ترکیه با پیگیری هدف سقوط بشار اسد از طریق قربانی کردن کردهای سوریه از سوی افکار عمومی منطقه و جهان مورد سرزنش قرار خواهد گرفت و احتمالاً اردوغان با ادامه چنین سیاستهایی شانس خود را برای انتخابات پارلمانی 2015 از دست خواهد داد.

بر پایه آخرین گزارشها، گروه تروریستی داعش به پیشروی خود در شهر مرزی کوبانی (عین العرب) ادامه داده و دفا‌تر احزاب سیاسی کُرد را اشغال کرده است. با وجود حملات نیروهای ائتلاف، تکفیری‌های داعش محاصره کوبانی را تنگ‌تر کرده‌اند و کنترل بیش از یک سوم شهر کوبانی را در دست دارند. درگیری‌ها در غرب و جنوب شهر کوبانی همچنان ادامه دارد. تروریست‌های داعش کنترل محورهای اصلی کوبانی را به دست دارند و در اولین اقدام پس از ورود به محورهای اصلی این شهر، نام کوبانی (عین العرب) را به "عین الاسلام" تغییر داده‌اند.

در همین حال "استفان دی مستورا" فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه بار دیگر از ترکیه خواستار کمک به حل بحران کردهای سوریه در کوبانی پیش از وقوع کشتار در این شهر مرزی به دست گروه تروریستی داعش شد و درباره تکرار قتل عامی شبیه سربرنیتسای بوسنی در سال ۱۹۹۵ هشدار داد. وی با هشدار به مقام‌های ترکیه درباره اوضاع شهر کوبانی گفت: اگر این شهر سقوط کند، 700 نفر (اشاره به تعداد مبارزان کرد در برابر گروه تروریستی داعش) و 12هزار نفر دیگر (آمار تقریبی محاصره شدگان در این شهر) احتمالاً سربریده خواهند شد. در آن سوی مرزهای سوریه در ترکیه کردها ناامیدانه در انتظار پیوستن به کردهای سوریه هستند، اما دولت ترکیه مرزها را بسته است تا مانع از ورود کردهای ترکیه به خاک سوریه شود و بدین ترتیب زمینه قصابی بیشتر کردها بدست داعشی های کافر را فراهم میکند.
ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا نیز در حمایت از کرد‌ها مناطق تحت کنترل داعشی‌ها را بمباران می‌کند اما این حملات تاثیری در جلوگیری از پیشروی تروریستها ندارد.

در همین حال پیشرفت داعشی ها در خاک سوریه و عراق به دلیل ناکارآمد بودن عملیات هوایی ائتلاف آمریکایی علیه داعش و استفاده این گروه تروریستی از مردم مناطق اشغالی بعنوان سپرانسانی ادامه دارد.
از سوی دیگر در عملیات ائتلاف در عراق، ائتلاف بمباران هوایی میکند و نیروهای ارتش عراق، پیشمرگ کرد و ائتلاف داوطلبان مردمی، عملیات زمینی را هدایت میکنند، اما در سوریه چنین توافق وهماهنگی‌ای وجود ندارد. در سوریه پوشش هوایی با هیچ نیرویی هماهنگ نمی‌شود. ائتلاف تاکنون دولت سوریه را در حکم نیروی زمینی و همکار انتخاب نکرده و به نظرنمیرسد از این پس نیز چنین کند. لذا زمانیکه داعش در عراق از زمین و هوا مورد تهاجم قرارمیگیرد میل به سوریه میکند و به دلیل عدم تهاجم زمینی علیه آن در خاک سوریه از یک سو و چراغ سبز ترکیه به داعش، کردها در کوبانی بیشتر مورد حمله آنها واقع می‌شوند و ازهمین رهگذر است که تردید جدی نسبت به نیات امریکا از بمباران داعش در عراق که کشاندن داعش به سوریه و ادامه پروژه ساقط نمودن بشار اسد است بروز و ظهور بیشتری می یابد هرچند که واشنگتن چنین ارزیابی را رد میکند.

از آنجا که به هر تقدیر ائتلاف علیه داعش در سوریه، علاوه بر مورد تهاجم قراردادن محل استقرارداعشی ها، زیرساخت‌های اقتصادی سوریه مانند چاه‌های نفت، پالایشگاه‌های سوریه و سیلو‌های گندم را نیز مورد هدف قرارمیدهد، تردید به نیات واشنگتن ومتحدینش فزونی می یابد.
آنچه که بیش ازهر اقدام نظامی علیه داعش حایز اهمیت است، این است که راههای انتقال پول وسلاح به داعش مسدود شود؛ اما به نظر میرسد داعش با برخورداری بسیار گسترده از سلاح و امکاناتی که به دستش میرسد، در حال پیشروی است و نیروهای کرد‌ به رغم اعلام حمایت اقلیم کردستان و پ.ک. ک، از امکانات محدودی برخوردار است و عدم توازن نظامی میان کردها و داعش به ویژه در رویارویی ارضی در کنار عدم اجازه دولت ترکیه به نیروهای کرد این کشور به منظور حمایت از کردهای کوبانی به زیان کردهای سوریه شده و تا کنون نزدیک به 40 درصد شهر کوبانی به تصرف داعشی‌های ظهوریافته بدست امریکا، اسراییل، عربستان، ترکیه، امارات و قطر درآمده است.

این در حالیست که به ظاهر آمریکا و غرب با توجه به ناتوانی حملات هوایی ائتلاف بین المللی نیز برای از میان بردن داعش، چشم به آنکارا دوخته اند تا با دخالت نظامی در کوبانی، این جنگ را به نفع ائتلاف پایان دهد. دلیل بحرانی بودن وضعیت این است که اعزام نیروهای زمینی از سوی ائتلاف، تصمیم تقریبا محالی است؛ آمریکا و انگلستان این تجربه ناموفق را در عراق و افغانستان داشته اند، بنابراین مداخله نظامی مستقیم ترکیه، مشکل غرب را حل خواهد کرد. اما ترکیه به دلیل نگرانی از تقویت کردها وپ.ک.ک در سوریه و خودمختارشدن آنها و سرایت این روند به داخل ترکیه و ایجاد اتحاد میان کردهای دو کشور و همبستگی آنها در آینده با کردهای عراق و ادامه حکومت بشاراسد در سوریه در موضع تماشاچی ذبح کردهای سوری بدست داعش و به دنبال آن سقوط بشار اسد به دست مخالفان اسد و مجموعه تروریستها قرار گرفته است و درهمین راستا انتظار همراهی امریکا ونیروهای ائتلاف را دارد.

سیاست‌های دولت ترکیه در قبال سوریه، حاکی از سهوهایی استراتژیک با آمیزه ای از ریسکهای مهلکه انگیز است. اردوغان با بهره گیری از فرصت مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 و اصطکاک میان روسیه با آمریکا وغرب به واسطه بحران اوکراین قصد دارد از فرصت حضور داعش در سوریه و عراق علیه بشار اسد استفاده کند و پس از سقوط اسد به سراغ داعش برود. درهمین راستا ترکیه از امکان برخورد زمینی با داعش به عنوان ابزاری برای همسو کردن امریکا وائتلاف ضد داعش با اهداف ضد اسدی و ضدکردی خود بهره برداری میکند.
چنین شرایطی ترکیه را با جدی‌ترین چالش امنیتی در چند دهه گذشته روبه رو نموده است. دولت ترکیه به اشتباه بر این باور است که بی‌تفاوت ماندن نسبت به سرنوشت شهر محاصره شده کوبانی، به روند صلح آنکارا با کردهای ترکیه آسیبی وارد نمی‌کند. این در حالیست که شمار بسیاری از کردهای ترکیه در روزهای اخیر، با اعتراضات خیابانی، نارضایتی خود را نشان دادند که این امر ترکیه را با بحران کم سابقه‌ای در شهرهای کردنشینش مواجه کرد. درهمین حال رهبران کرد در ترکیه نیز تهدید کرده اند، اگر کوبانی به دست داعش بیفتد، از مذاکرات صلح با دولت آنکارا بیرون خواهند شد؛ به عبارت دیگر، مذاکرات صلح با "پ ک ک " که تا همین اواخر به نظر می‌رسید در راهی درست در جریان است، اکنون با خطر شکست مواجه شده است.

درهمین راستا جمیل بیک هشدار داد در صورتی که ترکیه به سیاست کنونی خود در عدم دخالت در جنگ موجود در کوبانی سوریه ادامه دهد،‌ با انقلاب کردی جدیدی مواجه خواهد شد. وی که یکی از موسسان حزب کارگران کردستان و از بلندمرتبه‌ترین مسئولان این حزب در خارج از زندان است به شبکه ای‌آر‌دی آلمان گفت:" به ترکیه هشدار دادیم. در صورتی که این رویکرد ادامه یابد در آن صورت گروه‌های مبارز ما جنگ دفاعی خود از ملتمان را از سر خواهند گرفت." جمیل بیک که این مصاحبه را در شهر اربیل کردستان عراق انجام می‌داد، گفت: "حزب عدالت و توسعه مسئول آن چیزی است که هم اکنون در کوبانی و ترکیه روی می‌دهد. ما تمامی مبارزان خود را که از ترکیه به عقب برگردانده بودیم، آنها را بازگرداندیم چون سیاست‌های آنکارا بدون هیچگونه تغییری ادامه دارد. این مقام حزب پ.ک‌.ک به اقدام اخیر پارلمان ترکیه در اجازه دادن اقدام نظامی در عراق و سوریه برای مبارزه با داعش گفت: این اقدام دولت ترکیه با هدف کشتار پ‌.ک.‌ک است. وی تاکید کرد که مجوز پارلمان ترکیه اعلام جنگ با پ.‌ک‌.ک بوده و ترکیه با این اقدام عملیات صلح را به نقطه پایان رسانده است. در همین حال در پی ناآرامی‌های ناشی از مواضع آنکارا درقبال حوادث کوبانی، معاون رئیس پلیس شهر "بینگول" ترکیه پنجشنبه شب گذشته توسط افراد ناشناس ترور شد و به قتل رسید.

از سوی دیگر صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب کُردی صلح و دموکراسی در ترکیه و نامزد سابق ریاست جمهوری این کشور، تاکید کرد که آنکارا از ارسال کمک‌های انسانی به کوبانی جلوگیری می‌کند.
رهبران ترکیه، خواستار برقراری مناطق حائل و پرواز ممنوع در سوریه هستند. اما از آنجا که این مناطق می‌تواند علاوه برآنکه برای محافظت از آوارگان سوری مورد استفاده قرار گیرد، قابلیت تبدیل شدن به مکان‌هایی برای آموزش شورشیان مخالف دولت سوریه را نیز دارد، بیشتر مورد انتقاد دولت اسد واقع شده است.

هرچند که تأکید فراوان ترکیه بر تغییر رژیم در سوریه، با حمایت چندانی در واشنگتن روبه رو نشده است و از دید ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان، داعش تهدید اصلی است اما واشنگتن تاکنون نخواسته یا نتوانسته ترکیه را وادار به جنگ زمینی علیه داعش درکوبانی و نجات جان کردهای این منطقه نماید که این رویکرد نیز به نوبه خود تردید برانگیزاست. وانگهی ترکیه با اولویت دادن به برکناری اسد و تلاش بیش از حد برای متقاعد کردن شرکای غربی خود در این راستا، می‌تواند سبب کاهش کمک‌های بین المللی برای رفع بحران آوارگان در این کشور شود. هم اکنون ترکیه میزبان 1میلیون و نیم آواره سوری است وهزینه دولت برای این آوارگان تاکنون به نزدیک 4 میلیارد دلار رسیده است. با این حال، ترکیه هنوز نتوانسته جامعه بین المللی را برای مشارکت در تأمین هزینه‌های این آوارگان متقاعد کند.
در همین حال ائتلاف بین المللی علیه داعش به رهبری آمریکا تاکنون هیچ یک از پایگاههای اصلی داعش را در عراق هدف قرار نداده است. جمعه دیوان، نماینده فراکسیون پارلمانی الاحرار وابسته به جریان صدر، ضمن اشاره به این مطلب به خبرگزاری آناتولی گفته است: پس از تشکیل ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش، اوضاع امنیتی شهرهای عراق، بدتر شده است، زیرا ائتلاف علیه داعش، نه تنها در مبارزه با داعش جدی نیست، بلکه زمینه مناسب برای پیشروی آن ها را در شهرها فراهم کرده است.

تحلیل
واقعیات صحنه تحولات سوریه وعراق نشان میدهد که به دلایل مختلف اعم از تردید در نیات واقعی نیروهای ائتلاف، نقش چندگانه ترکیه در منطقه، پیروزی بر داعش به صورت کامل محقق نخواهد شد و ناامنی در خاورمیانه تشدید خواهد شد. ترکیه نیز با پیگیری هدف سقوط بشاراسد از طریق قربانی کردن کردهای سوریه از سوی افکارعمومی خود، منطقه و جهان مورد اعتراض وسرزنش قرار خواهد گرفت و اردوغان با ادامه چنین سیاستهایی به احتمال زیاد از هدف کسب دو سوم کرسیهای مجلس در انتخابات پارلمانی 2015 باز خواهد ماند.


برای مشاهدۀ وبلاگ افشار سلیمانی در صفحۀ بلاگرهای خبرآنلاین اینجا کلیک کنید

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    عربستان ، ترکیه و آدربایجان بزرگترین دشمنان ایزان هستند.
    • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
      نصف ایران ترک هستند پس نصف ایران دشمن ایران میشوند آیاااااااااااااااااا؟؟؟
    • آرش A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      83 31
      عمو جون نصف ایران ترک هستند نه ترکیه ای. مثل عرب های خوزستان که عرب ایرانی هستند نه عرب عربستانی
    • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      23 13
      اولا چه ربطی داره که نصف ترکن به گفته ی تو جمهوری باکو جیره خوار اسرائیل و امریکاست ونوکر ترکیه که یه کشور بی نهایت دورو و نوکر اسرائیله پس مطمئنا دشمنای درجه یک ایرانن
    • یکی A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      28 13
      آذربایجانی که میتونست دوباره ماله ایران بشه
    • بهنام بچه خوی A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      14 31
      یه سوال: الان که همه رو دشمن ایران نام بردی، چی واست موند؟ کی واست موند؟ تفکرات بسیار غلط و احساسی و نژادپرستانه افرادی مثل شماست که برای ما این مشکلات رو به وجود آورده و ما را در دنیا ضعیف و منزوی کرده. تازه امارات و قطر و پاکستان و.. رو از قلم انداخته ای
    • محمد GB ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
      4 0
      1. این مطلب به ایران و ارتباطش با کشور های همسایه اش ربطی نداشت 2. به فرض مربوط بودن بحث دشمنی یا دوستی داخل خاور میانه کاملا مساله ی بیهوده ای است. هر کس دنبال منافع خودشه، تمام کشور های منطقه هم دنبال این هستند که یه سنگی جلو پای کشورای دیگه بندازن تا خودشون نفع ببرن، تو این بین ایران و ترکیه و آذربایجان و عربستان نداریم...
    • میمنت4454 A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
      4 3
      1شهروندان عادی کوبانی در حال حاضر در اردوگاه های داخل ترکیه زندگی میکنند 2 در شهر کوبانی تروریست های پ.ک.ک با تروریست های داعش جنگ میکنند 3 ترکیه وقتی از مجلس اجازه ورود نظامی به سوریه میگیره میگن قوانین بین المللی رو زیر پا میزاره وقتی مرزش رو میبنده میگن میخواد کردهارو بکشه 4 ترکیه تنها کشوری بود که تو تحریم های ایران با برزیل و دیگر کشورها به نفع ایران اقدام میکرد اما شما فدای سوریه ش کردین 5ترکیه هر قدرم پیشرفت کنه بخاطر همسایه هایش به هیچ جایی نمیرسه 6 پ.ک.ک یا پژاک فقط یه گروه تروریستی هستن که بجز مرگ و بدبختی برا کردها چیزی نداشته و نخواهند داشت 7 از پیشرفت ترکیه و آذربایجان خیلیا دارن میسوزن...
  • عادل RO ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    نویسنده سعی دارد ترکیه را وارد جنگ با داعش نماید. در حالیکه ورود به خاک دیگر کشورها یا با مجوز سازمان ملل و یا کشور میزبان هست. هزینه این جنگ برای ترکیه سرسام آور خواهد بود. ترکیه عقلانی کار می کند و به دور از احساسات. مسئولین یک کشور بایست در مزتبه اول به ملت خود بیاندیشند و از خطا و آزمایش به دور. با اینکه از صمیم قلب خواستار نابودی داعش و پیروزی ملت سوریه و عراق در برابر این جلادها هستم اما دولت ترکیه بهترین تصمیم را در این برهه گرفته. تنها راهکار مبارزه با این گروه شرکت همه کشورهای منطقه هست.
    • بی نام IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      33 9
      کسی نگفته ترکیه سربازانش را به سوریه بفرستد بلکه چیزی که انتظار می رفت این بود که جلوی کمک رسانی به مردم کوبانی را نمی گرفت /حداقل همه دیگه می دانند که اردوغان این قدر هم مقید به قوانین بین المللی نیست والله در سوریه بر علیه نظام اسد وارد عمل نمی شد.
  • بی نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    53 12
    بنظر من داعش تمام توجه ها را برده به سمت کوبانی و هدفش بغداد است. باید اسلحه و مهمات به کردهای کوبانی برسه تا از شهر خودشان دفاه کنند. از اینطرف باید مواظب بغداد بود.
  • بی نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    23 9
    نژاد پرست نیستم اما مردم خاورمیانه رو نباید با مردم قلب اروپا یعنی بوسنی مقایسه کرد
  • بی نام A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    82 27
    ترکیه اشتباه بزرگی میکنه. با این کار کردها بیشتر به سمت حزب کارگران کردستان میرن. ضمن اینکه این مساله علاوه بر کردهای ترکیه، کردهای سایر کشورها رو هم مقابل ترکیه قرار میده. ترکیه مرزهای طولانی با کردها داره و سیاست حذف و ذوب کردها در جامعه ترکیه دیگه جواب نمیده. علاوه بر اینها مساله اتحادیه اروپا هم هست و طبق آمار روزنامه نگارهای بدون مرز بیشترین تعداد روزنامه نگارهای زندانی در ترکیه است و 70 درصد این افراد از کردها هستن.
  • بی نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    36 89
    ترکیه با چه مجوزی وارد سوریه شود؟
  • بی نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    14 69
    اتفاقا با درگیری بیشتر کل ترک های ترکیه میرن پشت اردوغان و با کمی حمایت از کردها اکثریت کرد ها میانه رو ها به سمت اردوغان رو میارن
  • بی نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    30 27
    در نامردی ترکیه شکی نیست اما اگر من جای اسد بودم رسما به ترکیه اعلام می کردم چنانچه از سقوط و قتل عام مردم کرد جلوگیری کند من در یگ پروسه مشخص از قدرت کنار می روم.
    • منصور RO ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      1 0
      تکبیر... الله اکبر الله اکبر
  • رضا A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    9 53
    اردوغان مهره ايران است.
    • بی نام A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      35 7
      نظر خنده آوری است .
    • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      15 4
      خودت تنهایی به این نتیجه رسید ی یا از بقیه همفکری گرفت ی زرنگ ؟
  • بی نام A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    68 20
    اصلا بحث ترک و کرد نیست، بحث انسانیت است چطور می توان اجازه داد انسان هایی در کوبانی قتل عام شوند که هیچ گناهی ندارند البته قبلا هم مصر با بستن گذرگاه رفح مشارکت در قتل عام بی گناهان را آزموده و آب هم از آب تکان نخورده لابد جناب اردوغان هم به مبارک و السیسی تاسی فرموده اند
    • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      14 12
      دوست عزیز جمله ی اول شما قبول. اما شما بر چه اساسی ترکیه را با مصر مقایسه میکنید؟؟ لازم است بدانید تمام مرز ترکیه با کوبانی باز است و کردها در حال تردد هستد و هزاران آواره کوبانی تا به حال وارد ترکیه شده اند و ترکیه آنها را اسکان داده است. در حالی که مصر مرز نوار غزه را به طور کامل بسته بود. چیزی که هست این است که ترکیه نمیخواهد حضور نظامی در سوریه داشته باشد
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      6 7
      دوست عزیز چه قتل عامی در بدترین شرایط میتونن عقب نشینی کنن و به ترکیه برن اینجا مسئله ی مرگ و زندگی نیست بلکه فقط هدف سیاسیه
  • بی نام A1 ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    97 34
    مرگ بر ترکیه فاشیست
    • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      14 13
      مرگ شایسته کشورهایی است که شهروندانشان را از حقوق اولیه شان محروم کرده اند
  • علی A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    38 93
    سیاستستهای اردوغان درسته و در کشورش هم به اندازه کافی محبوبیت دارد این را بارها در انتخابات بارها نشان داده است. شورش عده ای تروریست و حامیان آنها و به آتش کشیدن مغازه ها و ... دلیلی بر نادرست بودن سیساتها نیست. کار بسیار سنجیده ای می کند در درگیری دو گروه تروریستی داعش و پ ک ک دخالت نمی کند.
  • بی نام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    32 19
    وزیر خارجه عربستان بشتش به اردوغان گرم است که نقش سفیانی را بازی می کند و در بحرین و یمن و سوریه و لبنانو عراق و ... بر ضد علویان به نبرد سخت مشغول است و هر کجاشیعه ای کشته شود بای اردوغان و طرفدارانش که کم هم نیستند مشاهده می شود انشائ الله علویان ترکیه انتقام این همه جنایت اردوغان را خواهند گرفت عربستان بدون اردوغان صفر است
  • حسین A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    38 93
    کسانی که برای کوبانی اشک می‌ریزند هنگام بمباران حلب، حمص و حماه کجا بودند؟
    • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
      60 18
      همینجا بودیم. سوال بعدی.
    • ایمان A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
      70 20
      حلب و حمص و حماه..از سوی ایران و سوریه و حزب الله حمایت میشدند ولی کوبانی از هیچ حمایتی برخوردار نیست..و اگر اخبار خبر انلاین را دنبال کرده باشی باید فهمیده باشی که کوبانی فقط با 700 نفر در مقابل جلادان داعش مقاومت میکنند
  • مهران IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    هموطنان کرد عوض ایراد گرفتن به ترکیه ، چرا از بشار اسد که دوس و حمایت شده ایرانم هست ، انتظار کمک ندارند؟؟؟؟؟؟؟؟ به نظر منم ترکیه کار خوبی میکنه ، جنگ با داعش ریسک بزرگی برای کشور ترکیه محسوب میشه. ضمنا چه فایده ای برای ترکیه داره که ملتشو وارد جنگی بکنه که فایده ای نداره؟"؟
    • محمد امین A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      25 20
      40 درصد جمعیت ترکیه کرد هستن نظام ترکیه اگر فاشیستی نباشه موظف به کردها کمک کنه یا مرزها رو باز کنه که خود کردها به کمک این مظلومین در محاصره برند.
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    29 49
    ترکیه بهترین کار را درحال حاضر انجام میده نیازی نیست وارد این جنگ بشه و جون ملتشو به خطر بندازه
  • محمد امین A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    18 12
    ترکیه فقط به اقتصادش فکر می کنه با خیانت به کردها آتش جنگ رو دوباره با پ ک ک راه انداخت و جایی که جنگ باشه امنیت نیست و جایی که امنیت نباشه اقتصاد نیست.به امید نابودی ترکیه
  • بی نام A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    9 4
    كي گفته تركيه وارد جنگ بشه اونها نمي خان با داعش بجنگند تنها هدف تركيه سرنگوني اسد است چون حتي اجازه ورود نيروهاي مردمي رو هم براي ورود به كوباني نميده چه برسه به جنگ با داعش اينها يعني امريكا تركيه وعربستان دستشون تو يه كاسه است كمك خواستن از اين كشورها اب در هاون كوبيدن است خيلي خوب مردم خاورميانه روسرگرم كردن تا منابع شون رو چپاوول كنند
  • محمد A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    12 18
    مگه کوبانی خاک ترکیه اس که بخواد کاری بکنه پس اون بشار اسد چیکار میکه؟
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    6 0
    بشار اسد باید با داعش مبارزه کندو به کردها کمک کند.
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    12 1
    10 ترک هم تو ایران داشته محمد امین جان ولی در جنگ قرهباغ ایران کمکی به جمهوری اذربایجان نکرد که شما انتظار کمک از ترکیه به کردهارو داری جایی هم ننوشته کشوری موظف به کمک به اقوام کشورهای دیگه است
    • بی نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
      0 1
      آقا بی عرضگی آذربایجان رو پای ایران ننویسید. به ما چه که نتونستن جلوی ارمنیهایی که تعداد سربازاشون یک سوم سربازهای آذربایجان بوده، وایسن؟ عجب.
  • بی نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 1
    كسي نگفته به كرها كمك كنند كردها ثابت كردند به كمك كسي نياز ندارند ما مي گوييم تركيه اگر كشور حامي تروريست نيست و تروريست پرور نيست به داعش كمك نكند و در بيمارستانهاي خود اين سلفيهاي كثيف و ضد بشريت را مداوا نكند كمكش پيش كش تركا ثابت كنند انسان هستند و لز توحش فلصله گرفته اند و به وحشيها كمك نمي كنند