بهشتی: توسعه نباید به آثار تاریخی صدمه بزند/ ۷۰۰ محوطه تاریخی در خوزستان از بین رفته است

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: موضوع حفاظت از میراث فرهنگی در بسیاری از کشورها موضوعی فراگیر و همگانی است ولی در کشور ما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سید محمد بهشتی در نشست علمی مردم شناسی کاربردی و سی. اس.آر: بازخوانی مردم شناسی برنامه ششم توسعه "بر ضرورت حفاظت از بناها و آثار تاریخی در برنامه توسعه تاکید کرد.
بهشتی در این نشست که به همت پژوهشکده مردم شناسی و با شرکت اندیشمندان و کارشناسان برگزار شد، گفت: توسعه تا مدت ها نه تنها در ایران بلکه در سایر نقاط دیگر جهان نیز خود را به مراعات آثار تاریخی مکلف نمی کرد.

او با اشاره به اینکه در برخی نقاط سریع و در سایر نقاط دیرتر تغییر رویه دادند، افزود: برخی آثار تاریخی و اصولا بحث حفاظت را یک بحث ضد توسعه می دانندوآن را نادیده می گیرند.
او تاکید کرد:توسعه باید آثارتاریخی به مفهوم حفاظتی را رعایت کند و طرح های توسعه ای به گونه ای اجرا شود که صدمه ای به آثار تاریخی نزند.

بهشتی افزود: در برخی از نقاط این اصل را به صورت جدی و دقیق رعایت می کنند و در برخی دیگز از جاها یا رعایت نمی شود یا به صورتی ضعیف به اجرا گذاشته می شود.

او با اشاره به اینکه تا مرحله شناسایی، ثبت و ضبط کامل آثارمان فاصله زیادی داریم، برضرورت حساس بودن تمام سازمانها و ارگانها علاوه بر میراث فرهنگی نسبت به حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی تاکید کرد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اتفاقی که در سایر نقاط جهان افتاده این است که همگان بر اساس سازوکارهای قانونی و مدیریتی مکلف به حفاظت از آثار تاریخی هستند و کسی نیست که در این زمینه وظیفه ای نداشته باشد.
 موضوع حفاظت از میراث فرهنگی در بسیاری از کشورها موضوعی فراگیر و همگانی است ولی در کشور ما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

بهشتی در بخش دیگری از سخنانش به وجود اسناد و اشیای تاریخی و قدیمی در برخی از سازمانها و وزارتخانه ها اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت حفاظت از آنها گفت: کمتر دستگاهی را می توانید پیدا کنید که در آن اشیاء، اسناد و مواد فرهنگی با ارزشی وجود نداشته باشد.

او با اشاره به گامهای مهمی که در برنامه پنج ساله چهارم در رابطه با موضوع میراث فرهنگی برداشته شده است گفت: براساس این برنامه کلیه دستگاه ها مکلف هستند در مرحله مطالعاتی و امکان سنجی اصل بررسی، شناسایی و مستندسازی آثار تاریخی حوزه جغرافیایی طرح خود را مورد توجه قرار داده و آن را رعایت کنند.

بهشتی با اشاره به اینکه 700 محوطه تاریخی در خوزستان نه به دست مردم بلکه توسط طرحهای بزرگ مانند کشت و صنعت ها از بین رفته است، افزود: موضوع میراث فرهنگی باید فراگیر شود برای نمونه وزارت راه و شهرسازی باید توجه کند که راهها، پل ها و کاروانسراهای تاریخی و همچنین بافت های تاریخی در داخل شهرها و روستاها به او مربوط بوده و به نوعی میراث فرهنگی این وزارتخانه محسوب می شوند.

در ادامه این نشست دکتر عباس مقدم استادیار پژوهشکده باستان شناسی در سخنانی در باره برنامه نجات بخشی گفت: در پاسخ به حجم عظیم تخریب هایی که صورت می گیرد، برنامه هایی متولد شدند به نام نجات بخشی. برنامه های نجات بخشی در واقع تلاش می کند تا داده ها و اطلاعات زیستی و فرهنگی منطقه ای را که برای یک برنامه عمرانی هدف گذاری شده است را درحد توان خود نجات دهد.

مقدم گفت: در کشور ما، عملیات نجات بخشی اگر نه تنها، بیشتر، برنجات بخشی تپه ها، اتلال، محوطه ها و ویرانه های باستانی اطلاق می شود، در حالیکه، یک برنامه نجات بخشی ضرورتا باید درصدد نجات تمامی داده ها و اطلاعات زیستی و فرهنگی یک منطقه ی هدف گذاری شده برآید.

دکتر سمیه کریمی پژوهشگر انسان شناس و دکترای انسان شناسی از دانشگاه گوته نیز در سخنانی گفت:اصل مسئولیت پذیری که در آن فرد نه فقط مسئول رفتار خویش شناخته شده، بلکه باید نسبت به صدمه ای که از طرف او( به عمد یا غیر عمد) به دیگران وارد می شود پاسخگو باشد،خاطر نشان ساخت که ریشه اصلی مفهوم امروزی مسئولیت اجتماعی سازمان ها هستند.
او تاکید کرد: از سازمان ها نیز انتظار می رود تا پاسخگوی تاثیرات اجتماعی و محیطی نامطلوب خود باشند.

کریمی گفت: انجام وظایف قانونی و تعهد نسبت به مسئولیت هایی که قوانین برای شرکت ها و سازمان ها تعریف کرده اند نشان از تعهد اجتماعی سازمان دارد اما در مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان ها گامی فراتر نهاده شده و طی آن به چارچوب های هنجاری و اخلاقی با هدف بهبود جامعه نگریسته می شود.

در ادامه دکتر مجید گلپایگانی دانش آموخته مدیریت از دانشگاه های انگلستان به تعریف مفهوم کاربردی و کلید ی سی. اس .آر و ابعاد اخلاقی توسعه پرداخت.

او با ارائه خلاصه ای از مسئولیت اجتماعی سازمان ها و شرکت ها به مسئولیت اجتماعی شرکت های مرتبط با سازمان میراث فرهنگی پرداخت و مسئولیت اجتماعی شرکتی را با موضوع توسعه پایدار مرتبط دانست.

گلپایگانی گفت: خط سه پایه ای اقتصادی، محیطی و اجتماعی که سه پی مهم مردم، کره خاکی و سود را شکل می دهد، باید در توسعه مورد توجه باشد.

اوتاکید کرد: سازمان ها یا شرکت ها باید به سه عامل یاد شده توجه کنند و بدون توجه به این سه پایه، توسعه بیمار خواهد بود.به عقیده گلپایگانی سودی که در آن به مردم و کره خاکی توجه نشود به مردم و کره خاکی آسیب می زند و هر شرکت و سازمانی باید به محیط زیست ومردم فکر کند.

او با اشاره به اینکه برنامه های توسعه باید بر اساس توجه به ذی نفعان یا همان مردم، مشتری ها و ... باشد گفت: بحث اخلاق اجتماعی در ارتباط با توسعه اهمیتی فراوان داردو هرم اجتماعی کارول بر مسائل اخلاقی، قانونی و اجتماعی تکیه دارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    19 0
    تو خوزستان به ادم زنده اهمیت نمیدن چه برسه به اثار باستانی