ایرنا نوشت:

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران گفت: باتوجه به شرایط جغرافیایی و وجود ۱۲ درصد آب‌های شیرین کشور در لرستان، این استان ثروتمندترین استان ایران است.

محسن جلال‌پور در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان با حضور رییس و اعضای هیات رییسه اتاق ایران در خرم آباد افزود: شش قطب اصلی اقتصاد ایران با گذشت زمان دچار بحران جدی آب می‌شوند.

وی با اشاره به انتقال آب به برخی استان‌ها گفت: هزینه شیرین کردن هر متر مکعب آب بدون احتساب هزینه‌های انتقال به برخی استان‌ها ۱.۶ دلار است.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی قیمت هر مترمکعب آب در لرستان پنج هزار تومان بوده در حالی که این آب در جاهای مختلف به صورت رایگان عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: عدم قیمت‌گذاری واقعی آب، شرایط کنونی در کشور را رقم زده که در این شرایط زراعت معقول نبوده و استان‌ها باید به سمت باغداری حرکت کنند.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده سه نقطه از لرستان برای کشت پسته مناسب ارزیابی شده افزود: انجمن پسته کشور سالانه ۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری دارد چرا که هر متر مکعب آب مصرفی برای تولید پسته معادل ۳۰ برابر همان مقدار تولید گندم، ارزآوری به همراه دارد.

وی ادامه داد: در حوزه باستان‌شناسی نیز تنها استانی است که در موزه ملی ایران بخش اختصاصی دارد که تمدن پیش مادی و پیش آرایی این استان بیانگر ظرفیت گردشگری آن است.

رییس اتاق بازرگانی کرمان همچنین قلعه فلک الافلاک خرم آباد را یک ثروت عظیم فرهنگی و تاریخی دانست و تصریح کرد: چنانچه این قلعه جدی گرفته شود موجب ارزآوری سالانه یک و نیم تا دومیلیارد دلار برای کشور می‌شود.

جلال پور ادامه داد: در مجموع لرستان شرایط بسیار خوبی دارد و باید دیدگاه‌های فرهنگی نسبت به سرمایه‌گذاری و شرایط حضور بخش خصوصی در این استان تغییر یابد.

وی همچنین ادامه داد: با توجه به وجود گیاهان دارویی متعدد در لرستان، اتاق بازرگانی استان می‌تواند در خصوص تولیدات غذای سالم و ارگانیک به عنوان استان معین اتاق کشور فعالیت کرده و از سرمایه‌گذاران این بخش استقبال کند.

رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خرم آباد نیز گفت: استان لرستان علی رغم وجود موهبت‎های الهی و پتانسیل‎های بالقوه در زمینه‎های گردشگری، آب و معادن سنگ همواره با عقب‎ماندگی انباشته شده، مواجه بوده به طوری که از اقتصاد کلان مناسبی برخوردار نبوده است.

حسین سلاح ورزی با اشاره به نرخ بالای بیکاری لرستان افزود: برای خروج لرستان از توسعه نیافتگی، باید سالانه ۳.۵ تا چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان انجام شود.

وی کم‌لطفی برخی را عامل اصلی عدم سرمایه‎گذاری و کمبود اعتبارات و منابع دولتی در استان دانست و تصریح کرد: تنها چاره توسعه استان لرستان سرمایه‎گذاری بخش خصوصی است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =