان جوان‌ترین مربی لیگ را به خودش سنجاق کرده و تیمش تا به حال عالی نتیجه گرفته است.

 کاوه علی اسماعیلی: او، تراکتور را به پایتخت آورده تا تمرینات بدنی را ادامه دهد، روزی سه جلسه تمرین سخت و نفسگیر...


*تبريك بابت اين اتفاقات و اين بردها!
ممنونم. البته كارمان تمام نشده و اين تازه شروع ماجراست. ما كارهاي ديگري هم داريم.

*تيم شما مدام در حال تمرين كردن است. اين همه تمرين براي تيم جوان تراكتور خوب است يا بد؟
بله، ما روزي سه جلسه در اردوي تهران تمرين مي‌كنيم و مي‌بينيد كه نتيجه تمرينات​مان، صدرنشيني تراكتور بوده است. بايد به كارمان ادامه دهيم چون به نظرم خيلي خوب است.

*اردوي تهران چطور تشكيل شد؟
احساس نياز كرديم كه بازيكنان را در شرايط تمريني ايده‌آل نگه داريم. اينجا به لحاظ آب و هوايي، همه چيز به سود ماست و مي‌خواهيم به كارمان ادامه دهيم. بازيكنان هم از شرايط رضايت دارند.

*از بس تمرين مي‌كنيد، احتمالاً بازيكنان‌‌تان بعد از اتمام فصل يا شبيه آرنولد مي‌شوند يا فرانكي!
(مي​خندد) بالاخره ما وظيفه داريم تا از نام تراكتور و مردم آذري‌زبان دفاع كنيم به همين خاطر هميشه بايد در اوج آمادگي باشيم.

*برويم سراغ بازي با سايپا. اين بازي به نظرتان چطور بود؟
بگذاريد اين را بگويم كه سايپا اولين تيمي بود كه مقابل ما بازي مي‌كرد و نشان داد براي همه نقاط زمين، برنامه ويژه دارد. آنها فوتبال ديمي انجام نمي‌دادند و ما تحت فشار كارهاي تاكتيكي اين تيم قرار داشتيم. مطمئناً تيم آقامجيد جلالي در ادامه فصل يقه باقي تيم‌ها را مي‌گيرد اما ما توانستيم از اين بازي يك پيروزي باارزش به ‌دست‌ آوريم.

 

*به نظر مي‌رسيد دو پنالتي هم براي‌‌تان نگرفتند.
بله، همين‌طور است اما من در مورد داوري صحبتي نمي‌كنم.

*پيش‌بيني گرد و غبار در كرج را مي‌كرديد؟
نه اما پيش‌بيني شيوه بازي سايپا را مي‌كرديم. مي‌دانستيم سايپا مي‌خواهد با چه شكل و شمايلي مقابل‌مان بايستد و به همين خاطر همه برنامه‌هاي‌شان را خنثي كرديم. بچه‌ها هم عالي بودند. گرد و غبار در نيمه اول، شرايط بازي را خراب كرد و به لحاظ فني دچار افت شديدي شديم اما سرعت بازي بالا بود. فكر مي‌كنم بازي تماشاگرپسندي را ديديم و سرعت جذابي از يك فوتبال تاكتيكي را مشاهده كرديم.

*دوست داريد تراكتورسازي قدرتي باشد يا يك تيم سرعتي؟
من به هر دو فكر مي‌كنم.

*كدام بيشتر؟!
همه مي‌گويند تراكتور قدرت زيادي دارد! در نيمه دوم بازي با سايپا باد شديدي در ورزشگاه مي‌وزيد و اين باد دقيقاً بر ضد تيم ما بود اما قدرت تيمي‌مان اجازه نداد تحت تأثير باد قرار بگيريم. نه تنها اين بازي، بلكه ساير ديدارها نيز در نيمه دوم عالي بوديم.

*انصافاً هواداران هم براي تراكتور سنگ تمام مي‌گذارند و مشخص است كه با تيم آشتي كرده‌اند. قبول داريد؟
من باز هم مي‌گويم هيچ‌كس با تراكتورسازي قهر نكرده بود. مگر مي‌شود آدم‌ها با نماد شهرشان، با تيمي كه با آن نفس مي‌كشند، قهر كنند. من مي‌گويم يكسري مشكلات به وجود آمده بود ولي خدا را شكر كه حل شد. هواداران تراكتورسازي براي تيم محبوب‌شان سنگ تمام گذاشته‌اند و البته اين چيزي نيست كه بخواهيم بابتش تعجب كنيم. هوادار تراكتور يعني همين ديگر! آنها با عشق به ورزشگاه مي‌آيند. انصافاً در آن همه گرد و غبار در كنار ما بودند و صميمانه از آنها ممنونم.

*حالا شما و تيم‌‌تان صدرنشين جدول هستيد. فكر مي‌كرديد اول فصل چنين اتفاقي براي‌‌تان رخ دهد؟
قبل از هر چيز بگويم كه من در فوتبال تبريز به دنبال كسب هيچ چيز براي خودم نيستم. رسول خطيبي فقط يك كار در اين فوتبال كرد و آن هم معرفي 15 فوتباليست آينده‌دار به فوتبال ايران بود. اين موضوع براي من از هزاران قهرماني ارزشمندتر است اما صدرنشيني ما به تلاش بازيكنان، حمايت هواداران و البته لطف خداوند ربط دارد نه چيز ديگر. در ابتداي فصل، كساني كه از فوتبال چيزي نمي‌فهميدند عليه ما جوسازي كردند. با اين حال هواداران تراكتورسازي صبوري كردند و اين صدرنشيني، نتيجه صبر هواداران بود. حالا آنها اگر در كنار معرفي فوتباليست‌هاي بومي به سطح اول فوتبال ايران، از من قهرماني مي‌خواهند باز هم بايد صبر داشته باشند و به من اعتماد كنند. البته خوشبختانه اين صبر و اعتماد وجود دارد و هواداران مي‌بينند كه ما چطور براي كسب بهترين عنوان تلاش مي‌كنيم.

 

رسول خطیبی

*يكي از نقاط قوت شما، رفاقت‌​تان با بازيكنان است. در اين مورد صحبت مي‌كنيد؟
بله من هميشه و در هر تيمي كه هستم، سعي مي‌كنم با بازيكنانم رفيق باشم. در تمرين و بازي، از اين رفاقت در جهت مثبت استفاده مي‌كنم و بعد از اتمام تمرين با بازيكنان قاطي مي‌شوم و با آنها به سمت منزل برمي​گردم. البته به لحاظ سني هم نزديك بازيكنان هستم و آنها به من اعتماد مي‌كنند. مسئله‌اي نيست كه بين بازيكنان باشد و من ندانم. اين‌ها يعني رفاقت، يعني اتحاد كه منجر مي‌شود به موفقيت. بازيكنان با من راحت هستند و آنها هم دوست دارند با من بيشتر از اين‌ها حرف بزنند.

*اين مسئله بين بازيكنان ذخيره و اصلي تفرقه ايجاد نمي‌كند؟
من كوچكترين فرقي بين ذخيره‌ها و بازيكنان اصلي نمي‌گذارم. تراكتور تنها تيمي است كه در 11 هفته، فقط دو بازيكنش وارد زمين نشده‌اند. همه بازي كرده‌اند و اين يعني من بين بازيكنانم فرق نمي‌گذارم.

*البته اين شانس را داشته‌‌ايد كه بازيكنان ساده‌اي را مديريت كنيد!
نه، اتفاقاً بازيكنان تراكتورسازي ساده نيستند، آنها كاملاً حرفه‌اي عمل مي‌كنند. البته من هم مدام با آنها در مورد مصاحبه‌هاي​شان، رفتارشان، برخوردشان، مسائل فني و رواني صحبت مي‌كنم. باور كنيد مجموعه اين مسائل در كنار هم بود كه ما را به صدر جدول برد.

*شما كه هميشه كنار بازيكنان هستيد، وقتي ليست تيم‌ملي اعلام شد و هيچ كدام از تراكتوري‌ها در ليست نبودند، آيا انگيزه‌شان را از دست دادند؟
نه هرگز اين اتفاق رخ نداد. همان‌طور كه گفتم بازيكنان من حرفه‌اي هستند، اگر ساده​لوح بودند حتماً رفتار ديگري داشتند. اتفاقاً برعكس، بازيكنان وقتي اين شرايط را ديدند هم‌قسم شدند تا با دو هدف، بازي‌ها را ادامه دهند‌؛ اول اينكه روي برخي را كم كنند و نشان دهند كه شايستگي رسيدن به تيم‌ملي را دارند و دوم به تراكتور براي پيشرفت بيشتر كمك كنند.

*شما هم انتقاد سرسختانه‌اي از كروش كرديد اما جواب نداد!
نه، من انتقاد نكردم، فقط گفتم تراكتور مي‌تواند 5 يا 6 بازيكن به تيم‌ملي بدهد. به شما، به روزنامه خبرورزشي هم گفتم. مي‌توانيد در آرشيوتان مصاحبه‌ام را پيدا كنيد. الان هم به آن حرف‌ها اعتقاد دارم. يعني به نظرتان تراكتور كه صدرنشين است، نبايد در تيم‌ملي سهميه‌اي داشته باشد؟

 

زلاتکو کرانچار و رسول خطیبی

*فكر مي‌كنيد اين حق و حقوق را به شما مي‌دهند؟
شك نكنيد در اردوهاي بعدي حداقل 4 تا 5 بازيكن ما ملي‌پوش مي‌شوند.

*مي ​توانيم بگوييم تراكتور حالا آماده‌ترين تيم ليگ است؟
بله و اين آمادگي به خاطر بازيكنان به‌ دست آمد. آنها اهل فرار از تمرين و كم​كاري نيستند و به همين خاطر هميشه آماده‌اند. بازيكن بايد از خودش مراقبت كند، پزشك و فيزيوتراپ و مربي فقط يك طرف ماجرا هستند، بازيكنان ما اين موضوع را درك مي‌كنند.

*تعطيلات يك‌باره ليگ براي تيم شما كه كاملاً آماده بود و خيلي خوب نتيجه مي‌گرفت باعث ضرر است يا سود؟
براي ما خيلي خوب بود چون آماده مي‌شويم.

*يعني در هفته‌هاي گذشته دچار ضعف بوديد؟
نه منظورم اين بود كه آماده‌تر خواهيم شد!

*و قهرمان مي‌شويد؟
من اصلاً به اين مسائل فكر نمي‌كنم.

*مگر مي‌شود مربي صدرنشين ليگ، به قهرماني فكر نكند؟
بله مي‌شود، خودِ من اين شرايط را دارم. من اصلاً به قهرماني فكر نمي‌كنم و تمام تمركزم را مي‌گذارم براي بازي‌هاي پيش‌رو. براي من، اين حس بهتري است كه بازي به بازي جلو بروم. الان مي‌توانم بگويم قهرمان مي‌شويم يا قهرمان نمي‌شويم اما چه كسي مي‌تواند آينده را پيش‌بيني كند؟ به همين خاطر من فقط به بازي با پيكان فكر مي‌كنم، همين.

*و در آخر، حرفي باقي مانده؟
تشكر مي‌كنم از خبرورزشي، خبرآنلاین و هواداران خونگرم آذري ​زبان كه هيچ جاي ايران ما را تنها نمي‌گذارند. آنها مشغول تماشاي يك تيم بسيار خوب هستند كه بابت رسيدن به اين جايگاه، برايش زحمات زيادي كشيده شده است. من دوست دارم يك نفر بيايد و بگويد رسول خطيبي با اينكه تيمش صدرجدول است اما چرا اين​قدر كم مصاحبه مي‌كند. من شايد دو هفته يك​بار، به زور مصاحبه كنم. دوست دارم مردم اين را متوجه شوند كه تمركزم را گذاشته‌ام فقط براي انجام كار. دوست دارم مردم بدانند من فقط يك سرباز هستم و بازيكنان شايسته تراكتور را هدايت مي‌كنم. اين موضوعي است كه به دنبالش مي‌روم. اين هواداران و بازيكنان هستند كه مي‌توانند به قدرت يافتن بيشتر تفكرات يك مربي جهت بدهند. من منتظر حمايت بيشتر هواداران و تلاش بيشتر بازيكنان هستم.

 

252  41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =