چرا هاشمی از مشارکتی شدن کارگزاران نگران است؟

خبر استعفای محمد هاشمی از حزب کارگزاران موجی از گمانه زنی ها را در فضای سیاسی کشور به همراه داشت.

سيد صادق روحاني: محمد هاشمي برادر کوچکتر آيت الله هاشمي رفسنجاني و رئيس هيئت موسس حزب کارگزاران سازندگي بود. استعفاي او از حزبي که خودش در تاسيس آن نقش اساسي داشت علامت سوال هاي زيادي را به همراه داشت. محمد هاشمي در مصاحبه هايي که بعد از استعفايش انجام داده است هيچگاه دليل اصلي استعفايش را اعلام نکرده است اما از صحبت هايش مي توان فهميد که اين استعفاي او به خاطر دلخوري هايي است که از روندهاي درون حزب به وجود آمده است. او در گفت و گويي که با روزنامه شرق انجام داده است، خيلي تلاش مي کند که علت دلخوري اش از شوراي مرکزي جديد حزب کارگزاران را بپوشاند اما مي گويد: آنچه اخیرا اتفاق افتاد و به استعفای من منجر شد، ترکیب «شورای مرکزی» جدید بود. بالاخره اشخاصی در این گروه الآن حضور دارند که از بدو تاسیس با «کارگزاران» نبودند و دربرهه‌هایی، منتقد «کارگزاران» بوده‌اند. یکدفعه که نمی‌شود همه مسیر تا بالا را طی کرد. باید افراد امتحان خود را پس بدهند. هر حزبی باید به آرمان‌هایش و به برخی اشخاص باسابقه مشخص پایبند باشد.
به نظر مي رسد هاشمي ترکيب اعضاي جديد حزب کارگزاران را نمي پسندد. او گفته که «جبهه»، از احزاب و احزاب از افراد تشکیل شده ‌است ما نمی‌توانیم کار حزبی را به «جبهه » و کار «جبهه» را به «حزب» بسپاریم. حرف من فراتر از «کارگزاران» است. می‌گویم باید در آرمان‌های حزب، این مساله وجود داشته‌ باشد. کاری نکنیم که در جامعه تشنج ایجاد شود. من نمی‌خواهم شاهد این باشم که حزبی که من عضوش هستم سرنوشت حزبی مانند مشارکت را پیدا کند.
مقايسه کارگزاران با مشارکت از سوي هاشمي مقايسه معناداري است. فروردين ماه امسال بود که غلامحسين کرباسچي دبيرکل حزب کارگزاران اعضاي جديد حزب را معرفي کرد. محمدحسین عادلی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، علی جمالی، شهربانو امانی، خانم مقیمی، اعظم نوری، عباس علیخانی‌، علی‌اشرف افخمی، سیدافضل موسوی، مهندس پناه،‌ سیدعبدالله حسینی‌،‌ عباسعلی الله‌یاری، فرزانه ترکان،‌ خانم کفایتی، جهانبخش خانجانی، حجت‌الاسلام ملکی اعضاي جديدي بودند که به شوراي مرکزي حزب راه پيدا کرده بودند.
اگرچه محمد هاشمي نامي از شخصي در شوراي مرکزي حزب نبرده است اما در ميان افرادي که در سال 93 به عضويت شوراي مرکزي حزب منصوب شده اند ، افرادي را مي توان ديد که تا پيش از حزب کارگزاران عضو هيچ حزب و تشکلي نبوده اند و همواره نقش منتقد احزاب را بازي مي کرده اند. به عنوان مثال سعيد ليلاز روزنامه نگار و تحليل گر اقتصادي است. او سابقه تشکيلاتي خاصي تاپيش از عضويت در شوراي مرکزي حزب کارگزاران نداشته است. ليلاز پس از انتخابات سال 88 روزنامه اش توقيف و خود نيز مدتي را در زندان سپري کرد. محمد قوچاني روزنامه نگار مشهور ايراني نيز يکي ديگر از اعضاي جديد شوراي مرکزي حزب کارگزاران است که او نيز پس از انتخابات رياست جمهوري مدتي را در زندان سپري کرده است. جهانبخش خانجاني و شهربانو اماني نيز از جمله افرادي هستند که همانند ليلاز و قوچاني پس از انتخابات رياست جمهوري سال 88 حکم قضايي گرفته اند.
حالا محمد هاشمي که زماني مشي حزب کارگزاران را ، مشي محافظه کارانه و در چهارچوب هاي نظام اسلامي عنوان مي کرد ، اکنون نگران اين است که سرنوشت حزبي که تاسيس کرده است ، چيزي شبيه جبهه مشارکت شود. جبهه مشارکت تشکلي اصلاح طلب بود که در زمان رياست جمهوري سيد محمد خاتمي شکل گرفت و بسياري از چهره هاي اصلاح طلب و دوم خردادي به عضويت آن در آمدند. پس از انتخابات رياست جمهوري سال 88 جبهه مشارکت به همراه چند تشکل ديگر اصلاح طلب با صدور حکم دادگاه منحل شدند. در حقيقت محمد هاشمي نگران اين است که اعضاي جديد حزب کارگزاران سياست هاي اين حزب را به گونه اي هدايت کنند که مشي اعتدالي و محافظه کارانه اي که او مي پسندد را پيگيري نکند. هاشمي پيش از اين در مصاحبه اي مشي حزب کارگزاران را اينگونه شرح داده بود: حزب كارگزاران به لحاظ سياسي تفكري معتدل و متمايل به محافظه‌كاري دارد. متدين است و در چارچوب‌هاي ارزش‌هاي اسلامي حركت مي‌كند.
2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =